Bukefalos 28 år!

Hur fungerar särskrivning?

För mig är det nog irriterande för att ordföljden får en helt annan betydelse när det skrivs isär än när det skrivs ihop.
Som exemplet: Brun hårig sjuk sköterska. Det är självklart irriterande när man sedan efter en halv sida fattar att hon är sjuksköterska, om det nu stod i en bok. Att man "ska fatta ändå" är bara undanflykter för ett dåligt skriftspråk. Om du vill att jag ska fatta så skriv rätt istället.

Läste en gång om cirkuschefen (i en tidning; jounalister?) som satt på sin trappa på trailern och tittade på sina lama djur. Visst var det himla kul när jag fattade att han inte var djurmisshandlare utan hade lamadjur i hagen.

Men visst blir betydelsen extremt stor om man inte skriver ihop, vilket ju måste förklaras med okunskap snarare än att alla andra är lättirriterade.
 
Vi har folk på jobbet som alltid säger fel som verkligen har olika betydelse men när man vill få svar på vilket de menar så blir de arga och säger att jag "borde fatta vad man menar".

Han känner dig bättre än mig

Han känner dig bättre än du

Det är stor skillnad på betydelsen på de båda meningarna.
 
Apropå "det" - jag stör mig på gränsen till hjärnblödning på att det håller på att försvinna. Att så många bara skiter i att skriva ut tre ynka bokstäver ser totalt imbecillt ut.
Det går att fundera över hur mycket tid de anser sig spara på att skippa ordet, eller skriva "d" eller "de" istället för det. :p

Har även någon nisse på facebook som skriver "Jah" istället för "Jag". Det är också obegripligt för mig. :confused:

"Ida har jah varit till affären och d va skoj" (kräks lite)

Jag blir faktiskt lite vansinnig på de som misshandlar språket.Innan någon halshugger mig så vet jag att språk är föränderliga men jag ser helst att språkutvecklingen inte drivs av fjortisar som konstant skriver sms-språk.
Det är det som är lite otäckt. Det är främst dessa som skriver med märkliga förkortningar och som du skriver; sms-språk, och det tycker inte jag att svenska språket ska anpassas efter.
 
Det är det som är lite otäckt. Det är främst dessa som skriver med märkliga förkortningar och som du skriver; sms-språk, och det tycker inte jag att svenska språket ska anpassas efter.

Ja, det är inte en utveckling av språket utan en utarmning. Att ta in sk "Rinkeby-svenska" ord anser jag är en berikning och en positiv utveckling av språket. Även om det också skaver i min språksjäl men jag är som sagt reaktionär när det gäller svenska språket ;) :D
 
Vad intressant, @Andromedae , att Wiki menar på att skolbarn inte lär sig ljuda längre. Jag tänkte nämligen annnars att det just är ljudandet som ställer till det i vissa fall. "Jätte ..." tänker jag kan vara ett sånt exempel där betoningen på första stavelsen gör att man nästan lägger in en liten paus, ie. ett mellanslag, innan nästkommande del av ordet.

Det är dock bara egna teorier. Fråga mig om två månader igen, då har jag läst dyslexikursen och kan det här bättre :D
I många skolor lär sig eleverna ordbilder idag istället för att ljuda.
 
Vi har folk på jobbet som alltid säger fel som verkligen har olika betydelse men när man vill få svar på vilket de menar så blir de arga och säger att jag "borde fatta vad man menar".

Han känner dig bättre än mig

Han känner dig bättre än du

Det är stor skillnad på betydelsen på de båda meningarna.

Fast jag vill minnas att båda alternativen faktiskt är okej, rent grammatiskt?
Kanske lite konstigt exempel men skriver man "större än mig" eller "större än jag" så ska alltså, vad jag förstår, båda fungera. Hör du inte vad som menas om du lyssnar på betoningen av orden?
 
Tack, bra läsning! Det med engelskan känner jag till.

Vet inte själv riktigt varför det irriterar mig. Har mer svårt för folk som slarvar och skriver Ja istället för Jag, De istället för Det och sådant. Det ser bara så slarvigt och dumt ut att jag oftast inte engagerar mig med att läsa ens, särskilt när företagare inte ens kan skriva ordentligt.

Det sista är en viktig poäng.

När en privatperson skriver illa, visar det att det är en person med antingen dålig språkförmåga eller med bristande noggrannhet.
När företag skriver illa tycker jag att det är oseriöst.
Det ger ett ännu sämre intryck av företaget/verksamheten att man inte ens brytt sig om att korrekturläsa eller korrigera fel (eller så visar det på dålig rekrytering om man inte ens får sin PR-avdelning att fyllas av kunnigt folk).
 
Fast jag vill minnas att båda alternativen faktiskt är okej, rent grammatiskt?
Kanske lite konstigt exempel men skriver man "större än mig" eller "större än jag" så ska alltså, vad jag förstår, båda fungera. Hör du inte vad som menas om du lyssnar på betoningen av orden?

Fast i det första exemplet blir ju skillnaden:
Exempel ett: han känner dig bättre än (han känner) mig.
jämfört med han känner dig bättre än jag (gör).

Det blir helt olika betydelse beroende på om man använder subjekts- eller objektsform.
 
Fast i det första exemplet blir ju skillnaden:
Exempel ett: han känner dig bättre än (han känner) mig.
jämfört med han känner dig bättre än jag (gör).

Det blir helt olika betydelse beroende på om man använder subjekts- eller objektsform.

Ja, jag skrev ju att det var ett konstigt exempel, men eftersom att det var just ett exempel så antog jag att det var generellt den grejen som störde. Inte just exakt den meningen, tänker mig att folk inte säger just det hur ofta som helst.
 
Till skillnad från många som tycker att folk skriver eländigt på internet så tycker jag att förvånansvärt många skriver förvånansvärt bra.

Det som irriterar mig är de som inte verkar anstränga sig det minsta för att skriva någorlunda ordentligt. Om de lägger noll energi på att skriva, varför ska jag lägga energi på att läsa? Dessutom finns oftast möjlighet att redigera och till och med förhandsgranska.
 
Med tanke på innehållet i din text borde du skrivit det korrekta "dem" i den här meningen.

Inte nödvändigtvis. Både "de som ..." och "dem som ..." är korrekt och går att förklara grammatiskt. Det beror helt enkelt på hur man ser på det. Att skriva "dem" innebär att du tolkar ordet som meningens objekt. Att skriva de kan innebära att du ser "de som misshandlar språket" som en egen fras i meningen. Båda är som sagt rätt.

Däremot är "dem som" det som länge lärdes ut i skolorna som det enda korrekta, vilket innebär att många irriterar sig på "de som". Det var det där med inlärd irritation igen. "De som" är dock krasst talat vanligare än "dem som".
 
Till skillnad från många som tycker att folk skriver eländigt på internet så tycker jag att förvånansvärt många skriver förvånansvärt bra.

Det som irriterar mig är de som inte verkar anstränga sig det minsta för att skriva någorlunda ordentligt. Om de lägger noll energi på att skriva, varför ska jag lägga energi på att läsa? Dessutom finns oftast möjlighet att redigera och till och med förhandsgranska.

När särbon ska lägga ut en annons på tex Blocket brukar han vilja att jag tittar på den först så det inte ser underligt ut. Dels ger en korrekt text ett seriösare intryck och dels minskar det risken för missförstånd a la särskrivning.

Det är dessutom väldigt dumt att lägga ut Tradera-auktioner som är felstavade. Säljer man en viss typ av ljuskälla ökar chansen att få den såld enormt om man lägger ut den som en lykta och inte som lyckta. Jag klagar dock inte, jag har vunnit flera auktioner billigt pga sådana misstag :D
 
Tänk på hur du uttalar dem. Uttalsmässigt säger du "dom" oavsett, "de" och "dem" är särpräglat skriftspråk och går inte att ljuda sig fram till. Har du då inte skillnaden i ryggmärgen så får man gå tillbaka till den grammatiska regeln för att få rätt på det och det är det nog väldigt få som gör dagligdags.

Just precis. Önskar att fler kunde gå tillbaka till regeln om de är osäkra!
Samtidigt förstår jag inte heller hur man inte kan ha det i ryggmärgen om man haft en normal (svensk) skolgång.
 
Det är sådana här trådar som får mig att ha lite ont i magen varje gång jag ska skriva någonting på nätet. :/
Men jag försöker göra mitt bästa, undvika meningar med de/dem och så vidare. Har känslan över att det från min sida blir mer särskrivning efter att jag skrivit mycket på engelska, blir som lite förvirrat i knoppen då ;)
Om jag får vara med och gnälla om något så måste det vara på personer som skriver ungefär:
"Idag var En jättebra Dag........ Gick Hemifrån......... Träffade en Kompis......." Och så vidare. Förstår verkligen inte behovet av tusen punkter efter varje mening och stor bokstav på var och vartannat ord! Släng gärna in ungefär hundra emojis i varje statusuppdatering så har du en riktig "klassiker". ;)
 
"Idag var En jättebra Dag........ Gick Hemifrån......... Träffade en Kompis......." Och så vidare. Förstår verkligen inte behovet av tusen punkter efter varje mening och stor bokstav på var och vartannat ord! Släng gärna in ungefär hundra emojis i varje statusuppdatering så har du en riktig "klassiker". ;)
Svärmor skriver alltid flera punkter efter allt hon skriver och när jag var ovan vid det så tolkade jag henne som irriterad. "Den här jag målat idag" Hon: "Vad fin....." Hur gick det på utställningen? Hon: "Det gick väl bra..."

:p

Sen det där med att använda sig av många utropstecken/frågetecken gör mig tokig.
Är det en fjordhäst!!??!!? Vad heter den!?!!!?? Vad är det för sadel!!!???! :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 305
Senast: Thaliaste
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 669
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 550
Senast: Lillefrun
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 723
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp