Hundras som passar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan absolut tänka mig en mindre hund. Så länge den också orkar och vill följa med på de längre promenaderna och löpturerna.
Terriers har jag fått för mig är rätt skäliga och mer ettriga, men jag kanske misstar mig?
Hur är en Parson eller Jack Russel t ex?
Jag hade en cairnterrier, upplevde att han orkade lika mycket som mina föräldrars riesenschnauzer som ju var betydligt större! Några timmars promenad i skogen i hyfsat tempo var noll problem.

Att terriers skulle vara skälliga och ettriga känner jag inte igen mig i, min bodde i lägenhet utan att skälla på grannar, ljud osv. Jack Russel är väl generellt ganska "på" medan cairn, norwich/norfolk, westie och några till kanske är något mer nedtonade/lugnare.
 
Senast ändrad:
Retriever låter väl rätt passande tänker jag spontant, cocker om du vill ha mindre modell. Finns sportigare cocker om du inte faller för utställningsvarianten.
 
Och vi har ett par aussie på agilitykursen som jag tycker är rätt brötiga 🤔 Tror det handlar mycket om tillfälle och individer.
Originalaussien är inte speciellt brötig.

DSC_1107.JPG

Och hänger lätt med på det du önskar av en hund.
 
Jag känner ett gäng och ingen av dem är skälliga. De skäller ett par gånger när någon kommer, sen är det bra.
De jag har träffat har utan undantag varit rätt skälliga. Den typ av hund som ägnar dagarna åt att vakta bostaden och skälla som galningar på allt som rör sig. Att skälla varje gång nån kommer skulle jag betrakta som skälligt, faktiskt. Även om den bara skäller en liten stund.
 
De jag har träffat har utan undantag varit rätt skälliga. Den typ av hund som ägnar dagarna åt att vakta bostaden och skälla som galningar på allt som rör sig. Att skälla varje gång nån kommer skulle jag betrakta som skälligt, faktiskt. Även om den bara skäller en liten stund.

De låter understimulerade deluxe 😅
Der tycker jag är fullt normalt, få hundar som inte säger ett ljud när det ringer eller knackar på dörren 😊
Hade inte min hund gjort det hade jag aldrig märkt när någon kommer så gör mig är det en stor fördel att Harry talar om det för mig 😁
 
Shipperke? Min är 15 år nu, haft henne i 10. Frisk hund generellt, har förstått att inte finns några speciella svagheter hos de. Det är min första hund, helt fantastisk. Älskar att ströva och springa i skogen men helt lugn hemma. Nu är hon äldre så hon gillar inte att åka bil så mycket men när hon var yngre åkte hon mycket bil, somnade direkt (det gör hon nu med men innan var hon "jaaaaa, åka bil", nu är det mer "åka bil...om du ger mig en godis...").

Nu har hon drabbats av lite sjukdomar men går ändå upp till 8 km om dagen.
Även om de är små så är de så robusta.
 
För mig är hunden skällig om den skäller om någon ringer på dörren. :laugh:
Jösses! Då har jag aldrig mött en oskällig hund :laugh:

Min nuvarande, isländsk fårhund, är absolut skällig, inget snack om det, men de är ju delvis avlade till det (röstvallare), så inget konstigt. Han skäller när någon kommer, när det kör förbi en bil, när katterna inte gör som han vill, för att jaga bort fåglar och vid lite andra tillfällen :D

Cairnterriern skällde när någon kom och när någon var nära tomten. Normalt, tycker jag, inte särskilt skällig.

Riesenschnauzern skällde när någon kom och om något "utöver det vanliga" hände utanför. I mina ögon inte skällig alls.

Pudeln var ungefär som riesenschnauzern, så inte heller skällig med mina mått.

Brorsans Grand Danois skällde EN gång, ett "Booff!" när någon kom eller när någon gick utanför tomten. Också helt oskällig, tycker jag :)

Någon helt tyst hund har jag aldrig mött faktiskt!
 
Jösses! Då har jag aldrig mött en oskällig hund :laugh:

Min nuvarande, isländsk fårhund, är absolut skällig, inget snack om det, men de är ju delvis avlade till det (röstvallare), så inget konstigt. Han skäller när någon kommer, när det kör förbi en bil, när katterna inte gör som han vill, för att jaga bort fåglar och vid lite andra tillfällen :D

Cairnterriern skällde när någon kom och när någon var nära tomten. Normalt, tycker jag, inte särskilt skällig.

Riesenschnauzern skällde när någon kom och om något "utöver det vanliga" hände utanför. I mina ögon inte skällig alls.

Pudeln var ungefär som riesenschnauzern, så inte heller skällig med mina mått.

Brorsans Grand Danois skällde EN gång, ett "Booff!" när någon kom eller när någon gick utanför tomten. Också helt oskällig, tycker jag :)

Någon helt tyst hund har jag aldrig mött faktiskt!

Ett boff är liksom okej för mig dom måste ju få låta lite, men att skälla (plural) när någon knackar på är att att vara skällig för mig.
 
Ett boff är liksom okej för mig dom måste ju få låta lite, men att skälla (plural) när någon knackar på är att att vara skällig för mig.

Håller med. Min förra hund sa inte ett knyst och nuvarande hund kan på sin höjd säga ”boff” men oftast inte.
 
De jag har träffat har utan undantag varit rätt skälliga. Den typ av hund som ägnar dagarna åt att vakta bostaden och skälla som galningar på allt som rör sig. Att skälla varje gång nån kommer skulle jag betrakta som skälligt, faktiskt. Även om den bara skäller en liten stund.
Men hur ofta tror du folk har besök hemma? Vad spelar det för roll om hunden skäller lite när någon knackar på själv hade jag aldrig vågat bo utan hundar som säger till när någon är vid dörren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 756
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 200
Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp