Bukefalos 28 år!

Hosthästar!!!

Sv: Hosthästar!!!

sessan skrev:
I vårat stall så finns det en hosthäst och hästen hostar som om den hade slem i halsen som den inte fick upp det och andas tungt med buken det lixom åker upp och ner tungt ser jobbigt ut att andas för henne. En annan häst i stallet hade samma sak och fick ventepulmin men han ni andra förslag som inte kostar allt för mycket.

(obs det är inte våran häst som vi skriver om.)
Kom med alla förslag....

har ingen vet kollat hästen?
den kan ju faktiskt både ha kvarka o dyl som kan smitta andra hästar !
 
Sv: Hosthästar!!!

hej!! för några år sedan hade jag en fjording med samma sjukdom!!!
men jag fick vattna spånet lite när jag hade fyllt på nytt, samt blötlägga höet varje kväll!!! plus att hon fick något slags pulver i 2 mån ca! sedan gick det över!!!! lycka till med din häst!!
 
Sv: Hosthästar!!!

Har en fråga som kanske är lite vid sidan av ämnet. Vi har en hosthäst och vi funderar nu på att pröva byta från spån till torv. Vi bor i Norrbotten (Lansjärv i Överkalix kommun). Är det någon som vet var man kan få tag i torv någonstans i Norrbotten? Är tacksam för tips.
 
Sv: Hosthästar!!!

Jag är också lite "anti mediciner" av den enkla anledningen att min pålle är känslig mot typ allt.. =( Han fick ben som var som lyktstolpar en gång när han fick penicillin för att han hade mugg. Och muggen blev inte bättre utan betydligt sämre, det bara exploderade med mugg o rasp på hela bena. Fick ta bort penicillinet efter några dygn. Veterinären hade aldrig varit med om nått liknande. De tror att det blev nån konstig reaktion mallan medicinen och typ bakterirna/virusen i muggen.

Fast min häst har gått på penicillin efter det. En gång för hostan och en gång för ett sticksår. Då gick det bra, fast jag var hypernervös hela kuren...

Och för några veckor sedan så fick han en allergisk reaktion på mögligt hösilage. Balen såg fin ut, men längre in var en hörna möglig. Då åkte hela balen, men han hade ju redan ätit två mål av det. Han fick nässelutslag på hela kroppen, jätte svullna ögon (såg typ inget), och försvårad andning. Han fick kortison på kvällen, men han blev bara värre. Vakade över honom en hel natt. Var så orolig! Var nära att vi åkte in till strömsholm mitt i natten, men sen vände det och han blev bättre.

Jaha, nu fick jag skriva av mig lite också! Blev kanske lite långt..
 
Sv: Hosthästar!!!

För dig som undrade var man får tag på alger,gå in och kolla på Algbörjes hemsida,de säljer alger,både till människor och djur!
Sök på google eller nåt! Algbörjes!
 
Sv: Hosthästar!!!

_86a_ skrev:
Om två hästar i stallet har insjuknat så borde det antingen vara dålig stallmiljö eller foder. Hur är kvalitén på höt/hösilaget? Hur är ventilationen? Hur länge är hästarna ute per dag? Hur är ströt?

Hästarna som är i stallet nu har alltid varit känsliga mot saker :crazy: det är 8 hästar i stallet och det är bara dom två som har hosta men ena hästen är frisk nu då den fick byta box:D men den hästen som är sjukast står i en storbox men det är ganska "innstängt" eller hur man ska säga :crazy: men har dock två fönster som är öppna. Vet inte om stallvenilationen är så bra på just det stället då det nyss är byggt ut, men stallet är öppet hela dagarna så det är alltid frisk luft i stallet :)
Foderet är bra det vet vi:) höt luktar gått och är grönt och fint. Hästens hö blötes jämt!
hästarna är ute ca:12-13 timmar dag minst.
hästen står på spån och halm ;)
 
Sv: Hosthästar!!!

_86a_ skrev:
Jag är också lite "anti mediciner" av den enkla anledningen att min pålle är känslig mot typ allt.. =( Han fick ben som var som lyktstolpar en gång när han fick penicillin för att han hade mugg. Och muggen blev inte bättre utan betydligt sämre, det bara exploderade med mugg o rasp på hela bena. Fick ta bort penicillinet efter några dygn. Veterinären hade aldrig varit med om nått liknande. De tror att det blev nån konstig reaktion mallan medicinen och typ bakterirna/virusen i muggen.

Fast min häst har gått på penicillin efter det. En gång för hostan och en gång för ett sticksår. Då gick det bra, fast jag var hypernervös hela kuren...

Och för några veckor sedan så fick han en allergisk reaktion på mögligt hösilage. Balen såg fin ut, men längre in var en hörna möglig. Då åkte hela balen, men han hade ju redan ätit två mål av det. Han fick nässelutslag på hela kroppen, jätte svullna ögon (såg typ inget), och försvårad andning. Han fick kortison på kvällen, men han blev bara värre. Vakade över honom en hel natt. Var så orolig! Var nära att vi åkte in till strömsholm mitt i natten, men sen vände det och han blev bättre.

Jaha, nu fick jag skriva av mig lite också! Blev kanske lite långt..

usch vad hämskt :eek: :(
 
Sv: Hosthästar!!!

Ja, det var inge kul alls =( Fast nu mår min pålle utmärkt igen! Är lika pigg o glad som vanligt. Har dock lite hosta, men om några veckor ska de väll släppas ut på bete hoppas jag, så då fixar det sig.
 
Sv: Hosthästar!!!

:p jag hade en häst för några år sen å han hade bronkit, vi fick kasta ner hö från loftet när hästarna va ute, inte sopa stallgången när hästarna va inne å se till att det inte va speciellt dammigt.. han klarade av att stå på spån men annars kan man ställa dem på papper.. om du inte har tillgång tll lösdrift eller utebox.. å nej, all bronkit går inte att bota som vissa har skrivit.. hans bronkit va kronisk.. se bara till att ha hästen ute så mycket som möjligt å ni kan även blöta höt om det e minsta dammigt.. lycka till..:p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 314
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 959
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp