Hur hade du gjort i den här situationen?

Jag hade aldrig gjort en videohälsning, men hade kunnat skicka ett telegram. Jag hade även kunnat bidra med en mindre summa pengar till en gemensam present från tex familjen eller jobbarkompisar även om jag inte är bjuden.

På mitt bröllop fick vi telegram och presenter från våra före detta gemensamma jobbarkompisar, från våra nya jobbarkompisar och från min partners kusiner som inte var bjudna. Så tycker inte att det är konstigt med olika former av lyckönskningar utan att vara bjuden på bröllopet.
Jag kan i scenariot vara med om en present som delas ut vid ett annat tillfälle (om relationen är sådan - vilket inte är intrycket TS ger mig) och hör jag att någon, som jag på något sätt känner ska gifta sig, så naturligtvis gratulerar jag på något sätt - men jag gör det inte i samband med en större fest om jag inte är bjuden.

(Detta gäller inte om jag hör till en oinbjuden "krets" t.ex. arbetskompisar, stallgäng, hela tjocka släkten när brudparet valt att hålla det litet etc).
 
Är jag inte bjuden till bröllopet ska de inte komma och förvänta sig presenter från mig heller. Snacka om att vara snål, spara pengar genom att begränsa antalet gäster men ändå förvänta sig en massa presenter från alla som inte blev bjudna, herre min jävel, det kan de glömma. Kan på sig höjd dra mig till att skicka en gratulation på Facebook men inte mer i det läget.
 
Jag hade varken köpt present eller skickat hälsning. Jag hade nöjt mig med att gratulera tex på facebook eller när vi ses.
No hard feelings men det hade bara känts konstigt att göra annorlunda.
 
En vän/släkting till dig ska gifta sig. Ni träffar varandra några gånger om året i större sällskap och evenemang, men umgås inte annars. Av den här anledningen är du inte heller bjuden till bröllopet.

Du får frågan att köpa en present till brudparet för att fira deras dag.

Du får även frågan att skicka in en videosnutt på dig själv med en hälsning till brudparet, som sedan ska spelas upp på bröllopet.

Hade du köpt present/skickat en videohälsning? Varför, varför inte? Skiljer sig din tankegång huruvida det är en släkting eller vän som gifter sig?

Jag hade inte köpt nåt eller gjort video om jag inte ens var bjuden.
Hade jag varit bjuden hade jag förmodligen tackat nej till att komma ändå (andras festligheter och firanden är inte min grej) men hade i så fall kunnat anstränga mig att köpa in mig i nån present och skicka videohälsning
 
Så himla knepigt gjort av toastmänniskan, det känns verkligen som att den gjort en riktig groda här. Jag hoppas för parets skull att det blir okej ändå i slutänden - för nej, naturligtvis skulle inte jag heller vilja skicka vare sig hälsning eller bidrag till ett bröllop jag inte blivit bjuden till;
inte efter en uppmaning att göra det i alla fall. :)
Efter eget omdöme skulle jag visst kunna göra det, bara för att jag var glad för deras skull liksom. :)
 
Toastmadame har tagit kontakt med en familjemedlem till brudparet (från min sida) som fått i uppdrag att skicka förfrågan till oss som av någon anledning inte kan komma.

Jag tror familjemedlemmen inte har koll på vilka som blev bjudna och inte, och skickade vidare till hela släkten?
 
Du hade köpt present och skickat videohälsning även om du inte varit bjuden till bröllopet?

Det är alltså alla som inte kommer av olika anledningar som fått förfrågan. Bjudna som oinbjudna.

Hade det spelat någon roll om det varit ett mindre eller, som i detta fall, ett större bröllop med en massa, för dig, okänt folk?

Nej de som spelar roll är väl de som gifter sig :)
Hade jag blivit tillfrågad att lägga en slant på en present och att nån anordnat en videohälsning som skulle göras till brudparet och de är mina vänner/släkt hade jag gjort det.

Jag ser de bara som en liten ansträngning från min sida och svarade hur jag skulle gjort :)

Hade inte tagit initiativet själv men nu blev man tillfrågad
 
Nej de som spelar roll är väl de som gifter sig :)
Hade jag blivit tillfrågad att lägga en slant på en present och att nån anordnat en videohälsning som skulle göras till brudparet och de är mina vänner/släkt hade jag gjort det.

Jag ser de bara som en liten ansträngning från min sida och svarade hur jag skulle gjort :)

Hade inte tagit initiativet själv men nu blev man tillfrågad

Fast jag tror inte att det är brudparets initiativ, är smått övertygad om att det är en pinsam miss från toastmaster/madame som inte kommer ge annat än cringe-känsla på bröllopet...
 
Fast jag tror inte att det är brudparets initiativ, är smått övertygad om att det är en pinsam miss från toastmaster/madame som inte kommer ge annat än cringe-känsla på bröllopet...

Jaha jag trodde att den som frågat visste att man inte var bjuden

Har varit med på present innan till ett bröllop jag inte var bjuden på.
Antog att de inte hade råd att bjuda kusiner då de blev ett stort bröllop men ville ändå ge dem mina lyckönskningar
 
Är jag inte bjuden till bröllopet ska de inte komma och förvänta sig presenter från mig heller. Snacka om att vara snål, spara pengar genom att begränsa antalet gäster men ändå förvänta sig en massa presenter från alla som inte blev bjudna, herre min jävel, det kan de glömma. Kan på sig höjd dra mig till att skicka en gratulation på Facebook men inte mer i det läget.

Brudparet verkar ju inte veta något om initiativet utan det är toastpersonen som har dragit igång det hela. Det nog få människor som inte måste begränsa antalet gäster på vilken fest det vara må om den eller de som bjuder in ska betala kalaset själva. Det har inget med snålhet att göra!

Beträffande sakfrågan: jag hade absolut inte skickat en videohälsning! Om vi bortser från att jag har foto- och videofobi så tycker jag att hela initiativet är fullständigt förryckt. Jag hade ringt upp toastpersonen och frågat vad hen håller på med. För som det redan påpekats tidigare är risken stor att det hela bara blir väldigt jobbigt för brudparet och även för gästerna.

Present beror helt på förhållandet till brudparet. Det har nog hänt att arbetskamrater gift sig och jag varit med om att skicka ett telegram och present trots att bröllopet skett inom familjekretsen. Det tycker jag inte känns konstigt.
 
Men erkänn att det blir ett oförglömligt bröllop. Inte nog med alla "Jag är ingen talare" som bevisar det i tio minuter medan maten kallnar på tallriken. Nu blir det en uppspelning a videohälsningar under en halvtimme eller så ovanpå det.:rofl:

Eller ska de nygifta titta dagen efter? Upplagt för "Jag SA ju att vi skulle bjudit X"!
 
Kan det vara här som det har blivit ett missförstånd? "De som inte kan komma" (dvs är inbjudna men har förhinder) är ju något helt annat än de som inte är inbjudna.
Det är jag som uttryckte mig klantigt. I förfrågan står det mer eller mindre ordagrant om de som inte är med på tillställningen har tid/lust att skicka in en videohälsning till brudparet.

Familjemedlemmen som fått i uppdrag av toastmaster att fråga detta har bra koll på vilka som inte har blivit bjudna.

Sedan kan jag inte svara på om toastmastern har gjort en tankevurpa, men utifrån hur frågan är skriven tolkar jag det som att alla som inte kommer vara där gärna får skicka en hälsning.
 
Toastmaster/madame har bett om videohälsning från alla oinbjudna för att spela upp som en kort film.

Present har övriga släktingar frågat om jag ville köpa.

Jag hade spontant velat strimla den toastmastern.
Rent handgripligen hade jag gjort någonting. Är jag inte bjuden får de inte heller någon hälsning eller present av mig. Så krass är jag.
Det hade varit en annan sak om jag säg skadat mig eller blivit sjuk och inte kunnat delta, då hade jag mer än gärna velat skicka både hälsning och present, men inte som situationen är nu.
 
Att sitta och titta på ett antal videohälsningar från folk som inte kommer på bröloppet låter ungefär lika intressant som att titta på bilder från en fest man inte deltagit i där man inte känner mer än någon enstaka person eller lika intressant som att läsa telefonkatalogen. Värre party pooper kan jag inte tänka mig
 
Att sitta och titta på ett antal videohälsningar från folk som inte kommer på bröloppet låter ungefär lika intressant som att titta på bilder från en fest man inte deltagit i där man inte känner mer än någon enstaka person eller lika intressant som att läsa telefonkatalogen. Värre party pooper kan jag inte tänka mig

Det måste vara världens sämsta idé att tillföra ett bröllop om man vill ha fest. De bortvaldas påtvingade inspelningar av sig själva.

Fast det vore en ganska bra hämnd av de bortvalda, de slipper ju lida sig igenom skiten....

” Hej, det här är S. Ni känner inte mig , jag känner inte er och jag blev bara inbjuden att delta via förinspelad video. Just nu sitter vi enligt planen och har festmiddag på lokal X, helt utan förinspelad video och tal. Min present till brudparet var en inbjudan till festmiddagen, men av någon anledning tackade de nej för att istället se denna trista inspelning. Ha så roligt på bröllopet, nästa video är säkert snäppet bättre.”
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 074
Senast: Mineur
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 477
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 337
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp