Bukefalos 28 år!

Horsereality IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så här ser det ut för mig so far, alla ej dr är inte uppskrivna tyvärr, hade rätt många ett tag på de tunga raserna.. Någon som är duktig på Excel och vet om det går att autosummera dessa uppgifter från olika blad och på färg? (skriver hingstarna i blått och stona i rött b.la.)
text.png
 
Så här ser det ut för mig so far, alla ej dr är inte uppskrivna tyvärr, hade rätt många ett tag på de tunga raserna.. Någon som är duktig på Excel och vet om det går att autosummera dessa uppgifter från olika blad och på färg? (skriver hingstarna i blått och stona i rött b.la.)
Visa bifogad fil 24324
Går absolut att skriva funktioner mellan olika blad. Osäker på färg dock. Hur ser bladet ut du vill referera från?
 
Alltså VARFÖR får så många av mina föl sämre GP än sina föräldrar? :arghh:
Några "roliga" exempel:
Hingst: 579 Sto: 607 Föl: 574
Hingst: 579 Sto: 583 Föl: 563
Hingst: 591 Sto: 594 Föl: 575
Och så klart, min "favorit":
Hingst: 616 Sto: 626 Föl: 594 :meh:
 
Alltså VARFÖR får så många av mina föl sämre GP än sina föräldrar? :arghh:
Några "roliga" exempel:
Hingst: 579 Sto: 607 Föl: 574
Hingst: 579 Sto: 583 Föl: 563
Hingst: 591 Sto: 594 Föl: 575
Och så klart, min "favorit":
Hingst: 616 Sto: 626 Föl: 594 :meh:
Vilken ras är det?
Har quarter och har skickat de till retirement som ligger under 640 typ. :angel:
Har ett par som ska föla inom en vecka, lämnar de låga poäng så åker de med. Är jag för hård?
 
Svårt att se att man kan skriva funktion med färg tyvärr. Om du däremot har en ruta där du skriver sto eller hingst (eller vad som passar) så hade man kunnat göra funktioner med =IF (=OM på svenska). Funktionen kan då räkna ut hur många gånger du skrivit det och summera i det andra bladet. Uppdaterar du detta blad allt eftersom du betäcker på nytt? Då kommer IF-formeln inte räkna in redan födda föl, eller ja det beror ju såklart på hur du lägger upp formeln.

EDIT: är inte helt säker på att jag förstår hur du arbetar/lägger in informationen i bladet med tanke på födelsedadatumen som är i början av januari. Kan avelsstona finnas flera gånger allt eftersom de fölar eller byter du ut informationen?
 
Alltså VARFÖR får så många av mina föl sämre GP än sina föräldrar? :arghh:
Några "roliga" exempel:
Hingst: 579 Sto: 607 Föl: 574
Hingst: 579 Sto: 583 Föl: 563
Hingst: 591 Sto: 594 Föl: 575
Och så klart, min "favorit":
Hingst: 616 Sto: 626 Föl: 594 :meh:

Jag har också fått många föl på sistone som är sämre än båda sina föräldrar. Ofta både GP och Confo-mässigt. Bara någon enstaka som är på nivå med sina päron och typ en som blev riktigt bra. :down: :(
 
Svårt att se att man kan skriva funktion med färg tyvärr. Om du däremot har en ruta där du skriver sto eller hingst (eller vad som passar) så hade man kunnat göra funktioner med =IF (=OM på svenska). Funktionen kan då räkna ut hur många gånger du skrivit det och summera i det andra bladet. Uppdaterar du detta blad allt eftersom du betäcker på nytt? Då kommer IF-formeln inte räkna in redan födda föl, eller ja det beror ju såklart på hur du lägger upp formeln.

EDIT: är inte helt säker på att jag förstår hur du arbetar/lägger in informationen i bladet med tanke på födelsedadatumen som är i början av januari. Kan avelsstona finnas flera gånger allt eftersom de fölar eller byter du ut informationen?
Stona finns fler gånger, de läggs in vartefter de betäcks, så varje betäckning får en ny ruta. Får helt enkelt lägga till en ruta med sto/hingst, nu skriver jag bara namnet i rött eller blått.
 
Stona finns fler gånger, de läggs in vartefter de betäcks, så varje betäckning får en ny ruta. Får helt enkelt lägga till en ruta med sto/hingst, nu skriver jag bara namnet i rött eller blått.
Ah, okej, då förstår jag mer.
Du kanske redan vet men formeln borde bli något såhär typ:
=IF(cell="sto";1;0), där du får fylla i vilka celler det gäller. 1 om ordet sto återfinns i cellen, annars 0. Motsvarande för hingst då. Tror man måste göra en IF-funktion per cell man hänvisar till, och sedan i summeringen skriva typ =IF(.)+IF(.)+... En del meck att lägga upp men smidigt sen :)

EDIT: tycker att det borde gå att hänvisa till en hel kolumn (alltså typ A:A) men jag fick det inte att funka. Finns kanske flera här som kan mer än mig :)
 
Vilken ras är det?
Har quarter och har skickat de till retirement som ligger under 640 typ. :angel:
Har ett par som ska föla inom en vecka, lämnar de låga poäng så åker de med. Är jag för hård?
De första är islandshäst och den allra sista är Welsh. Jag vill helst klättra över 600 GP på islandshäst, men welsharna MÅSTE vara över det.
Jag vet tyvärr inte vad som räknas med bra hos quarters.
 
Alltså VARFÖR får så många av mina föl sämre GP än sina föräldrar? :arghh:
Några "roliga" exempel:
Hingst: 579 Sto: 607 Föl: 574
Hingst: 579 Sto: 583 Föl: 563
Hingst: 591 Sto: 594 Föl: 575
Och så klart, min "favorit":
Hingst: 616 Sto: 626 Föl: 594 :meh:
Irriterande va :cautious: jag har ett mustangföl (Om jag minns rätt) som fick väldigt låg GP men bra confo - nästan ännu mera irriterande då det är inte så bara att skicka till de eviga ängarna.. confon är ju bra :cautious:
 
Irriterande va :cautious: jag har ett mustangföl (Om jag minns rätt) som fick väldigt låg GP men bra confo - nästan ännu mera irriterande då det är inte så bara att skicka till de eviga ängarna.. confon är ju bra :cautious:
Jag har alldeles för många sådana hästar nu. Bra confo dålig GP eller tvärtom. Vissa har halvkass GP och halvkass confo, men trots det gjort ok på utställningarna. O_o
 
Vem var det som ägde Tanijz (dubbelgul skimmel A-T)? Han är pensionerad nu såg jag. Jag har nämligen fått ett stoföl efter honom nu - inte helt missnöjd. GPn blev bättre än hos båda föräldrarna :up:
https://www.horsereality.com/horses/364311/

Skulle vara intressant att få veta igen vad för confo han hade också. Fölet fick en rätt intressant sådan med tanke på att mamman har "bara" 12 G.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 118
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
61 571
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
64 619
Senast: Laa
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
60 413
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp