Hundattack

Sv: Hundattack

Varför kan du inte leta upp det själv? Det finns på sidan 7 inlägg 139.

Jag trodde att det fanns ett mer uttömligt inlägg om klassificering än så eftersom du nämnt det ett par gånger, därav undrade jag var det fanns. Men ok, då har jag läst det.
 
Sv: Hundattack

Snälla ni, nu blir jag lite trött på ert generaliserande om "kamphundar". Det finns väl tre raser som egentligen brukar gå under den betäckningen och det är staffordshire bullterrier, amstaff och pitbull. Ingen av dessa raser är en särskilt stor hundras, däremot är de ofta ganska breda med stor muskelmassa men matchvikten brukar inte ligga över 20 kilo och det borde alla vuxna människor klara att hålla, även om den vill gå till angrepp. Sen är det stor skillnad sins emellan på dessa raser, den engelska staffordshire bullterriern har funnits länge och är en väldigt pålitlig hund i grunden men naturligtvis finns det de som är lite agressiva mot andra hundar så jag har märkt att ägaren är väldigt viktig där, rätt ägare får en väldigt bra hund utan några större problem faktiskt. Däremot amstaff och pittbull ( som i grunden egentligen är samma ras, bara att ena hundklubben registrerar ena sorten och andra hundklubben registrerar den andra sorten, det finns ju två i USA ) är ju större och man har dessutom avlat in fler och lite agressivare raser i dessa. Tyvärr har det gjort dem mer svårhanterliga, även för "rätt ägare".
I tråden stod från början inget om att det var en kamphund som anföll, bara stor hund! Jag som har en staffordshire bullterrier sedan lång tid tillbaka kan ju berätta om alla gånger han blivit anfallen av andra hundar. Tack och lov har det gått bra, lite blod har flutit ( från min hund inte den anfallade ) men anledningen till att han klarat sig är att jag är stark och med paniken som bryter ut har jag lyckats kasta bla en 45 kg schäferhane åt sidan och rikta en rejäl spark mot honom. Jag tror inte alls på förbud för kamphundsraser, däremot anser jag att alla hundar som bitit andra hundar ska ha munkorg ( dock inte om det varit i självförsvar för de måste också få freda sig ) och vad gäller tex Golden som någon skrev om här i tråden så kan jag meddela att dessa står för flest anmälda bitolyckor varje år i sverige sedan åtminstonde tiotalet år tillbaka så att de skulle vara mindre farliga eller bita "snällare" är ju enbart dumt! En hund biter där han kommer åt, om en stor hund anfaller och hugger i nacken så kan den mindre hunden komma år strupen! Det har inget med rasen som sådan att göra.
 
Sv: Hundattack

*kl*

För övrigt så kan jag sorgligt nog meddela att Danmark överväger ett totalförbud mot "kamphundar".
 
Sv: Hundattack

Ursäkta, jag blev så upprörd över alla förbudsivrare så jag glömde det viktigaste. HUR HAR DET GÅTT MED DIN HUND OCH HAR NI LYCKATS TALA MED DEN ANGRIPANDE HUNDENS ÄGARE?
 
Sv: Hundattack

Snälla ni, nu blir jag lite trött på ert generaliserande om "kamphundar". Det finns väl tre raser som egentligen brukar gå under den betäckningen och det är staffordshire bullterrier, amstaff och pitbull..

utan att gå in på detaljer (jag har undvikit att säga vad det är för hund) men jag kan iaf säga att den hund som angrep min hund är en av dessa raser som du nämnt här....

dom har inte hört av sig, vi pratade med dom förra veckan, och dom lovade att höra av sig ang återbetalning av våra utgifter. Vi har inte hört ngt alls! Vi ska jaga rätt på dom återigen. Som sagt är fallet polisanmält, så vi väntar även på vad som händer där.

Vi har vart in till veterinären och plockat ur rören nu och det tyckte vår vovve va skönt. Han går fortfarande på mediciner. Han har viftat på svansen nu! Vill inte leka med sin pipleksaker o dylikt ännu (som han annars älskar) men han är uppe och går iallafall och tigger godis ;-) men han vill inte äta mat direkt, men det antar jag beror på medicinerna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundattack

*kl*

För övrigt så kan jag sorgligt nog meddela att Danmark överväger ett totalförbud mot "kamphundar".

Kan du länka till det ställe där du sett detta? Eller har du hört det någonstans eller dylikt? Hade varit intressant att veta hur de ska gå till väga för att följa upp det (mycket med tanke på blandraser mm) och hur de ska göra för att få igenom det.
 
Sv: Hundattack

Hittade en notis om det på Blocket, tror texten kom från GT.
 
Sv: Hundattack

En bekant som bor i Danmark sa också detta till mig för några dagars sen.
 
Sv: Hundattack

Har man ett extra ansvar när det gäller "kamphundraser"?
Dom har precis fått den i vetskap om att den är aggresiv.

Varför ens skaffa en sådan hund om man inte orkar hålla den? En sådan hund och en svag ägare = livsfara om hunden är aggresiv.

Jag tycker att ansvar är lika för ALLA hundar, men för en del hundar så krävs det att man ligger steget före o kan orientera sig på vad hundar kan tänkas reagera på.

/carat - f.d dagmatte till pb/am som fick uppfostra hunden då ägaren verkade inte ta hand om den delen....:crazy:
 
Sv: Hundattack

Ingen av dessa raser är en särskilt stor hundras, däremot är de ofta ganska breda med stor muskelmassa men matchvikten brukar inte ligga över 20 kilo och det borde alla vuxna människor klara att hålla, även om den vill gå till angrepp. Sen är det stor skillnad sins emellan på dessa raser, den engelska staffordshire bullterriern har funnits länge och är en väldigt pålitlig hund i grunden men naturligtvis finns det de som är lite agressiva mot andra hundar

Om ägaren släpper lös den då och den fastnar i benet på en annan hund, som på min?
 
Sv: Hundattack

Jo, om jag nu inte helt missminner mig så ingår även Dogue de Bordeaux och en del rottweiler i amstaff och pittbull. Det syns för övrigt på hundarena, då de ju är ganska mycket större än orginalet
 
Sv: Hundattack

Jag sa att vuxna människor borde orka hålla en hund med matchvikt ca. 20 kilo, sa inget om lös hund eller? Däremot tycker jag inte om när hundar går lösa, detta oavsett ras eller annat. Och som jag också sa, alla hundar som biter andra hundar borde ha munkorg på sig ute, varför skulle det vara ok att bli biten av en pudel men inte av en schäfer när man är ute på promenad?
 
Sv: Hundattack

Jo, om jag nu inte helt missminner mig så ingår även Dogue de Bordeaux och en del rottweiler i amstaff och pittbull. Det syns för övrigt på hundarena, då de ju är ganska mycket större än orginalet

Que? Amstaff härstammar från bulldogsliknande terriers. Hittar ingenting om varken rottweiler eller douge de bordeaux i deras rashistoria. Stamboken var förvisso öppen under 3 år på 1960-talet men då korsade man inte in andra raser.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundattack

Que? Amstaff härstammar från bulldogsliknande terriers. Hittar ingenting om varken rottweiler eller douge de bordeaux i deras rashistoria. Stamboken var förvisso öppen under 3 år på 1960-talet men då korsade man inte in andra raser.
Visst är det intressant med folk som kommer med påståenden utan att ha något på fötterna, men sprida rykten o felaktiga sk fakta är en del bra på!
 
Sv: Hundattack

Visst är det intressant med folk som kommer med påståenden utan att ha något på fötterna, men sprida rykten o felaktiga sk fakta är en del bra på!

Ytterst intressant. Själv gillar jag att veta vad jag pratar om. :D
 
Sv: Hundattack

Vad skönt att din lilla mår bättre! Ska hålla tummarna för att det fortsätter så.

Och för att den andra vovven tas om hand så det inte upprepas för dig eller andra.
 
Sv: Hundattack

Jag sa att vuxna människor borde orka hålla en hund med matchvikt ca. 20 kilo, sa inget om lös hund eller? ?

Nej, just därför fyllde jag på. Att hundens farlighet skulle var akopplad till hur svårt det är att hålla i den tappar ju sin effekt när hunden är lös, eller hur?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 127
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 765
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 872
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp