Hur definierar du håla (som i by-)?

Ja, för i dagens samhälle är det ju jättelätt att bara flytta...
Flytta är inte svårt, frågan är mer vad man flyttar från och vad man flyttar till. Att flytta och stå på egna ben är något alla borde göra, i synnerhet om man uppenbarligen mår dåligt av att bo hemma och på den plats man bor nu.

Du har ju själv flyttat trots att det tog väldigt mycket pepp och år på buke, annars hade du ju fortfarande bott i Örebroområdet.
 
ja faktiskt är det det. Om man är student. Det finns utbildningar på många orter i landet. :)

Är man etablerad med bostad och jobb är det lite krångligare men absolut inte oöverkomligt.

Okej. Läste i veckan i tidningen att studentbostäder är svårt att få. Då ljuger media alltså. Intressant!
 
Flytta är inte svårt, frågan är mer vad man flyttar från och vad man flyttar till. Att flytta och stå på egna ben är något alla borde göra, i synnerhet om man uppenbarligen mår dåligt av att bo hemma och på den plats man bor nu.

Du har ju själv flyttat trots att det tog väldigt mycket pepp och år på buke, annars hade du ju fortfarande bott i Örebroområdet.

Ja, tack var en lön som klarar av ett relativt dyrt boende. Hade jag inte klarat en hyra på nästan 9000/månad så hade jag bott kvar i Örebro. Jag hade dessutom stor hjälp av finanskrisen vilket gjorde att folk blev av med jobben och inte längre kunde motsvara kraven som hyresvärdarna ställer.
Jag trodde att det fortfarande var bostadsbrist i större delen av Sverige. Då har det alltså ordnat sig på bara några månader?
 
Okej. Läste i veckan i tidningen att studentbostäder är svårt att få. Då ljuger media alltså. Intressant!
Att det är svårt att hitta boende på vissa orter är en sak, omöjligt är en annan. En student från annat land eller annan del av Sverige är sällan intresserad av att flytta utan vill ha ett boende under begränsad tid. Om du hyr permanent är det en annan sak.
Ja, tack var en lön som klarar av ett relativt dyrt boende. Hade jag inte klarat en hyra på nästan 9000/månad så hade jag bott kvar i Örebro. Jag trodde att det fortfarande var bostadsbrist i större delen av Sverige. Då har det alltså ordnat sig på bara några månader?
Alla måste ju inte bo i Sthlms innerstad även om de pluggar eller bor där? Det är ett val, kan du betala har du andra val än de som bor på annan ort och pendlar. Jag hyrde rum till en början, "trots" fast jobb. Jag hade aldrig bott kvar på en plats jag mår dåligt av att bo på och jag tror inte att du betalade 9000 kr/månad när du flyttade hit för flera år sedan.

@Dressyrtjejen_97 bor hemma, i en närförort. Om hon vill flytta har hon alla chanser i världen att aktivt leta tills hon hittar någonstans som passar och kan fortsätta plugga på SU under tiden. Jag har hyrt med kompisar och har kollegor som bor i kollektiv eftersom det är lättare att hitta stort boende än små och billiga lägenheter i Sthlm.
 
Att det är svårt att hitta boende på vissa orter är en sak, omöjligt är en annan. En student från annat land eller annan del av Sverige är sällan intresserad av att flytta utan vill ha ett boende under begränsad tid. Om du hyr permanent är det en annan sak.

Alla måste ju inte bo i Sthlms innerstad även om de pluggar eller bor där? Det är ett val, kan du betala har du andra val än de som bor på annan ort och pendlar. Jag hyrde rum till en början, "trots" fast jobb. Jag hade aldrig bott kvar på en plats jag mår dåligt av att bo på och jag tror inte att du betalade 9000 kr/månad när du flyttade hit för flera år sedan.

Nej, du har rätt. Jag betalade 8400 lite drygt när jag flyttade till den här lägenheten. Vilken jag flyttade in i 10 månader efter att jag lämnade Örebro.
 
Alternativet att bo utanför Stockholm var alltså inget alternativ utan ett val du gjorde som flyttade till Lidingö om jag inte helt missminner mig?

Jag har aldrig bott på Lidingö, så ja, du missminner dig. Jag bor i Täby, av den enkla anledningen att det var där jag först fick lägenhet. Det var inget aktivt val, även om det blev perfekt i slutändan.
 
Nej, du har rätt. Jag betalade 8400 lite drygt när jag flyttade till den här lägenheten. Vilken jag flyttade in i 10 månader efter att jag lämnade Örebro.

Som student har man ofta lägre krav än så. Vi bodde tre tjejer i en 1,5:a på Kungsholmen som unga. Ägaren kom dit varje månad och hämtade hyran kontant :angel: Har också bott inneboende med egen ingång utan kök. Diskade i handfatet ;)
De flesta i storstäder går igenom dessa boende-perioder i ungdomen innan man har möjlighet till ngt eget. Det är ju ingen ungdom/student som flyttar till ett förstahandskontrakt för 9 lax i månaden i Täby.
 
Jag har aldrig bott på Lidingö, så ja, du missminner dig. Jag bor i Täby, av den enkla anledningen att det var där jag först fick lägenhet. Det var inget aktivt val, även om det blev perfekt i slutändan.
Nu är det ju fullt möjligt att även bo så långt borta som Eskilstuna och pendla till Stockholm om man jobbar eller pluggar där, eller att läsa på andra orter om utbildningen finns där. Du var definitivt inte tvungen att flytta till Sthlm för att köra buss, du hade kunnat bo i princip var som helst i landet. Sthlm är fortfarande ett val, inget tvång.
 
Senast ändrad:
Okej, ja men då så. Jag har tydligen trott lite för mycket på media här.

Nej det handlar om både din och @Dressyrtjejen_97 attityd. Inte om medier som ljuger. Du har bestämt att du vill bo i Stockholm, du vill bara bo där och ingen annanstans, i Stockholm är det svårt att få bostad och det är dyrt. Men istället för att tänka att antingen så flyttar man någon annanstans eller accepterar att stockholm inte är resten av Sverige så få du det att låta som att det skulle vara exakt samma problem överallt.

När jag flyttade hemifrån ville jag bo kvar i samma stad. Jag hade en sambo och vi ville ha en lägenhet. En lägenhet i samma stad kostade minst 500 000 och det hade vi inte råd med, vi flyttade till en stad som jag sagt "där vill jag aldrig bo" och fick en lägehet för under 100 000 istället. För det är så livet funkar, man kan inte sitta och gnälla över att saker aldrig förändras om man vägrar förändra något själv
 
Ja antagligen?

I min ålder har de flesta vuxna barn, som flyttat iväg för att studera. De har flyttat runt i olika boenden, men ingen har varit utan tak över huvudet. Man får vara lite kreativ bara. :)

Precis! Problemet är ju om man sätter ut en annons på blocket och sedan sätter sig och rullar tummarna och inväntar svar. Det behövs lite drivkraft. Kolla med bekanta, kontakta privata värdar, bo i kollektiv, annonsera på lappar på strategiska platser. De som sitter på de största lägenheterna och har plats att hyra ut är ofta pensionärerna... och de sitter inte på blocket ;)
Jag fick ett kontrakt genom att jag hjälpte en tant att packa en påse på ICA. Vi började prata och vips hade jag boende!
 
Avståndet mellan Skogås och Stockholm C motsvarar rätt exakt min dagliga cykeltur. Och sen hem igen.

En god vän bodde i Skogås förut. Inte en håla. En privilegierad närförort.

Och så är det ett tjat om Baggböle. Jag håller på Hjoggböle!
Hjoggböle är så mysigt! Där skulle jag kunna tänka mig att bo! Vill inte kalla det en håla fast det är litet heller. :D
 
Nu är det ju fullt möjligt att även bo så långt borta som Eskilstuna och pendla till Stockholm om man jobbar eller pluggar där, eller att läsa på andra orter om utbildningen finns där. Du var definitivt inte tungen att flytta till Sthlm för att köra buss, du hade kunnat bo i princip var som helst i landet. Sthlm är fortfarande ett val, inget tvång.

:confused: Jag har aldrig påstått att alla måste bo i Stockholm? För mig fanns det inget alternativ, att bo någon annanstans än Stockholm eller Örebro var inte aktuellt. Att jag valde Stockholm är dels av privata skäl och dels av jobbskäl då SL är den enda huvudmannen som har med förarna i sina avtal och kräver att ny aktör tar över förarna som finns på området. Dvs en stor trygghet i en upphandlingsbransch. SL var dessutom då den enda som helt hade tagit bort kontanthanteringen, vilket var viktigt för mig. Jag hade också möjlighet att flyttas inom företaget och på så vis bibehålla min anställning. Att få jobb inom bussbranschen har inte varit så himla enkelt som man kan tro, så att byta stad och gå från fast anställning till 1-2 års timanställning innan fast jobb var inget alternativ heller.
 
:confused: Jag har aldrig påstått att alla måste bo i Stockholm? För mig fanns det inget alternativ, att bo någon annanstans än Stockholm eller Örebro var inte aktuellt. Att jag valde Stockholm är dels av privata skäl och dels av jobbskäl då SL är den enda huvudmannen som har med förarna i sina avtal och kräver att ny aktör tar över förarna som finns på området. Dvs en stor trygghet i en upphandlingsbransch. SL var dessutom då den enda som helt hade tagit bort kontanthanteringen, vilket var viktigt för mig. Jag hade också möjlighet att flyttas inom företaget och på så vis bibehålla min anställning. Att få jobb inom bussbranschen har inte varit så himla enkelt som man kan tro, så att byta stad och gå från fast anställning till 1-2 års timanställning innan fast jobb var inget alternativ heller.
Visst hade du kunnat bo någon annanstans än Sthlm eller Örebro, det finns massor med människor som bor på andra orter och pendlar varje dag. Just Sthlm har dessutom ett väl utbyggt och faktiskt många gånger fungerande kommunikationssystem. :idea:
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 233
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 106
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 565
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp