Bukefalos 28 år!

HorseReality XI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som sysslar med islänningar, vilka kriterier för GP och confo går ni efter när ni bestämmer vilka ni ska behålla?
Jag är nog inte till jättemycket hjälp för jag har egentligen inga stenhårda, klara kriterier mer än att GP allra allra minst ska vara strax under 600 och de ska inte ha några A:n. (Har ett sto med ett A men hennes GP är 642 så det får ju funka ;) ). Ju högre GP och ju fler VG desto bättre såklart, men jag går på magkänsla också och ger ibland hästar med lite sämre stats eller confo (fortfarande inom ramarna ovan) men som jag tror på eller som jag av någon anledning gillar lite extra, en chans att visa vad de går för. Hingstar gallras ut (mycket) hårdare än ston också.
 
Någon här som fortfarande håller på med Oldenburgs och vill ha någon av dessa innan de pensioneras? De vuxna stona fölar idag, så när de säljs beror lite på om jag vill ha ungarna kvar eller ej. :p


28568
 
Ni som sysslar med islänningar, vilka kriterier för GP och confo går ni efter när ni bestämmer vilka ni ska behålla?
Det beror först och främst mycket på stammen på hästarna. Eftersom islandshästarna är såpass ojämna generellt, majoriteten typ runt 600 men några enstaka uppe vid 630-650 i GP så tycker jag det är svårt att sätta ett definitivt kriterium på den fronten. Har jag avlat ett sto med GP 600 med en hingst med GP 610 kan jag absolut vara nöjd med ett föl på GP 605 och behålla (i alla fall ett stoföl), medan ett föl med samma GP men efter föräldrar med GP 605 och 630 hade jag antagligen gjort mig av med (om det inte var en stor förbättring i confo, t.ex).

I och med att många med hög GP är släkt, precis som många med hög confo så försöker jag även behålla lite variation i stammarna, vilket såklart gör att jag emellanåt för nöja mig med "sämre" än vad jag kanske egentligen vill ha. Men om jag ser att det finns möjlighet till förbättring i framtida generationer så ser jag inga problem.

Vad jag anser bra confo respektive bra GP är ju lite beroende av varandra också. Jag kan liksom behålla en häst med GP 630 om den så bara har ett VG, medan jag kan behålla en häst med GP under 590 om den har riktigt bra confo, nivå Day Champion, liksom. Jag fokuserar dock mer på GP vilket gör att hästar av den senare varianten är få i mitt stall (en, rättare sagt :D) och jag är nöjd så länge det är relativt hög GP och okej confo - inga A (tror jag har en med ett A, men den har också 7 VG) och åtminstone några G+. Sen blir det som sagt relativt, är det ena lågt behöver det andra vara högre och tvärtom. Om det var begripligt... Sen försöker jag också hålla lite färgvariation.
 
@Iamia Jag funderar på om jag kunde få använda din Vidir till det här stoet för HRC? Hon har Viljar som farfar, så det känns egentligen lite sådär, men hans föräldrar kommer ju försvinna ur fölets stamtavla så där kommer ingen häst finnas dubbelt. Kikade på din Jálfur också, men då kommer Bylgja dubbelt i sista led...

Alternativt så tar jag Silfurfaxi nu och så får dina komma in i nästa led. :D

#Beslutsångest
 
@Hedinn och andra färg-experter.
Är denna flax? Minns inte hur mamma såg ut som föl..
Jag har jättedålig koll på hur welsharna i spelet ser ut, men kikar jag runt i stammen och hästarnas avkommor där så verkar det vara sådär som flaxföl ser ut i welsh? Dock verkar rasen ha en ganska diskret flax, baserat på det jag ser, stämmer det?
 
Nu ska vi se här...

@Mistimed Kan man få en dejt med EmLar? Och en dejt med Celeritas? Och så en med Frizzerfraz?

@Murray Kan man få tre dejter med Rhytm of the Sound? Och en dejt till Skydancer?

@Iamia Kan man få en dejt med Splash the Phantom?

Jag kommer vara här främst ikväll, så ser om någon av er (eller alla :D) är inne då :)
 
Jag har jättedålig koll på hur welsharna i spelet ser ut, men kikar jag runt i stammen och hästarnas avkommor där så verkar det vara sådär som flaxföl ser ut i welsh? Dock verkar rasen ha en ganska diskret flax, baserat på det jag ser, stämmer det?
Tack snälla. Någon i chatten la precis upp ett dokument över färger för welsharna och Môr & Graig verkar vara konstaterade bärare och Deilen ev bärare så hon torde vara flax då.


@Sasse Jag är online nu om det passar?
 
Vi sov borta en natt då vi var ute och vandrade vilket gjort att jag inte hunnit gå igenom ordentligt sedan lördag lunch = 16 nya föl :nailbiting:
Väldigt många fina men inte den där fullträffen jag så gärna vill ha (bortskämd, I know). Några stack ut iaf, bla Magwai des Livres mitt andra NC-sto med 7VG, denna gång med helt ok GP och kör-stats i förhållande till halvsyrran. Hon fick 86+ och DC på första showen. Min lille hingst levererar :love:

AT-hingsten Pijk Batyr med GP729, 81+ för endurance och 79.5 för racing samt 2VG och ett gäng G+. Den torde vara värd att spara väl? Någon som skulle vara intresserade att betäcka med honom sen?

Denna lilla islandspojke var kanske inte något speciellt confo- eller GPmässigt men är så himmelskt söt :love: Tur i färglotteriet med D Z och W21.
 
Senast ändrad:
Vi sov borta en natt då vi var ute och vandrade vilket gjort att jag inte hunnit gå igenom ordentligt sedan lördag lunch = 16 nya föl :nailbiting:
Väldigt många fina men inte den där fullträffen jag så gärna vill ha (bortskämd, I know). Några stack ut iaf, bla Magwai des Livres mitt andra NC-sto med 7VG, denna gång med helt ok GP och kör-stats i förhållande till halvsyrran. Hon fick 86+ och DC på första showen. Min lille hingst levererar :love:

AT-hingsten Pijk Batyr med GP729, 81+ för endurance och 79.5 för racing samt 2VG och ett gäng G+. Den torde vara värd att spara väl? Någon som skulle vara intresserade att betäcka med honom sen?

Denna lilla islandspojke var kanske inte något speciellt confo- eller GPmässigt men är så himmelskt söt :love: Tur i färglotteriet med D Z och W21.
Jag skulle absolut vara intresserad att betäcka med AT-hingsten :)
 
Nu ska vi se här...

@Mistimed Kan man få en dejt med EmLar? Och en dejt med Celeritas? Och så en med Frizzerfraz?

@Murray Kan man få tre dejter med Rhytm of the Sound? Och en dejt till Skydancer?

@Iamia Kan man få en dejt med Splash the Phantom?

Jag kommer vara här främst ikväll, så ser om någon av er (eller alla :D) är inne då :)

Givetvis!
Hojta när du är inne så löser vi det. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 064
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
61 446
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
64 491
Senast: Laa
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
60 231
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp