Bukefalos 28 år!

Hur definierar du håla (som i by-)?

Jag tillbringade en del tid i förorten som diskuteras under en period. För mig som är uppvuxen på en rätt liten ort känns det lite komiskt att någon del av denna stockholmsförort(det var ett par olika ställen där jag besökte rätt frekvent) skulle kunna jämföras med en by eller håla i något avseende.
 
För är en håla en utflyttningsort, en ort som sakta men säkert minskar i befolkning och service.
Det kan också vara en mindre ort där invånarna är väldigt konservativa och inskränkta.

Aldrig något positivt eller neutralt.
 
Jag förstår inte alls denna kränkthet över att en ort av en person kallas håla. Det är för mig fullkomligt obegripligt.

Utifrån vad @Dressyrtjejen_97 berättat om sin uppväxt, om mobbning och en utsatthet pga att familjen (möjligen) skiljer sig ngt från normen, är det väl inte så konstigt om hon väljer att se intolerans (därmed håla) som en förklaring. Jag tycker att ngn som har utsatts för mobbing under hela sin skolgång har all förbannad rätt att benämna sitt uppväxtställe för vad hen vill. Så svårt är det inte att förstå varför ts tycker illa om orten och dess invånare.
 
Utdrag ur Wikipedia:

Håla är en nedsättande benämning på mindre ort, vanligen bortom storstadsregionernas sammanhängande förortsområden.

Poäng beräknas baserat på om det finns skolor, kyrkor, butiker och så vidare i orten. När alla plus- och minuspoäng sammanställs med grundpoängen 10 poäng fås den slutliga summan som avgör håleindexeringen. Orter med poäng mellan 1 och 5 är "måttliga hålor". De med poäng mellan 6 och 10 är "riktiga hålor" och de med över 10 poäng är "svåra" eller "rent ut sagt förfärliga hålor".[1]

Orter inte så långt från en betydligt större ort får sämre utbud, eftersom invånarna i samband med arbete eller skola är vana att åka till den större orten. Då är det få som efterfrågar bio/restauranger med mera i den mindre orten.

Länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Håla
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte alls denna kränkthet över att en ort av en person kallas håla. Det är för mig fullkomligt obegripligt.

Utifrån vad @Dressyrtjejen_97 berättat om sin uppväxt, om mobbning och en utsatthet pga att familjen (möjligen) skiljer sig ngt från normen, är det väl inte så konstigt om hon väljer att se intolerans (därmed håla) som en förklaring. Jag tycker att ngn som har utsatts för mobbing under hela sin skolgång har all förbannad rätt att benämna sitt uppväxtställe för vad hen vill. Så svårt är det inte att förstå varför ts tycker illa om orten och dess invånare.

Jag känner lite att det som provocerar mig är att det känns så bortskämt att kalla det stället för byhåla, när allt finns där. Att man inte gillar stället där man växte upp kan jag förstå, i synnerhet om man blev mobbad, men det känns som man har noll koll på omvärlden när man kallar det för håla.
 
Jag känner lite att det som provocerar mig är att det känns så bortskämt att kalla det stället för byhåla, när allt finns där. Att man inte gillar stället där man växte upp kan jag förstå, i synnerhet om man blev mobbad, men det känns som man har noll koll på omvärlden när man kallar det för håla.

Eller så kan man välja att inte bry sig om petitesser som vad en människa kallar en annan stad/kommun/ort och bara acceptera att vi har olika sätt att se på saker?
 
Eller så kan man välja att inte bry sig om petitesser som vad en människa kallar en annan stad/kommun/ort och bara acceptera att vi har olika sätt att se på saker?

Det jag tror många reagerade på var inte benämningen ”håla” utan hur platsen med dess innevånare beskrivs.
Personligen är som sagt mest fascinerad över att man bor på ett ställe man så uppenbart avskyr när man är vuxen och kan flytta.
 
Jag bor i en by, inte en håla. I min by är alla inom 5-7 km omkrets grannar. Ingen buss, ingen affär, ingenting förutom underbara människor, djur och natur.
Nu har jag nära (7 km) till mindre ort där det går att handla, tanka och äta. Har knappt två mil till större stad med affärer och systembolag o liknande.

Känner att jag bor perfekt, det bästa av två världar 😊

Är för övrigt uppvuxen söder om Stockholm och har bott i Södertälje, Flempan och Stuvsta. Nu har jag hittat hem ❤️
 
Mobbing finns överallt, skolor, arbetsplatser, stall, föreningar osv. Om det är det enda kriteriet så är Sverige och resten av världen en håla, inskränkta och fördomsfulla människor befolkar jorden.
 
Det jag tror många reagerade på var inte benämningen ”håla” utan hur platsen med dess innevånare beskrivs.
Personligen är som sagt mest fascinerad över att man bor på ett ställe man så uppenbart avskyr när man är vuxen och kan flytta.

Fast det är ju också extremt verklighetsfrånvänt (och troligen medvetet provokativt) att kalla en förort till Stockholm för håla, oavsett vad man tycker om den.
 
Det jag tror många reagerade på var inte benämningen ”håla” utan hur platsen med dess innevånare beskrivs.
Personligen är som sagt mest fascinerad över att man bor på ett ställe man så uppenbart avskyr när man är vuxen och kan flytta.

Ja, för i dagens samhälle är det ju jättelätt att bara flytta...
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 241
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 134
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 744
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp