Hur gör jag?

Vad tänker du att du vill ha ut av tråden? Om tjänsten är på heltid, sök tjänsten och fråga hur de ställer sig till deltid om du skulle gå vidare i processen. Om de då säger nej, så får du ju fortsätta söka andra jobb. :)
Andra kanske har lösningar som jag inte tänkt på.

Men jag får nog strunta i psykolog, habilitering, boendestöd och tandläkare. Jobbet får gå före.

Man får ta ledigt. Har arbetsplatsen flex tar man flexledigt annars är det semester, komp eller tjänstledigt osv. Jag har inte förmånen att gå till läkare på betald arbetstid, så det är någon form av ledighet som gäller.
Jag vet inte om det finns flex i den nya organisationen. Men jag orkar hur som helst inte med att jobba in flex om jag nyttjar det. Så det faller bort. Och semester får jag inte en dag i veckan. Då är det tjänstledighet som återstår.

Kan du kolla med AF och arbetsgivare om du kan få bli anställd med lönebidrag och få anpassning i form av mindre arbetstid/ledigt för psykolog/tandläkare/boendestöd? Då kan ni ju förhandla fram att du får heltidslön iaf.
När jag hade möte med af för en tid sedan så listade hon vad för slags anpassningar jag kunde få. Arbetstidsförkortning var inte en sådan sak. Jag försökte fråga om det men fick inget svar. Men jag kommer ha ett nytt möte med af snart så då kan jag ta upp det igen.
 
Hur tänker du att alla andra människor som jobbar kontorstid gör med t ex tandläkaren? Går de inte dit överhuvudtaget eftersom det "krockar" med jobbet? Samma sak med läkarbesök? Psykolog...?
Jag har ingen aning om hur andra gör.
 
Andra kanske har lösningar som jag inte tänkt på.

Men jag får nog strunta i psykolog, habilitering, boendestöd och tandläkare. Jobbet får gå före.


Jag vet inte om det finns flex i den nya organisationen. Men jag orkar hur som helst inte med att jobba in flex om jag nyttjar det. Så det faller bort. Och semester får jag inte en dag i veckan. Då är det tjänstledighet som återstår.


När jag hade möte med af för en tid sedan så listade hon vad för slags anpassningar jag kunde få. Arbetstidsförkortning var inte en sådan sak. Jag försökte fråga om det men fick inget svar. Men jag kommer ha ett nytt möte med af snart så då kan jag ta upp det igen.
Jag är ju anställd med lönebidrag sedan flera år tillbaka nu och när utredningen av hur mycket jag orkade jobba och hur det skulle läggas upp osv var igång så pratade AF om att man kan få 100 % lön för 75 % arbete, men vara där 100 %, alltså inte samma tempo som andra, det kan ju vara en sak att lyfta om det är uttröttande med just jobb 100 %, faktum är att man ska orka lite mer än jobba under dagarna. I samtalet med mig om det var att jag skulle kunna gå undan och vila lita när jag behövde. Jag personligen tyckte inte det fungerade eftersom det inte skulle bli vila på den arbetsplatsen jag jobbade på så jag valde 50 % och sökte sjukersättning 50 %, som gick igenom

Ett annat förslag är förebyggande sjukpenning där habiliteringen, psykologen och kanske även boendestödet skulle ingå? Alltså förebyggande för att du inte ska gå in i väggen och bli sjukskriven osv. Går att höra sig för, behöver intyg och lämna in till FK och ha en plan. Men inget av det är ju omöjligt.
 
Jag vet att när jag gick på gruppverksamhet på Synenheten, vilket ju är en del av habiliteringen, så var det på tal om att ansöka förebyggande sjukpenning för de tillfällena. Det var en gång i veckan varannan vecka under hela hösten. Det blev inte så pga chefen där som satte käppar i hjulet, så jag tog tyvärr ut semester.... men jag hade ju alltså rätt att ta förebyggande sjukpenning de dagarna.
 
Jag hade sökt och tackat ja om jag fått jobbet. Sen hade jag tagit upp att dessa o dessa datum/tider behöver jag vara ledig. Planera in datumen/tiderna genom hela perioden så vet alla.
Jag har ingen kunskap om arbetsförmedlingen eller försäkringskassan osv så där har jag inga tips.
 
Jag vet inte om det finns flex i den nya organisationen. Men jag orkar hur som helst inte med att jobba in flex om jag nyttjar det. Så det faller bort. Och semester får jag inte en dag i veckan. Då är det tjänstledighet som återstår.
Japp, tjänstledighet (eller kompledighet OM det finns sparad övertid) är det som gäller vid tandläkare- och läkarbesök där jag arbetar. Ett undantag är mammografi. Det får man gå på utan löneavdrag.

Semesterdagar har jag inga. Jag arbetar som lärare.
 
Skulle definitivt satsa på jobbet.
Tror att arbete och att vara del av en gemenskap har rehabiliterande egenskaper jämfört med att vara arbetssökande.

Vi får inte gå till läkare/tandläkare/psykolog/fysioterapeut på arbetstid så det får man jobba in. Alternativt ta ledigt utan lön.
Om det finns folk som har särskilda anpassningar på arbetsplatsen (vet ju jag inget om) så är det möjligt att de har något avtal med chefen om att deras frånvaro är till för sånt här och annan rehabilitering och vad folk nu kan ha för sig.
 
Mitt säsongsjobb har kommit ut på af idag och jag ska söka. Jobbet är i ny regi, men en av mina referenser jobbar där. Jag är välkvalificerad med både utbildning och erfarenhet så chansen är god att få jobbet. Men jobbet är på heltid och jag har inte riktigt tid att jobba heltid. Dels kommer jag bli kallad till habiliteringen om tre månader och då vill jag gå dit. Dels går jag rätt ofta till tandläkaren och jag har boendestöd som bara är tillgängligt dagtid vardagar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop tillvaron. Jag förlorar värdefull inkomst om jag inte jobbar heltid och det är inte ens säkert att jag får jobba mindre än heltid. Af har nämnt lönebidrag och vilka anpassningar man kan få. Arbetstidsförkortning var inte en sådan sak.

Ska jag tuta och köra heltid 7 månader eller vad har jag för alternativ?

Om du vill söka det här jobbet så tänker jag att du ha följande alternativ.

1. Jobba heltid, ta flexledigt för tandläkarbesök, habilitering psykolog etc.
2. En bit fram i processen nämna att du har vissa besök som du behöver göra på arbetstid såsom tandläkare, habilitering, etc. och fråga vilka möjligheter det finns att ta tjänstledigt för detta.
 
Jag hade sökt och tackat ja om jag fått jobbet. Sen hade jag tagit upp att dessa o dessa datum/tider behöver jag vara ledig. Planera in datumen/tiderna genom hela perioden så vet alla.
Jag har ingen kunskap om arbetsförmedlingen eller försäkringskassan osv så där har jag inga tips.
Jag tycker inte det är riktigt schysst att komma med det när man redan fått jobbet. Möjligen fråga om man får ledigt men inte kräva det. Ska jag ta upp frågan om förebyggande sjukpenning så känner jag att jag måste ta upp det redan på intervjun. Men jag lär ju aldrig få förebyggande sjukpenning för boendestöd.

Skulle definitivt satsa på jobbet.
Tror att arbete och att vara del av en gemenskap har rehabiliterande egenskaper jämfört med att vara arbetssökande.

Vi får inte gå till läkare/tandläkare/psykolog/fysioterapeut på arbetstid så det får man jobba in. Alternativt ta ledigt utan lön.
Om det finns folk som har särskilda anpassningar på arbetsplatsen (vet ju jag inget om) så är det möjligt att de har något avtal med chefen om att deras frånvaro är till för sånt här och annan rehabilitering och vad folk nu kan ha för sig.
Jag har redan sökt jobbet. Min ena referens, som ju också jobbar på arbetsplatsen, visste inte ens att annonsen kommit ut än. Men nu vet hon.

Men ja, det är så rehabiliterande att jobba heltid så man kraschar resten av livet. :meh:

Om du vill söka det här jobbet så tänker jag att du ha följande alternativ.

1. Jobba heltid, ta flexledigt för tandläkarbesök, habilitering psykolog etc.
2. En bit fram i processen nämna att du har vissa besök som du behöver göra på arbetstid såsom tandläkare, habilitering, etc. och fråga vilka möjligheter det finns att ta tjänstledigt för detta.
Att flexa flera timmar i veckan kommer jag aldrig att orka. Då kommer jag gå in i väggen snabbare än kvickt.
 
Jag tycker inte det är riktigt schysst att komma med det när man redan fått jobbet. Möjligen fråga om man får ledigt men inte kräva det. Ska jag ta upp frågan om förebyggande sjukpenning så känner jag att jag måste ta upp det redan på intervjun. Men jag lär ju aldrig få förebyggande sjukpenning för boendestöd.


Jag har redan sökt jobbet. Min ena referens, som ju också jobbar på arbetsplatsen, visste inte ens att annonsen kommit ut än. Men nu vet hon.

Men ja, det är så rehabiliterande att jobba heltid så man kraschar resten av livet. :meh:


Att flexa flera timmar i veckan kommer jag aldrig att orka. Då kommer jag gå in i väggen snabbare än kvickt.
Ledigt utan lön för de timmar som det behövs. Jag har svårt att tro att de kan neka det
 
Men jag snackade ju med min ena referens idag och hörde mig för om arbetstiderna och de var samma som förut, vilket innebär att man slutar 13.00 på fredagar. Så fredag eftermiddag kan jag få plats med boendestödet. Pust. Kommer vara slut som en färdiganvänd disktrasa till helgen.
 
Det är mycket som inte är riktigt schysst. Jag söker jobb och är visserligen ärlig, men jag kanske inte lägger vartenda kort på bordet redan i ansökan för då skulle jag sållas bort ytterligare ännu mer än jag gör som handikappad. Jag är otroligt kompetent, men det ser en tilltänkt arbetsgivare inte i ansökan utan de fastnar på funktionsnedsättningarna, ibland undrar jag om de ens läser rekommendationsbreven, för inte ringer de referenser och hör ens, utan de fastnar direkt och sållar bort mig, lägger ut ny annons igen eftersom de inte fick in lämplig sökande......

Så, riktigt schysst, det beror på.
 
Men jag snackade ju med min ena referens idag och hörde mig för om arbetstiderna och de var samma som förut, vilket innebär att man slutar 13.00 på fredagar. Så fredag eftermiddag kan jag få plats med boendestödet. Pust. Kommer vara slut som en färdiganvänd disktrasa till helgen.
Då är boendestöd fixat och så förebyggande sjukpenning på det andra, ta det med habiliteringen före arbetsgivaren :)
 
Lite beror det på vilket slags jobb det rör sig om? Vissa jobb är ju fruktansvärt dränerande och då är man verkligen som en urvriden trasa när man kommer hem. Andra jobb är roliga och givande och GER energi. Vilken typ av arbete är detta jobbet som du eventuellt ska söka?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 939
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 208
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: ginnies
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp