Jupp!
Najs! Får se om vi båda är här senare ikväll, är mitt uppe i att utfodra barnen och förbereda för natten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jupp!
Låter som en bra idé@Shaggy ska vi göra ett nytt försök med Daphne under dagen?
Det är ju just det. Var försiktig som tusan med att flytta hästar mellan kontona! Om det ens går längre? (Vet inte...) De är ganska observanta på sådant verkar det som (bra, eftersom många tydligen fuskar på det sättet). Någon enstaka kan ju säljas till någon här och sedan köpas tillbaka efter ett tag, men jag hade inte provat med flera...Dottern 10 år startade ett konto, brände alla sina pengar på söta hästar och tröttnade så nu pysslar jag om hennes lite också. Hon har en drös halvbra gypsies som är så söta att man blir helt förälskad i dem. En av dem blev day champion idag faktiskt! Hon har även någon arab som jag gillar även om de inte är så bra och en cool quarterhingst. Funderar på om det finns något sätt att få över dem till mitt konto på sikt och avsluta hennes. Fast mitt stall är ju å andra sidan fullt!
Får man fler än 25 stallplatser när man levlar (jag är på lvl 24) eller måste man köpa från och med nu?
Det är ju just det. Var försiktig som tusan med att flytta hästar mellan kontona! Om det ens går längre? (Vet inte...) De är ganska observanta på sådant verkar det som (bra, eftersom många tydligen fuskar på det sättet). Någon enstaka kan ju säljas till någon här och sedan köpas tillbaka efter ett tag, men jag hade inte provat med flera...
Tror att man får upp till 25 boxar när man levlar, sedan får man börja köpa dem. Först med HRC upp till...var det 50? Sedan kostar det DP. Maxantalet är 200.
Oj vilken fin tös!Idag har ytterligare ett übersött welshföl fötts rejäl GP förbättring från mor också. @Caoimhe du har blivit farmor igen
https://www.horsereality.com/horses/635977/
Citerar tidigare färggenomgången så den finns med nu också, och så fortsätter jag med nästa del.
CR = cream, gulanlag. Bleker och ger en gul ton till pälsen, men gör minimal skillnad på svart päls. En fux med ett gulanlag blir isabell, en brun med ett gulanlag blir gulbrun och en svart blir gulsvart (en mörk sådan kan dock se ut exakt som en svart, de ljusare får en lite "guldbrun" ton i det svarta och de kan ha något ljusare ögon).
Och i och med detta anlag ska vi dra in ännu ett uttryck kring hur det syns, då det är ofullständigt dominant. Det innebär att det syns redan i enkel upplaga, men du kan se på en häst om den har ett eller två upplagor då effekten förstärks på en homozygot häst. En häst med dubbla gulanlag blir det som idag kallas blåögd gräddvit som samlingsnamn. Dvs hästen blir gräddvit till färgen och får ljusblå ögon. Har tidigare felaktigt kallats albino. Individuella färgerna är cremello/gulvit (dubbelgul fux), perlino/pärlvit (dubbelgul brun) och smokey cream/rökvit (dubbelgul svart), men i och med att de är väldigt svåra att se skillnad på om man inte har genetiken så har de numer fått ett samlingsnamn.
D står för dun och är black, även det ett anlag som bleker ordinarie färgen något, ger en skarp ål på ryggen (som även genererar i "randig" man och svans då ålen går hela vägen genom dem också), zebraränder på benen, mörka kanter på öronen och ett huvud som är snäppet mörkare än kroppen.
Så en svart med blackanlag blir musblack, brun blir brunblack och fux blir rödblack.
Dominant anlag, så räcker med enkel upplaga för att det ska synas på hästen.
Champagne-anlaget har jag ingen jättebra koll på, då det inte finns hos islandshäst, men enkelt så bleker det färgen och ger en lite champagne-färgad ton, ganska likt gulanlaget (men bleker svart mer). Dominant.
Silveranlaget (Z) bleker täckhåren lite och skyddshåren mycket, dvs hästens kroppsfärg blir något blekare än ordinarie färg (svart blir mer grå, brun blir bara en ljusare nyans av brun) medan man, svans och hovskägg får en silveraktig/gräddvit färg. Det är ett dominant anlag, men som enbart ger effekt på svart färg, dvs om hästen saknar E (har e/e) så syns inte silverfärgen.
Sen kan ju dessa anlag kombineras och få lite annan effekt, exempelvis kan två blekande anlag göra färgen ännu ljusare - ett exempel är en gulbrun häst med blackanlag, kallat vitblack (E/- A/- CR/n D/-), som kan få en väldigt ljus färg (därav namnet).
Andra anlag får andra effekter i kombination, t.ex CR och Z. Silveranlaget bleker medan gulanlaget lägger till gult - och helt plötsligt har du en häst med nån form av guldbrun färg över både kropp och man/svans.
Exempel
Hästen på länkade bilden är silvergulsvart.
Det är ingen jättestress. Jag ligger runt 40 hästar över nu så en häst hit eller dit gör ju ingetIslänningen är intressant, måste bara rensa lite bland hästarna (eller köpa mer stallplatser)
Ska bli så spännande och se vad han kan ge@Murray Jag har ett sto till Rythm of Sound, om det går för sig?![]()
Jag tycker hoppningen funkar rätt bra. De får oftare/fler fel och sämre tid om de är dåligt tränade. Sen händer det att en fulltränad häst får ett nedslag men det är ganska ovanligtÄr hoppning lika random som eventing när det gäller penalty och eliminated? Eller baseras fel i hoppning på stats?
Tack så mycket!Ska bli så spännande och se vad han kan ge
Lagt upp honom![]()
Jag ska förövrigt tunna ut lite bland araberna. Jag tänker inte behålla alla hingstföl. Jag kommer nog inte bestämma 100% vilken jag behåller förrän hingsten som ska födas i nästa vecka har kommit. Rejäl beslutsångest. Kan jag inte bara få en med högsta confo + bästa GP?
De som finns än så länge är
https://www.horsereality.com/horses/608252/foal-doe-608252
https://www.horsereality.com/horses/633482/foal-doe-633482
https://www.horsereality.com/horses/572979/meri-amun