HorseReality IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Iamia
Fick ett Chalcostephiaföl nu. Sto, 90 i dressyrsnitt och med 4 VG! :love: Ett A också, visserligen, men det är okej, i gallop.
https://www.horsereality.com/horses/578272/

Fick även två Viljarföl, det ena med onödigt låg GP (bara strax över stoets, men ändå över) och färre VG än båda föräldrar. I nivå med stoet, i princip, sett till det.
https://www.horsereality.com/horses/578269/foal-doe-578269

Den andra fick 619 i GP och 5 VG (stoet har 599 i GP och 2 VG) så där vart det bättre utdelning! :up: Kunde ju dock ha fått i alla fall NÅGON av stoets färggener också, kan jag ju tycka. Men får väl vara nöjd med EE. :D
https://www.horsereality.com/horses/578271/foal-doe-578271
 
@Iamia
Fick ett Chalcostephiaföl nu. Sto, 90 i dressyrsnitt och med 4 VG! :love: Ett A också, visserligen, men det är okej, i gallop.
https://www.horsereality.com/horses/578272/

Fick även två Viljarföl, det ena med onödigt låg GP (bara strax över stoets, men ändå över) och färre VG än båda föräldrar. I nivå med stoet, i princip, sett till det.
https://www.horsereality.com/horses/578269/foal-doe-578269

Den andra fick 619 i GP och 5 VG (stoet har 599 i GP och 2 VG) så där vart det bättre utdelning! :up: Kunde ju dock ha fått i alla fall NÅGON av stoets färggener också, kan jag ju tycka. Men får väl vara nöjd med EE. :D
https://www.horsereality.com/horses/578271/foal-doe-578271
:up: Vad kul! Inte så dåligt då på det stora hela! :)
 
:up: Vad kul! Inte så dåligt då på det stora hela! :)
Nej, framför allt är jag väldigt glad över trakehnern, min första med snitt över 90. :D Måste ju erkänna att jag är förvånad att den kom från det stoet, dock. Hon har visserligen över 90 för både agility och balance, men bara 76 i strength… Inte dåligt av fölet att få 87 där då. :D
 
Nej, framför allt är jag väldigt glad över trakehnern, min första med snitt över 90. :D Måste ju erkänna att jag är förvånad att den kom från det stoet, dock. Hon har visserligen över 90 för både agility och balance, men bara 76 i strength… Inte dåligt av fölet att få 87 där då. :D
:rofl: Extra kul med en liten överraskning då! Det hade varit sååå kul att veta hur siffrorna på hästarnas alleler ser ut, speciellt i sådana fall... :laugh:
 
Har haft sån himla tur med sto/hingstlotteriet på sistone så har varit sjukt förväntansfull. Idag har det fötts typ 6 föl! Tyvärr har i stort sett alla varit besvikelser. I de få fall de överträffat den svagare föräldern har deras GP-siffror hamnat på konstiga stället så att de ändå inte får bättre gren-gp och både confo och färg har hamnat på "fel sida". :(

I något exempel har jag gjort samma kombination tidigare men fått ett skitfint hingstföl som fick åka till Gisela bara pga könet och nu när det blev ett stoföl verkar alla andra parametrar slå fel bara för det.
 
:rofl: Extra kul med en liten överraskning då! Det hade varit sååå kul att veta hur siffrorna på hästarnas alleler ser ut, speciellt i sådana fall... :laugh:
Verkligen! Och hur stora "tilläggssiffrorna" är, liksom, hur mycket de kan påverka... +/- 5 låter ju inte orimligt och det kan ju räcka i ett sånt här fall. Tänker att stoet kan ha ärvt ned typ 78, extravariabeln blev +5, så resultatet vart 83. Och slutsiffran från hingsten blev 91 = 87.

Ska bli intressant att börja avla på henne sen, för hon borde i så fall ha riktigt bra möjligheter att få föl med 3x90, eftersom jag räknar med att de två första är relativt stabila däromkring (baserat på stoets tidigare avkommor där i princip alla ligger runt 90 där och hingstens stabila siffror och stam).
 
Har haft sån himla tur med sto/hingstlotteriet på sistone så har varit sjukt förväntansfull. Idag har det fötts typ 6 föl! Tyvärr har i stort sett alla varit besvikelser. I de få fall de överträffat den svagare föräldern har deras GP-siffror hamnat på konstiga stället så att de ändå inte får bättre gren-gp och både confo och färg har hamnat på "fel sida". :(

I något exempel har jag gjort samma kombination tidigare men fått ett skitfint hingstföl som fick åka till Gisela bara pga könet och nu när det blev ett stoföl verkar alla andra parametrar slå fel bara för det.
Vad har du för strategi när du avlar? Jag märker jätteskillnad på "turen" på mina trakehnerföl och mina islandsföl och jag tror ju att det är avelstrategin som påverkar mest.
När det gäller trakehner är jag skitnoga med de individuella siffrorna, för de grenar jag avlar mot, bryr mig inte alls om total-GP:n, eftersom det inte hjälper alls om siffrorna är placerade fel. Jag är generellt också noga med att det ska vara stabila siffror bakåt i stammen och/eller att hingsten jag avlar med har högre individuella siffror än sina föräldrar.

Vad gäller islandshäst är det ju inte jättekul att avla mot reining, så då blir det mer generellt GP och därmed analyserar jag inte alls de individuella siffrorna, som ofta är väldigt spridda och därför blir det lite high chaparall i aveln och i rätt stor utsträckning föl som är sämre än föräldrarna.
 
Vad har du för strategi när du avlar? Jag märker jätteskillnad på "turen" på mina trakehnerföl och mina islandsföl och jag tror ju att det är avelstrategin som påverkar mest.
När det gäller trakehner är jag skitnoga med de individuella siffrorna, för de grenar jag avlar mot, bryr mig inte alls om total-GP:n, eftersom det inte hjälper alls om siffrorna är placerade fel. Jag är generellt också noga med att det ska vara stabila siffror bakåt i stammen och/eller att hingsten jag avlar med har högre individuella siffror än sina föräldrar.

Vad gäller islandshäst är det ju inte jättekul att avla mot reining, så då blir det mer generellt GP och därmed analyserar jag inte alls de individuella siffrorna, som ofta är väldigt spridda och därför blir det lite high chaparall i aveln och i rätt stor utsträckning föl som är sämre än föräldrarna.

Jag gör nog som du med trakhenarna med typ alla raser - även reining-quartrarna där det i nuläget inte spelar någon egentlig roll. Sitter och nitiskt letar reda på hingstar som stärker stoets gren-gp i första hand - post för post, confo i andra hand och total GP i sista hand.

Ett av fölen nu var en kombination av ett av mina hoppston (77,4 i hoppsnitt) och din Monte Bellini. Fick ett jättefint hingstföl av samma kombination med 12G och 80 i grensnitt men som fick åka till Gisela med förhoppning om ett minst lika bra stoföl från samma kombination. Hon tog dock dels med sig mammans A och fick 74 i snitt :(

Jag har ju dock inte så starkt stomaterial utan många av mina ston är ju köpta som tävlingshästar bara för att tjäna lite pengar och så hoppas jag att några föl blir något att fortsätta avla vidare på, så då kanske man får räkna med såna här bakslag lite nu och då. Det händer ju att jag får in positiva överraskningar men av någon anledning känns det som att de oftare blir hingstar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 718
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
59 773
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
58 638
Senast: liwhoj
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
63 305
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp