Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Kan bara hålla med de andra. Känns tryggt att veta att mina hundar inte skulle följa med nån främmande. Vilken människa. :mad:
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Du behöver inte tillstånd när det gäller din egen tomt:

"Som privatperson krävs inga tillstånd eller kontroller av anläggningen under förutsättning att man endast övervakar sin egen tomt eller bostad. Det krävs dock fortfarande att de som vistas inom det övervakade området görs medvetna om detta genom skyltning."

Så en skylt vid grinden räcker.

Ser nu att några redan svarat samma sak... så går det när man läser tråden och sen väntar en stund med att svara. ;)
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Kolla med kommunen om det behövs bygglov för högre staket.
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Jag tycker också att ni ska anmäla, men var beredd på att grannen säkert motanmäler för djurplågeri som hämnd. Det kan alltså vara bra att prata med länsstyrelsen också så att ni vet att ni har allt på det torra.

Tänk också på att grannen antagligen är övertygad om att där är synd om hunden, att det är ni som är de onda här, att hon försöker "rädda en hund i nöd" och inte alls kan förstå hur det som har hänt kan verka fel på något sätt och att ändamålen helgar medlen.
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Min första reaktion hade nog varit att bli tvärarg och anmäla. Men frågan är om det är så klokt egentligen? Kanske är människan lite knasig, men det låter ju som om hon bara vill väl egentligen. En granne som gillar djur och dessutom går hemma är också guld värt när man bor lite avsides. Tänk om det händer er något? Som att bilen går sönder och ni inte kan ta er hem. Då är det ju bra att ha någon som ser till hunden. Så det bästa är nog att a) sätta lås på grinden och b) försöka prata med människan igen och övertyga henne om att ni också bryr er mycket om er hund och att den har det jättebra. Funkar inte detta så har ni ingen annan utväg än att anmäla.
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Staketet är för högt för att hon ska klara av att ta sig ut men människor skulle kunna klättra över och ta sig in... Till våren ska staketet bytas ut mot ett högre och med lås på grinden!

Går det inte att sätta lås på den grind ni har nu? Det kanske inte hindrar alla, men om den nosiga grannen går med kryckor lär hon väl inte kunna klättra in och lämpa hunden över staketet.
(Vilken människa!!)
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Sant gor mig fly forbannad!
En karl har pa garden bestamde sig for nagot ar sedan att slappa ut min och en hund jag passade ur hundgarden for "de sag ut som de ville leka" med hans hund. Jag fick varldens shock nar de kom susandes utanfor fonstret. Tur som fan att jag var hemma (vagar iof inte lamna ute nar vi inte ar det) och sag hundarna. Gubben fick en utskallning som hette duga och fick sen spendera 20 min med att fanga hundarna eftersom jag var ensam hemma med sonen.
Han havdade att han trodde hundarna tagit sig in sjalva och grinden last sig vilket kanns mer an val out of this world med tanke pa att man far fiffla ratt bra med att stanga grinden.
Varfor kan folk inte lara sig att lata bli andras djur?

Eller tanten som matade honom med chokladkakor nar han satt uppbunden I mitt stall nar jag slappte ut hastarna. "Han sag hungrig ut." Jo man tackar.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Sätt lås på hundgården och informera idiotgrannen om att nästa gång hen tar ett steg mot hundgården så anmäler ni för olaga intrång. Sätt upp kameraatrapp i hundgården (bara att skylla på att ni vill ha uppsikt över hunden och vad den gör på dagarna) och skylta vid tomtgräns samt på hundgårdsgrinden om att ni kameraövervakar.

Tror dessutom att ni borde kunna anmäla det som redan hänt. Grannen verkar ju inte kunna hanteras med samtal, det har ni ju försökt utan framgång.

Ev ta kontakt med länsstyrelsen och se till att hundgården är helt 110% enligt lagen, så ni har torrt på fötterna om grannen anmäler.

Jag skulle vara minst sagt oxtokig om någon klev in i hundgården och "lånade hem" mina hundar!!! Hus i helvete!

Håller med!

TS:
Jag tycker att din hund verkar ha ett bra hundliv som har möjlighet att få välja fritt mellan att vara utomhus eller inne i kojan. Din granne verkar vara under kategorin "stolpskott med för mycket fritid" tyvärr...
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Ja, grannen är ju väldigt fastlåst i sina åsikter om hundhållning. Lär inte gå att påverka. Jag har varit i kontakt med Länsstyrelsen och smådjursenheten idag via mail och de bifogade en fil med lagar och regler kring hundhållning. Kanske stoppar en kopia i grannens brevlåda... Tycker i och för sig att hundar bör ha det bättre än vad de där reglerna säger. Men att jag uppfyller minimikraven med råge kanske hon inser om hon läser det där, och inser att polisanm om djurmisshandel inte skulle hålla...

Skönt i alla fall att få skriva av sig lite här! Tack för alla bra svar :)
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Jag har för mig att man kan sätta upp kameror som larmar till mobilen om nån går in på tomten. Då kan man ringa polisen på 112 och säga att det är pågående brott.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Jag har för mig att man kan sätta upp kameror som larmar till mobilen om nån går in på tomten. Då kan man ringa polisen på 112 och säga att det är pågående brott.

Det skulle jag gora ... och anmala inbrott nasta gang.:sneaky:
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Vad jag tycker? Att grannen skulle kanske inte tagit ut din hund, att 6-7 timmar är för länge för hunden att vara själv.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Vad jag tycker? Att grannen skulle kanske inte tagit ut din hund, att 6-7 timmar är för länge för hunden att vara själv.

Fast vad du tycker är inte det samma som lagen tillåter. TS uppfyller lagens krav med råge o har en hund med ett ganska perfekt lösning på hundens liv medans de arbetar.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Håller inte med om ett ganska perfekt liv. Skaffa hundvakt istället så den inte behöver vara själv.
Grannen kom dit av omtanke för hunden, vore bra om fler brydde sig. Det kan ju faktiskt finnas dåligt skötta hundar och agera är bra.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Håller inte med om ett ganska perfekt liv. Skaffa hundvakt istället så den inte behöver vara själv.
Grannen kom dit av omtanke för hunden, vore bra om fler brydde sig. Det kan ju faktiskt finnas dåligt skötta hundar och agera är bra.

Att agera ar bra om nagon bryter mot lagen och misskoter sina djur. TS foljer lagen (och lite till) darfor finns inget behov av nasvisa grannar att "bry sig". Tank om TS hund hade varit hund aggressive? Det kunde ju inte grannen veta innan hon slappte in den med sin egen hund. Eller haft en sjukdom som gjorde att den maste isoleras? Eller nagon annan orsak ... Det ar ALDRIG okay att vandra in pa nagon annans mark och egenmaktigt ta djur eller saker for att just den personen har en annan asikt. Foljer man lagen ska man kunna vara saker pa att fa ha sitt privatliv ifred ... Anmal for all del folk, men att bara ga in ar sa dumt sa det saknar motstycke.
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Jag har en exakt likadan granne. Jag tror att en polisanmälan är det som kan få dem på andra tankar. Man vill inte stöta sig med sina grannar men det gäller inte i ett sådant här fall.
Jag vet hur tråkigt det är.
Jag har satt lås överallt så att hon inte kan komma in plus skyltar om att gården är kameraövervakad. Verkar inte som att hon går in då iaf. Däremot är hennes hobby att störa mina hundar så mycket hon kan.
Hon är också sjukskriven och jag tror att de som håller på såhär inte har något att göra så de måste hitta på saker att sysselsätta sig med.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Jag hade anmält redan nu.

Din granne verkar ju redan ha bestämt sig för at eran hund far illa. Så illa att den behöver "räddas" hem till henne. Som du skriver så har hon "ögonen på er" och sitter antagligen och stör sig på er hundhållning och tycker synd om hunden så fort hon ser den. Några spärrar verkar hon inte heller ha. Risken är stor att hon tar den igen, börjar mata den stackar hunden eller anmäler er..... Därför hade jag legat steget före med en anmälan mot henne. För min egen trovärdighets skull om hon skulle hitta på mer saker. Att ge henne pappren på hundhållingen tror jag är meningslöst....hon har SIN uppfattning klar redan. Tanten verkar ju leva lite i sin egen drömvärd när det gäller hundar så vem vet hur bra hennes hund verkligen funkar ihop med andra hundar. Det kan ju bli gruff om hon får för sig att börja mata dom, om leksaker eller godis.

Hade någon gjort så med min förra hund hade det slutat jätteilla. Hon funkade kanon med alla människor och var ursnäll men HATADE andra hundar.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Pocky, jag håller med dig. Tycker inte heller att det är perfekt för en hund att vara ensam upp till 7 h på vardagarna. Detta var den bästa lösningen jag hittade under hösten 2013. Nyinflyttad och förlorade min förra hund i cancer oväntat strax före flytten. Min förra hund trodde jag var hälsan själv, och vi hade bestämt oss för att skaffa hund nr två för att hundarna skulle få sällskap och glädje av varandra. Eftersom jag var gravid kändes det inte rätt att skaffa två nya hundar på en gång, jag tycker man ska ha ork och tid till båda två och det hade jag inte haft nu. Barnet kommer nu i januari och med det även föräldraledighet, så kanske till våren att hund nr två införskaffas, men senast innan vår föräldraledighet är slut. Min personliga åsikt är också att olika hundar trivs med olika liv, även om grundbehoven är de samma. Vissa hundar är tex mer frusna än andra, har mer eller mindre behov av aktivering osv. Samma ser jag hos mina hästar. Detta är inte min första hund. Har tidigare löst passning med grannar, hunddagis eller, när jag hade två hundar, hundkoja på gården. Vi bor nu granne med ett större stall, ofta att ngn rider förbi. Grannar promenerar förbi med barnvagnar och hundar och stannar och klappar på min hund. Hon verkar älska uppmärksamheten och den stimulans vår omgivning ger. Flera grannar har berättat för oss att vår hund aldrig skäller, och att hon springer runt i trädgården och leker med sina leksaker eller sitter på en stor sten och blickar ut. Trots detta så hade jag gärna sett att ngn tog ut henne på promenad en stund de dgr hon är ensam lite längre, men jag skulle aldrig släppa henne i händerna på en person som betett sig så illa som denna "bråkiga" granne har gjort...! Hon är uppenbart olämplig.

Skriver inte detta i försvar men för att försöka ge en bild av hur vi bor och omständigheterna runt omkring. Hade gärna berättat samma sak till en orolig granne, men då till ngn med ett mer normalt beteende. Att försöka prata med en galen äldre dam som tar min hund utan att fråga och som sedan kommer hem till oss och gapar och hotar. Nej, hon är inte mottaglig...
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Voff. Ja hade detta varit min förra hund hade hundarna nog tyvärr legat på djursjukhuset nu... :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 943
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 387
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp