Hullet på hästar så här års.

Jag beställde hem böcker från England för över 10 år sedan om den äldre hästens behov, så rent generellt skulle jag jämföra en gammal häst med en växande unghäst fodringsmässigt just pga att de inte kan tillgodogöra sig fodret lika bra som när de var yngre och "bara" är < 20 år. Att ryggraden sticker upp på en äldre häst är illa, de ska inte tappa muskler under vintern för det är ett elände att bygga upp dem igen. De ska inte bli muskelfattiga alls om man kan undvika det även om man får acceptera att de inte är lika aktiva efter 25 som när de är 15.
 
Just det här pratade en veterinär på med lång erfarenhet (30 år) som jag praktiserade med. Att man idag har mer sjukdomar relaterade till övervikt då hästarna äter sig feta på sommaren och inte tunnas ut över vintern. Förr i tiden hade en oftast inte samma tillgång på grovfoder så det snålades mer än vad det gör idag. Många har ju tex. hästarna på lösdrift med fri tillgång utan att ha koll på hur mycket hästen får i sig och vad som är lämpligt hull. Så de blir feta istället. Tyvärr är min egna mor dålig på det där, hon tycker de ser tunnare ut än vad de är :meh:

Exakt. Min nuvarande skulle ALDRIG kunna gå på lösdrift med fri tillgång. I vinter har han gått på minsta TS/100 kg, och han är långt ifrån tunn. Nu har vi haft en väldigt mild vinter med knappt någon snö, annars så hade jag antagligen lagt på något kilo halm och han skulle behövt mer för att hålla värmen.

Han har ätit 2+1,5+1,5+2 kilo (torr)hö under vintern i år. Så fort det börjar komma upp något ”plockbart” i hagen så får han 1 kilo lunch och mellis. Vi brukar släppa på bete dygnet runt from mitten av juli, men då strippbetar han bara, dvs jag öppnar upp nån meter åt gången. Jag ger hellre något kilo hö på kvällen än öppnar upp större ytor sen när gräset börjar växa saktare. Hans sommarhage blir INTE stor. Förra året höll han sig helt ok i hullet på detta vis, plus att han dessutom fick en liten hälta efter han dragit av sig en sko så vi kunde inte hålla igång fullt ut heller, först helvila i några veckor, sen bara kortare promenader och skrittvändor som vi utökade sakta.

I år hoppas jag på en frisk häst så vi kan rida fullt ut och hålla magen borta. Just nu har han så mycket päls så jag vet inte alls vad som döljer sig där under! :angel:

Men här är iallafall en bild från när jag köpte honom sommaren 2018, och bilden nedanför är från 2019 när han stått på vila pga hältan, men endå gått i sommarhage.
24486CB6-8E7E-4A88-98C5-8DAF81212D9F.jpeg

Gräsmage har han absolut, men dom flesta fettdepåerna från året innan är borta. I år hoppas jag att han ser ännu bättre ut till sommaren! :p
 
Just det här pratade en veterinär på med lång erfarenhet (30 år) som jag praktiserade med. Att man idag har mer sjukdomar relaterade till övervikt då hästarna äter sig feta på sommaren och inte tunnas ut över vintern. Förr i tiden hade en oftast inte samma tillgång på grovfoder så det snålades mer än vad det gör idag. Många har ju tex. hästarna på lösdrift med fri tillgång utan att ha koll på hur mycket hästen får i sig och vad som är lämpligt hull. Så de blir feta istället. Tyvärr är min egna mor dålig på det där, hon tycker de ser tunnare ut än vad de är :meh:

Högdräktig med fri tillgång = lyckligaste nånsin. Blir hon dräktig i år kommer hon få 8 kg hösilage som högdräktig... :angel:

Ariel.jpg
 
Min 27 åring har hållt jättefint hull hele vintern och de lilla vi haft hittils av vår. Hon är lättfödd och får lätt depåer bakom skulderbladet. Men inte i år! Trots att jag fått fodra med en hel del kraftfoder för att få upp proteinet. Ser även jättefin ut muskelmässigt, trots 27 år och pensionär. Min lilla 3 åriga b-ponny har hållt sig på diet och är inte längre överviktig, hyffsat normalt hull men skulle vilja ha honom lite tunnare ändå. Dock ska han inte gå på bete öht i sommar så han kommer nog tappa allt mer eftersom då han är utlånad nu och kommer ridas igång allt mer. 🙂
 
Exakt. Min nuvarande skulle ALDRIG kunna gå på lösdrift med fri tillgång. I vinter har han gått på minsta TS/100 kg, och han är långt ifrån tunn. Nu har vi haft en väldigt mild vinter med knappt någon snö, annars så hade jag antagligen lagt på något kilo halm och han skulle behövt mer för att hålla värmen.

Han har ätit 2+1,5+1,5+2 kilo (torr)hö under vintern i år. Så fort det börjar komma upp något ”plockbart” i hagen så får han 1 kilo lunch och mellis. Vi brukar släppa på bete dygnet runt from mitten av juli, men då strippbetar han bara, dvs jag öppnar upp nån meter åt gången. Jag ger hellre något kilo hö på kvällen än öppnar upp större ytor sen när gräset börjar växa saktare. Hans sommarhage blir INTE stor. Förra året höll han sig helt ok i hullet på detta vis, plus att han dessutom fick en liten hälta efter han dragit av sig en sko så vi kunde inte hålla igång fullt ut heller, först helvila i några veckor, sen bara kortare promenader och skrittvändor som vi utökade sakta.

I år hoppas jag på en frisk häst så vi kan rida fullt ut och hålla magen borta. Just nu har han så mycket päls så jag vet inte alls vad som döljer sig där under! :angel:

Men här är iallafall en bild från när jag köpte honom sommaren 2018, och bilden nedanför är från 2019 när han stått på vila pga hältan, men endå gått i sommarhage.Visa bifogad fil 47474
Gräsmage har han absolut, men dom flesta fettdepåerna från året innan är borta. I år hoppas jag att han ser ännu bättre ut till sommaren! :p


7 kg är ju nästintill skamligt lite per dygn. Då får man köpa hö med lägre värde så hästen får mer att tugga om den nu är så lättfödd.
 
7 kg är ju nästintill skamligt lite per dygn. Då får man köpa hö med lägre värde så hästen får mer att tugga om den nu är så lättfödd.

Då tycker vi olika för en rund D- ponny som bara lufsar i skogen. Jag följer rekommendationer (ts/ kg) till hur han ska få och hålla en normal vikt så han håller sig frisk, i år har det dessutom funnits att plocka och gräva i hagen. Förra året när vi hade minusgrader och snö så la jag på något kilo halm också.

Han äter i lugn och ro och länge, absolut inget hets över maten. Han får också lucern för att få upp proteinet.
 
Då tycker vi olika för en rund D- ponny som bara lufsar i skogen. Jag följer rekommendationer (ts/ kg) till hur han ska få och hålla en normal vikt så han håller sig frisk, i år har det dessutom funnits att plocka och gräva i hagen. Förra året när vi hade minusgrader och snö så la jag på något kilo halm också.

Han äter i lugn och ro och länge, absolut inget hets över maten. Han får också lucern för att få upp proteinet.

Mina islandshästar, en i D-ponnystorlek och en i C-ponnystorlek, äter 8 kg hö per dag under vintern så jag tycker inte 7 kg känns för lite :) Mina får proteinpellets för att fylla proteinbehovet.
 
7 kg är ju nästintill skamligt lite per dygn. Då får man köpa hö med lägre värde så hästen får mer att tugga om den nu är så lättfödd.

Mitt fjordsto har precis ökat fodergivan till 7,5 kg (för att jag vill ha lite överhull inför betäckning), hon är slutmätt 143 cm och väger 400 kg i toppform. Hösilaget har ett ts på 77 %. Jag tycker absolut att givan är rimlig, hon är nöjd och glad, absolut inte stressad vid fodring. Hennes behov är egentligen 50 MJ, men normalt ligger hon på 45 MJ pga ständig bantning.
 
Såg en intressant dokumentär för något år sen om just hull på hästar och bla fång. Experten menade på att hästar är konstruerade för att äta upp sig på sommaren, sen ska dom använda sig utav det för att ta av under vintern, så egentligen så bör vi fodra hästarna väldigt knapert under vintern så dom är riktigt tunna på våren. Dom menade på nu att många fodrar upp så väldigt under vintern när hästarna inte har så mycket att äta, istället för att helt enkelt låta dom tunna ur lite. När reserverna aldrig töms så ökar risken för fetma och andra följdsjukdomar.

Synd nog har jag inte hittat på den igen, gick på den där ”hästkanalen” många fick ett tag, och tror att dokumentären var från Storbritannien? :confused: Det var typ ett center där dom behandlade/rehabiliterade fånghästar. Missade tyvärr hälften så hade varit intressant att få se hela.

Min ponny är väldigt väldigt lättfödd, och jag har svårt att se att jag skulle kunna få honom tunn även på minsta möjliga ts/100 kg häst. Jag hade gärna haft honom tunnare än vad han är i dagsläget med tanke på att gräset snart kommer börja växa. Dock är han betydligt smalare än vad han var när jag köpte honom. Att han inte hade haft, eller fick fång den sommaren är ett under....

Och ja, jag ser definitivt fler överviktiga hästar än tvärt om.

Jag har dock för mig att de menade på att när det gällde vildhästar som äter upp sig så är det bara przewalskihästen som i praktiken, nu för tiden klarar dessa extrema viktändringar som dokumentären menar att hästen är född till.

Vi som har hästar som hobbyhästar menar man på ska inte äta upp sig, banta och äta upp sig hela tiden för det är lika illa som att vara fet hela tiden. Jag kan dock inte hitta den dokumentären längre. Det var RSPCA som hade gjort den i samarbete med en veterinär.
De menade också på att dessa feta hästar vi har i samhället nu för tiden ger för lite protein och speciellt till dräktiga ston, vilket i sin tur ger avkommor som har lättare att få fångrelaterade sjukdomar.
 
Då tycker vi olika för en rund D- ponny som bara lufsar i skogen. Jag följer rekommendationer (ts/ kg) till hur han ska få och hålla en normal vikt så han håller sig frisk, i år har det dessutom funnits att plocka och gräva i hagen. Förra året när vi hade minusgrader och snö så la jag på något kilo halm också.

Han äter i lugn och ro och länge, absolut inget hets över maten. Han får också lucern för att få upp proteinet.
Ja uppenbarligen tycker vi olika. Det handlar inte om att den bara lufsar i skogen utan tuggtiden. 7 kg att tugga på ett dygn är lite oavsett. Man kan byta till ett hö med lägre värden eller ge gräsfröhalm. Alla hästar är inte tabellhästar.
 
Mitt fjordsto har precis ökat fodergivan till 7,5 kg (för att jag vill ha lite överhull inför betäckning), hon är slutmätt 143 cm och väger 400 kg i toppform. Hösilaget har ett ts på 77 %. Jag tycker absolut att givan är rimlig, hon är nöjd och glad, absolut inte stressad vid fodring. Hennes behov är egentligen 50 MJ, men normalt ligger hon på 45 MJ pga ständig bantning.
Inte konstigt det finns så mycket hästar med magsår idag. (Och nej jag påstår inte att just din har det).

För mig går det inte ihopa hur det alltid är samma personer som bantar sina hästar och samtidigt ger minsta möjliga ”rekommenderade” istället för att ge mer så hästarna får längre tuggtid men med ett hö med lägre värden.
 
Ja uppenbarligen tycker vi olika. Det handlar inte om att den bara lufsar i skogen utan tuggtiden. 7 kg att tugga på ett dygn är lite oavsett. Man kan byta till ett hö med lägre värden eller ge gräsfröhalm. Alla hästar är inte tabellhästar.
Håller med, min häst hade en vinter av misstag dock för stallägaren köpte fel hö, ett hö med i princip mindre värden än halm. Enbart bukfylla nästan men han kunde äta fritt utan att bli tjock och få den enormt viktiga tuggtiden per dygn. Dock lite dyrt för mig som fick köpa allt extra men ändå, underbart hö på det sättet. Det är så otroligt viktigt för hästar både mentalt och fysiskt att få tuggtiden.

I mina ögon är det aldrig försvarsbart att hålla en häst nere i vikt genom att minska på tuggtiden, då får man helt enkelt hitta annat hö och rör hästen på sig som den ska och är vettigt tränad så blir den inte heller bukig av en större mängd hö.
 
Var på föreläsning för ett tag sedan med näringsfysiologen Lizzie Drury som sköter bland annat foderstat åt Valegro. Hon har varit i kontakt med Storbritanniens mest erfarna veterinär om just magsår. Enligt det han sett så är det viktigaste hur hästen utfodras inte hur mycket. Att de inte skall ha tom mage vid arbete. Rekommenderar typ 1 mått med uppblött lusern en 30 min före arbete för att magsyran inte skall skvalpa upp i magen och ge sår. Dessutom såg han att de hästar som fastade mellan 19 på kvällen till 7 på morgonen hade mindre sår än de som fastade mellan 6 på morgonen och 18 på kvällen. Så hennes rekommendation i är att de skall utfodras 80% av sitt foder under dagen och bara 20% inför natten. Vilket skall det de vet idag ge minst risk för magsår.

Så summan av kardemumman det har inte bara med ättiden att göra utan även när det äter.
 
Inte konstigt det finns så mycket hästar med magsår idag. (Och nej jag påstår inte att just din har det).

För mig går det inte ihopa hur det alltid är samma personer som bantar sina hästar och samtidigt ger minsta möjliga ”rekommenderade” istället för att ge mer så hästarna får längre tuggtid men med ett hö med lägre värden.

Fast minsta möjliga rekommenderade är ju 5,5 kg. ;)

Sen har du ingen som helst insyn i vad min häst får för livsmiljö i övrigt, så jag tror inte du ska hänga upp dig så mycket på grovfodermängden. Jag anser iaf att 7 kg inte är för lite för en d-ponny. Om du tänker att mitt sto behöver ha 45 MJ så pratar vi alltså om ett foder som max får innehålla 5 MJ om man vill ge 9 kg. Jag har haft ett sånt foder en enda gång under mina år som hästägare, det är inte lätt att få till som producent. Halmbanta har jag provat med två gånger med dåligt resultat, så jag fortsätter på den väg som funkar för mig och hästen.
 
Var på föreläsning för ett tag sedan med näringsfysiologen Lizzie Drury som sköter bland annat foderstat åt Valegro. Hon har varit i kontakt med Storbritanniens mest erfarna veterinär om just magsår. Enligt det han sett så är det viktigaste hur hästen utfodras inte hur mycket. Att de inte skall ha tom mage vid arbete. Rekommenderar typ 1 mått med uppblött lusern en 30 min före arbete för att magsyran inte skall skvalpa upp i magen och ge sår. Dessutom såg han att de hästar som fastade mellan 19 på kvällen till 7 på morgonen hade mindre sår än de som fastade mellan 6 på morgonen och 18 på kvällen. Så hennes rekommendation i är att de skall utfodras 80% av sitt foder under dagen och bara 20% inför natten. Vilket skall det de vet idag ge minst risk för magsår.

Så summan av kardemumman det har inte bara med ättiden att göra utan även när det äter.
Intressant!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 301
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp