Hur definierar du håla (som i by-)?

Nej det handlar om både din och @Dressyrtjejen_97 attityd. Inte om medier som ljuger. Du har bestämt att du vill bo i Stockholm, du vill bara bo där och ingen annanstans, i Stockholm är det svårt att få bostad och det är dyrt. Men istället för att tänka att antingen så flyttar man någon annanstans eller accepterar att stockholm inte är resten av Sverige så få du det att låta som att det skulle vara exakt samma problem överallt.

När jag flyttade hemifrån ville jag bo kvar i samma stad. Jag hade en sambo och vi ville ha en lägenhet. En lägenhet i samma stad kostade minst 500 000 och det hade vi inte råd med, vi flyttade till en stad som jag sagt "där vill jag aldrig bo" och fick en lägehet för under 100 000 istället. För det är så livet funkar, man kan inte sitta och gnälla över att saker aldrig förändras om man vägrar förändra något själv

Och vad har min situation med tråden att göra? I media har det stått att hela Sverige har bostadsbrist och att majoriteten av studentstäderna har brist på studentbostäder. Jag har öht taget inte nämnt Stockholm, varför sitter du och hittar på saker?
 
Visst hade du kunnat bo någon annanstans än Sthlm eller Örebro, det finns massor med människor som bor på andra orter och pendlar varje dag. Just Sthlm har dessutom ett väl utbyggt och faktiskt många gånger fungerande kommunikationssystem. :idea:

Jag hade absolut kunna bott någon annanstans, men varför skulle jag flyttat från Örebro om jag inte flyttat till Stockholm?
Åh! Jag har alltid undrat hur Stockholmarna tar sig fram överallt! Vilken tur att du kan berätta om kollektivtrafiken för mig, då slipper jag undra....
 
Och vad har min situation med tråden att göra? I media har det stått att hela Sverige har bostadsbrist och att majoriteten av studentstäderna har brist på studentbostäder. Jag har öht taget inte nämnt Stockholm, varför sitter du och hittar på saker?
Svårt och omöjligt är två olika saker. Som ung student har man generellt sett mycket fler alternativ än tex en småbarnsfamilj.
 
Svårt och omöjligt är två olika saker. Som ung student har man generellt sett mycket fler alternativ än tex en småbarnsfamilj.

Som sagt, jag gick på vad media skrev i veckan och vad som sagts i några år. Att det är svårt och ibland omöjligt för studenter att hitta bostäder. Det var tydligen inte rätt.
 
Jag hade absolut kunna bott någon annanstans, men varför skulle jag flyttat från Örebro om jag inte flyttat till Stockholm?
Åh! Jag har alltid undrat hur Stockholmarna tar sig fram överallt! Vilken tur att du kan berätta om kollektivtrafiken för mig, då slipper jag undra....
Varför bo kvar i Örebro om det är en håla och varför just flytta till Sthlm istället för att bo i t ex Västerås och pendla? Ja, tydligen känner du inte till att dina passagerare inte bor mitt i smeten utan måste pendla varje dag eftersom du inte verkar inse att det går att bo någon annanstans än där man jobbar ...
 
Varför bo kvar i Örebro om det är en håla och varför just flytta till Sthlm istället för att bo i t ex Västerås och pendla? Ja, tydligen känner du inte till att dina passagerare inte bor mitt i smeten utan måste pendla varje dag eftersom du inte verkar inse att det går att bo någon annanstans än där man jobbar ...

Vem har påstått att Örebro är en håla? Vet du ens varför jag ville flytta från Örebro trots att jag trivdes rätt bra i stan?
Nej, jag fattar ingenting. Jag kör bara 100-tals människor varje dag som pendlar minst 3,5 mil till och från jobbet. Så självklart har du rätt, jag är allmänt dum i huvudet.

Nått du bör lära dig.
1. Det går inte alltid att pendla till och från jobbet, det beror helt på vilka tider man jobbar.
2. Jag har aldrig påstått att man inte kan pendla.
3. Jag kör inte buss i Stockholms innerstad och har knappt gjort heller.
4. Jag pendlar själv 1,5 mil till jobbet där inga bussar finns för mig att åka, eftersom jag oftast börjar innan den första bussen kommer.
 
Senast ändrad:
Som sagt, jag gick på vad media skrev i veckan och vad som sagts i några år. Att det är svårt och ibland omöjligt för studenter att hitta bostäder. Det var tydligen inte rätt.
Ingen har sagt att det inte kan vara svårt.
Ett förstahandskontrakt med schyyst hyra centralt i gbg/stockholm/ Malmö kan vara omöjligt om man inte har lång kötid, kontakter eller mycket pengar.

MEN Uppenbarligen så finns det ju folk som flyttar, Det är inte så att det inte flyttas i landet.

Många har hyr i andra och tredje hand. Vissa delar lägenhet eller är inneboende.
Studentbostäder har annat kösystem så man kan stå i flera bodyadsköer.
Man kan flytta till orter med bättre bostadssituation än storstäder. Pendla ect.
 
Ingen har sagt att det inte kan vara svårt.
Ett förstahandskontrakt med schyyst hyra centralt i gbg/stockholm/ Malmö kan vara omöjligt om man inte har lång kötid, kontakter eller mycket pengar.

MEN Uppenbarligen så finns det ju folk som flyttar, Det är inte så att det inte flyttas i landet.

Många har hyr i andra och tredje hand. Vissa delar lägenhet eller är inneboende.
Studentbostäder har annat kösystem så man kan stå i flera bodyadsköer.
Man kan flytta till orter med bättre bostadssituation än storstäder. Pendla ect.

Nej, men som sagt. Media har inte sagt att det bara är i storstäderna det är bostadsbrist, utan även i de flesta små städerna.
http://hurvibor.se/bostader/bostadsbristen/
 
Ingen har sagt att det inte kan vara svårt.
Ett förstahandskontrakt med schyyst hyra centralt i gbg/stockholm/ Malmö kan vara omöjligt om man inte har lång kötid, kontakter eller mycket pengar.

MEN Uppenbarligen så finns det ju folk som flyttar, Det är inte så att det inte flyttas i landet.

Många har hyr i andra och tredje hand. Vissa delar lägenhet eller är inneboende.
Studentbostäder har annat kösystem så man kan stå i flera bodyadsköer.
Man kan flytta till orter med bättre bostadssituation än storstäder. Pendla ect.
Jag Tror ju tyvärr att folk flyttar MER när det är bostadsbrist eftersom man då ofta har tillfälliga och osäkra kontrakt än om alla som vill kan få ett första handskontrakt.
 
Ingen har sagt att det inte kan vara svårt.
Ett förstahandskontrakt med schyyst hyra centralt i gbg/stockholm/ Malmö kan vara omöjligt om man inte har lång kötid, kontakter eller mycket pengar.

MEN Uppenbarligen så finns det ju folk som flyttar, Det är inte så att det inte flyttas i landet.

Många har hyr i andra och tredje hand. Vissa delar lägenhet eller är inneboende.
Studentbostäder har annat kösystem så man kan stå i flera bodyadsköer.
Man kan flytta till orter med bättre bostadssituation än storstäder. Pendla ect.

Nej precis. Förstahandskontrakt är ju mer eller mindre uteslutet. Att bo trångt är ngt man får räkna med, samma med att bo tillsammans med andra.
En central etta i Sthlm kostar minst 10 000 i månaden (ofta mer) i andra hand och de som hyr ut dylika kan välja och vraka - de lär hyra ut till tex veckopendlare med god ekonomi inte till festsugna unga studenter ;)
 
Min kommun har lång bostadskö, jag hade tur och fick byta bostad väldigt snabbt, innebär det då att alla andra kan få lägenhet snabbt. Nej.
 
Vem har påstått att Örebro är en håla?
Nej, jag fattar ingenting. Jag kör bara 100-tals människor varje dag som pendlar minst 3,5 till och från jobbet. Så självklart har du rätt, jag är allmänt dum i huvudet.

Nått du bör lära dig.
1. Det går inte alltid att pendla till och från jobbet, det beror helt på vilka tider man jobbar.
2. Jag har aldrig påstått att man inte kan pendla.
3. Jag kör inte buss i Stockholms innerstad och har knappt gjort heller.
Kan du vara snäll och citera var jag skrivit att du är dum i huvudet istället för att lägga ord i munnen på mig? O_o
Innan du börjar läxa upp mig kanske du ska göra din egen hemläxa?

1. Pendla går alltid. Jag har redan skrivit att jag pendlar med bil, detta då det inte finns allmänna kommunikationer och jag jobbar udda tider. Jag valde att flytta ut från centrala Sthlm, mitt val.
2. Se ditt svar till mig i punkt 1 och läs igen mitt svar efter det. :idea:
3. Jag har noll och intet intresse var du kör buss någonstans. Det är ju inte så att jag intervjuar chauffören de gånger jag åker buss var denne bor och hur denne i sin tur tar sig till jobbet. Mitt enda intresse är om denne kan transportera mig från A till B. :meh:

Tråden handlar om byhålor, ingen har skrivit att Örebro är en byhåla utan jag skrev om man tycker att Örebro är en byhåla. Örebro är trots allt betydligt större än den närförort @Dressyrtjejen_97 bor i och jag tycker ingen av orterna matchar epitetet byhåla. :banghead:
 
Min kommun har lång bostadskö, jag hade tur och fick byta bostad väldigt snabbt, innebär det då att alla andra kan få lägenhet snabbt. Nej.

I de flesta större städerna är det lönlöst att stå i bostadskön. Iallafall om man vill få tag i bostad inom närmaste åren. Tror att det är mkt få bostäder som förmedlas via bostadskön. Det var lite det jag menade, att som ung och student får man söka andra vägar och bostadsformer. Sen blir det ju tyvärr så att man som ung flyttar runt rätt mycket, men det är ju ingen ovanlighet och hör lite ungdomen till, oavsett vad man kan tycka om vagabond-livet.
 
Min kommun har lång bostadskö, jag hade tur och fick byta bostad väldigt snabbt, innebär det då att alla andra kan få lägenhet snabbt. Nej.
Nej, som sagt bostadsbrist gör det svårare eftersom man behöver planera i god tid och vara beredd på alternativa lösningar. Det är ju ofta lättare när man är ung singel student än om man tex är en familj med små barn.

Jag bodde tex i en källarlokal som inte var en riktig lägenhet. Man fick dra en slang från kökskranen när man badade.
Kul när jag var tjugo, men klart olämpligt för barn.

Alltså, jag vill inte förringa att det är ett fett djävla problem med bostadsbrist. Det är en av de politiska frågor jag brinner mest för.
Men att påstå att det är HELT omöjligt för en student att flytta är inte sant.
 
Kan du vara snäll och citera var jag skrivit att du är dum i huvudet istället för att lägga ord i munnen på mig? O_o
Innan du börjar läxa upp mig kanske du ska göra din egen hemläxa?

1. Pendla går alltid. Jag har redan skrivit att jag pendlar med bil, detta då det inte finns allmänna kommunikationer och jag jobbar udda tider. Jag valde att flytta ut från centrala Sthlm, mitt val.
2. Se ditt svar till mig i punkt 1 och läs igen mitt svar efter det. :idea:
3. Jag har noll och intet intresse var du kör buss någonstans. Det är ju inte så att jag intervjuar chauffören de gånger jag åker buss var denne bor och hur denne i sin tur tar sig till jobbet. Mitt enda intresse är om denne kan transportera mig från A till B. :meh:

Tråden handlar om byhålor, ingen har skrivit att Örebro är en byhåla utan jag skrev om man tycker att Örebro är en byhåla. Örebro är trots allt betydligt större än den närförort @Dressyrtjejen_97 bor i och jag tycker ingen av orterna matchar epitetet byhåla. :banghead:

Så med meningen "Varför bo kvar i Örebro om det är en håla?" riktad till mig, så menade du inte att varför jag skulle bo kvar i Örebro om jag tyckte det var en håla?

Meningen "Ja, tydligen känner du inte till att dina passagerare inte bor mitt i smeten utan måste pendla varje dag eftersom du inte verkar inse att det går att bo någon annanstans än där man jobbar ... " tyder på att du anser att jag "tydligen" inte förstår att mina resenärer inte bor mitt i smeten. Tack, men eftersom jag kör i en ganska liten förort så har jag rätt stor koll på var mina pendlande resenärer bor och att dom inte bor i smeten är rätt självklart eftersom majoriteten pendlar just in till smeten. Och jo, den meningen är rätt idiotförklarande.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 149
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 101
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 511
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp