Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt älskade lilla måndagsexemplar till hund har ju en icke åtgärdad skada i sitt ena bakben. Vi skulle prova att leva på som vanligt ett tag för att se om det skulle fungera utan att den lösa senan besvärar för mycket. Vi planerade även in ett veterinärbesök hos "vår" ortoped när en "gästkirurg" ska vara här om två veckor.

I en dryg månad så har det funkat rätt bra med benet men i torsdags började Frej hoppa lite på tre ben. Det har eskalerat fram till nu, och då han även är svullen vid hasspetsen är jag rätt säker på att det är den gamla skadan som förvärrats.

På ett sätt är det bra att det hände nu, för då har jag ju sett redan innan veterinärbesöket att nej, det funkar nog inte att inte göra något åt skadan.

Det blir en jobbig tid om vi ska börja om med ännu en operation och gips och allt vad det är, men om veterinären tycker att det är värt ett försök till så kör vi nog på det. Men det blir verkligen ett sista försök, så gud nåde om det inte håller den här gången.
 
@Red_Chili Tråkigt att Aysu haft ont, men skönt att det är på gång att fixas till! Du är en fantastisk matte! Tänk så många som fullständigt hade missat att något var fel...
Tack! Och jo.. många hade nog missat det. Just för att hon inte visar så mycket... Lite komiskt när hon egentligen är så extremt tydlig i sin kommunikation, men just när det gör ont så visar hon så lite som möjligt.

Kan hända att jag har missat det, men hur såg Aysus knä ut?
Så himla skönt att ni fick en vettig veterinär! Hoppas Aysu blir snabbt bra.
Hon splittrade knäskålen för 1 1/2 år sedan, veterinären sa att det såg ut "som en explosion i knät" ungefär. Vet inte hur många bitar knäskålen faktiskt var i, och veterinären fick kämpa för att få ihop allt på ett bra sätt... Först trodde han inte att det skulle gå och de var helt övertygade om att hon inte skulle klara av att använda benet fullt ut igen och pratade även om avlivning. Som tur var så hade de fel (mycket tack vare vår fantastiska veterinär, fast tyvärr förstod veterinärerna aldrig någonting av hur vi behandlade, för vi gjorde inte som deras fysioterapeuter).

Såhär såg hon ut när hon kom hem från veterinären:
18447581_845717535576628_8656881275212286053_n.jpg

Det där bandaget fick hon gå med i nästan två veckor, sedan skulle hon få ett annat bandage, men det satt så uselt att hon fick enorma problem av det och vi tvingades åka in akut till djursjukhuset typ 4 gånger på en vecka för att få ordning på allt... Det blev antibiotika, dropp och fan allt vad det var. Bandaget har också gett permanenta ärr på två, tre ställen på tass/ben.

Såhär tillbringade vi stora delar av förra sommaren. Hon fick ju inte gå mycket alls på väldigt länge, så vi tog bilen ut till så skogsnära parkeringar som möjligt, gick några minuter, vilade i bilen en timme, gick några minuter till, vilade en timme, gick igen och åkte hem... Allt för att hon skulle få gå så mycket som möjligt i natur och nosa där istället för att bara gå på gatan hemma. Som tur var så brydde hon sig aldrig om bandaget, så hon hade aldrig tratt eller så, inte ens när hon var ensam.
18664442_848241595324222_7929835333988787926_n.jpg


Här hade hon precis blivit av med bandaget och vi började direkt med rehaben. Elektroterapin fick igång allt i benet igen, gjorde så att hon åter igen kunde "få igång" tassen tex. I början så märkte jag tydligt hur benet bara låg, även när hon drömde osv. Redan efter första behandlingen med elektroterapin så såg jag hur det ryckte i tassen när hon drömde, just för att den började fungera igen. Även svullnaden runt knät gick ner och tja, allt blev väldigt mycket bättre. Jag älskar elektroterapi.
18835979_856704531144595_2730939897261796021_n.jpg


En av de första lite mer "ordentliga" promenaderna i skog igen.
19467955_869672779847770_5436501927666655973_o.jpg


Här backtränade vi. Snett uppför backe för att bygga upp musklerna igen i det skadade benet och för att hon skulle börja ta ut steget ordentligt igen.
20799238_898775033604211_2250046322004654575_n.jpg


4 månader efter skadan, de allra första galoppsprången! Jag släppte henne ensam i en liten tråkig rastgård, rädd att hon skulle springa sönder sig igen, men hon tyckte också att rastgården var tråkig och ville knappt röra sig, mest gå runt och nosa :D
21743290_915002738648107_8583491361829407201_n.jpg


En vecka senare. Helvete vad rädd jag blev där, för jösses så snabbt hon sprang när hon äntligen fick springa på ett fält igen. Runt, runt, full fart och snäva svängar och allt vad det var. Men hon höll.
22089828_922910924523955_8443361642856310547_n.jpg


Och tja, nu är hon som vanligt igen. I så god kondition att hon tröttar ut allt och alla (även 4 år yngre Ebrah), svänger snävare än någon annan, springer snabbast av alla och är allmänt galen. Jag är verkligen otroligt tacksam över att hon klarade den där skadan, men hoppas minst lika mycket att aldrig någonsin behöva uppleva något liknande igen och att ingen annan heller ska behöva göra det. Jag har fortfarande inte repat mig mentalt efter det där, märker jag lite då och då...
 
Mitt älskade lilla måndagsexemplar till hund har ju en icke åtgärdad skada i sitt ena bakben. Vi skulle prova att leva på som vanligt ett tag för att se om det skulle fungera utan att den lösa senan besvärar för mycket. Vi planerade även in ett veterinärbesök hos "vår" ortoped när en "gästkirurg" ska vara här om två veckor.

I en dryg månad så har det funkat rätt bra med benet men i torsdags började Frej hoppa lite på tre ben. Det har eskalerat fram till nu, och då han även är svullen vid hasspetsen är jag rätt säker på att det är den gamla skadan som förvärrats.

På ett sätt är det bra att det hände nu, för då har jag ju sett redan innan veterinärbesöket att nej, det funkar nog inte att inte göra något åt skadan.

Det blir en jobbig tid om vi ska börja om med ännu en operation och gips och allt vad det är, men om veterinären tycker att det är värt ett försök till så kör vi nog på det. Men det blir verkligen ett sista försök, så gud nåde om det inte håller den här gången.
Vad tråkigt att Frej är sämre igen :( Tänkte på er och nedräkningen senast igår när jag tittade i jobbkalendern :heart
Men som du själv säger, ska det nu bli värre kanske det är bättre att det sker innan besöket. Om inte annat hoppas jag att det få dig att känna dig tryggare i ditt beslut.
Vi har haft Skrället i ett år och på den tiden fått höra att vi kanske måste överväga avlivning vid två olika tillfällen, så även om vi sluppit era långa, tuffa rehabperioder har jag nån aning om den där känslomässiga berg-och-dalbanan du är i. Håller tummarna för er, från en måndagsexemplarsmatte till en annan!
 
Hjärtsnörp ute på morgonkissrundan förut, gick under en bro, på andra sidan gatan stod en tant med en yorkie. Hon var visst djupt inne i ett samtal med en förbipasserande för plötsligt fick hennes hund syn på oss och satte av rätt ut på gatan framför en lastbil. :eek: Flexikoppel, såklart. Som tur var körde lastbilen långsamt och hann tvärnita. :o

Strax ska vi åka till stallet! Blir många nya grejer idag; tunnelbana, tänkte prova att cykla (långsamt!) med henne, och så hästar förstås! Hoppas på en trött hund i kväll. :D
 
Vad tråkigt att Frej är sämre igen :( Tänkte på er och nedräkningen senast igår när jag tittade i jobbkalendern :heart
Men som du själv säger, ska det nu bli värre kanske det är bättre att det sker innan besöket. Om inte annat hoppas jag att det få dig att känna dig tryggare i ditt beslut.
Vi har haft Skrället i ett år och på den tiden fått höra att vi kanske måste överväga avlivning vid två olika tillfällen, så även om vi sluppit era långa, tuffa rehabperioder har jag nån aning om den där känslomässiga berg-och-dalbanan du är i. Håller tummarna för er, från en måndagsexemplarsmatte till en annan!

Tack! Jag tänker försöka vara optimistisk :) Det är inte lätt att vara men är nog ändå det bästa sättet att orka med det här eländet.

Hunden fortsätter vara lika glad vareviga morgon då han morrar upp mig vid halvsex!
 
Gripa har spontant börjat skvallra på både folk och andra hundar. Hon brukar ju få bollen när vi möter andra hundar men det händer ganska sällan.

Häromdagen så mötte vi ett par med hund på cykelvägen. Gripa fick bollen medans jag klappade på Viggo då han blev stressad. Gripa står och kollar på dom när de går förbi på min högra sida. Jag håller Viggo (och Ninja) på min vänstra. Precis när de är bredvid så stannar mannen och börjar släppa fram sin lilla hund mot Gripa. När hunden är 0,5-1m ifrån så vänder hon snabbt om till mig och vill leka med bollen :love:

Men hur tänker folk? Är folk inte alls rädda om sina hundar? :confused::banghead:
 
Nuu är Aysu hemma igen! Och jag måste säga att vi även idag har fått ett mycket trevligt bemötande. Operationen gick tydligen bra och nu ska Aysu ha bandage på i ungefär två dagar, sedan ska jag hålla det skyddat lite till och det kommer dröja innan hon får springa igen.

Tydligen hade hon varit mycket snäll hela tiden och legat tyst och fint i sin bur, men sedan tröttnat och börjat yla... Hon ylade, pep och skrek när jag kom in, och då hade de ändå hållit henne sällskap hela tiden för att hon inte skulle känna sig ensam, men det dög inte ändå. Å andra sidan verkar hon vara ganska förvirrad nu. Hon blev glad av att se mig, men sprang sedan rakt förbi mig :p Och hon är allmänt vimsig och tokig. Hon har dock hittat sin röda kudde i soffan och fått lite middag, så snart blir det väl bra igen.

Kan också konstatera att det inte blev så svindyrt som det skulle ha blivit på andra ställen och att de inte tog betalt för bandaget, för de bandageprylar jag fick med hem och inte heller för den strumpliknande grej hon nu har på sig. En tratt tänkte de skicka med också, men den behöver vi inte. Alla de andra ställena jag varit på har varit noga med att ta betalt för minsta lilla bomullstuss, så jag kollade noga igenom kvittot när de tänkte skicka med prylar :p

Om 14 dagar ska stygnen tas. De tycker (såklart) att jag ska komma dit då, men om det ser bra ut så tänker jag nog ta dem själv. Så svårt brukar det ju inte vara...
 
Nuu är Aysu hemma igen! Och jag måste säga att vi även idag har fått ett mycket trevligt bemötande. Operationen gick tydligen bra och nu ska Aysu ha bandage på i ungefär två dagar, sedan ska jag hålla det skyddat lite till och det kommer dröja innan hon får springa igen.

Tydligen hade hon varit mycket snäll hela tiden och legat tyst och fint i sin bur, men sedan tröttnat och börjat yla... Hon ylade, pep och skrek när jag kom in, och då hade de ändå hållit henne sällskap hela tiden för att hon inte skulle känna sig ensam, men det dög inte ändå. Å andra sidan verkar hon vara ganska förvirrad nu. Hon blev glad av att se mig, men sprang sedan rakt förbi mig :p Och hon är allmänt vimsig och tokig. Hon har dock hittat sin röda kudde i soffan och fått lite middag, så snart blir det väl bra igen.

Kan också konstatera att det inte blev så svindyrt som det skulle ha blivit på andra ställen och att de inte tog betalt för bandaget, för de bandageprylar jag fick med hem och inte heller för den strumpliknande grej hon nu har på sig. En tratt tänkte de skicka med också, men den behöver vi inte. Alla de andra ställena jag varit på har varit noga med att ta betalt för minsta lilla bomullstuss, så jag kollade noga igenom kvittot när de tänkte skicka med prylar :p

Om 14 dagar ska stygnen tas. De tycker (såklart) att jag ska komma dit då, men om det ser bra ut så tänker jag nog ta dem själv. Så svårt brukar det ju inte vara...
Skönt att det gått bra för henne! Jäkla hundar till att inte visa något när dom har ont alltså, tur att hon har en sån uppmärksam matte :up:
 
Är det vanligt att hundar luktar konstigt efter operation? Aysu ligger bredvid mig här och luktar... skumt. Inte gott. Vet inte vad det är som luktar men hon luktar absolut inte som vanligt. Samtidigt kan jag inte riktigt bli klok på varifrån det luktar. Mycket märkligt... :cautious: Funderar på om de använt något medel på henne som luktar eller vad det är. Å andra sidan vet jag inte varför de skulle ha något på henne öht...
 
Är det vanligt att hundar luktar konstigt efter operation? Aysu ligger bredvid mig här och luktar... skumt. Inte gott. Vet inte vad det är som luktar men hon luktar absolut inte som vanligt. Samtidigt kan jag inte riktigt bli klok på varifrån det luktar. Mycket märkligt... :cautious: Funderar på om de använt något medel på henne som luktar eller vad det är. Å andra sidan vet jag inte varför de skulle ha något på henne öht...
Lite antiseptiskt och mycket av personalens parfymer... iaf mina, som brukar hamna i personalens knä av nån anledning :angel:
 
Är det vanligt att hundar luktar konstigt efter operation? Aysu ligger bredvid mig här och luktar... skumt. Inte gott. Vet inte vad det är som luktar men hon luktar absolut inte som vanligt. Samtidigt kan jag inte riktigt bli klok på varifrån det luktar. Mycket märkligt... :cautious: Funderar på om de använt något medel på henne som luktar eller vad det är. Å andra sidan vet jag inte varför de skulle ha något på henne öht...
Mina har alltid luktat skumt. Typ antiseptiskt, nån sjukhusdoft.
 
Så kan det nog vara! Om Aysu inte luktar som hon ska när stygnen tas, då kommer hon få ett bad... :meh: Men på 14 dagar borde det väl ha försvunnit, får jag hoppas.
Det tror jag att det gör! Jag har en med lång päls och en med kort. Den med lång päls har fått bada efteråt för doften försvann inte på ett par dagar men den korthårige har klarat sig från bad :)
 
Vinthundsben är inte gjorda för att ha bandage... Nu har det börjat stasa sig. Bara att lägga nytt och hoppas på att få det bättre... jävla skit.
 
45647390_10156104669873666_3804249063180730368_n.jpg


Ungarna går framåt med stormsteg nu allihopa. Rost och Sonic går fullt ut på visselkommandon och jobbar med fråndrivning, look back och hämtar dolt på flera hundra meter. Tidus, Daud och Joel har full kontroll på sin flock på öppet fält nu, hämtar på dryga hundra meter och är trygga att ta loss djur ur trånga lägen åt båda hållen.

Jag står mest med hakan i backen, har glömt hur man gör med kloka hundar som hanterar fåren bra av sig själva - det känns som att jag ägnat större delen av tiden de senaste tre åren att lära vallhundar valla... :cautious: Plötsligt står jag med fem hundar som kan det av sig själva, och bara vill jobba jobba jobba!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
24 25 26
Svar
519
· Visningar
37 378
Senast: _Zacke_
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 438
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 005
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp