Hundras som passar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jösses! Då har jag aldrig mött en oskällig hund :laugh:

Min nuvarande, isländsk fårhund, är absolut skällig, inget snack om det, men de är ju delvis avlade till det (röstvallare), så inget konstigt. Han skäller när någon kommer, när det kör förbi en bil, när katterna inte gör som han vill, för att jaga bort fåglar och vid lite andra tillfällen :D

Cairnterriern skällde när någon kom och när någon var nära tomten. Normalt, tycker jag, inte särskilt skällig.

Riesenschnauzern skällde när någon kom och om något "utöver det vanliga" hände utanför. I mina ögon inte skällig alls.

Pudeln var ungefär som riesenschnauzern, så inte heller skällig med mina mått.

Brorsans Grand Danois skällde EN gång, ett "Booff!" när någon kom eller när någon gick utanför tomten. Också helt oskällig, tycker jag :)

Någon helt tyst hund har jag aldrig mött faktiskt!
Eller hur det känns som hund är helt fel djur att ha om man inte tål att dom skäller ibland.
 
Men hur ofta tror du folk har besök hemma? Vad spelar det för roll om hunden skäller lite när någon knackar på själv hade jag aldrig vågat bo utan hundar som säger till när någon är vid dörren.

Jag tycker att det märks långt innan på hunden om det kommer någon. Den tittar mot dörren och lyssnar och märker långt före oss att någon är på ingång utan att hon behöver skälla.

Men det är väl olika helt enkelt, både bland hundar och ägare, hur man vill att det ska eller inte ska vara.
 
De jag har träffat har utan undantag varit rätt skälliga. Den typ av hund som ägnar dagarna åt att vakta bostaden och skälla som galningar på allt som rör sig. Att skälla varje gång nån kommer skulle jag betrakta som skälligt, faktiskt. Även om den bara skäller en liten stund.
Dom jag träffar har varit hur härliga som helst, inte skällt särskilt mycket.
Full fart , lite gubbiga , lite roliga i en härlig mix.
 
Jag tycker att det märks långt innan på hunden om det kommer någon. Den tittar mot dörren och lyssnar och märker långt före oss att någon är på ingång utan att hon behöver skälla.

Men det är väl olika helt enkelt, både bland hundar och ägare, hur man vill att det ska eller inte ska vara.
Beror väl på hur stor man bor också 😄
 
Jag tycker att det märks långt innan på hunden om det kommer någon. Den tittar mot dörren och lyssnar och märker långt före oss att någon är på ingång utan att hon behöver skälla.

Men det är väl olika helt enkelt, både bland hundar och ägare, hur man vill att det ska eller inte ska vara.

Jag som faktiskt HAR en skällig hund märker också på honom att någon är på ingång INNAN han börjar skälla, normalt skäller han inte förrän han faktiskt ser någon/något. Uppmärksammar jag de små tecknen och är hos honom är det inte heller säkert att han skäller alls, han brukar liksom ha ett syfte med att skälla och gör det inte "bara för att". När någon kommer är syftet helt klart att uppmärksamma mig/oss på att något händer. Går man till honom så slutar han skälla (jobbar på att få honom att sluta skälla på kommando "på distans").
 
Det är inte att vara skällig i min värld utan helt normalt hundbeteende, en skällig hund för mig är en hund som gapar på det mesta och dom flesta.
Håller helt med! Jag kan ju också se att för en skällig ras är skällandet ett go-to-beteende vid stress, frustration och en hel massa andra känslor :D (och ja, jag älskar min skälliga hund - det känns som om väldigt många tycker att skälliga hundar är det värsta som finns tätt följt av hundar som fäller mycket. Min gör både och, men är ändå den härligaste ras och individ jag haft!)
 
Jag som faktiskt HAR en skällig hund märker också på honom att någon är på ingång INNAN han börjar skälla, normalt skäller han inte förrän han faktiskt ser någon/något. Uppmärksammar jag de små tecknen och är hos honom är det inte heller säkert att han skäller alls, han brukar liksom ha ett syfte med att skälla och gör det inte "bara för att". När någon kommer är syftet helt klart att uppmärksamma mig/oss på att något händer. Går man till honom så slutar han skälla (jobbar på att få honom att sluta skälla på kommando "på distans").

Jag kan absolut se fördelar med att hunden skäller, bor man ensligt eller är mörkrädd eller bara gillar att få en förvarning är det ju toppen. Hade jag bott själv i en stuga i skogen hade jag nog uppskattat en skällande hund mer.
 
Ja bor man i en etta är det såklart lättare 😊 Vi bor i hus och självklart är jag inte bredvid hunden jämt så jag ser ju heller inte på henne varje gång det ringer på dörren 😄
Ja jag tycker det är en stor trygghet att hunden hör om någon är vid dörren om man tex sitter ute på verandan.
 
Jag kan absolut se fördelar med att hunden skäller, bor man ensligt eller är mörkrädd eller bara gillar att få en förvarning är det ju toppen. Hade jag bott själv i en stuga i skogen hade jag nog uppskattat en skällande hund mer.
Jag bor relativt ensligt. Kan absolut leva utan larmande hund fyra gånger om dagen när grannens hemtjänst kör förbi, men när en skum (läs kriminell) familj hade hyrt en semesterstuga ett par hundra meter bort var det rätt skönt med det där skällandet, kan jag säga!
 
Jag tycker att det märks långt innan på hunden om det kommer någon. Den tittar mot dörren och lyssnar och märker långt före oss att någon är på ingång utan att hon behöver skälla.

Men det är väl olika helt enkelt, både bland hundar och ägare, hur man vill att det ska eller inte ska vara.
Så gör min hund, han reagerar genom att titta mot dörren när det kommer in någon i trappen. Man märker ganska så tydligt tycker jag på att någon är påväg mot ens dörr. Min skäller för övrigt så sällan att jag blir förvånad när han väl skäller.
 
Vi hade liknande kriterier som du när vi valde ras, och funderade på en del av raserna du nämner plus Kromfohrländer :)
Vårt val föll på pudel och har nu en som landade precis på gränsen mellan dvärg och mellanpudel (dvs ca 35cm i mankhöjd) och hon stämmer in väldigt väl på det du söker måste jag säga. Hon är vår första pudel dock (har haft Wheaten terriers innan) så jag kan inte svara för fler än henne, men hon älskar att hänga med på allt vi hittar på och har massor av (positiv) energi trots sin litenhet. Barmarksdrag (löpning/cykel), i längdskidspåret, på vandring, hänga timvis vid barnens fotbollsmatcher, på segelbåten, you name it...och hon fullkomligt älskar att träna och lära sig nya saker. Ännu sålänge har vi mest hållit på med rallylydnad och precis börjat med agility (hon är 14mån nu), och hon älskar båda. Pendlar ibland med mig på regionaltåg och buss/t-bana och tar det med ro. Och kanske viktigast av allt - hon är super med barnen och deras kompisar (10 & 13), och älskar att leka och hänga med dem. Kan vara själv några h utan problem, har tydlig av och på-knapp och älskar att gosa. Som du märker är vi nöjda med vårt rasval ;)
Hon skäller (larmar) när någon knackar på dörren. I övrigt sällan, trots att grannars hundar skäller både mycket och ofta. Däremot är hon ibland lite "pratig" i sitt sätt att vara - inte genom skall utan diverse glatt "småprat" som en del av hennes sätt att kommunicera.
Har henne kortklippt då vi inte är intresserade av utställning, men man får ändå räkna med att läggaa en del tid på pälsvård. Klipper hela henne ca var 6:e vecka och putsar till delar av pälsen en gång däremellan. Lite borstning/kamning efter behov, men inte särskilt ofta eftersom vi håller henne så pass kortklippt. Bad före klippningar.
 
Men är dvärgschnauzer rätt val om det är viktigt att hunden inte skäller mycket?

Kan vi ta död på detta att det är en ras som skäller mycket?
Ja, det är en larmande ras vid tex när det ringer på dörren.
Men nej, de skäller inte i tid och otid på allt och inget om de inte är understimulerade, saknar uppfostran eller har mentala problem.

Ingen av mina okynnesskäller, känner MÅNGA och ingen av dem gör det heller. Men så har de normala ägare som aktiverar dem också.
 
Men hur ofta tror du folk har besök hemma? Vad spelar det för roll om hunden skäller lite när någon knackar på själv hade jag aldrig vågat bo utan hundar som säger till när någon är vid dörren.

Bor man i lägenhet kan det ju vara helt omöjligt att ha en hund som låter varje gång det är någon precis utanför. Här har jag människor som passerar någon decimeter från dörren flera gånger i timmen, likaså några meter från fönstren. Barn som leker precis utanför, hundar, osv.

Visst skulle många hundar trigga av när det är så ofta, men de som inte gör det är onekligen ett stort problem.
 
Bor man i lägenhet kan det ju vara helt omöjligt att ha en hund som låter varje gång det är någon precis utanför. Här har jag människor som passerar någon decimeter från dörren flera gånger i timmen, likaså några meter från fönstren. Barn som leker precis utanför, hundar, osv.

Visst skulle många hundar trigga av när det är så ofta, men de som inte gör det är onekligen ett stort problem.
Fast jag skrev inte att jag ville ha en hund som låter varje gång någon är utanför utan när någon är på dörren.
 
Jag tror en golden ligger närmast i det du beskriver att du söker. Visst, lite större, men fina hundar som passar in överallt. Hade en schabrador som var väldigt trevlig, om du kan tänka dig blandras. Gillade att jobba men stencool däremellan.
 
Jag tror en golden ligger närmast i det du beskriver att du söker. Visst, lite större, men fina hundar som passar in överallt. Hade en schabrador som var väldigt trevlig, om du kan tänka dig blandras. Gillade att jobba men stencool däremellan.
Problemet med en blandras är dock att man vet inte alls vilka egenskaper som slår igenom från respektive ras. En individ kan bli mycket olik en annan av samma mix.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 160
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 257
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
864
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp