Hur agerar ni i eventuella smittsituationer?

Hur agerar ni i eventuella smittsituationer?


  • Antal omröstningsdeltagare
    69
Tycker alla borde meddela så fort som möjligt. Man vet ju oftast inte var smittan kommer ifrån och den insjuknande hästen är inte alltid den som kan sprida smittan i många fall.
Har dock varit med om när annan hästägare fått "skulden" för smittan för det var första hästen som insjuknade.
Har stått/ jobbat i stall som både haft kvarka, EHV, ringorm etc. så tycker det viktigaste är att informationen kommer ut på en gång.
Stod i ett stall där en häst insjuknade i en icke anmälningspliktig sjukdom, med feber etc. där hästägaren inte vill gå ut med vilken sjukdom. Väldigt påfrestande!
 
Säg att din häst visar 1, men väldigt lindrigt, symptom på virus. Veterinär tror inte det är något men tar prov ändå för säkerhets skull.

Meddelar ni "närstående" hästägare?
Meddelar ni stallägaren?
Meddelar ingen före provsvar?

Hur skulle ni vilja bli upplysta om det var någon annan häst i ert stall som råkade ut för detta?
Veta vid upptäckande av lindrigt symptom
Veta vid positivt provsvar?


Motivera gärna era val :)

Jag skulle meddela stallägaren direkt vid upptäckt som i sin tur får meddela övriga i stallet. Just nu är jag inte iväg och tränar. Utan hästen står där den står sas. Men stallägaren tränar borta på stor anläggning regelbundet och kommer strax köra igång tävlingssäsong. Man vill givetvis låta bli det om smitta finns.

Det finns möjlighet att isolera några enstaka sjuklingar från tävlingshästarna, i litet extrastall.
 
Ok, men vid lindrig symtom el vid provsvar? Rösta gärna :)
Jag har röstat att jag vill veta vid misstänkt smitta och vid positivt provsvar samt i mitt fall naturligtvis att jag meddelar mina grannar i byn. Jag var däremot måttligt road att få veta av hovslagaren att det gick kvarka för något år sedan just pga smittrisken. :cautious:

Inte pga att han berättade utan just pga att jag var rädd att han skulle dra smitta med sig.
 
I stallet jag står har vi haft folk med hästar som hostat som inte sagt nåt, dom har flyttat nu.

Om nån av våra skulle bli sjuka skulle jag säga nåt omgående, ffa till alla andra i stallet. Jag skulle inte åka nånstans om jag inte var säker på att inte smitta någon. Jag är också extremt tveksam till att åka med våra hästar just nu.

Tyvärr har vi inga isoleringsmöjligheter där jag står :-(.
 
Skulle meddela alla i stallet inkl stallchefen även vid lindriga symptom och förväntar mig samma tillbaka.
 
För några år sen fick jag veta av en som flyttade sin häst att hon gjorde det för att det gick kvarka i gamla stallet. Jamen då har du väl anmält det? nej jag vågar inte. Nähä sa jag men jag vågar så jag ringde han som höll på med smittinfo på Svensk Travsport. Han var väldigt nöjd och det kom upp väldigt fort på webben. I vissa kretsar var det tydligen så att det skulle tystas ner. :(
 
Jag informerar så fort jag vet något (feber, snor, hosta osv), önskar att alla runt mig gör det också. Så mycket lättare att hantera och alltid bättre med öppna kort än att försöka dölja något...
En av mina är "hostig" av sig, hostar ibland när han äter och ibland när rider, kollat med flera veterinärer och det är inte svårare än att han är lite känslig för damm. Det har jag informerat både stallägare och stallkompisar så dom slipper fundera.
 
I stallet jag står har vi haft folk med hästar som hostat som inte sagt nåt, dom har flyttat nu.

Om nån av våra skulle bli sjuka skulle jag säga nåt omgående, ffa till alla andra i stallet. Jag skulle inte åka nånstans om jag inte var säker på att inte smitta någon. Jag är också extremt tveksam till att åka med våra hästar just nu.

Tyvärr har vi inga isoleringsmöjligheter där jag står :-(.

Beror ju lite på hur hostan yttrar sig och om det finns andra symtom. Jag har en valack som då o då hostar pga spånet speciellt om det är nystrött och han står mer på Box än lösdrift tex
 
Beror ju lite på hur hostan yttrar sig och om det finns andra symtom. Jag har en valack som då o då hostar pga spånet speciellt om det är nystrött och han står mer på Box än lösdrift tex

Fast det förstår väl alla att lite torrhosta kan förekomma liksom känner jag .

Svar allmänt utifrån tråden i övrigt:

Vi är noga med sjukdomstillstånd på hästarna på gården. Tränings och tävlingsanläggning i mindre skala där stallägarna är tränare och har träningar för utomstående ekipage hemma på anläggningen samt även själva åker iväg ett par ggr/vecka för träningar på andra anläggningar.

De har bra och noga koll på läget i områdena och de län de rör sig i för träningar. I detta läge är det län i lång och motsatt riktning över fall /krisområden).

Förra vintern när vi hade utbrott av EHv i angränsande län och inom egna länet, stängde vi stallet . Vi har ännu inte stängt här i år då den stora epedimin som härjar och drabbat så hårt är många län och timmar bort från oss , och inga hästar, tränare, ryttare rör sig i de regionerna för vår del.
 
Fast det förstår väl alla att lite torrhosta kan förekomma liksom känner jag .

Svar allmänt utifrån tråden i övrigt:

Vi är noga med sjukdomstillstånd på hästarna på gården. Tränings och tävlingsanläggning i mindre skala där stallägarna är tränare och har träningar för utomstående ekipage hemma på anläggningen samt även själva åker iväg ett par ggr/vecka för träningar på andra anläggningar.

De har bra och noga koll på läget i områdena och de län de rör sig i för träningar. I detta läge är det län i lång och motsatt riktning över fall /krisområden).

Förra vintern när vi hade utbrott av EHv i angränsande län och inom egna länet, stängde vi stallet . Vi har ännu inte stängt här i år då den stora epedimin som härjar och drabbat så hårt är många län och timmar bort från oss , och inga hästar, tränare, ryttare rör sig i de regionerna för vår del.

Skrev mest för att jag tror att när läget är som detta folk blir lätt misstänksamma , vilket är fullt förståligt. Men det blir lätt en massa rykten och snack om man har en häst som hostar ibland.
 
Skrev mest för att jag tror att när läget är som detta folk blir lätt misstänksamma , vilket är fullt förståligt. Men det blir lätt en massa rykten och snack om man har en häst som hostar ibland.


Alltså ja och nej känner jag.

De flesta blir inte panikslagna över att någon häst torrhostar bara . Men ja - såklart finns det folk som blir panikslagna ändå allmänt men då har de inte så mycket koll utan får panik allmänt .
Såklart dock att folk som befinner sig i direkt smittmiljö blir nojiga och oroliga extra - det tycker jag är helt förståeligt att man isåfall är extra orolig och letar symtom.

Men : Vänder vi på det, finns det ju samtidigt även folk som totalt bagatelliserar smittor och fattar nada varför de öht inte bör åka på tävling när det finns misstänkt sjuka hästar i stallet osv. ...

Så ja - såklart det finns folk av alla sorter på skalan - tyvärr. Det är synd och ett problem , om än de två ”kategorierna” är på motsatta håll i frågan 😞
 
I min värld är det en självklarhet att samtliga hästägare och personer som på annat sätt besöker stallet blir meddelade redan vid misstanke om smittsam sjukdom. Det behöver inte vara ett virus, det finns fler smittämnen. Alla är inte anmälningspliktiga, men lika förbaskat ska man undvika att sprida smitta. Och det är omöjligt att undvika det om man inte vet...

Nu har jag bara mina egna hästar här på gården, så jag behöver inte fundera så mkt. Jag isolerar mig själv, så att säga. Och när dotterns häst var snuvig förra hösten stannade jag hemma med ponnyerna från utställning, trots att de inte ens går i hagar intill varandra.
 
Säg att din häst visar 1, men väldigt lindrigt, symptom på virus. Veterinär tror inte det är något men tar prov ändå för säkerhets skull.

Meddelar ni "närstående" hästägare?
Meddelar ni stallägaren?
Meddelar ingen före provsvar?

Hur skulle ni vilja bli upplysta om det var någon annan häst i ert stall som råkade ut för detta?
Veta vid upptäckande av lindrigt symptom
Veta vid positivt provsvar?


Motivera gärna era val :)

Nu har jag inte direkt några grannar nära förutom en men jag skulle genast ringa henne och berätta om jag hade en sjuk häst som provtagits och hon hade gjort samma sak tillbaka. Tycker inte det är ngt att hålla tyst om eller låtsas som om det inte hänt/händer.
 
Jag meddelar både stallägare och de andra hästägarna.

Står i privatstall på ridskola, så känner att det är extra viktigt att ta det säkra före det osäkra om hästen blir dålig - det kommer ju att behövas snabbt agerande.
 
I vanliga fall hade jag meddelat stallägaren och sedan är det upp till dem att avgöra vad som ska göras. Nu när det går influensa i trakterna så hade jag även skrivit i vår facebook-grupp för att alla ska ha koll.
 
I vanliga fall hade jag meddelat stallägaren och sedan är det upp till dem att avgöra vad som ska göras. Nu när det går influensa i trakterna så hade jag även skrivit i vår facebook-grupp för att alla ska ha koll.
När det gäller mig och min häst lämnar jag det inte till "dem att avgöra" utan ser/såg till att det hände vad som krävdes. Jag hade alltid "felradarn" på när jag var i stallet och ringde SÄ om det var kris. Förstörda staket t.ex eller en häst som gick på tre ben för att ta nåt exempel.
Som tur var hade vi inga smittor som krävde nedstängning av stallet.
 
När det gäller mig och min häst lämnar jag det inte till "dem att avgöra" utan ser/såg till att det hände vad som krävdes. Jag hade alltid "felradarn" på när jag var i stallet och ringde SÄ om det var kris. Förstörda staket t.ex eller en häst som gick på tre ben för att ta nåt exempel.
Som tur var hade vi inga smittor som krävde nedstängning av stallet.

Jag tror att du missförstod mig. Jag ser efter min egen häst och ringer ut veterinär, men visar min häst lindrigt symptom i tider utan kända smittor så ser jag ingen anledning till att dra på stort och informera alla andra hästägare. Däremot informerar jag stallägaren så att de har koll på läget, och om de sedan vill informera alla andra, stänga ner anläggningen osv innan provsvar kommer tillbaka så är det deras beslut.
 
visar min häst lindrigt symptom i tider utan kända smittor så ser jag ingen anledning till att dra på stort och informera alla andra hästägare.
Varför inte?
Om det finns hästägare som åker på träningar och tävlingar i ditt stall, så är det väl bra om du informerar dem om din häst är lite snuvig, så att de kan låta bli att åka och tävla/träna och inte sprida smitta! Smittsamma sjukdomar är inte enbart kvarka, hästinfluensa och EHV, utan det gäller alla övriga förkylningar och andra sjukdomar också, där det är möjligheten att det är smittsamt som är avgörande.
Det är ju väldigt dumt om de anmäler till en tävling, vilket inkluderar hästägarförsäkran (att hästen inte varit i stall där smittsam sjukdom finns, mm), om det nu faktiskt finns en häst i stallet som är snorig.
När det gäller smittsamma sjukdomar måste vi alla ta vårt ansvar och se till att de stannar hemma i stallet!
 
Jag tror att du missförstod mig. Jag ser efter min egen häst och ringer ut veterinär, men visar min häst lindrigt symptom i tider utan kända smittor så ser jag ingen anledning till att dra på stort och informera alla andra hästägare. Däremot informerar jag stallägaren så att de har koll på läget, och om de sedan vill informera alla andra, stänga ner anläggningen osv innan provsvar kommer tillbaka så är det deras beslut.
Jag missförstod inte, vi har bara olika syn på smittor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 860
Senast: Polibek
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: Reville
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
55 298
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp