Hundras som passar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar om det är dvärgpudel som blir kvar då utifrån min ursprungslista 🤔
Alternativt nån dvärg/mellanpudel-korsning…

Tror att terrier är något jag ändå passar pga livlighet/skällighet.

Kanske en bichon frisé… men undrar hur mycket lydnadsträning som de passar för?

Vet inte om just du @Londons kan svara på mina funderingar…
Skulle rekommendera att absolut INTE köpa en pudel-korsning; då har du ingen möjlighet att kolla upp vad du köper (hälsa/mentalitet bakåt) eller vad för slags avel du stödjer (om du köper valp eller vuxen hund från en ”uppfödare).
 
Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller inte bestämma mig huruvida det är mer eller mindre lämpligt i min situation att satsa på en valp eller en äldre hund 1-3 år. Lutar dock åt det senare av anledningen att jag inte vet om jag har den tiden som krävs just under valpens uppväxt. Samtidigt som jag verkligen kan se fördelarna att träna en hund från start.

Hoppas jag kan få tips och råd genom er! 🙏

Jag lever idag varannan-vecka-liv med mina barn som är 12 och 9 år gamla.
Vi bor i en fyrarumslägenhet på nedre botten med balkong på Lidingö och oinhängnad trädgård på baksidan. Nära natur och brukshundsklubb (som jag gärna skulle vara aktiv i en del genom lydnad, agility mm).

Jobbar som konsult och har möjlighet att styra mina arbetstider. Under veckorna när jag har barnen så jobbar jag mestadels hemifrån. Och när jag är själv så är jag hyfsat flexibel och hunden skulle kunna följa med till jobbet 2-3 dagar i veckan. Övrig tid skulle jag ha dagmatte.
Dock behöver hunden ändå klara av att vara ensam 2-4 timmar då och då.

När vi är lediga tycker vi om att vara mycket utomhus och i naturen.
Jag är aktiv både till vardags och när jag är ledig. Löptränar. Tycker om att åka längdskidor på vintern. Promenerar mer än gärna i skog och mark i närheten där vi bor. Cyklar också en hel del. Under helg och semester vandrar jag, tar med tält ibland för övernattning.
Vi har även tillgång till fritidshus på Gotland där vi är under helger och lov utspritt över året.

Mina barn är väldigt lugna. Har djurvana då de vuxit upp med katter och dottern och jag håller på med hästar.

Själv har jag viss hundvana sedan tidigare. Dels från att under tonåren vuxit upp med en Welsh och var den som hobby-tränade den i familjen. Samt varit en hel del hundvakt genom åren.

Letar efter en lättränad hund, barnvänlig, stabil mentalitet, lägre risk för sjukdomar, och som gillar att vara aktiv och samtidigt med en på/av knapp (tänker t ex när hunden skulle vara med på jobbet, samt kunna vara ensam 2-4 timmar).
I och med att jag bor i lägenhet och transporterar mig kommunalt och med cykel, så har jag storleksmässigt tänkt på en mellanstor hund.
Även viktigt att det är en hund som är mindre skällig för grannarnas skull.

Hundraser jag funderat på är:
- Welsh
- Cocker
- Cavalier (men förstått att den har väldigt hög risk för sjukdomar/hälsoproblematik)
- Golden eller Flatcoated Retriever (då en tik, ev DP för en nättare variant)
- Shetland sheepdog
- Dvärg- /mellanpudel
- Tollare
- Även blandras i form av en poo-variant

Har även tänkt på labrador, men tycker de blir så tunga/stora.

Hur tänker ni om dem raserna kopplat till vem jag och mina barn är?
Är öppen för helt andra förslag också. Allt för att hitta rätt match.

Tacksam för alla tips och delningar av era erfarenheter!
Skulle rekommendera att absolut INTE köpa en poo-korsning; då har du ingen möjlighet att kolla upp vad du köper (hälsa/mentalitet bakåt) eller vad för slags avel du stödjer (om du köper valp eller vuxen hund från en ”uppfödare).
 
Undrar om det är dvärgpudel som blir kvar då utifrån min ursprungslista 🤔
Alternativt nån dvärg/mellanpudel-korsning…

Tror att terrier är något jag ändå passar pga livlighet/skällighet.

Kanske en bichon frisé… men undrar hur mycket lydnadsträning som de passar för?

Vet inte om just du @Londons kan svara på mina funderingar…
Varför pudelkorsning om pudel passar? Vad har den som pudeln inte har utöver sämre päls, högre pris och ingen hälsohistorik?

Jag förstår inte heller varför du stryker till exempel sheltie, spaniel och en dp golden bara på ett eller två inlägg här i tråden? :) Ut och träffa hundar, tycker jag! Gör en lista och prata med ägare, läs på hunddata och bilda dig en uppfattning om hälsan inom rasen.
Har du kikat på pumi? Jag tycker den verkar käck och passande sådär på ett bananskal.
 
Tänker lite tvärtom angående smidighet i kollektivtrafiken - tycker det är rätt vettigt med en lite större hund som syns och inte riskerar att bli trampad på. Jag skulle faktiskt kunna tipsa om min egen ras långhårig collie från stabila linjer - speciellt gällande underlag, ljud och socialitet. Collie är en väldigt frisk ras, det är mentaliteten som en måste läsa på ordentligt om (förutom HD och ED). Som tur är finns väldigt bra verktyg som mentalindex för att få en bild av hur en viss avelskombination kan förväntas bli. En bra collie är social, lättlärd, förig, oftast lätt att ensamträna, har oftast ingen extrem jaktlust och med på allt som familjen vill hitta på. En tik är runt 50 cm hög och väger oftast strax under 20 kg så ingen jättestor hund direkt.

Tillägg: för flera av raserna du nämnt inklusive collie så behöver du nog planera för nån form av regelbunden träning av hjärnan dvs nån form av nosarbete och/eller lydnadsträning.
 
Senast ändrad:
Undrar om det är dvärgpudel som blir kvar då utifrån min ursprungslista 🤔
Alternativt nån dvärg/mellanpudel-korsning…

Kanske en bichon frisé… men undrar hur mycket lydnadsträning som de passar för?

Vet inte om just du @Londons kan svara på mina funderingar…
Jag har en Bichon Frisé-valp, och det som skaver lite gällande just lydnad är att man verkligen, verkligen måste jobba upp drifterna etc med henne. Hon är supersmidig med allt runt omkring, älskar barn, ingen egentligt sug att jaga katter eller något annat, kan vid 5 månaders ålder gå med på restaurang, chillar i kollektivtrafiken, fint hundspråk superenkel med passivitet, accepterar det mesta. Men just för ambitionen att hålla på med hundsport så behöver jag verkligen lägga tid på att jobba med att få upp energinivån och någon form av drift. Jag tror att Bichon Bolognese ska vara mer taggad på hundsport, men å andra sidan mer reserverad.

Sedan har jag fått en med riktigt bra temperament, men hennes temperament ligger rätt nära idealet.
 
Undrar om det är dvärgpudel som blir kvar då utifrån min ursprungslista 🤔
Alternativt nån dvärg/mellanpudel-korsning…

Tror att terrier är något jag ändå passar pga livlighet/skällighet.

Kanske en bichon frisé… men undrar hur mycket lydnadsträning som de passar för?

Vet inte om just du @Londons kan svara på mina funderingar…
Jag hade också kollat på bichon havanais, westie och dvärgschnauzer.
Lite mindre hundar men ändå rejäla och aktiva.
 
Om jag skulle haft en mellanstor hund att träna och göra mycket med hade jag valt en australian shepherd. Har några stycken i min närhet och de är himla härliga. Älskar att jobba och de tre jag haft närmst har verkligen tydlig av och på knapp. Ägaren tränar mycket och de sitter tex lösa utanför Ica och väntar. Den de hade när dottern var yngre var med när hon red sin ponny själv. Han låg på ridbanan och jag är helt säker på att han hade hämtat hjälp om nåt hände. Så klok och fin hund!
 
Undrar om det är dvärgpudel som blir kvar då utifrån min ursprungslista 🤔
Alternativt nån dvärg/mellanpudel-korsning…

Tror att terrier är något jag ändå passar pga livlighet/skällighet.

Kanske en bichon frisé… men undrar hur mycket lydnadsträning som de passar för?

Vet inte om just du @Londons kan svara på mina funderingar…
Fast alltså en pudel har generellt närmare skall än en terrier?

Bichon frise är en relativt loj och bekväm hund, inget jag satsat på om jag velat ha en hund som ger järnet :)

Pudel är en perfekt hund om du vill träna även papillon och flera av dom små terrierna förutom jack russel har du en uppsjö lite mildare terriers som cairn, norwich,aussie osv.
 
Jag kan absolut tänka mig en mindre hund. Så länge den också orkar och vill följa med på de längre promenaderna och löpturerna.
Terriers har jag fått för mig är rätt skäliga och mer ettriga, men jag kanske misstar mig?
Hur är en Parson eller Jack Russel t ex?
Jag säger också Papillon i så fall. Världens bästa, glada, enkla kompisar som gärna är med på allt. De är ju lätta och atletiskt byggda. Så de orkar hänga med på ridturer i alla gångarter, cyklas med, löpträna någon h i skogen flera ggr v etc.
De är sociala, intelligenta, lättränade och har stor will to please. Lätt att få tysta och sköta pälsen görs typ 1-4 ggr/månad med snabb borstning.
Hyfsat frisk ras som ofta blir gamla.
Sådana kärleks- och glädje-sprinklers!
 
Varför pudelkorsning om pudel passar? Vad har den som pudeln inte har utöver sämre päls, högre pris och ingen hälsohistorik?

Jag förstår inte heller varför du stryker till exempel sheltie, spaniel och en dp golden bara på ett eller två inlägg här i tråden? :) Ut och träffa hundar, tycker jag! Gör en lista och prata med ägare, läs på hunddata och bilda dig en uppfattning om hälsan inom rasen.
Har du kikat på pumi? Jag tycker den verkar käck och passande sådär på ett bananskal.
Pudelkorsning som alternativ är taget från bra erfarenheter av vänners hundar. Men det är ju verkligen inte så att de representerar alla. Är verkligen öppen för och beroende av alla argument jag kan få. Och ingen dörr är stängd än till vare sig sheltie, spaniel eller dp golden.

Nästa steg är definitivt att träffa fler hundar och börja prata med kennlar. En del i processen är att prata med er för att bilda mig en uppfattning :)

Pumi är ny som hundras för mig. Ska spana in.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Pudelkorsning som alternativ är taget från bra erfarenheter av vänners hundar. Men det är ju verkligen inte så att de representerar alla. Är verkligen öppen för och beroende av alla argument jag kan få. Och ingen dörr är stängd än till vare sig sheltie, spaniel eller dp golden.

Nästa steg är definitivt att träffa fler hundar och börja prata med kennlar. En del i processen är att prata med er för att bilda mig en uppfattning :)

Pumi är ny som hundras för mig. Ska spana in.
Pumi skäller massor hela tiden!
Absolut ingen ras om man söker en tyst hund dessutom kräver dom rätt mycket.

Finns många trevliga pudelkorsningar och andra blandraser med, det folk menar är nog mer att det inte är lika lätt att kolla upp hälsa och att hundarna kommer från bra förhållande , men självklart går det att kolla upp om man har tur :)
 
Pumi skäller massor hela tiden!
Absolut ingen ras om man söker en tyst hund dessutom kräver dom rätt mycket.
Det var lite att ta i, att de skäller massor hela tiden. Men visst, de varnar när det kommer nån och de är pratsamma 😅 de kräver ungefär det som de flesta hundar kräver, daglig motion, lite träning av nåt slag och att få vara med sin ”flock” så mycket som möjligt. Kammas och klippas. En kul hund med hög intensitet 😍
5F0E08B2-30B1-4251-A7B2-697EA576DBC0.jpeg
 
Det var lite att ta i, att de skäller massor hela tiden. Men visst, de varnar när det kommer nån och de är pratsamma 😅 de kräver ungefär det som de flesta hundar kräver, daglig motion, lite träning av nåt slag och att få vara med sin ”flock” så mycket som möjligt. Kammas och klippas. En kul hund med hög intensitet 😍Visa bifogad fil 118313
Jag kanske skrev lite klumpigt menade mer att det är en ras som syns och hörs och är rätt hög i energi, har jag fått fel intryck av pumi då? (drömhund för min egen del) men på ts lät som dom sökte något mer sansat därför tror jag även pudel kan vara aningen för energisk, får intrycket av att ts skulle passa bra med papillon eller kromis eller någon mindre terrier.
 
Det var lite att ta i, att de skäller massor hela tiden. Men visst, de varnar när det kommer nån och de är pratsamma 😅 de kräver ungefär det som de flesta hundar kräver, daglig motion, lite träning av nåt slag och att få vara med sin ”flock” så mycket som möjligt. Kammas och klippas. En kul hund med hög intensitet 😍Visa bifogad fil 118313
Tänker att det beror på vad man är van vid. Tycker att dom skäller jättemkt jämfört med mina hundar och då har jag en Aussie som jag tycker låter massor. 😅
 
Jag tycker ( som vanligt ;-) ) att mellanpudel är ett bra val. Inte så "flamsigt" livliga som en del spaniels, lättlärda, inte så skälliga som shelties, i regel bra med andra hundar, väldigt lätta att träna. Inte så små att man blir rädd att trampa på dem men ändå lätta att bära eller ha i knät. Vill du ha en ngt större hund skulle jag föreslå Collie. Det finns många med dålig mentalitet men å andra sidan finns det ett väldigt bra arbete gjort av collie-klubben där de på hemsidan redovisar mentalindex för alla kullar som fötts. Det är inte så svårt att se vilka kennlar som är intressanta.
 
Jag kanske skrev lite klumpigt menade mer att det är en ras som syns och hörs och är rätt hög i energi, har jag fått fel intryck av pumi då? (drömhund för min egen del) men på ts lät som dom sökte något mer sansat därför tror jag även pudel kan vara aningen för energisk, får intrycket av att ts skulle passa bra med papillon eller kromis eller någon mindre terrier.
Deras skall har en hög ton vilket gör att den verkar låta mer. Ja, hög energi, men iaf våra har också en tydlig av-knapp. Vilar vi så vilar de 😊
Det finns säkert raser som passar ts bättre, ville bara protestera mot att de skäller alltid och hela tiden 😜
 
Jag har själv kollat på tollare men valde bort den rasen pågrund av hälsan(väljer jaktlabbe istället men jag jagar så vi har ju lite olika inriktning).
Jag har cocker nu och har haft ett flertal. 3 av dom inklusive den jag har nu har väldigt nära till skall.
Sheltie tycker jag är grymt trevliga hundar men det är ju inte för inte som dom kallas "skälltie" så bor man i lägenhet blir det kanske jobbigt 😅
Welsh är ju trevliga hundar men jag har ingen stor erfarenhet av dom🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 609
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 191
Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp