Hur bäddar ni sängen?

Efter uppstigning brukar det rättas till lite enkelt och fult men luftigt för att efter 30 min? skakas & bäddas mera seriöst men överkast består numera av fleecfiltar (lättare att skaka än överkast) och detta "så kallade " bäddande görs endast p.g.a kattpäls och kattsand förut bäddade jag inte vanligtvis då jag inte gillar att gynna kvalseter och ryggen avskyr att bädda.
Dock anser kisse att hon bäddar mycket bättre än mig och hon är dessutom attans så mycket snabbare.
Kanske ska testa med dubbelhäftade tejp snart?
 
Bor i en etta och ogillar oreda så bäddar varje dag. Lägger kuddarna till rätta och viker in kanterna på täcket, på med överkast och en prydnadskudde. Tar typ 30 sek, väl investerad tid tycker jag, ser så otroligt slarvigt ut med en obäddad säng
 
Eftersom jag kör brottningsmatch eller nåt sånt varje natt så består min bäddning mest i att lägga tillbaka bäddmadrassen där den bör ligga, dvs inte hänga ut 30 cm på sidan eller ligga 20 cm ner från huvudändan. Sen lägger jag tillbaka lakanet också som brukar återfinnas i en boll. Lägger upp eventuella kuddar som hamnat på golvet också.

Mina hundar är inte i sängen när vi inte sover, och när vi sover får de vara i sängen så då kvittar det ju liksom.
 
Lätt knapplån eller något: Om man bor trångt har jag full förståelse för att man bäddar varje dag. När jag bodde i studentkorridor bäddade jag alltid.

Nu orkar jag som sagt inte men det är ändå ingen främmande som ska in i sovrummet :D
 
Jag bäddar sängen varje morgon.

Mina hundar har en förmåga att bädda upp och riva ut hela sängen annars. Har gått åt en del lakan när man glömt bädda.

Har inte riktigt så mycket filtar och liknande. 2st prydnadskuddar, 1 filt och ett överkast. Har ingen bild att visa men brukar lägga överkastet på sen kuddarna och sen filten. Kuddarna förvarar jag i garderoben under natten.

Fast nu ska jag vara ärlig och säga att jag bäddar inte längre tack vare renoveringskaos :)
 
Jag har en dubbelsäng med ett vanligt överkast och några prydnadskuddar på. Jag tillhör dock dem som drömmer om en säng som ser ut som de i inredningskatalogerna, med fluffiga täcken och massor av kuddar, typ såhär:

full-sng_76689873.jpg

3615-slettvoll-sovrum.png


Men jag förstår inte riktigt hur det går till rent praktiskt när man har en sådan säng. Använder man sina "sovkuddar" även som prydnadskuddar? Blir det inte dammigt? :cautious:

Hur ser era sängar ut och hur bäddar ni?

Men det där blir ju en massa pyssel både morgon och kväll?

Och så som min lägenhet är planerad, ser man inte sängen överhuvudtaget. Oftast vistas man väl inte i sovrummet dagtid (om man inte bor i en etta då)? Varför skulle man då lägga så mycket möda på dekorationen?
 
Men det där blir ju en massa pyssel både morgon och kväll?

Och så som min lägenhet är planerad, ser man inte sängen överhuvudtaget. Oftast vistas man väl inte i sovrummet dagtid (om man inte bor i en etta då)? Varför skulle man då lägga så mycket möda på dekorationen?
Gillar man "dekorationen" så är det kanske just därför tänker jag? Jag lägger ingen möda på att titta på TV eller att krusa örngottsband, däremot lägger jag gärna tid på att laga mat, träna hund, läsa och sticka. Dricka vin ligger också högt på prioriteringslistan. Jag förmodar att man gör sina val grundat på vad man själv ser som angeläget.

Själv bäddar jag i stort sett aldrig. Däremot bäddar min man varje dag och jag tillhör de som tycker det känns bättre med bäddad (dock luftad) säng. Vår sängkammare ligger också längst in i lägenheten, men man ser sovrummet när man går på toa, man går igenom det när man ska ut på balkongen och jag gillar inte stängda dörrar.
 
Gillar man "dekorationen" så är det kanske just därför tänker jag? Jag lägger ingen möda på att titta på TV eller att krusa örngottsband, däremot lägger jag gärna tid på att laga mat, träna hund, läsa och sticka. Dricka vin ligger också högt på prioriteringslistan. Jag förmodar att man gör sina val grundat på vad man själv ser som angeläget.

Själv bäddar jag i stort sett aldrig. Däremot bäddar min man varje dag och jag tillhör de som tycker det känns bättre med bäddad (dock luftad) säng. Vår sängkammare ligger också längst in i lägenheten, men man ser sovrummet när man går på toa, man går igenom det när man ska ut på balkongen och jag gillar inte stängda dörrar.
Jo, så klart. Jag fattar att folk gillar olika saker och så. Här var det bara just det där med något som blir fint men som man inte ser, som kändes lite, ja, som att det riskerar att förfela sitt syfte en aning.

Jämför man med att dricka vin, så ger ju det mer direkt belöning, så att säga. Man gillar att dricka vin, och så gör man det och man märker att man gör det.
 
Jämför man med att dricka vin, så ger ju det mer direkt belöning, så att säga. Man gillar att dricka vin, och så gör man det och man märker att man gör det.

Här är jag helt med dig! Men jag föreställer mig att folk ändå kan se det som en liten själslig belöning, man ser sin bäddade säng och ger sig i andanom en rejäl dunk i ryggen och tänker att "fan vad jag är bra som bäddat, och så fint det ser ut!". Personligen är jag mycket belåten att den andre boende i lägenheten har bäddningsböjelser. Jag slipper joxa med det, men tycker det ser prydligt ut, utan arbete för mig.
 
Kul med så många svar! :) Jag bor i en 1,5:a och ser således min säng från hela lägenheten, därför känns det extra viktigt att bädda. Sängen är ju som vilken inredningspryl som helst :)
 
Jämför man med att dricka vin, så ger ju det mer direkt belöning, så att säga. Man gillar att dricka vin, och så gör man det och man märker att man gör det.
Håller inte med. Är man en person som gillar bäddat eller städat etc så får ju denne belöning av att känna att den har gjort just det
Jag tror det tex inte spelar någon roll att någon inte ser sovrummet. Jag kan tänka mig att personen gillar känslan av att ha gjort det.
Enligt min kollega som städar nästsn varje dag
 
Tänkte på det här med kvalster... Vad gillar kvalstren? Alltså.. går det att bädda på något vis (för att slippa grus från hundtassar i sängen) utan att odla kvalster på samma gång?
Jag inbillar mig att om man byter sängläder ofta så borde det inte odlas så mycket kvalster även om man bäddar. :)
 
Jag bäddar aldrig, men ÄNDÅ så har jag packat ner ett överkast inför flytten. Inbillar mig att jag kommer bädda för att slippa smutsig hund på lakanen. Lär ju inte hända.
 
För att tillföra tråden något så hade jag gärna haft överkast, dels eftersom vi alltid har öppet in till sovrummet och ser sängen ifrån typ hela lägenheten och dels för att katterna hårar ner väldigt mycket. Men jag har fortfarande, efter 10 års letande, inte hittat något överkast jag tycker det minsta om så jag bara sträcker underlakanet lite och rättar till täcket :p
 
Tänkte på det här med kvalster... Vad gillar kvalstren? Alltså.. går det att bädda på något vis (för att slippa grus från hundtassar i sängen) utan att odla kvalster på samma gång?

Fukt, värme och mörker gillar de. Bäst är inte att bädda, men om man gör det ändå bör man vädra ur sängen på morgonen innan bäddning. Och tvätta sängkläder en gång i veckan i minst 60 grader. De bor även i kuddar, säng och madrass, så det hjälper om man tvättar kudde och täcke regelbundet.
Så länge man inte är känslig själv (eller har en kvalsterallergisk hund, som jag) så är det ingen mening att hetsa upp sig över kvalster man blir ändå aldrig av med dem eftersom att de finns överallt. :p
 
Jag har en dubbelsäng med ett vanligt överkast och några prydnadskuddar på. Jag tillhör dock dem som drömmer om en säng som ser ut som de i inredningskatalogerna, med fluffiga täcken och massor av kuddar, typ såhär:

full-sng_76689873.jpg

3615-slettvoll-sovrum.png


Men jag förstår inte riktigt hur det går till rent praktiskt när man har en sådan säng. Använder man sina "sovkuddar" även som prydnadskuddar? Blir det inte dammigt? :cautious:

Hur ser era sängar ut och hur bäddar ni?

Förlåt, men jag tycker verkligen att den typen av bäddning är så konstigt. Det ser ut som om någon misslyckats med att bädda ordentligt. För min del så bäddar man sängen för att skydda/gömma lakan, täcken och kuddar under dagen när de inte används för att det ska se prydligt ut. I båda bilderna syns ju underlakanet och huvudkuddarna, och täcket ligger uppvikt och synligt. :nailbiting:
Och varför ska man ens ha ett överkast om man inte kastar det över sängen utan lägger det över den nedre halvan?!?! :banghead:
Dessutom, nu när jag skulle googla fram en lämplig bild på en ORDENTLIGT bäddad säng så fick jag leta som sjutton, de allra flesta bilder såg ut som de i TS :nailbiting:

Jag anser att en ordentligt bäddad säng ser ut såhär:
243708-%C3%B6verkast.jpg


Ja, jag vet att jag stör mig orimligt mycket på hur folk väljer att bädda:banghead:
 
Mitt sovrum går man förbi när man går mellan köket och vardagsrummet och toaletten. Skulle jag ha dörren stängd till sovrummet så får jag mycket sämre ljusinsläpp i lägenheten. Jag vill ju ha en genomgående lägenhet av en anledning ;) Ska jag vara hemma kommer jag alltså gå förbi sovrummet flera gånger, och då vill jag ha bäddat :) är jag på jobbet hela dagen, iväg på någon aktivitet efter jobb och därefter bara ska hem och sova så bäddas det inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 171
Senast: Silver Girl
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 076
Senast: Bapelsin
·
Hemmet I våras började våra duntäcken få hål i sig och släppa dun. Inte så konstigt, eftersom de var nästan 15 år gamla. Jag försökte sy ihop...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: VLMF
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 200
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp