Hundattack

Sv: Hundattack

Fast att sällskapshunds/jakthund etc. ägare till icke brukshundar inte gör mh sitter ju mer i hur det är utformat..

Ex.vis skulle jag gärna göra ett mh med mina hundar, men det faller ju på att jaktinstinkten tar helt klart övertaget över viljan att springa fram till en människa iklädd ett lakan om en hare/älg passerat mellan hund och lakansklädd person närmsta dygnet. Om den lakansklädda personen av hunden är intressantare än vittringen av ett jaktbart vilt, så brister det enormt i hundens jaktegenskaper = kass hund.

Mh är heller inte rasgruppanpassat, utan alla bedöms efter brukshundmallen och den säger ju inte så mycket om ex. jakt/sällskapshundar som ju inte har eller ens ska ha brukshundens egenskaper.
 
Sv: Hundattack

Eftersom att förslag om "körkort" på hund har dykt upp på politisk nivå så tror jag nog inte att jag är så orealistisk. Läste du mitt inlägg om klassificiering?

Ponera att det finns 6 klassificieringar för hund. Där en av dem står för något i stil med Hundtyp "A" som då står för något i stil med att hunden är lätthanterlig och kan hanteras av de flesta, men att ägaren fortfarande är ansvarig för att lämna ut den och för eventuella konstnader vid någon olycka.


Jag ser inte 350 kr per hund och ägare som en större summa om det resulterar i att kraven höjs på uppfödarna. Det vore ju snarare helt suveränt.

Jag måste ha missat det inlägget, vilken sida finns det på? Sen är det stora skillnader på hur man ska gå till väga när det gäller körkort, det var snarare just ditt sätt som jag känner är smått orealistiskt. Körkort för hund är en bra idé, inom vissa ramar...

Och 350 kr kan uppgå till stora summor. Om vi tar Gnist som exempel (förlåt Gnist :p) som ju har ett tiotal hundar i sin ägo tillsammans med sin man samt barn (ska barnen också behöva genomgå testerna?) så blir det lätt stora summor som sträcker sig över 10 000 kr, bara för ägarna och deras hundar då, inte hundvakter eller eventuella barn. Då blir summan genast mycket, mycket större...
 
Sv: Hundattack

Precis, eftersom den ena hundrasen kan skilja sig otroligt mycket från den andra vad gäller resultat, vem är det då som kan säga att den ena hunden är mentalt skräp men inte den andra? Det är ju därför man inte får någon "godkänd" på sitt MH, bara ett resultat.
 
Sv: Hundattack

17550:- för familjen + 7000:- extra för svärföräldrarna + 52500:- för att jaktlagets medlemmar även i fortsättningen ska kunna låna hundarna och jaga med dem som de gör nu = 77050:-

Som hittat... :cool:
 
Sv: Hundattack

Osund på vilket sätt? Det blir nästan lite diktaturaktigt om någon ska bestämma vilka raser som ska få födas upp eller inte. Du kan ta det på PM om du vill, blev nyfiken då jag själv inte besitter så stor kunskap om rasen.
Öh, det är ett diskussionsforum och du bad om min åsikt kring rasen. Och nu tas diktaturer upp...:confused:

Jag är inte ett dugg förvånad över det mentala skräpet som finns inom hund, även bland de som MH:as. Men vem ska få avgöra vad som är mentalt skräp eller inte? MH idag har ju ingen "godkänd"-stämpel på sig, det enda man får är ett resultat med lite siffror.
MH är en överblick över hundens mentalitet. Även om det inte finns något godkänt eller ej så finns det ju mallar över vad som anses vara goda reaktioner (som skiljer sig från ras till ras, men oftast inte så mycket).

Det kan dessutom hända mycket tills hunden är 1-1,5 år. Den kan redan ha hunnit döda ett par hundar, jagat några får och nafsat joggare i hälarna
Ja löper hunden så pass mycket amok redan som valp hoppas jag att det redan finns anmälningar på den och att man överväger avlivning.

Och vad händer om ägare och hund inte blir godkända? Vad gör man då? Kommer någon och sliter bort kopplet från ägaren som då blir hundlös? Vad händer med hunden?

Det är skillnad på rent olydiga och farliga hundar. Ett MH enl förslag skulle ganska enkelt utröna om en hund ansågs vara direkt samhällsfarlig, och ja. Då anser jag att hunden ska tas bort. Varför ta risken med en sådan individ i samhället?

En vän till mig är MH beskrivare och beskrev vid ett tillfälle rottisar. En hane kommer in på MH banan och siktar omedelbart in sig på testledaren (henne själv) och släpper henne inte under hela momentet. Avlivning rekommenderades omedelbart. Var det synd om ägaren (som tack och lov ändå tog rätt beslut) för att de inte fick ha kvar hunden? Eller bara synd om dem som tråkigt nog fått en så kass individ?
 
Sv: Hundattack

Fast att sällskapshunds/jakthund etc. ägare till icke brukshundar inte gör mh sitter ju mer i hur det är utformat..

Ex.vis skulle jag gärna göra ett mh med mina hundar, men det faller ju på att jaktinstinkten tar helt klart övertaget över viljan att springa fram till en människa iklädd ett lakan om en hare/älg passerat mellan hund och lakansklädd person närmsta dygnet. Om den lakansklädda personen av hunden är intressantare än vittringen av ett jaktbart vilt, så brister det enormt i hundens jaktegenskaper = kass hund.

Mh är heller inte rasgruppanpassat, utan alla bedöms efter brukshundmallen och den säger ju inte så mycket om ex. jakt/sällskapshundar som ju inte har eller ens ska ha brukshundens egenskaper.

Problemet är snarare att rasklubbarna för diverse jakthundraser inte tagit fram en mall för deras ras. Den grundläggande mallen i sig är ju bra i sig. Det enda rasklubbarna behöver bestämma sig för är vilka rutor som ska göra mallen för deras ras reaktionsätt. Ex förväntar man sig inte att en chihuahua ska ha ett bra gripande och en naturlig kamplust som en brukshund. Och en mer reserverad ras ska inte behöva visa stor social kompetens, men den ska kunna hanteras av människor utan komplikationer.

Osv osv. Jag menar kan rasklubben för WHWT ta fram ett MH (på g) så kan väl för bövelen rasklubben för jämte, tax med mera också göra det? :D
 
Sv: Hundattack

17550:- för familjen + 7000:- extra för svärföräldrarna + 52500:- för att jaktlagets medlemmar även i fortsättningen ska kunna låna hundarna och jaga med dem som de gör nu = 77050:-

Som hittat... :cool:

31000 blev det för mig^^
och hund foder.. och övriga tillbehör.. hmm..

får nog börja jobba extra^^
 
Sv: Hundattack

Du nämnde bara att rasen var osund och jag undrade på vilket sätt. Och ja, nog blir det lite diktaturaktigt om någon ska få bestämma vilken hundras som ska få leva vidare och vilka som drar det korta strået. Jag menades givetvis inte att du skulle vara en diktator!

Jag vet vad ett MH är, det jag menade var testet för själva körkortet mellan ägare och hund. Visst är det bra att det rekommenderades avlivning, men vem ska se till att det faktiskt efterföljs? Ska det stå en jägare redo att skjuta hunden om det skulle vara så att de inte blir godkända? Eller ska den omhändertas och omplaceras? Hur lång tid ska den nya ägaren och hunden få på sig innan ett nytt test görs?
 
Sv: Hundattack

17550:- för familjen + 7000:- extra för svärföräldrarna + 52500:- för att jaktlagets medlemmar även i fortsättningen ska kunna låna hundarna och jaga med dem som de gör nu = 77050:-

Som hittat... :cool:

Fast sen är frågan om jägare ska klassas som vilken hundägare som helst. En jägare utför ett samhällsarbete och definitivt i större mån än de som har hunddagis. Detta gäller även alla former av hundar som gör någon form av "samhällstjänst" och som måste kunna hanteras och lånas ut av flera.
 
Sv: Hundattack

Varför skulle vi ta fram speciella mentalprov a´la brukshundarnas?

Vi har ju redan våra egenskapsprov på jakthundsraserna iom diverse jakt/spårprov och det är ju dessa som är viktigast för dessa raser. Koll att hunden är hanterbar ingår i dessa och är den inte det, så får den inte starta.
 
Sv: Hundattack

Även utan jägarna är det ju en väldigt stor summa det handlar om ;). Jag tror inte heller att alla hundägare ser jägare som en samhällsnytta så det skulle nog protesteras kraftigt om vissa slapp betala.
 
Sv: Hundattack

Jag vet vad ett MH är, det jag menade var testet för själva körkortet mellan ägare och hund. Visst är det bra att det rekommenderades avlivning, men vem ska se till att det faktiskt efterföljs? Ska det stå en jägare redo att skjuta hunden om det skulle vara så att de inte blir godkända? Eller ska den omhändertas och omplaceras? Hur lång tid ska den nya ägaren och hunden få på sig innan ett nytt test görs?

Jag är osäker på hur sådant sköts i dagsläget med så pass farliga hundar. Ska kolla upp vad dom fick ta till för åtgärder för just den hunden när det var aktuellt innan jag svarar.
 
Sv: Hundattack

Varför skulle vi ta fram speciella mentalprov a´la brukshundarnas?

Vi har ju redan våra egenskapsprov på jakthundsraserna iom diverse jakt/spårprov och det är ju dessa som är viktigast för dessa raser. Koll att hunden är hanterbar ingår i dessa och är den inte det, så får den inte starta.

Vad är det du inte förstår? Jag skriver ju att man ska ta fram MH anpassad för vardera ras (oavsett om det är chi, jämte, eller bulldogg) :confused:

Har ni ett så har ni ju ett, men varför skriver du då att du gärna hade startat MH med dina hundar?
 
Sv: Hundattack

Vi har egenskapsprov (jaktprov) som bedömer hundens arbetsegenskaper (hur den jagar/agerar under jakt). Vad du vill ha är vad jag kan se rasanpassade mentaltester och dessa ska de olika klubbarna arbeta fram?

Egenskapsprov (bedömning av hundens sök, skall, tempo, ståndegenskaper, skallfrekvens, vilja att förfölja vilt etc.) och mentaltester (hur hunden reagerar på lakansklädda människor, skrammel av kedjor, upphoppande overaller etc.) är ju inte samma sak och vad ett mh säger i fråga om jakthundar är inte något som någon bryr sig om ur avelssynpunkt, då det är de specifika jaktegenskaperna som är viktigast i aveln.

Det är ändock så att en hund som inte är hanterbar av domaren innan jaktprovets start inte får starta prov, så en viss liten koll av den mentala delen förekommer ju, då aggressivitet icke är önskvärt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 123
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 765
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 860
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp