Hur äter ni lunch på ert jobb?

Jag har alltid jobbat på stora arbetsplatser, där ALLA samlas i lunchrummet (och gärna ungefär samma tid). Det är verkligen inget jag gillar, varken för att det blir mycket folk på en och samma plats, eller pga sorlet som blir en direkt effekt av det. Det går knappt ens att höra den man sitter bredvid. Ingen hör och alla försöker överrösta varandra... Jag är inte heller jätteförtjust i att äta runtom mycket folk, men framför allt gillar jag inte stora sociala sammanhang sas. Första åren var en pina när jag kände mig "tvingad" att äta i lunchrummet för att det ansågs socialt. På samtliga arbetsplatser jag har varit på har lunchrummet ansetts vara en samlingsplats där man "ska" vara, att inte vara där har setts som konstigt, osocialt.

Jag slutade tillslut äta i lunchrummet under värsta tiden och har hittat andra lösningar. Visst, det har ansetts konstigt på vissa håll, men mig tillför det ingenting att sitta i lunchrummet för att vara social och ändå inte kunna vara det pga kan inte höra ett dyft. Och, jag kanske har haft tur, men i de arbetsgrupper jag varit i har alla mer eller mindre visat förståelse för att inte sitta i lunchrummet under rusningstid och inte gilla sorlet. Vi har löst det genom att t.ex. ändå sitta i lunchrummet, men åt sidan (om möjligheten funnits), sitta på kontoret, eller senarelagt lunchen och därmed sluppit rusningstid. Andra har löst det genom att ta en promenad på lunchen och ätit något litet bara.

Att kommentera vad andra äter verkar tyvärr rätt vanligt, öht att lägga sig i andras val och liv. Det är så jäkla drygt att jag vet inte vad. Tyvärr har jag inga konkreta tips att ge, men jag hoppas det löser sig för dig @Kiwifrukt
 
Fast va? Två rejäla surdegsmackor med pålägg kommer inte i närheten i mättnadsgrad eller innehåll? Jättekonstigt uttalande.

Vad äter du egentligen till en normal lunch. En lunch för mig är ett lite mindre mål än en middag och jag skulle tveklöst sätta i mig två stora surdegsmackor med ost eller ägg till middag och bli proppmätt och jag är inte i närheten av några äthitellerdit grejor utan äter normalt ganska mycket till en middag.

Folk äter allt möjligt till lunch, från pasta med bara kikärtor till havregrynsgröt, ngt slags pulverdryck, gårdagens rester eller någonting hämtat från en lunchrestaurang och eftersom gemene kollega inte är utbildad för näringsråd eller anställd för det tänker jag att man får hålla sig från att tycka olika saker. Varför just macka eller en kall sallad (ej varm mat) skulle vara något fel är helt obegripligt för mig.

Alla mackor är väl inte perfekta kanske, men alla andra måltider är inte det heller och dagens näringsintag fördelas ju över just en dag. Och gör det inte det så är det inget en kollega kan åtgärda genom att kläcka ur sig dumheter.

Sedan vad du anser är normalt kanske inte är helt normalt. Dvs om du är uppvuxen med att äta mest till lunch och en liten middag medan någon annan som sagt är uppvuxen med lättare lunch och större middag är ju inte ditt normala så väldigt mycket mer normalt än hens.
Jag äter lika mycket och samma typ av mat till lunch och middag. Normalstora portioner med lagad mat.
 
För det första, tack till alla er som kommer med konstruktiva tips eller som bara skriver att ni själva upplevt liknande, det hjälper mycket att inte vara den enda.

För det andra, som många redan påpekat är ju inte lunchen på jobbet det enda mål mat jag äter om dagen. Hade det varit det hade jag förstått om de hade reagerat. Men jag äter för det första frukost innan jag går dit, och för det andra middag hemma (lagad mat, igår exempelvis stuvade makaroner och falukorv, i tisdags kyckling och ris) när jag kommer hem. En normal "lunch" för mig nu under pandemin när jag jobbat hemma är typ två knäckemackor med två ägg på. Men då äter jag ju middag några timmar senare, förstår verkligen inte hur det kan uppröra andra på det viset.
 
Jag äter lika mycket och samma typ av mat till lunch och middag. Normalstora portioner med lagad mat.
Normalstora? Du vet att de flesta människor tycker att just det de äter är det normala och normalstora.
Sedan är väl det svenskarna äter normalt numera inte det som var normalt förut så det är en skiftande skala. Min morfar åt också helt normalt men det var inte portioner som skulle ansetts som normala idag. Det finns ju folk som tycker att vi äter totalt abnormalt i hela väst nu jämfört med tex 80-talet.

Så jag tycker bara inte att man kan se till sig själv och säga att det är normalt. Tror inte ens man kan se till vad de flesta äter i ett land och säga att det är normalt och alla bör äta så. Det är ju fullt möjligt att det normala inte är bättre än det onormala helt enkelt. För att ta en lätt är ju människor som försöker ändra skolluncherna i USA eller England totalt onormala, även om det de försöker ändra till är helt normalt i Sverige.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26964691/
Normalt som flytande skala.
 
Senast ändrad:
Normalstora? Du vet att de flesta människor tycker att just det de äter är det normala och normalstora.
Sedan är väl det svenskarna äter normalt numera inte det som var normalt förut så det är en skiftande skala. Min morfar åt också helt normalt men det var inte portioner som skulle ansetts som normala idag. Det finns ju folk som tycker att vi äter totalt abnormalt i hela väst nu jämfört med tex 80-talet.

Så jag tycker bara inte att man kan se till sig själv och säga att det är normalt. Tror inte ens man kan se till vad de flesta äter i ett land och säga att det är normalt och alla bör äta så. Det är ju fullt möjligt att det normala inte är bättre än det onormala helt enkelt. För att ta en lätt är ju människor som försöker ändra skolluncherna i USA eller England totalt onormala.
Du skrev själv "mindre" och "större" i ditt inlägg. Mina luncher och middagar är likadana i storlek. De är storleksmässigt som de flesta andra människor äter, även om det såklart finns en jättestor variation.
 
För det första, tack till alla er som kommer med konstruktiva tips eller som bara skriver att ni själva upplevt liknande, det hjälper mycket att inte vara den enda.

För det andra, som många redan påpekat är ju inte lunchen på jobbet det enda mål mat jag äter om dagen. Hade det varit det hade jag förstått om de hade reagerat. Men jag äter för det första frukost innan jag går dit, och för det andra middag hemma (lagad mat, igår exempelvis stuvade makaroner och falukorv, i tisdags kyckling och ris) när jag kommer hem. En normal "lunch" för mig nu under pandemin när jag jobbat hemma är typ två knäckemackor med två ägg på. Men då äter jag ju middag några timmar senare, förstår verkligen inte hur det kan uppröra andra på det viset.
Jag äter mina ägg till frukost istället för att just två ägg ger en bra mättnadskänsla, innehåller bra saker osv. Hade jag inte ätit dem till frukost hade jag nog ätit dem till lunch. Nu äter jag gärna Huel till lunch och tar då en mindre portion som motsvarar två ägg med hårdbröd i kalorier. Detta för jag vill ha mitt glas vin till middagen sedan och den där gräddsåsen/osten eller whatever.. Folk ska ge fan i vad man äter till lunch om man inte plötsligt ändrar från dag till dag som kan peka på sjukdom av något slag.
 
För det första, tack till alla er som kommer med konstruktiva tips eller som bara skriver att ni själva upplevt liknande, det hjälper mycket att inte vara den enda.

För det andra, som många redan påpekat är ju inte lunchen på jobbet det enda mål mat jag äter om dagen. Hade det varit det hade jag förstått om de hade reagerat. Men jag äter för det första frukost innan jag går dit, och för det andra middag hemma (lagad mat, igår exempelvis stuvade makaroner och falukorv, i tisdags kyckling och ris) när jag kommer hem. En normal "lunch" för mig nu under pandemin när jag jobbat hemma är typ två knäckemackor med två ägg på. Men då äter jag ju middag några timmar senare, förstår verkligen inte hur det kan uppröra andra på det viset.
Låter som en supernormal lunch tycker jag. Om jag äter lunch (eller middag då) helt själv hemma äter jag gärna två surdegsskivor en med ett ägg och en med ost.

(Då har jag kollegor som äter mycket mer onormalt :D enligt mig alltså, men säkert helt normalt enligt dem.)
 
Jag äter mina ägg till frukost istället för att just två ägg ger en bra mättnadskänsla, innehåller bra saker osv. Hade jag inte ätit dem till frukost hade jag nog ätit dem till lunch. Nu äter jag gärna Huel till lunch och tar då en mindre portion som motsvarar två ägg med hårdbröd i kalorier. Detta för jag vill ha mitt glas vin till middagen sedan och den där gräddsåsen/osten eller whatever.. Folk ska ge fan i vad man äter till lunch om man inte plötsligt ändrar från dag till dag som kan peka på sjukdom av något slag.
Ja men precis. Om jag hade ändrat beteende under tiden jag jobbade där hade jag förstått kommentarerna. Precis likadant som att jag hade förstått om chefen hade frågat (privat, på hans rum, inte i lunchrummet inför alla andra) om detta var något han oroade sig för. Nu tror jag verkligen att just han kommer vara lugn i fortsättningen, men ändå.
 
Du skrev själv "mindre" och "större" i ditt inlägg. Mina luncher och middagar är likadana i storlek. De är storleksmässigt som de flesta andra människor äter, även om det såklart finns en jättestor variation.
Ok, då förstår jag. Jag är inte helt hundra på hur mycket de flesta andra äter, eftersom det varierar så totalt på jobbet tex.
Det är över hela planet om man säger så. Inkluderande att för någon det större målet verkar vara mellanmålet 3 med pannkakor.

Om man bara tar två färdiga mål så får ju den som tog med en Finduslåda nästan 1/3 så mycket som någon som hämtade på lunchrestaurangen. Medan den som fyllde halva tallriken med en jättehög grönkål ändå lär få i sig mindre än den som hade lite stek o potatis från i söndags pga grönkålens naturliga fluffighet. Säger inte att det inte är intressant men snart nog varje modeinriktning i lunchätande passerar vårt lunchrum förr eller senare.
 
Senast ändrad:
Det blir ju ganska lite mat? En ostmacka med grönsaker är liksom ett mellanmål för mig, alldeles för snålt för att jag ska räkna det som en bra lunch. Jag har svårt att se hur man står sig på en sån lunch, inte särskilt mättande.
Med baguette eller liknande menade jag alltså att det är både större mängd och mer innehåll. Mer bröd och matigt innehåll.

Edit. När jag skriver osunt menar inte jag sånt som många anser är onyttigt. Det jag reagerar på är att det blir för lite. Jag skulle undra varför personen äter så lite till lunch.

En ost och skinkmacka på surdegsbröd är ju dock typ 400 kcal, 20 g protein, 44 g kolhydrater och 16 g fett. Släng på grönsaker, typ gurka, sallad och tomat, så ser jag det som ett betydligt mer komplett mål än en vanlig lunchlåda när folk käkar kötbullar och makaroner. Ser inte varför just en macka skulle vara mer snålt än just makaroner, köttbullar och typ någon grönsak bara för att det är kall mat.
 
En ost och skinkmacka på surdegsbröd är ju dock typ 400 kcal, 20 g protein, 44 g kolhydrater och 16 g fett. Släng på grönsaker, typ gurka, sallad och tomat, så ser jag det som ett betydligt mer komplett mål än en vanlig lunchlåda när folk käkar kötbullar och makaroner. Ser inte varför just en macka skulle vara mer snålt än just makaroner, köttbullar och typ någon grönsak bara för att det är kall mat.
Jag är som sagt inte så intresserad av att gå in på det här ämnet egentligen och jag gillar inte att prata om kalorier såhär där man inte vet vem som läser, men det jag anser vara en normalstor portion snittar på mer kalorier än så. Alla måltider varierar ju i innehåll, men jag gissar att en sak som gör att vi har olika åsikter om detta är att vi har olika åsikter om hur mycket man man behöver få i sig på en dag. Jag vet att det finns många användare här som äter betydligt mindre än jag anser vara normalintag. Obs att jag verkligen inte är sugen på att diskutera detta vidare, har haft den här diskussionen alldeles för många gånger här för att det ska kännas lockande.
 
Jag är som sagt inte så intresserad av att gå in på det här ämnet egentligen och jag gillar inte att prata om kalorier såhär där man inte vet vem som läser, men det jag anser vara en normalstor portion snittar på mer kalorier än så. Alla måltider varierar ju i innehåll, men jag gissar att en sak som gör att vi har olika åsikter om detta är att vi har olika åsikter om hur mycket man man behöver få i sig på en dag. Jag vet att det finns många användare här som äter betydligt mindre än jag anser vara normalintag. Obs att jag verkligen inte är sugen på att diskutera detta vidare, har haft den här diskussionen alldeles för många gånger här för att det ska kännas lockande.
Som sagt, Det är en macka. Dom flesta sa två mackor. Om 800 kcal är för lite på en lunch så förstår jag att vi inte är överens om vad som är en rimlig mängd näringsmässigt för en lunch.
 
Som sagt, Det är en macka. Dom flesta sa två mackor. Om 800 kcal är för lite på en lunch så förstår jag att vi inte är överens om vad som är en rimlig mängd näringsmässigt för en lunch.
Jag läste slarvigt. Vet dock inte hur du får ihop det med en macka, men jag kanske inte riktigt fattar vilken typ av smörgås vi pratar om..
 
Appropa att "mackor" inte ar en fullvardig lunch ... sadana har mackor utbad sig ett av mina barn att fa under hela hogstadie tiden ... de var sa mycket godare an pommes med kyckling eller liknande ... och inte bara godare, sa mycket nyttigare ocksa. Da och da ater Maken och jag "mackor" till middag ocksa.:p

sandwich.jpeg
 
Appropa att "mackor" inte ar en fullvardig lunch ... sadana har mackor utbad sig ett av mina barn att fa under hela hogstadie tiden ... de var sa mycket godare an pommes med kyckling eller liknande ... och inte bara godare, sa mycket nyttigare ocksa. Da och da ater Maken och jag "mackor" till middag ocksa.:p

Visa bifogad fil 77318
Det är ju ett bra exempel på matiga mackor. Stor skillnad på macka och macka :)
 
Jag är som sagt inte så intresserad av att gå in på det här ämnet egentligen och jag gillar inte att prata om kalorier såhär där man inte vet vem som läser, men det jag anser vara en normalstor portion snittar på mer kalorier än så. Alla måltider varierar ju i innehåll, men jag gissar att en sak som gör att vi har olika åsikter om detta är att vi har olika åsikter om hur mycket man man behöver få i sig på en dag. Jag vet att det finns många användare här som äter betydligt mindre än jag anser vara normalintag. Obs att jag verkligen inte är sugen på att diskutera detta vidare, har haft den här diskussionen alldeles för många gånger här för att det ska kännas lockande.

Det är klart att det varierar hur mycket man behöver få i sig under en dag. Jag som inte tränar behöver sannolikt betydligt mindre än den som tränar inför ett maraton. Så vad som är normalt varierar ju oerhört mycket beroende på hur mycket man tränar och hur ens kropp fungerar. Så varför du hela tiden tar upp vad som är en normalstor lunchportion är för mig en gåta.
 
Det är klart att det varierar hur mycket man behöver få i sig under en dag. Jag som inte tränar behöver sannolikt betydligt mindre än den som tränar inför ett maraton. Så vad som är normalt varierar ju oerhört mycket beroende på hur mycket man tränar och hur ens kropp fungerar. Så varför du hela tiden tar upp vad som är en normalstor lunchportion är för mig en gåta.
Jag har pratat utifrån någon slags mini-normal-nivå.
 
Ojsan, har du kommit på det nu? Så bra!
Men snälla? Läser du ens mina inlägg? Jag har ju skrivit om matiga mackor flera gånger och att det är något helt annat än tex en vanlig ostsmörgås.

Jag förstår faktiskt inte varför du är så otrevlig. Du hugger på mina inlägg precis hela tiden och skriver aggressiva inlägg. Det är helt okej att vi inte tycker lika men jag tycker du beter dig onödigt illa.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 150
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 062
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp