Hur agerar ni i eventuella smittsituationer?

Hur agerar ni i eventuella smittsituationer?


  • Antal omröstningsdeltagare
    69
Varför inte?
Om det finns hästägare som åker på träningar och tävlingar i ditt stall, så är det väl bra om du informerar dem om din häst är lite snuvig, så att de kan låta bli att åka och tävla/träna och inte sprida smitta! Smittsamma sjukdomar är inte enbart kvarka, hästinfluensa och EHV, utan det gäller alla övriga förkylningar och andra sjukdomar också, där det är möjligheten att det är smittsamt som är avgörande.
Det är ju väldigt dumt om de anmäler till en tävling, vilket inkluderar hästägarförsäkran (att hästen inte varit i stall där smittsam sjukdom finns, mm), om det nu faktiskt finns en häst i stallet som är snorig.
När det gäller smittsamma sjukdomar måste vi alla ta vårt ansvar och se till att de stannar hemma i stallet!


Precis! Många verkar tänka att så länge det "bara" är en förkylning eller inget anmälningspliktigt så får man åka och träna och tävla precis som vanligt. Vilket man ju inte får, förstår inte hur så många kan missförstå det men jag antar att det handlar om att man inte VILL förstå.
 
Varför inte?
Om det finns hästägare som åker på träningar och tävlingar i ditt stall, så är det väl bra om du informerar dem om din häst är lite snuvig, så att de kan låta bli att åka och tävla/träna och inte sprida smitta! Smittsamma sjukdomar är inte enbart kvarka, hästinfluensa och EHV, utan det gäller alla övriga förkylningar och andra sjukdomar också, där det är möjligheten att det är smittsamt som är avgörande.
Det är ju väldigt dumt om de anmäler till en tävling, vilket inkluderar hästägarförsäkran (att hästen inte varit i stall där smittsam sjukdom finns, mm), om det nu faktiskt finns en häst i stallet som är snorig.
När det gäller smittsamma sjukdomar måste vi alla ta vårt ansvar och se till att de stannar hemma i stallet!

Som sagt så skulle jag överlåta till stallägarna att informera och avgöra vad som är lämpliga åtgärder. De har stort säkerhetstänk och är kommunikativa så jag känner mig trygg med det. De har dessutom kontaktuppgifter till alla andra 30 hästägare, vilket jag inte har.
 
Det är ju lätt att sitta här nu med facit i hand och säga att självklart meddelar jag alla berörda om min häst är snorig eller har feber...

Jag minns dock att senast jag hade häst i ett inackorderingsstall i Sverige så var det ingen som meddelade någon någonting.

Med ett undantag då, när 5 av 8 hästar hade fått diarré över ett dygn. Då är det klart man hörde det från de andra hästägarna. Jag vet inte men jag tror ingen veterinär ringdes ut för att ta prover då heller. Det gick över på några dagar/nån vecka vad jag minns.


Jag hoppas alla är mer medvetna och ansvarsfulla idag än vad vi alla var för 6-7 år sedan
 
Nu har jag eget litet stall med bara mina hästar så behöver inte säga nåt till nån. Men när jag stått i stall med fler hästar förväntar jag mig att få veta om någon häst visar sjukdomstecken som feber, snor, hosta mm. Just för att det ingår i hästförsäkran vid anmälan till tävling att du i n t e får åka iväg med tecken på smitta i stallet. Har tyvärr stått i stall där de tävlat oavsett när min ena häst haft hosta. I efterhand vet jag att hostan inte berott på något smittsamt (allergi), men det visste vi inte då. Så mitt förtroende för folk i smittsituationer är väldigt lågt.
 
Klubben jag tävlar för hade för två/tre år sedan när det florerade kvarka i sthlm en häst som fick feber, inte mycket, men det var tillräckligt för tt direkt isolera hästen, stänga anläggningen och ställa in tävlingar som skulle ske samma helg. Hästen var frisk dagen efter och visade inga andra symptom, även provsvaren visade negativt som tur var. Jag tycker det är helt rätt sätt att hantera en sådan situation, särskilt nu när utbrottet av EHV är det värsta på väldigt länge.
 
Jag skulle åka ut med huvudet före om jag inte redan innan jag ringt vet meddelat stallägare och övriga. Står aktiva travhästar i stallet.

För mig är det SJÄLVKLART att informera ALLA i stallet om min häst har minsta symptom som KAN vara virus/smittsamt. Dvs snor/host/temp/svullna lymfknutor/nedsatt AT.

Och jag önskar och förväntar mig precis detsamma i gengäld.

Få veta när vet varit där är för sent!
 
Det beror ju på vad det är för nåt som misstänks. Vi har eget stall och de som har häst här är familjen, och de får såklart veta redan innan jag ringer vet om min häst är dålig. Vid feber åker ingen av oss nånstans, då avvaktar man tills det gått över. Jag meddelar inga grannar (förutom de jag ofta träffar med häst) förrän jag har bekräftad smitta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 808
Senast: Polibek
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 553
Senast: Reville
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
54 981
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp