Bukefalos 28 år!

Hur fungerar särskrivning?

Jag störde mig på särskrivning tidigare, men i och med att jag använder engelska dagligen har jag börjat särskriva vissa ord på svenska och tvärt om skriver jag ihop ord på engelska som inte ska vara ihopskrivna (som jag precis höll på att särskriva haha). Så jag har lite mer överseende med det nu. Vad jag däremot inte tål, som en del andra har nämnt, är dom som förkortar ord som: det till d, är till e osv. Vissa meddelanden man får är helt oläsliga för det bara står en massa förkortningar. "Roligast" är de som hittar på helt egna förkortningar och förväntar sig att alla andra ska förstå :banghead:
 
Dåligt skriftspråk blir irriterande av många olika anledningar.
En viktig anledning är att texten faktiskt blir svårare att tyda.
När det gäller fenomenet särskrivning är det t ex uppenbart att:
femhundra lappar (500 st lappar av ospecificerat slag),
fem hundralappar (5 st hundrakronorssedlar)
och
femhundralappar (ett ospecificerat antal femhundrakronorssedlar)
betyder tre helt olika saker.
Varför är det så ointressant att åtminstone FÖRSÖKA skriva såpass korrekt att det blir LÄTT att tyda texten såsom den är avsedd att tydas?
Sen kan vi alla tränas oss på att inte bli irriterade, i största allmännhet.
 
Jag stör mig mest på folk som använder ord på engelska på det här sättet: mute:a, enable'a, shame:a etc etc.
Herregud så fult det är!

Och, för min del, när engelska ord eller fraser eller uttryck krystas fram och in i meningar. Jag tror inte att det är en naturlig följd av engelskt/amerikanskt inflytande, för mig ser det bara ut som nåt slags töntigt hävdande.
 
Känner mig klart skyldig. Heter variabeln "enable_laser" i koden så är det klart att man säger att kollegan ska enable:a lasern i scriptet.

Använder det dock aldrig utanför den typen av sammanhang...
Ja visst säger man så. Men när man skriver det, skriver man det som det stavas - i dess försvenskade form;
man säger att kollegan ska enabla lasern i scriptet
 
Det är sådana här trådar som får mig att ha lite ont i magen varje gång jag ska skriva någonting på nätet. :/
Men jag försöker göra mitt bästa, undvika meningar med de/dem och så vidare. Har känslan över att det från min sida blir mer särskrivning efter att jag skrivit mycket på engelska, blir som lite förvirrat i knoppen då ;)
Om jag får vara med och gnälla om något så måste det vara på personer som skriver ungefär:
"Idag var En jättebra Dag........ Gick Hemifrån......... Träffade en Kompis......." Och så vidare. Förstår verkligen inte behovet av tusen punkter efter varje mening och stor bokstav på var och vartannat ord! Släng gärna in ungefär hundra emojis i varje statusuppdatering så har du en riktig "klassiker". ;)
Jag har en i mitt fb flöde som skriver med tre komman stället för punkter. Nu är jag trött,,,Ska hitta på något,,, hela tiden,,,
:banghead::banghead::banghead:
 
Men kan du inte kommentera något då,,, ungefär i samma stil,,, så att det framgår att det är lite fånigt med kommatecken,,, typ hela tiden,,,
Det är en ganska lättstött person så jag tror jag får fortsätta störa mig. Probelemet ligger väl egentligen hos mig som låter mig störas. :)
 
Jag störde mig på särskrivning tidigare, men i och med att jag använder engelska dagligen har jag börjat särskriva vissa ord på svenska och tvärt om skriver jag ihop ord på engelska som inte ska vara ihopskrivna (som jag precis höll på att särskriva haha). Så jag har lite mer överseende med det nu.
Vågar man fråga hur du talar svenska nuförtiden?
Och hur låter det när du läser upp en särskrivd/ihopskrivd text du nyss författat?

Om det är fullt förståelig svenska utan några särskrivs/ihopskrivs-tendenser - varför har du då slutat att skriva som du talar?
För det är ju det som är grejen med att skriva; att få ut i textform vad man vill ha sagt.
 
Min käraste vän har en tendens att fråga en vanlig liten fin fråga med 7 frågetecken bakom som om det hänt något.

Hur gick det på tävlingen??????

För mig blir det som om något hänt på tävlingen jag inte vet om. Jag reagerar som oftast "Va? Vad hände?!"
 
Jag stör mig mest på folk som använder ord på engelska på det här sättet: mute:a, enable'a, shame:a etc etc.
Herregud så fult det är!

Och då får du sätta upp mig på onda listan, annars kommer jag att driva dig galen! :D
(Eller i alla fall ignorera mig om du är på hundforumet.)

Jag shapar, för jag är en shapingtränare. Jag formar inte, för det finns ingen(?) bra skillnad mellan molding och shaping på svenska. Och "shejping" gör ont att se, än mer att skriva. :angel:
 
Ja visst säger man så. Men när man skriver det, skriver man det som det stavas - i dess försvenskade form;
man säger att kollegan ska enabla lasern i scriptet

Visst. Eller så försvenskar man till något man aldrig sade. Nu snodde jag stavningen från @niphredils ursprungsinlägg.
 
Visst. Eller så försvenskar man till något man aldrig sade. Nu snodde jag stavningen från @niphredils ursprungsinlägg.
Och bortsett från det, så finns det alltså ett bättre svenskt alternativ än att joxa med en felaktig användning av skiljetecken. Om man nu känner att man måste försvenska utrikiska ord.
 
Vågar man fråga hur du talar svenska nuförtiden?
Och hur låter det när du läser upp en särskrivd/ihopskrivd text du nyss författat?

Om det är fullt förståelig svenska utan några särskrivs/ihopskrivs-tendenser - varför har du då slutat att skriva som du talar?
För det är ju det som är grejen med att skriva; att få ut i textform vad man vill ha sagt.
Jag talar utmärkt svenska.

En del engelska ord som "hör ihop" och som i svensk översättning skrivs ihop, särskrivs på engelska och jag har då fått "öva på att särskriva" när jag skriver på engelska och tyvärr färgar det hur jag skriver på svenska ibland, men påverkar knappast hur jag pratar. Just nu står det still med exempel, men tex Getost (goat cheese) skulle kunna vara något jag när jag skriver typ sms lyckas särskriva på svenska. Om jag läser det jag har skrivit ser jag att det är fel och kan ändra, men tex sms korrekturläser jag inte i så stor utsträckning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 286
Senast: Thaliaste
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 536
Senast: Lillefrun
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 723
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp