Hund för mig

Bukefalos 30 år!

Jag tror du tolkar mig lite annorlunda än jag faktiskt menade nu.
Jag syftade på en hund som är ganska okomplicerad inomhus. Inte en som inte reagerar på någonting, det hade ju varit väldigt konstigt.

Jag tycker att du genom hela tråden varit ganska diffus i dina svar och inte riktigt verkar veta vad du vill ha annat än "snäll och enkel i vardagen". Det är som sagt till stor del en fråga om uppfostran och lagom mängd aktivitet för individen. Jag förstår fortfarande inte vilken typ av hundar du faktiskt tycker om mentaliteten på. Snäll och lugn är så himla... ja, intetsägande.

Om jag tar min egen hund (labrador av klassisk typ) som exempel igen då. Ja, han är snäll och lugn inne och okomplicerad socialt. Han är också...

- Framåt i alla lägen, oavsett hur (o)lämpligt det är
- Smart med många (!) egna idéer och åsikter, pga detta utmanande att träna med
- Bufflig och ganska okänslig, ruskar snabbt av sig obehag och lär sig därför sällan av misstag
- Vill alltid (!) vara med, helst skulle han bo under skinnet på en, vill du vara själv en stund får du stänga undan honom
- Lär sig rutiner på nolltid och har åsikter om även detta, kommer då och glor uppfordrande vid bestämda klockslag
- Verkligen inte lugn ute, där är det racerfasoner som blir mer intensiva ju mer han fått ligga och ladda under dan
- Använder sin intelligens för att hitta på allehanda sattyg om han blir understimulerad en längre tid

Du ser, en snäll och lugn hund inne men verkligen inte en som skulle passa hos vem som helst. Och det här säger jag inte för att vara dryg eller utmåla mig som duktig utan för att visa på hur olika hundar kan vara utöver det där utåt sett okomplicerade. Det är den biten jag fortfarande inte har fått nåt grepp om med dig, vad du egentligen gillar i en hunds personlighet. Bara gång på gång samma svar att den ska vara snäll och lugn. Lite mer önskemål än så tycker jag att man ska ha kring hur en framtida livskamrat ska vara.

Jag gick på bokrean och köpte boken ”Välj rätt hund” av Charlotte Swanstein.
Den har en massa fakta och tabeller och sånt för att se vilken hund som passar en bäst.
Är den en bra guide?

Den har en massa fakta och tabeller och sånt för att se vilken hund som passar en bäst.
Är den en bra guide?
Sånt där är mest för skojs skull tänker jag men det kan ju ge en god uppfattning och tips om viken sorts hund man ska titta på. :)

Eftersom jag själv är relativt ny hundägare kan jag konstatera att det (delvis tyvärr antar jag) är som med typ allt annat i livet, man kan faktiskt inte veta förrän man provat.

Så när du väl har en hund, så kommer du dels få en helt annan förståelse för så mycket som tidigare känts lite vagt, men du kommer också inse vad det är med hundlivet du uppskattar och inte, vilka egenskaper hos hunden det är du värdesätter mest, ibland är det inte alls det man tror.

Jag tror egentligen inte alls på det där med "nybörjarraser" utan är man tvärsäker på att man vill ha typ en BC och ska tävla agility så kör. Men generellt tycker jag det kan vara bra med lite av en mjukstart för att liksom.. komma fram till vad det är man vill ha av hundlivet framöver? De allra flesta raser kan ju göra allt i någon mån även om de kanske inte är superlämpade. Vill du testa hundsport så kan alla raser göra det. Du kanske inte har någon framgång i tävlingar men då kanske nästa hund kan spegla det intresset bättre?

Det känns liksom lite som att man väljer hundlivet när man skaffar hund? Att från och med nu kommer vi ha hund så länge vi orkar och kan. Jag har helt andra förutsättningar nu att välja hund nummer två i framtiden för jag har en helt annan erfarenhet att basera det valet på.

Om jag vore dig hade jag kikat lite på bichonnerna, cairnterrier, westie, yorkie och chuhuahua, läsa på lite och se vad du tycker verkar intressant och inte. Pälsvård är ju en sån sak som kan skilja sig rätt rejält :)

Är den en bra guide?

Jag tyckte inte det men smaken är som bekant som baken. :angel: Minns flera bitar om att du ska vara sportig för att ha si och så ras, till exempel. Jag skulle då inte ens under pistolhot vilja kalla mig sportig, ändå har jag en av dessa raser och det har gått bra. En del prat om bra vs dåliga förstagångshundar tycker jag mig minnas med och sånt har jag alltid svårt för. Även nybörjare är ju väldigt olika, det finns dom som knappt vet vad som är fram och bak på hunden och det finns dom som är jättepålästa och skulle reda ut nästan vilken hund som helst.

Det bör nämnas att jag hade nördat in mig på ämnet hund ett bra tag innan jag läste boken, så det kan nog förklara att jag inte hade så mycket att hämta där. För en som känner sig helt lost i rasdjungeln (vilket är fullt förståeligt!) så kan den säkert vara till hjälp för att ge ett hum om vilka raser som är värda en närmare titt.

Jag tyckte inte det men smaken är som bekant som baken. :angel: Minns flera bitar om att du ska vara sportig för att ha si och så ras, till exempel. Jag skulle då inte ens under pistolhot vilja kalla mig sportig, ändå har jag en av dessa raser och det har gått bra. En del prat om bra vs dåliga förstagångshundar tycker jag mig minnas med och sånt har jag alltid svårt för. Även nybörjare är ju väldigt olika, det finns dom som knappt vet vad som är fram och bak på hunden och det finns dom som är jättepålästa och skulle reda ut nästan vilken hund som helst.

Det bör nämnas att jag hade nördat in mig på ämnet hund ett bra tag innan jag läste boken, så det kan nog förklara att jag inte hade så mycket att hämta där. För en som känner sig helt lost i rasdjungeln (vilket är fullt förståeligt!) så kan den säkert vara till hjälp för att ge ett hum om vilka raser som är värda en närmare titt.
Jag blev nyfiken, vad för hundraser har du?

Ja det stämmer väl. Alla hundar kan vara en nybörjarhund bara man är lite van med hundar.

Jag blev nyfiken, vad för hundraser har du?

Ja det stämmer väl. Alla hundar kan vara en nybörjarhund bara man är lite van med hundar.

Jag har redan skrivit i tråden tidigare att jag har en labrador. Det rasklubben kallar klassisk typ, dvs inte en jaktavlad. Visst är det en aktiv hund som kräver sitt men man måste verkligen inte vara en hurtig, sportande människa för att kunna vara ett bra hem till en. Man klarar sig rätt bra med långa promenader i skog och mark och några aktiviteter som håller hjärnan igång.

Marknaden för sunda vettiga äldre djur är begränsad. Det finns alltid en anledning till att vuxna djur omplaceras...

Lättare att hitta valp eller unghund. Båda mina fjärilar var runt halvåret. Uppfödarna hade väntat på att den andra testikeln skulle komma ner. Det gjorde den inte.
Det kan dock vara värt att kolla med kennlar just för att ev hitta en vuxen hund. Ibland behöver de ju ”byta blod” och kan omplacera friska, fungerande hundar. Jag har haft flera såna som varit jättetrevliga och liksom ”färdiga direkt” vad gäller allt för att funka bra i livet.

Här är några hundraser jag funderar på:
Chihuahua
Dvärgspets
Japanese chin
King Charles spaniel
Moskva-dvärgterrier
Papillon
Pekingese
Tibetansk spaniel

Är det någon här som har någon av dessa raser?
Jag har pappisar sedan över 35 år. Fick mina första som barn. Jag gjorde mkt med dem själv även om föräldrarna så klart såg till att de sköttes ordentligt. Vet inte hur väl det upplägget fallit ut med andra raser. 😅
Jag vill aldrig ha en annan ras.
Tycker om att de har så mkt will to please, intelligens, är så sociala, signalkänsliga och pigga på att hänga med på allt. De är verkligen små kompisar som vill vara med oavsett om det innebär träning eller ligga i soffan och gosa. De orkar mycket aktivitet. Men kräver det inte på samma sätt som arbetande raser.
En av mina hundars valpar var den första pappi som tävlade lydnad på elitnivå. De är himla lättränade tycker jag.

Jag har pappisar sedan över 35 år. Fick mina första som barn. Jag gjorde mkt med dem själv även om föräldrarna så klart såg till att de sköttes ordentligt. Vet inte hur väl det upplägget fallit ut med andra raser. 😅
Jag vill aldrig ha en annan ras.
Tycker om att de har så mkt will to please, intelligens, är så sociala, signalkänsliga och pigga på att hänga med på allt. De är verkligen små kompisar som vill vara med oavsett om det innebär träning eller ligga i soffan och gosa. De orkar mycket aktivitet. Men kräver det inte på samma sätt som arbetande raser.
En av mina hundars valpar var den första pappi som tävlade lydnad på elitnivå. De är himla lättränade tycker jag.
Vad roligt!
Hur är de generellt med andra människor och smådjur?

Vad roligt!
Min papillon fungerar bra med smådjur i bur (efter att den första spänningen lagt sig) men ute jagar (och fångar) hon mycket sork och möss när hon får chansen. När jag tog ut mina smådjur (gerbiler) för att få springa på golvet så stängde jag in henne i ett annat rum, jag hade inte vågat ha henne i rummet samtidigt.

Vad roligt!
Mina/våra har varit/är sociala allihop. De vill gärna gosa med besökare etc. Någon har velat ha lite mer tid innan främlingar får röra och andra kastar sig på alla och hälsar.
Mina har ofta varit med mig i stall jag har hästar i och på jobb i andra stallar. De blir snabbt mkt populära. 😅
Haft med någon då jag regelbundet flög och jobbade. Hon brydde sig noll. Och charmade alla på flyget och i säkerhetskontrollen.
Också haft med dem i segelbåt mkt med allt lutande och krängande. Noll problem. Och klart behändigare att lyfta av och på än kompisars storhundar som gav ryggskott varje säsong. 😅
Smådjur vet jag inte mer än att de inte rört vilda djur, typ harar, sorkar, småfåglar. Två av hundarna bodde på gård med frigående höns utan problem. Och med katt. Funkat bra med stallkatter etc.
Har inte haft dem med mindre tamdjur.
Jag har haft två som visat lite jaktintresse. Men de är snabblärda och har inte haft några större drifter. Så det tog kort tid att få dem att släppa såna saker.
Vi har mkt harar och haft vildkaniner etc på tomten och de sitter still medans hundarna är där iom att hundarna struntar i dem.

Vad roligt!
Inte @tuaphua men svarar ändå.
Min erfarenhet är att fjärilar ÄLSKAR människor och andra djur. Tua skrev en gång att de är glädjesprinklers och jag instämmer

Möjligen inte rävar och rådjur som kliver runt på hans tomt då :D Men alla tama är godkända.

Inte @tuaphua men svarar ändå.
Min erfarenhet är att fjärilar ÄLSKAR människor och andra djur. Tua skrev en gång att de är glädjesprinklers och jag instämmer

Möjligen inte rävar och rådjur som kliver runt på hans tomt då :D Men alla tama är godkända.
Kom på nu att en kompis som köpte pappis från samma kennel som mig hade kanin och marsvin i en stor golvbur. Varje morgon skulle pappisen in där och hälsa och umgås med sina kompisar. Ägarinnan var livrädd att hunden skulle skrämma dem när den först började visa intresse. Men de chillade lugnt där inne ihop.

Kom på nu att en kompis som köpte pappis från samma kennel som mig hade kanin och marsvin i en stor golvbur. Varje morgon skulle pappisen in där och hälsa och umgås med sina kompisar. Ägarinnan var livrädd att hunden skulle skrämma dem när den först började visa intresse. Men de chillade lugnt där inne ihop.
Kom på att i Oskars stödfamilj (de som hade honom medan jag hade benet i paket) fanns en bur med tamråttor. Oskar hälsade och nosade utan någon ragg eller misstänksamhet.

Varför skulle man vilja avla på en hund som är rastypisk?
Alla hundar behöver inte gå i avel :)
För att bredda avelsbasen som är väldigt snäv i de flesta raser? Vart går egentligen gränsen för ”otypisk” och inte? Vid diskvalificerande fel? Finns det hundar som är perfekta, dvs tickar exakt alla boxar i rasstandarden?

I min ras är det till exempel väldigt väldigt med otypiskt burna svansar, både för höga och låga. Är dessa hundar så otypiska att du inte skulle vilja avla på dem? Skulle vi sluta avla på alla dessa hundar skulle vi inte ha någon avelsbas kvar..

Vi avlar t ex även på vissa diskvalificerande fel (fel teckning). Rasklubben accepterar det eftersom vi vill bredda avelsbasen och eftersom en ej standardenlig teckning dels inte påverkar hundens hälsa och inte heller är direkt ärftlig.

Jag träffade en ceskyterrier idag.
Ägaren sa att den var skapad i Tjeckien för att vara en icke-typisk terrier som tydligen inte har så stor jaktlust.
Finns det fler sådana terrier? Som är mjuka i sättet och inte jagar smådjur?

Ägaren sa att den var skapad i Tjeckien för att vara en icke-typisk terrier som tydligen inte har så stor jaktlust.

Generellt så är många terriers lite vassare och de är ofta ursprungligen avlade för att hålla efter skadedjur eller gå i gryt dvs jaga smådjur.
Det finns såklart de med mildare temperament men man får nog räkna med att de flesta nog kniper ett smådjur om de får chansen.

Jag har haft hund ihop med katt, ankor och kanin och det har gått bra då de tidigt lärt sig att låta dem vara. Samtidigt vet jag individer som absolut inte kunnat låta bli andra djur då de helt enkelt haft för stor drift att jaga. Då får man hålla isär de eller omplacera nåt av djuren.

Jag tänker direkt på border terrier. Tror aldrig jag sett en sådan med en "ung" ägare? Känns som den typiska pensionärsterriern så jag inbillar mig att de inte kan vara så extrema.

Men jakt finns i mer eller mindre alla hundar, mycket beror på ras såklart men det är ju en individ också. Jag har ju Shih tzu, knappast en ras som ens lite förknippas med jakt men i ett stort forum för rasen jag är med i händer det då och då att folk lägger upp att deras hund knipit både sork och annat smått när tillfälle givits.

Jag hade aldrig låtit små husdjur som gnagare vara lösa med någon hund eller katt oavsett ras. Varför är det viktigt att jaktlusten är så extremt låg?

Liknande trådar

• Vilken hundras passar mig?
  • Kattlik hund?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • Rasval: Vad passar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka