Jag tror nog vi håller med varandra egentligenFast labben var aldrig framavlad för att gå i närstrid med och/eller döda smådjur och annat vilt. Jag tycker att Border Terriers är jättetrevliga och jämfört med exempelvis en TJT är de förstås mildare och mer allround i temperamentet, men det är ingalunda en ras jag skulle rekommendera till någon som inte vill ha en "sporthund", och absolut inte till någon som prioriterar lågt jaktintresse.
Vissa raser är som sagt värre än andra men ju mer jag ser och får personlig erfarenhet av hundar ju mer övertygad blir jag om att det även är så individuellt och garantier finns aldrig. Som sagt jag har ju själv en ras som väl mest ses som en soffprydnad rika tanter tar med på utställningar men jag har ju som sagt blivit varse vad även de kan.
Vår hund drar efter fåglar på marken som änder om han inte är kopplad och det syns liksom på honom att det är jaktinstinkt, inte "lek". Sen är ju vilja inte riktigt samma sak som skicklighet så något större hot är han ju inte men jag skulle aldrig släppa honom lös i ett rum med typ en hamster för då är jag rätt säker på att det skulle sluta tråkigt.