Horsereality IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behåller nästan alla föl tills de har blivit vuxna för att sälja dem, inte konstigt att det blir fullt i stallet Asko! 🙄:o:angel: Jag tror att jag kanske har lite typ separationsångest :angel:
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Är dom populära som skimmel? Har ett föl som jag tror kommer bli skimmel och inte vet om jag ska behålla eller inte.
Tror? Du kan ju testa :) (G/G och G/g = skimmel)
Det beror nog på vad för siffror fölet har :D Men om man jämför mellan två hästar med likadana siffror så är nog skimmeln populärast ;)
 
Kopierar in det jag skrev i förra tråden pga missade att det fanns en ny:

På grund av ovädret har jag varit utan internet ett par dagar och döm av min förvåning när jag loggar in och har sålt 5 mustanger, alla för det lite för höga buyout-priset dessutom :confused: Jag som började ge upp och tänkte att det är fullkomligt omöjligt att sälja mustanger:D

https://www.horsereality.com/horses/188750/aydin
Och denna söta akhal-teke hingst har blivit vuxen! Så himla fin han blev :love: Ser nu också att han har en vit fläck på magen, det har jag nog bara sett på de med riktigt höga strumpor förut.
 
Åhå? Intressant att höra.
Fastän man kan gentesta?

Absolut, betäcker jag med en skimmel med G/G VET jag att jag får en skimmelunge. Med G/g är det 50% chans till skimmel. Gentesta ungen kan jag ju inte göra innan den är född, vilken ångest om man får en superfin unge med CR som sen skimlar av. :cautious:
 
Jag tycker om tävlingsresultaten för mitt arabsto. Bara på första nivån än så länge och imorgon så levlar hon upp så då dröjer det en liten stund innan hon får ge sig ut och tävla igen. Men även om det bara är en tusenlapp per första plats så har hon ju sprungit in sitt inköpspris (foundation) ett par gånger om.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190113-120757.jpg
    Screenshot_20190113-120757.jpg
    146,3 KB · Visningar: 16
Alltså, jag har fått tre Norman föl - alla hingstar. Nu börjar ultraljudet för omgång två för stona komma - bara hingstar igen :arghh:
 
Absolut, betäcker jag med en skimmel med G/G VET jag att jag får en skimmelunge. Med G/g är det 50% chans till skimmel. Gentesta ungen kan jag ju inte göra innan den är född, vilken ångest om man får en superfin unge med CR som sen skimlar av. :cautious:
Jag menade att man kunde gentesta vilka färger som låg bakom skimmelfärgen :D
Men vänta, den där siffran (50%) stämmer väl inte riktigt? Det beror ju på vad för färg den andra föräldern har också? Jag är osäker på procenten dock ... försöker tänka tillbaka till högstadiet - men jag är lite sjuk så orkar inte riktigt :p
Lustigt att du nämner just CR. Jag fick ju ett föl med en chokladbrun CR färg som ska skimla av ... :angel::p
 
Jag tycker om tävlingsresultaten för mitt arabsto. Bara på första nivån än så länge och imorgon så levlar hon upp så då dröjer det en liten stund innan hon får ge sig ut och tävla igen. Men även om det bara är en tusenlapp per första plats så har hon ju sprungit in sitt inköpspris (foundation) ett par gånger om.

Jag funderar lite löst på att kanske hyra ut hennes mage för ett föl eller två om det är någon som är intresserad? Jag tänker att den som hyr magen helt enkelt bestämmer hingsten och lovar att köpa fölet efteråt för ett från början överenskommet pris. :)

https://www.horsereality.com/horses/162340/black-arrow
 
Alltså, du ser ju generna på gentesterna, men inte på hästen. Skimmel döljer ju "allt" i och med att färgen bleks bort.
Ja, jag tänkte på avel alltså. Man kan ju avla med en skimmel (G/g då) med CR gen och få en avkomma med CR men inte skimmel färgen tex. Dvs det "värdefulla" i CR färgen finns kvar.
Men jag var nog lite pragmatisk :angel:
 
Jag menade att man kunde gentesta vilka färger som låg bakom skimmelfärgen :D
Men vänta, den där siffran (50%) stämmer väl inte riktigt? Det beror ju på vad för färg den andra föräldern har också? Jag är osäker på procenten dock ... försöker tänka tillbaka till högstadiet - men jag är lite sjuk så orkar inte riktigt :p
Lustigt att du nämner just CR. Jag fick ju ett föl med en chokladbrun CR färg som ska skimla av ... :angel::p
Om ena föräldern har Gg är det 50% chans, om båda har Gg är det 75% chans och om en har GG är det 100% chans att fölet blir skimmel.
 
Tror? Du kan ju testa :) (G/G och G/g = skimmel)
Det beror nog på vad för siffror fölet har :D Men om man jämför mellan två hästar med likadana siffror så är nog skimmeln populärast ;)
Jag väljer också bort skimmel, om jag har två likvärdiga alternativ.
Säger damen med mullehästarna... jag siktar iofs på att göra dem svarta :rofl:
På araberna döljer ju skimmel alla möjliga roliga tecken och färger som inte alltid går att testa heller (flax, lever, nyansen av brun, utredningen av de vita tecknen...). En del av sakerna GÅR inte att se på ett föl, och ibland ser man hästen först som vuxen.
Mitt resonemang. Skimlar får gå till någon annan, om det finns en likvärdig i annan färg åt mig :)
 
Ja, jag tänkte på avel alltså. Man kan ju avla med en skimmel (G/g då) med CR gen och få en avkomma med CR men inte skimmel färgen tex. Dvs det "värdefulla" i CR färgen finns kvar.
Men jag var nog lite pragmatisk :angel:
Jo, fast du har ju lika stor risk/chans att få skimmelgenen som creamgenen, så det är ju säkrare utan skimmel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 868
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
60 367
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
63 719
Senast: Laa
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
59 265
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp