Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
GRATTIS till Gripa som idag är hela 2 år gammal!
Vart tog tiden vägen?! :confused:
Dagen har firats med en långpromenad på 3 timmar och uppletande :D
Och så fick hon en fryst höna till födelsedagsmat! :d

Bildbomb från liten till stor :love::angel:

45546881_1937673206318632_3927487020821118976_n.jpg


45364276_1937673166318636_7327403073867874304_n.jpg


45381674_1937673226318630_5006056353702084608_n.jpg


45367186_1937673316318621_7582175594654203904_n.jpg


45493173_1937673329651953_5226713356550799360_n.jpg


45561987_1937673386318614_3838412637507420160_n.jpg


45383133_1937673396318613_9155344921731792896_n.jpg


45478390_1937673156318637_2200009659216035840_n.jpg


45342165_1937673459651940_8776824939924684800_n.jpg


45477070_1937673472985272_3184657858448850944_n.jpg
 
Vi har haft en så himla häftig helg, på kennelträff med Floyds uppfödare.
Träningsjakt på änder och fasan, både på drivna fåglar och roughshooting. Finaste Floyd har skött sig så himla väl, förutom en knallning och en situation där han slog dövörat till för pipan har han varit med mig hela tiden och vi har haft en så himla go teamkänsla hela helgen :heart Han har verkligen utvecklats massvis denna säsongen!

Det är inte lätt för hundarna alltså, enorma retningar med spanieler som swishar fram kring benen på dem, fåglar som lyfter och senare blir skjutna precis framför dem, klappare som väsnas och tjoar, hundar bredvid som knallar, de ska minnas flera markeringar på en gång (och gärna även lära sig att släppa markeringar som de sett andra hundar hämta in), hundar som går iväg på dirigeringar och markeringar och ibland passerar precis bakom eller framför en själv, och skott överallt.
Dessutom ska vi som förare hänga med - markera fåglarna och hålla nedslagsplatserna i minnet, notera hur träffbilden ser ut och avgöra om det är en fågel som behöver skickas på direkt eller inte, hålla ordning på linjen så att den fungerar i förhållande till spanielekipage och skyttar och hålla en ständig kontakt på radion. Allting med hunden okopplad vid sidan.
Helt fantastiskt att få möjlighet till detta under en träningsjakt, där hela jakten kan pausas för att hjälpa en hund att reda ut en uppgift.
Magisk helg!
44622715_706044863104990_5602203089867806127_n.jpg
 
Amy is in da house! Lång bilresa hem från Bayern, var hemma vid midnatt. Pausade hos svärföräldrarna på vägen och lät djuren bröta av sig lite (bilden). Idag har vi varit hos bagaren och köpt frallor, nu får hon vara hemma och bonda med min sambo medan jag är hos hästen. Imorgon eller övermorgon får hon följa med dit också.

Amy är en labrador på 3,5 år, fåntratten till höger är hennes son (korsning med aussie, kritik undanbedes, inte min hund osv).

Hon har några kilo för mycket då hon blivit lite åtsidosatt hos uppfödaren, men det ska vi få ordning på. Gladare hund har jag aldrig träffat tror jag. :love:

IMG-20181104-WA0016.jpg
 
Har tid i eftermiddag för Aysu. Tippar på att hon brutit klobenet igen... Funderar nu på om jag ska passa på att få hennes knä röntgat också, när vi ändå är där. Det kunde ju vara intressant att se hur det ser ut såhär 1 1/2 år efter att det splittrades...
 
Jag mötte ett pucko igen på promenaden idag. Jag går i godan ro med mina två i koppel, vi kommer fram till en korsande gata och i full fart kommer en hund mot oss, flexit tar stopp några meter innan oss. Jag kortar in kopplen på mina, stannar upp en sekund och fortsätter sedan rakt fram med korta koppel. Fullt fokuserad på mina hundar som såklart var lite uppjagade märker jag inte att tanten som höll i hunden tydligen pratar med mig. Det är dessutom regnigt och blåsigt och jag vill mest hem. När jag gått förbi henne hör jag "tjohoo hallååå!!" och jag vänder mig om och frågar vad hon vill, då börjar hon mala på om att jag ignorerar henne och yada yada. Jag svarar bara "ursäkta att jag inte hörde dig men om du frågade om de fick hälsa så vill jag inte att de gör det" då svarar hon, extremt spydigt "nej det märkte jag nog" och så muttrar hon vidare om hur otrevlig jag är och börjar vifta med armarna rakt upp i luften, klart förnärmad.

Alltså, 1. håll i din hund så den inte flyger fram mot andra hundar. 2. förutsätt inte att alla vill hälsa. 3. om du till och med själv säger att du MÄRKER att den andra hundägaren inte vill att de ska hälsa, sluta tjata om det 4. bli inte sur för att du inte får uppmärksamhet från någon som försöker, till skillnad mot dig, uppfostra sina hundar.

Varför ska folk hålla på :banghead:
 
Hemma från veterinären. Jag hade iaf rätt när jag sa att det växt ut "något" från där Aysus sporre amputerats tidigare. Veterinären kunde inte avgöra riktigt vad det var. Själva utväxten oroade dock inte, däremot ovanför det, precis där hon amputerades, där har det bildats något som vi inte heller kunde säga vad det är. Det enda vi vet är att det gör ont på Aysu. Hur ont är omöjligt att säga när det gäller det där hundskrället, men hon såg väldigt sammanbiten ut när veterinären pillade där.

Amputation på onsdag i alla fall, och jag är mest orolig för hur det ska gå med Ebrah under tiden. Själv ska jag ju jobba då... Hoppas verkligen att morsan inte har något inplanerat så att hon kan hålla Ebrah sällskap under tiden. Tidigare har Ebrah bara varit helt ensam när jag gått och handlat eller så. Inte en hel arbetsdag som nu... Eller ja, hel och hel... Jag rastar alltid på lunchen och jag kommer dessutom få börja senare än vanligt för att kunna lämna in Aysu på morgonen. Kan lämna in henne från klockan 8. Jag börjar jobba 7... Tur att de på jobbet tycker om mig, så att jag snabbt kan ringa och säga "Hej, jag behöver börja senare pga min hund" och det är lugnt.

Var till en ny veterinär nu och måste säga att jag iaf fick ett gott första intryck. Hon var duktig med Aysu, lyssnade på vad jag sa och ifrågasatte inte ens en gång att Aysu skulle röntgas utan sedering (det har jag fått bråka mig till alla gånger innan. Jag vet att Aysu fixar perfekta röntgenplåtar på första försöket även osövd). När vi efteråt kollade på röntgenbilderna så var vi helt överens om allt och det kändes öht som om jag fick ett väldigt respektfullt och ordentligt bemötande genom hela besöket.
 
Hemma från veterinären. Jag hade iaf rätt när jag sa att det växt ut "något" från där Aysus sporre amputerats tidigare. Veterinären kunde inte avgöra riktigt vad det var. Själva utväxten oroade dock inte, däremot ovanför det, precis där hon amputerades, där har det bildats något som vi inte heller kunde säga vad det är. Det enda vi vet är att det gör ont på Aysu. Hur ont är omöjligt att säga när det gäller det där hundskrället, men hon såg väldigt sammanbiten ut när veterinären pillade där.

Amputation på onsdag i alla fall, och jag är mest orolig för hur det ska gå med Ebrah under tiden. Själv ska jag ju jobba då... Hoppas verkligen att morsan inte har något inplanerat så att hon kan hålla Ebrah sällskap under tiden. Tidigare har Ebrah bara varit helt ensam när jag gått och handlat eller så. Inte en hel arbetsdag som nu... Eller ja, hel och hel... Jag rastar alltid på lunchen och jag kommer dessutom få börja senare än vanligt för att kunna lämna in Aysu på morgonen. Kan lämna in henne från klockan 8. Jag börjar jobba 7... Tur att de på jobbet tycker om mig, så att jag snabbt kan ringa och säga "Hej, jag behöver börja senare pga min hund" och det är lugnt.

Var till en ny veterinär nu och måste säga att jag iaf fick ett gott första intryck. Hon var duktig med Aysu, lyssnade på vad jag sa och ifrågasatte inte ens en gång att Aysu skulle röntgas utan sedering (det har jag fått bråka mig till alla gånger innan. Jag vet att Aysu fixar perfekta röntgenplåtar på första försöket även osövd). När vi efteråt kollade på röntgenbilderna så var vi helt överens om allt och det kändes öht som om jag fick ett väldigt respektfullt och ordentligt bemötande genom hela besöket.
Gillar inte problemen, men megagillar att du kände att veterinären var bra. Hoppas allt blir bra den här gången!
 
@Red_Chili Vad tråkigt att det hittades något på bilderna- samtidigt som det är skönt när det blir snabba ryck. Håller tummarna för att det kommer gå bra för henne!

kl
Hund har repat magen och är ute ur skendräktigheten. Vilket gör att hon har energi deluxe just nu. Riktigt skönt att se henne! Får bromsa henne ibland så att hon inte glömmer bort att känna efter.
 
@Red_Chili Vad tråkigt att det hittades något på bilderna- samtidigt som det är skönt när det blir snabba ryck. Håller tummarna för att det kommer gå bra för henne!

kl
Hund har repat magen och är ute ur skendräktigheten. Vilket gör att hon har energi deluxe just nu. Riktigt skönt att se henne! Får bromsa henne ibland så att hon inte glömmer bort att känna efter.
Jag tycker det är jätteskönt att det går så fort med allt iaf. Ringde veterinären strax efter 8 i morse, fick tid kl 14:45 och så kunde jag välja operationstid till onsdag eller torsdag. Tyckte det var lika bra att få det avklarat och för jobbets skull så spelade det ingen större roll, så då var ju valet lätt.

Största problemet just för sekunden är att Aysu tycker mycket synd om sig som inte fått middag än :p Hon får smärtstillande nu som ska ges en timme innan maten, så vi måste vänta lite innan det blir matdags. Själva tabletterna var iaf lätta att få i henne. Det var bara att fråga om hon ville ha godis, be henne göra "vacker tass" (favorit-tricket) och belöna med tabletterna :D Jag älskar att ha en glupsk hund ibland.
 
Varit ute på 1,5 timmes promenad i mörker och duggregn, Nike fick såklart världens knäpp när vi kom in och röjde järnet tills jag sa åt henne att lugna sig. Valparna börjar lite smått upptäcka att de har röst, då och då kommer det ett litet voff från nån av dem och jag för en känsla av att det snart är livat värre här hemma :angel:.

45442007_10216156283294039_7873806786040430592_n.jpg
 
Aysu sover så nöjt nu när hon fått smärtstillande. Mycket mer nöjd än vad hon varit senaste dagarna. Stackarn :( (jag tror inte att veterinärbesöket gjorde henne så slutkörd att hon däckat pga det... Hon är så avslappnad och glad hos veterinären hela tiden)
 
Hemma från veterinären. Jag hade iaf rätt när jag sa att det växt ut "något" från där Aysus sporre amputerats tidigare. Veterinären kunde inte avgöra riktigt vad det var. Själva utväxten oroade dock inte, däremot ovanför det, precis där hon amputerades, där har det bildats något som vi inte heller kunde säga vad det är. Det enda vi vet är att det gör ont på Aysu. Hur ont är omöjligt att säga när det gäller det där hundskrället, men hon såg väldigt sammanbiten ut när veterinären pillade där.

Amputation på onsdag i alla fall, och jag är mest orolig för hur det ska gå med Ebrah under tiden. Själv ska jag ju jobba då... Hoppas verkligen att morsan inte har något inplanerat så att hon kan hålla Ebrah sällskap under tiden. Tidigare har Ebrah bara varit helt ensam när jag gått och handlat eller så. Inte en hel arbetsdag som nu... Eller ja, hel och hel... Jag rastar alltid på lunchen och jag kommer dessutom få börja senare än vanligt för att kunna lämna in Aysu på morgonen. Kan lämna in henne från klockan 8. Jag börjar jobba 7... Tur att de på jobbet tycker om mig, så att jag snabbt kan ringa och säga "Hej, jag behöver börja senare pga min hund" och det är lugnt.

Var till en ny veterinär nu och måste säga att jag iaf fick ett gott första intryck. Hon var duktig med Aysu, lyssnade på vad jag sa och ifrågasatte inte ens en gång att Aysu skulle röntgas utan sedering (det har jag fått bråka mig till alla gånger innan. Jag vet att Aysu fixar perfekta röntgenplåtar på första försöket även osövd). När vi efteråt kollade på röntgenbilderna så var vi helt överens om allt och det kändes öht som om jag fick ett väldigt respektfullt och ordentligt bemötande genom hela besöket.
Kan hända att jag har missat det, men hur såg Aysus knä ut?
Så himla skönt att ni fick en vettig veterinär! Hoppas Aysu blir snabbt bra.
 
Vi har haft en så himla häftig helg, på kennelträff med Floyds uppfödare.
Träningsjakt på änder och fasan, både på drivna fåglar och roughshooting. Finaste Floyd har skött sig så himla väl, förutom en knallning och en situation där han slog dövörat till för pipan har han varit med mig hela tiden och vi har haft en så himla go teamkänsla hela helgen :heart Han har verkligen utvecklats massvis denna säsongen!

Det är inte lätt för hundarna alltså, enorma retningar med spanieler som swishar fram kring benen på dem, fåglar som lyfter och senare blir skjutna precis framför dem, klappare som väsnas och tjoar, hundar bredvid som knallar, de ska minnas flera markeringar på en gång (och gärna även lära sig att släppa markeringar som de sett andra hundar hämta in), hundar som går iväg på dirigeringar och markeringar och ibland passerar precis bakom eller framför en själv, och skott överallt.
Dessutom ska vi som förare hänga med - markera fåglarna och hålla nedslagsplatserna i minnet, notera hur träffbilden ser ut och avgöra om det är en fågel som behöver skickas på direkt eller inte, hålla ordning på linjen så att den fungerar i förhållande till spanielekipage och skyttar och hålla en ständig kontakt på radion. Allting med hunden okopplad vid sidan.
Helt fantastiskt att få möjlighet till detta under en träningsjakt, där hela jakten kan pausas för att hjälpa en hund att reda ut en uppgift.
Magisk helg!
44622715_706044863104990_5602203089867806127_n.jpg
Så roligt för Floyd och dig, låter som en jättehärlig helg. Vet du vilka spaniels det var som jagade? :angel:
 
Idag blev det en långpromenad över fält på förmiddagen. Jag tänkte lära henne hitta och hämta olika saker och idag började vi med en handske. Med bara den gick det bra, men när jag sedan också gömde en boll och en miniapport (som hon är van att leta efter) så missade hon handsken och letade efter fler bollar i stället. Men när jag visade fattade hon.
Och ikväll har vi tränat rally. Första gången inne för säsongen och det gick oväntat bra.
 
Alltså den här hunden :love:!

Visa bifogad fil 21157

KORAD, SE BCh , SE SpCh, SE LCh, två lydnads-SM, tre bruks-SM, 17 cert i spår tillsammans med mig. Sen hösten 2017 helt husses agilityhund med 1 cert i AG (på deras debut i klass 3).

Idag tog de TVÅ SM-pinnar i agilityklass :banana: ! 0,6 suuuura sekunder från sitt andra agilitycert!! Pantertanten är 9,5 år gammal, i topptrim och har fortfarande massor kvar att ge :love: .

Bästa Lyxa!!

Jätteroligt att läsa om en senior som är så igång! Och väldigt duktig..! Eller det kanske är matte och husse som (också) är duktiga?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
166
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
26 27 28
Svar
550
· Visningar
39 114
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 800
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
359
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp