Hund för mig

Bukefalos 30 år!

Fast labben var aldrig framavlad för att gå i närstrid med och/eller döda smådjur och annat vilt. Jag tycker att Border Terriers är jättetrevliga och jämfört med exempelvis en TJT är de förstås mildare och mer allround i temperamentet, men det är ingalunda en ras jag skulle rekommendera till någon som inte vill ha en "sporthund", och absolut inte till någon som prioriterar lågt jaktintresse.
Jag tror nog vi håller med varandra egentligen :) Jag skulle inte rekommendera någon terrier alls om det efterfrågas lågt jaktintresse men nu var ju frågan lite mer inrutad än så.

Vissa raser är som sagt värre än andra men ju mer jag ser och får personlig erfarenhet av hundar ju mer övertygad blir jag om att det även är så individuellt och garantier finns aldrig. Som sagt jag har ju själv en ras som väl mest ses som en soffprydnad rika tanter tar med på utställningar men jag har ju som sagt blivit varse vad även de kan.

Vår hund drar efter fåglar på marken som änder om han inte är kopplad och det syns liksom på honom att det är jaktinstinkt, inte "lek". Sen är ju vilja inte riktigt samma sak som skicklighet så något större hot är han ju inte men jag skulle aldrig släppa honom lös i ett rum med typ en hamster för då är jag rätt säker på att det skulle sluta tråkigt.

Jag tror nog vi håller med varandra egentligen :) Jag skulle inte rekommendera någon terrier alls om det efterfrågas lågt jaktintresse men nu var ju frågan lite mer inrutad än så.

Vissa raser är som sagt värre än andra men ju mer jag ser och får personlig erfarenhet av hundar ju mer övertygad blir jag om att det även är så individuellt och garantier finns aldrig. Som sagt jag har ju själv en ras som väl mest ses som en soffprydnad rika tanter tar med på utställningar men jag har ju som sagt blivit varse vad även de kan.

Vår hund drar efter fåglar på marken som änder om han inte är kopplad och det syns liksom på honom att det är jaktinstinkt, inte "lek". Sen är ju vilja inte riktigt samma sak som skicklighet så något större hot är han ju inte men jag skulle aldrig släppa honom lös i ett rum med typ en hamster för då är jag rätt säker på att det skulle sluta tråkigt.
Inte ens en liten yorkie? 😍

Ja det finns ju omplaceringar som inte är rastypiska :)

Men förstår inte varför du verkar välja mellan osund trubbnos och jakt/sport/brukshund?

Finns ju många raser däremellan som verkar passa dig :)

Största kravet är liten storlek. Men de raser jag listat är väl inga brukshundar precis?

Terrier kanske inte passar ändå då…

Största kravet är liten storlek. Men de raser jag listat är väl inga brukshundar precis?

Terrier kanske inte passar ändå då…
Nej jag kanske blandar ihop dig med någon annan 🙃
Jag tycker inte småterrierna är svåra alls tycker till och med ofta dom kan vara enklare än många andra småhundar då hundar med lite pondus och självförtroende inte ofta blir lika reaktiva osäkra och skälliga.
Dom tar livet med en klackspark och oroar sig inte :)

Kolla mer på den rasen då det är en utmärkt sällskapshund men man får ha i beräkningen att den kostar mycket i tandvård.
Å andra sidan äter den som en mus :)

Man får väl borsta tänderna på den som på en männniska så ska det nog gå bra. De flesta små hundar behövs borstas tänder på annars kan de få parodontit.

Man får väl borsta tänderna på den som på en männniska så ska det nog gå bra. De flesta små hundar behövs borstas tänder på annars kan de få parodontit.
Det hjälper inte! Precis som människor får hundar tandsten trots tandborstning och småhundar behöver regelbundet ta bort tandsten för att undvika tandlossning.

Att tro att en terrier med marsvin ska fungera är att verkligen att utmana ödet. Marsvin piper vilket är ett ljud många terrier och hundar generellt reagerar på. Visst finns det undantag men det är just undantag.
Om du skaffar en terrier så måste hunden få jobba, annars har du en terrier som är just en terrier och gör precis vad den själv vill.
Dom hundar du haft hemma som är lugna och fina är det för att någon jobbat ganska hårt med sin hund och fått den följsam och väluppfostrad. Det kommer inte per automatik.
Jag tycker du ska läsa på mer om hundar generellt och träning och vad som krävs. Besök en brukshundklubb eller liknande. Det känns som att du har en förskönad bild av hur det är att ha hund och vad du kan ha för krav på den.
Jag har i dag en bordercollie, sjukt lydig som jag kan ha lös i alla miljöer 365 dagar om året som inte viker från min sida. Jag tränar massor med vardagslydnad med henne. Inte träningspass utan hela tiden när vi gör något. Sen fick jag hem en liten omplacering, en Pomchi och fick då till mig av min bästa vän att får du den där att bli lika följsam som din andra, då blir jag imponerad. Pomchi är egna, självständiga och inte speciellt följsamma, mest när dom själva vill. Visst en söt och liten hund men men det kan också vara mycket hund. Och det har det varit, många timmar, mycket att hålla koll på, alltid ligga steget före men i dag är jag ganska nöjd med henne men vi tränar mycket för att bli bättre. Hon kan inte gå lös i stadsmiljö, men på landet, hon har velat bli jakthund så vi har jobbat på den biten ganska ordentligt, hon följer med mig när jag är ute och rider och kan springa strax över en mil på en dag utan problem. Hon behöver också mycket motion för att inte bli för ängslig till vardags så för henne är 5-6 mil i veckan optimalt. Hon är den som vaktar, står brevid mig i ur och skur och fixa staket i alla väder, bordercollien går in och lägger sig i stallet i stället.
Små hundar är ofta mindre fostrade för att dom kommer undan med det, dom är alltså inte lättare att fostra för att dom är små. Jag skulle nästan säga svårare. Så hundar har ofta mer ångest, det för att dom ofta inte får den motionen som behöver just för att dom är små. Har man en liten hund och fostrar den som en stor hund så är man på rätt väg.
Det finns mycket i dina skriverier här som visar att du behöver mer kunskap så det är jättebra att du frågar runt.
Skaffa mer kunskap, skaffa sedan en omplacering från kanske 2 år och uppåt som du får ha på prov en stund så att du ser att det fungerar med dom andra djuren är mitt tips. Hittar du rätt hund kommer du lära dig massor och ha jättekul med din hund.
Valpar är söta, men utan rätt kunskap, erfarenhet och rätt träning från start är det stor risk att det blir helt fel med både marsvinen och katt. Det ska vara roligt att ha hund och bli det fel på valpstadiet är det något som kommer förfölja hunden resten av dess liv även om du omplacerar den.

Ett tillägg: Ang avel, man tar inte en kull valpar för att det är gulligt, jag som uppfödare och dessutom arbetat på djurklinik kan ge dig en hel lista på varför inte och allt som kan gå fel med infektioner, döda valpar, kejsarsnitt, valpar som sitter fast, tiken dör, valparna är svaga, missbildade valpar, sitta kvar med osålda valpar, defekter, mentalitet, fysiken, tiken vill inte ha valparna, diarre, sjukdomar, smitta m.m. Illusionen här om att försäkringar ska täcka mycket av detta också ett problem man ser på kliniker.
Visst kan det gå bra också men det är mycket jobb med en kull valpar, ett stort ansvar. Man ska ha en bra tik och man ska ha en bra hane, både mentalt och fysiskt och med rätta förutsättningar. Allt man utsätter och gör med valparna för att förbereda dom för sitt nya liv utan mamma kommer prägal dom för resten av deras liv. Blir en valp tex skrämd så kan det sitta kvar resten av deras liv och avgöra om den kommer leva med rädsla och ängslan resten av deras liv eller inte. Dom första veckorna i valps liv är den viktigaste grunden man kan ge dom, det är då viktigt att veta precis vad man gör också, man lägger ju grunden för hur valpen hantera resten av dess liv.

Det hjälper inte! Precis som människor får hundar tandsten trots tandborstning och småhundar behöver regelbundet ta bort tandsten för att undvika tandlossning.
Håller med. Min ena har riktigt dåliga tänder. Vi borstade och borstade och fick dra ut på löpande band. Tror kanske hon har hälften av sina tänder kvar. Hon hade aldrig tandsten.

Den andra har alla utom en tand kvar som dött av trauma. Men hon har större käke och större tänder.

Mina marsvin går lösa i lägenheten minst en gång om dagen så det behövs att de i alla fall accepterar varandra och att hunden inte ser de som ett roligt byte.

Jag hade en lånehund en gång som var en dvärgschnauzer och när jag skulle introducera marsvinen gjorde den utfall på en gång och högg i luften, så jag förstod att det inte skulle fungera.
Vår katt däremot accepterar marsvinen lite lojt intresse, nosar och så.

Jag har sett filmer på nätet där hundar och marsvin sover tillsammans, leker nästan och nosar på varandra. Så de kan absolut bli “vän“, och jag vill ha en hundras som är optimal för att kunna umgås på ett bra sätt med marsvin (och katter).
Ja schnauzer måste vara sämsta hundrasen om man har små gnagare - de har ju använts för att hålla rent på råttor/möss så det är nog svårt att få det att fungera även om det kanske går med träning och "rätt" individ. Detsamma gäller ju i stort sett alla terrierraserna och jag hade nog inte vågat chansa med "min" hundras heller (isländsk fårhund som visserligen kanske främst är vallhundar, men också gårdshundar och min tik har tagit flera möss i stallet).

Angående att jag skulle tycka det var trevligt med en valpkull är mer en dröm och fritt spånande.
För då behöver man utrymme och helst ett hus och jag kommer nog inte ha ett hus på lång tid framöver eller kanske aldrig.

Jag blir fundersam om det finns vuxna hundar att köpa i de raser jag är intresserad av, men den som lever får se. Värt att vänta på om inte annat :)

Jag har två marsvin så jag vill att hunden ska bli vän med dem :)
Fast vill marsvinen det? Min Bichon Frisé vill bli ”vän” med kaniner, rådjur och diverse andra smådjur, det brukar inte bli så uppskattat.

Med det sagt, hon är så mycket sällskapshund med så låg jaktlust du kan hitta, men jag skulle aldrig lite på henne med marsvin. Katter och större kaniner skulle hon funka toppen med, men små pipande gnagare är ju allt som är roligt i leksaker. Det triggar ju precis allt det man lägger i hundleksaker för att de ska vara roligt, rörelse och pipande ljud liksom. Även om man jobbar med att inte röra mm så kommer det alltid finnas risken att leklusten tar över en dag vilket resulterar i att hunden tar marsvinen i munnen.

Jag har haft marsvin och dvärgschnauzer. Det går men man kan absolut aldrig någonsin ha de lösa tillsammans utan uppsikt. Och med uppsikt menar jag inte vara i samma rum och surfa på mobilen/laga mat utan med uppsikt menar jag sitta bredvid och hålla koll 100% av tiden.
Marsvinen var tack och lov extremt vana och inte alls rädda för hundarna, ena hunden kunde ibland hoppa in i deras bur och äta bajs om vi inte var hemma (vilket ledde till att jag inte kunde ha de ensamma hemma utan att stängsla in buren med kompostgaller först).
Men marsvinen var ju knappast vän med hunden.
En i min omgivning skaffade marsvin när hon hade en DSG men den var så fixerad vid marsvinen att hon var tvungen att omplacera dom.

De filmer man ser på sociala medier handlar många gånger om ensamma marsvin som bor utan artfrände (olagligt i Sverige) och därför tyr sig till vad de nu hittar (människa, katt, hund) osv. Det är bara sorgligt.

Liknande trådar

• Vilken hundras passar mig?
  • Kattlik hund?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • Rasval: Vad passar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka