Hundattack

Sv: Hundattack

Det handlar inte om att avliva de som finns, det handlar om att stoppa nya kullar.


Och min åsikt i denna fråga har faktiskt blivit starkare efter mina hundklubbskurser-där faktiskt rejäla utfall gjorts och där förarna, inte bara inte har koll, inte heller orkar hålla.

Av vilka raser då? Vem ska få rätten att bestämma det? Jag möter på ilskna mörka blandrashanar utan någon "kamphundsras" i sig 10 gånger mer än vad jag överhuvudtaget träffar en staffe. Ett förbud mot blandraser skulle förmodligen fungera mycket mycket bättre, men vem skulle kunna se till att ett sådant förbud gick igenom utan att halva hundsverige skulle ge ifrån sig ett avgrundsvrål?
 
Sv: Hundattack

Det handlar snarare om att låta aveln ta en ny riktning, bort från t ex sjukdomar eller dålig mentalitet än att utrota den istället. Låter tämligen onödigt.

Det är ju där ovilligheten ibland, till vissa raser, finns,det är, ibland, den rastypiska genen som även bär sjukdomarna.
 
Sv: Hundattack

KL

Vad folk inte fattar är att det går trender i "farliga" raser, och att när en tas bort ersätts denne med en ny. På 80-talet pågick exakt samma diskussion om schäfern, tacka gudarna för att den rasen finns kvar idag!

I modern tid är det rottisar och amstaffs+ blandningar av dessa som vuxit i popularitet och antal= fler köpare som inte kan hantera sitt val av hund.

Det ENDA som skulle lösa samhällets så kallade "hundproblem" är körkort på hund. Jag är 100% FÖR ett sådant förslag. Detta ska gälla alla raser.
 
Sv: Hundattack

Det går att korsa in friskare, liknande raser med liknande bakgrund för att få fram en friskare ras, det är ju dock en jävla massa pappersarbete som skulle behöva göras och många beslut som skulle behöva tas för att inkorsning skulle få gå igenom. Men, det skulle förmodligen vara lättare att genomföra än att få hängivna uppfödare och ägare att "lägga ner" sin ras.

Dessutom, även om rasen i sig tas bort, så skulle den ändå fortsätta finnas men registreras som blandraser hos jordbruksverket istället, dvs aveln skulle fortfarande kunna fortsätta men inte under samma kontrollerade former vilket givetvis bara är till nackdel.
 
Sv: Hundattack

Det har jag heller inget emot, men inte löser det alla problem?

Nej, det gör det inte. Dåliga uppfödare tar fortfarande fram dåliga hundar som i sig kan utgöra en samhällsfara (nu snackar vi alla raser, inte bara amstaff och staff) även om den blivande ägaren stolt kan visa upp ett litet körkortstillstånd som säger att denne får ha hund. Men sen då?

Dock, så förstår jag mycket väl tanken och tycker att det är en bra idé.
 
Sv: Hundattack

Fast ägarna är bara en del av problemet. En dålig uppfödning är fortfarande en dålig uppfödning, den kan inte "lösas" bara genom att ägaren har ett körkortstillstånd.
 
Sv: Hundattack

Fast ägarna är bara en del av problemet. En dålig uppfödning är fortfarande en dålig uppfödning, den kan inte "lösas" bara genom att ägaren har ett körkortstillstånd.

Naturligtvis kan det det, kan inte ägare hantera sin hund i diverse situationer kommer detta visa sig på en eventuell uppkörning, och har man inte körkort på sin hund ska man inte ha den hunden. Detta sätter en press på såväl renras som blandisuppfödare (för renrasiga hundar platsar även i den här diskussionen så mycket mentalt skräp som finns därute i samhället) att lässa större vikt på mentalitet. Om de föder upp x antal kullar där större delen av dem inte tillsammans med sina ägare är godkända att vandra runt i samhället. Hur ska de då kunna sälja valpar om de i slutändan inte har gott rykte om sig att föda upp trevliga djur?
 
Sv: Hundattack

Så man ska alltså ha ett körkort för varje hund man har? :confused: Hur går det till för uppfödare t ex? Vid vilken tidpunkt ska ägare och hund "köra upp"? Vem ska betala det, och för vem ska man köra upp?

Oseriösa blandrasuppfödare kommer alltid att kunna locka till sig okunniga köpare, eller på nått annat vis få ut sina valpar i alla fall. Tänk om vissa ligor börjar piratkopiera hundtillstånden?

Jag har helt enkelt väldigt svårt att se hur det hela skulle fungera i praktiken.
 
Sv: Hundattack

Familjens gamla hund (numer avlivad p.g.a ålder och sjukdom) blev attackerad av en större hund, turligt nog så klarade hon sig utan större skador, några bitsår men inget som krävde veterinärvård.

Var mamma, min styvpappa och lillasyster (lågstadieåldern) och så hade dom ju med hundarna vi hade då, en gammal gråhund och en nyligt hemtagen Eng Springer Spaniel valp, så dök det upp två större jakthundar (vill inte smutskasta rasen därför nämner jag den inte) och den ena går till attack mot våran Gråhund och biter henne upprepande gånger den andra lekte mest, mamma tog upp valpen och sa åt min lillasyster att dom skulle skynda sig hem, dock var hon ju orolig över gubben och gråhunden eftersom hon inte hade någon aning om hunden även var folkilsen. Min styvpappa lyckades ta sig hem med gråhunden men den ilskna hunden följde efter dom hem, tillslut så sparkade han till hunden som attackerat (vi sparkar inte hundar till höger och vänster i familjen i vanliga fall)

Efter en stund kom ägaren till hunden och då gav tydligen mamma han en utskällning efter noter, han tog ju såklart hem sin hund och en stund senare kom frun till mannen och förklarade att det var hennes hund och kollade våran gråhund och erbjöd sig att betala ev. veterinärvård om det behövdes. Visade sig att det var en gammal tik som var hundilsken och dessutom skotträdd i vanliga fall är dom i hundgård men det var dagen efter nyårs och någon hade smällt raketer i närheten så hunden råkat i panik, hur man kan ha en hundgård som hundarna uppenbarligen kan ta sig ut ur är ett mysterium!

Även om vi i familjen tycker hunden som attackerade borde avlivas så var det bra att ägaren tog sitt ansvar som ägare och kollade hur det var med våran hund och erbjöd att betala veterinärvården! Förhoppningsvis så har dom väl säkert kollat upp hur rymningssäker deras hundgård är!
 
Sv: Hundattack

Kom på en fråga till, hur ska det gå när man vill skaffa hundvakt? Jag lotsar runt mina hundar till säkert fem pers, ska alla dessa behöva ta körkort för att få promenera mina två hundar, och dessutom ha ett körkort för varje hund?

Hur ska det kunna gå att genomföra för t ex hunddagisarna?
 
Sv: Hundattack

Eftersom att en liknande lag inte finns kan jag ju bara säga hur jag själv hade velat haft det. Jag tycker att ett test för allmänt hundägandeskap ska fram där man genomgår grundkurs i hundägandeskap. Därefter ska samtliga hundar i x persons ägo genomgå MH, samt ett vidare mindre test där förare och hund bedöms ihop för godkännande eller ej (Typ MH del 2, eventuellt även samma dag MH anordnas). Kan folk masa sig till ett MH samt korningar med varenda jycke de har så varför skulle de inte kunna ta sig igenom ett litet samhällstest för att visa sin kompetens ihop med hund?

Och vadå vem ska betala? Varför inte samma person som köpt hund?

Det gnälls så mycket om hund i allmänhet både av icke hundägare och av hundägare. Det ska göras så mycket men ingen är villig att ta tag i saker och ting. Det blir för jobbigt.

På vilket sätt skulle det vara lättare att förbjuda blandraser tex eller höja restriktionerna för avel? Det kommer fortfarande att buskavlas.

Vem är en seriös uppfödare och enligt vem? Jag räknar inte någon uppfödare som seriös som avlar fram alldeles för kortnosade boxrar, utställningschäfrar av modell extrem, diverse bulldogs, kinesiska nakenhundar, fetto rottisar med mera med mera. Samtidigt vet jag att drösvis med hundfolk gör det för att det går under beteckningen "SKK godkänd ras".

Tänk om..ja, tänk om mycket.
 
Sv: Hundattack

Kom på en fråga till, hur ska det gå när man vill skaffa hundvakt? Jag lotsar runt mina hundar till säkert fem pers, ska alla dessa behöva ta körkort för att få promenera mina två hundar, och dessutom ha ett körkort för varje hund?

Hur ska det kunna gå att genomföra för t ex hunddagisarna?

Ja varför inte, åtminstone alternativ 1.

Sedan får det väl finnas vissa undantag och sunt förnuft. Hunddagis, djursköterskor med mera måste givetvis få hantera djur utan attha tagir licens på varenda ett. Men så tycker jag inte heller att varenda människa ska få starta hunddagis utan viss kompetens. Hur den kompetensen sen ser ut kan man ju fnula vidare på.
 
Sv: Hundattack

Det blir lite som att be om en utopi. Det finns många frågor som skulle behöva lösas för att det skulle fungera så som du vill ha det, t ex hur det ska bli med hundvakt och hunddagis. Hundar som MH:as och genomför Korning är en väldigt liten andel i förhållande till hur många hundar det faktiskt vandrar i Sverige... dessutom köper de flesta en 8 veckors valp, vid vilken ålder ska då ägare och hund testas?

Hur ska det arrangeras, och ja, vem ska betala? För jag kan lova dig att majoriteten av sällskapshundägare, t ex gamla gubbar och tanter, inte gärna lägger ut pengar på ett sådant test när de "minsann har haft hund hela livet".

OT, men på vilket sätt är någon som föder upp just Kinesisk nakenhund oseriös?
 
Sv: Hundattack

Fast nu funderar jag lite på hur realistiskt du faktiskt tänker. Om jag akut behöver hundvakt en helg och kör iväg hundarna till en släkting som förvisso känner hundarna sen innan men inte varit just hundvakt tidigare, hur ska det då gå? Ska släktingen behöva göra testet morgonen efter? Hur snabbt ska det kunna arrangeras?

För att inte tala om vilka stora summor det skulle behöva betalas. Säg att varje test kostar 350 kr per hund, 2x350=700 kr, jag har 5 olika hundvakter, 5x700=3500 kr. Byter stad, måste skaffa 3 nya hundvakter och kanske dessutom sätta båda på deltidsdagis. Dagiset kostar 1500 per hund säger vi för lätthetens skull = 3000 kr i månaden. Ännu en gång måste tester göras för de nya hundvakterna, 3x700=2100 kr osv osv osv...

Ska hundägande helt plötsligt bli en rikemanssport?
 
Sv: Hundattack

Det blir lite som att be om en utopi. Det finns många frågor som skulle behöva lösas för att det skulle fungera så som du vill ha det, t ex hur det ska bli med hundvakt och hunddagis. Hundar som MH:as och genomför Korning är en väldigt liten andel i förhållande till hur många hundar det faktiskt vandrar i Sverige... dessutom köper de flesta en 8 veckors valp, vid vilken ålder ska då ägare och hund testas?

Precis, och folk är förvånade över det mentala skärpet som finns därute. Jag anser att MH ska bli obligatoriskt på alla raser också.

Åldern skulle jag vilja säga 1-1,5 år gammal. Helt enkelt när hunden är "vuxen".

Hur ska det arrangeras, och ja, vem ska betala? För jag kan lova dig att majoriteten av sällskapshundägare, t ex gamla gubbar och tanter, inte gärna lägger ut pengar på ett sådant test när de "minsann har haft hund hela livet".
Majoriteten av sällskapshunds ägare OCH uppfödare vill inte göra MH heller. Än en gång är jag förvånad över att man inte börjar se en röd tråd. Betala ska ägarna göra.

OT, men på vilket sätt är någon som föder upp just Kinesisk nakenhund oseriös?
Jag kan inte på något sätt anse att någon som föder upp en så pass osund ras vara seriös. Jag lämnar det där innan det blir en puff diskussion.
 
Sv: Hundattack

Fast nu funderar jag lite på hur realistiskt du faktiskt tänker. Om jag akut behöver hundvakt en helg och kör iväg hundarna till en släkting som förvisso känner hundarna sen innan men inte varit just hundvakt tidigare, hur ska det då gå? Ska släktingen behöva göra testet morgonen efter? Hur snabbt ska det kunna arrangeras?
Eftersom att förslag om "körkort" på hund har dykt upp på politisk nivå så tror jag nog inte att jag är så orealistisk. Läste du mitt inlägg om klassificiering?

Ponera att det finns 6 klassificieringar för hund. Där en av dem står för något i stil med Hundtyp "A" som då står för något i stil med att hunden är lätthanterlig och kan hanteras av de flesta, men att ägaren fortfarande är ansvarig för att lämna ut den och för eventuella konstnader vid någon olycka.




Ska hundägande helt plötsligt bli en rikemanssport?

Jag ser inte 350 kr per hund och ägare som en större summa om det resulterar i att kraven höjs på uppfödarna. Det vore ju snarare helt suveränt.
 
Sv: Hundattack

Osund på vilket sätt? Det blir nästan lite diktaturaktigt om någon ska bestämma vilka raser som ska få födas upp eller inte. Du kan ta det på PM om du vill, blev nyfiken då jag själv inte besitter så stor kunskap om rasen.

Jag är inte ett dugg förvånad över det mentala skräpet som finns inom hund, även bland de som MH:as. Men vem ska få avgöra vad som är mentalt skräp eller inte? MH idag har ju ingen "godkänd"-stämpel på sig, det enda man får är ett resultat med lite siffror.

Det kan dessutom hända mycket tills hunden är 1-1,5 år. Den kan redan ha hunnit döda ett par hundar, jagat några får och nafsat joggare i hälarna. Och vad händer om ägare och hund inte blir godkända? Vad gör man då? Kommer någon och sliter bort kopplet från ägaren som då blir hundlös? Vad händer med hunden?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 202
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 784
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 409
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp