Bukefalos 28 år!

Hur gör man rent badkaret?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Kära bukefalister!

Flyttade för 3 veckor sedan in i en lägenhet som har ett badkar. Innan har jag bott i ett hus där det städades av hyresvärden, och innan det bodde jag hemma där vi endast hade dusch.
Så nu till frågan, hur gör man lättast och bäst rent badkaret? Vilka produkter använder ni? Skrubbar ni rent eller torkar ni bara av eller hur gör ni?
Har ni några bra tips så dela gärna med er! :idea:

Kram!
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

Jag sköljer ur, avfläckar när fläckar uppstår och städar vid behov. Kem anpassas efter vad som ska tas bort, i regel använder jag ett vanligt allrengöringsmedel, men jag har både badrums-/kakelrengöring och kalkborttagningsmedel på hyllan. Använder en vanlig microduk. Använder man Scotch-Brite ska man inte använda de som är gröna.
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

*kl*

Jag fick ett badkar av min mamma, det hade legat i källaren ett bra tag. Grejen är att det ser ut som att någon upprepade gånger kissat i badkaret utan att spola på vatten.. Hur jag än skrubbar så är det GULT i mitten :crazy:

Nån som vet hur jag blir av med det gula?

Förresten, ja rengör med mr.muscle badrumsspray. Den funkar fint till porslinet men uppenbarligen inte till emaljen. Hade en klorrengöring förut, men den var en riktig miljöbov så det tänker jag inte köpa igen trots att den t.o.m blekte min vägg :D.
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

Vi hade liknande beläggning i badkaret i vår förr-förra lägenhet (det är kalk och tvålrester). Kaustiksoda löste (haha) det problemet upptäckte vi efter att ha löst en propp i avloppet.

OBS! att kaustiksoda inte ska användas varsomhelst, närsomhelst, t.ex. inte i plaströr.
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

*kl*
Rekommenderar inte "Rent Hus"- tanterna halverade citroner och grapefrukter med salt på för att få bort kalkbeläggningar på kakel, badkar och liknande? Kan ju vara värt att prova. :)
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

LOL.

/Kimz0r, lokalvårdare.
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

jag fnissar också lite åt det rådet :p
/wtf, föredetta lokalvårdare
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

grumme grönsåpa utblandat med vatten i sprayflaska och tvättsvamp... gnugg gnugg gnugg
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

*kl*
Rekommenderar inte "Rent Hus"- tanterna halverade citroner och grapefrukter med salt på för att få bort kalkbeläggningar på kakel, badkar och liknande? Kan ju vara värt att prova. :)

tänkte precis faktiskt säga att citronsaft är väldigt bra faktiskt. Har dock bara provat det i fina té-koppar som fått äckliga fläckar - fattar inte hur badkaret ska kunna dränkas i citronsaft (okej annat än om man gnuggar med halv citron) :banana:
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

Har du provat det? Som kemist känns det som att citron & grape mot "kalk" make sense eftersom det är syror i båda och det är ju just syror som löser upp "kalk"-beläggningar.

Generellt tycker jag att man ska vara snäll mot sig själv, sina barn & miljön och använda så milda kemikalier som möjligt. Det finns alldeles för mycket farliga kemikalier i det som står i folks städskåp (och till visst del schampohyllor etc).
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

Ja, jag har provat. Möjligen kan det fungera mot enstaka, nyligen tillkomna kalkfläckar (tänk vattenstänk på kakel), men är det mer än så (vilket det oftast är på t.ex. munstycken och i badkar) kan man få gnugga till tids ände, eftersom citron helt enkelt inte är starkt nog.
 
Sv: Hur gör man rent badkaret?

*Knuffar upp en gammal tråd*

Jag knuffar upp en gammal tråd och påpekar att man ska inte fnysa åt de rara städtanternas råd! Vårt badkar var riktigt smutsigt, och blev inte rent vad jag än använde. Då såg jag på Rent Hus att man kunde blanda salt och bakpulver, mitt badkar har aldrig varit så rent! Behövde knappt ta i när jag skrubbade ens.
 

Liknande trådar

Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 365
Senast: Nytant
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 841
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 620
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp