Horsereality IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fälttävlan måste ju seriöst vara den mest förvirrande grenen, inte en chans att verkligheten ser ut såhär heller :banghead::laugh::
Skärmavbild 2019-01-13 kl. 19.13.43.png


Antingen är hästen halt eller så vill den vara något annat än fälttävlanshäst :p
 
Ok, jag har trott att dubbla bokstäver alltid är dominant över allt annat oavsett :angel: därför jag inte var säker på om den skulle bli skimmel.
Det är dominant ja, men det betyder bara att det kommer att synas. Tex svart - med något E så kommer det definitivt att finnas svart i färgen (man och svans eller hela kroppen beroende på brunt). Eller brunt - med något A så kommer det definitivt finnas brunt i färgen.
Fux är färgen när det inte finns något svart (dvs e/e).
Skimmel är som sagt något som läggs ovanpå de färgerna.
Och så finns det de andra som man kan testa för som ändrar på basfärgen (svart/brunt/fux) :p
 
Det är dominant ja, men det betyder bara att det kommer att synas. Tex svart - med något E så kommer det definitivt att finnas svart i färgen (man och svans eller hela kroppen beroende på brunt). Eller brunt - med något A så kommer det definitivt finnas brunt i färgen.
Fux är en icke-dominant färg dock, den syns bara när det inte finns något svart och brunt (dvs e/e och a/a).
Skimmel är som sagt något som läggs ovanpå de färgerna.
Och så finns det de andra som man kan testa för som ändrar på basfärgen (svart/brunt/fux) :p
Fux kan bära på agouti (brunt). E är som du säger svart, alternativt så finns inget svart och då blir det e (vilket ger en fux-grund). A begränsar det svartas utbredning till ben, man och svans, vilket gör att det måste finnas svart färg för att Agouti-anlaget ska göra någon verkan. En häst med ee A- är alltså fux, men kan ge bruna avkommor ihop med en svart häst.
 
Men hörni! Det har ju faktiskt redan fötts två stoföl efter Lancer! Två stoföl och 13 hingstar. :cautious:
Det som förbryllar mig är att ett av stofölen är efter ETT STO SOM JAG HAR SÅLT? Jag kan inte för mitt liv minnas om det var jag som betäckte henne innan jag sålde (och sålde innan UL), eller om köparen betäckte med Lancer efter köpet. :confused:
 
Fux kan bära på agouti (brunt). E är som du säger svart, alternativt så finns inget svart och då blir det e (vilket ger en fux-grund). A begränsar det svartas utbredning till ben, man och svans, vilket gör att det måste finnas svart färg för att Agouti-anlaget ska göra någon verkan. En häst med ee A- är alltså fux, men kan ge bruna avkommor ihop med en svart häst.
Jag ändrade i texten :angel: du var bara för jäkla snabb :p
 
På tema raser till olika discipliner. Jag har mina två raser: araber och camarguer, och tävlar, framgångsrikt ska tilläggas, i alla discipliner utom dressyr. Det kommer en dressyr-camargue så fort jag får tag i en med ett genomsnitt över 65 :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 236
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
62 135
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
65 207
Senast: Laa
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
60 977
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp