Hur hanterar ni lösspringande hundar?

Ja jag tycker att det är att visa respekt mot sina medmänniskor att ha sin hund kopplad när man är ute och går med den på gångvägar och promenadstråk centralt i stan, i områden där det vistas många hundar och människor på prime time. Det handlar inte om att inskränka någons utrymme att ha sin hund lös, men jag tycker att man kan ha det där det finns gott om plats och inte där man ska mötas på några meters avstånd. Med den lydnaden man har på en väldresserad hund är det ju inte direkt en kamp att ha den kopplad.
Det finns hundrädda personer också och de skiter fullständigt i om jag säger att min hund är snäll. Och det finns hundar med problem som blir stressade av lösspringande hundar. Den respekten kan man visa andra hundägare som kanske inte är lika lyckliga att ha en så problemfri hund som bla de jag refererade till.

Jag är övertygad om att en hund som blir stressad av andra hundars beteende blir betydligt mer stressad över en ilsken hund som slänger sig i kopplet än av en lös hund som lydigt går fot bredvid sin ägare med sin uppmärksamhet riktad mot ägaren.
 
Så du menar att bara för att andras tankar kan påverkas negativt av en lös hund (trots att den lösa hunden uppför sig jättefint och inte gör något fel) så tycker du att den hunden ska gå kopplad? Jag håller inte med.

Jag vill inte möta en lös hund på tex en smal gångbana med staket på båda sidor när jag inte har en aning om hur den mötande hunden är - oavsett hur snäll och lydig den egentligen är. Så svårt är det inte att kasta på ett koppel vid möten med folk/folk med andra hundar. Hur snäll hunden än är, så kan en mötande hund någon gång "säga något fult" och den lösa hunden reagerar. Det handlar om att visa respekt för sin omgivning :)
Här finns oerhört många hundrädda människor och det spelar ingen roll hur snäll en hund är för dessa människor.
 
Det borde du göra, det är ditt ansvar som hundägare när du har din hund lös att just ta de personerna på stort allvar.
Och sedan tycker jag du motsäger dig själv, om nu din hund är så lydig som du påstår, och bara strosar lite stillsamt vid vägkanten där du/ ni går så kan det rimligtvis inte vara några problem för dig att koppla hunden vid möten.
Jag vill då rakt inte ha en lös hund så NÄRA som 10 m när jag är ute och går med min vovve.

Jag betvivlar inte att du anser dig ha rätt att ha din hund lös, men du måste förstå och acceptera att andra som du möter inte har någon skyldighet att läsa av din hund som en säker och lydig hund, sedan tror inte jag att din hund alltid är riktigt nära dig utan en del kanske tom många reagerar för det är under barnkammartid o de tycker hunden är för långt från dig och stör det vilda.

Jag tror knappast att hunden (som inte jagade) störde mer än vilken som helst av områdets utekatter.
 
Jag vill inte möta en lös hund på tex en smal gångbana med staket på båda sidor när jag inte har en aning om hur den mötande hunden är - oavsett hur snäll och lydig den egentligen är. Så svårt är det inte att kasta på ett koppel vid möten med folk/folk med andra hundar. Hur snäll hunden än är, så kan en mötande hund någon gång "säga något fult" och den lösa hunden reagerar.

Några såna gångbanor brukade jag inte gå på. Kan inte komma på att det finns någon sån här i närheten. Möjligtvis om man går på en bro över en liten bäck. Men ingen gångbana med staket.
 
Några såna gångbanor brukade jag inte gå på. Kan inte komma på att det finns någon sån här i närheten. Möjligtvis om man går på en bro över en liten bäck. Men ingen gångbana med staket.
Här finns många sådana gångbanor med trädgårdar på ena sidan och spårvagnsspår på andra sidan. Eller gångbanor mellan hus osv.
 
Hur jag hanterar lösspringande hundar bereror på hur dom beter sig.
Jag har slagits med flera med sparkar osv, där dom försökt klippa mina jyckar. Jag har puttat bort andra som varit envisa och velat hoppa på mig och hälsa (skitkul med superleriga glada jyckar...). Jag har stannat och hållt fast vissa andra som velat följa efter tills ägare dykt upp (och som antingen fått skäll eller en pratstund beroende på hur dom uppfört sig).
Vissa hundar har jag förbannat mig själv för att jag inte haft något billigt koppel att binda upp dom med när det gällt en kåt hane som jagat efter mina löptikar.....:banghead:
 
Det händer här då det är staket längst med spåret - men det innebär att det blir väldigt trångt för mötande om det skulle hända något mellan två främmande hundar i möte.

Ok, då förstår jag hur det ser ut.

Jag är mer orolig när jag passerar någon som har en ilsken hund i flexikoppel än när jag passerar någon som har en lydig hund lös gåendes fot faktiskt. Folk har inte alltid koll på hur långt kopplet når och inte alltid reaktionsförmågan att trycka på knappen i tid innan hunden hunnit några meter.
 
Strunt i vad ägaren påstår och gå efter vad du ser. Om du ser en hund som lydigt går fot bredvid sin ägare med all sin uppmärksamhet på ägaren och du ser att det är här en människa som tränar mycket med sin hund d.v.s. ingen som bara har hund för sällskapets skull utan en riktig hundmänniska som lägger tid och energi på hundträning. Sånt tycker jag ofta syns rätt tydligt. Ber du ändå ägaren att koppla hunden? Det gör inte jag. Jag läser av hur den andra hunden beter sig och dess energi och vart den riktar uppmärksamheten och gör min bedömning efter det. Om ägaren sen håller hunden hos sig med ett koppel eller genom att säga åt hunden att gå fot eller om hunden självmant struntar i oss det bryr jag mig inte om. Så länge hunden inte kommer fram till mig och min hund så bryr jag mig inte vilken strategi den andra hundägaren har.

Varenda möte och varenda möte. Det kan ju vara att man går i en halvtimme och möter två andra på hela rundan. Ska hunden gå kopplad resten av tiden för att det är tråkigt för hunden att gå fot vid de två tillfällena? Det var väl ändå en dålig ursäkt. Möter man folk hela tiden är det annan sak och då är det ju enklare att ha hunden kopplad. Men några enstaka möten på en annars lugn runda är ju ingen anledning att gå kopplad hela rundan.

Jag upprepar. Ingen hund är lydig jämt!
Vad jag ser behöver inte vara det som kommer att bestå genom hela hundmötet.
Vår äldsta tik som i 7 år tävlat i lydnad skulle absolut gå i perfekt fotgåend med 100% fokus fram till två meter innan ett hundmöte, och 95% av gångerna skulle hon passera så. Men hon ogillar hundar och skulle ta chansen någon gång.

Jag kan faktiskt inte fatta varför hunden måste vara lös. Är det jobbigt att koppla hunden 2 ggr på promenaden?

Ganska många ogillar att möta lösa hundar och jag har svårt att först varför man som hundägare inte vill visa hänsyn och vara med att samarbeta till trevliga möten för andra än sig själv.
Jag har Schäfer och jag märker ofta att många, både med och utan hund, tycker det är lite jobbigt att möta oss. Det är så himla lite som krävs av mig för att göra mötet trevligt för oss båda. Jag tar ett steg av vägen/stigen och platslägger hundarna. Det signalerar till mötande att jag har hundar under lydnad och kontroll samt att de är på lite avstånd. Och så säger jag hej. Jag får oftast tack tillbaka och en lättad min. Ffa från de med barn eller små hundar. Alla är glada.
Visst, jag kan ha attityden "jag skiter i om ni tycker det är otrevliga att möta oss. Det är erat problem, inte mitt. Jag har rätt att gå på som jag vill för jag vet att inget kommer att hända", fast hur kul är det att vara den som folk faktiskt inte vill möta?
 
Jag upprepar. Ingen hund är lydig jämt!
Vad jag ser behöver inte vara det som kommer att bestå genom hela hundmötet.
Vår äldsta tik som i 7 år tävlat i lydnad skulle absolut gå i perfekt fotgåend med 100% fokus fram till två meter innan ett hundmöte, och 95% av gångerna skulle hon passera så. Men hon ogillar hundar och skulle ta chansen någon gång.

Jag kan faktiskt inte fatta varför hunden måste vara lös. Är det jobbigt att koppla hunden 2 ggr på promenaden?

Ganska många ogillar att möta lösa hundar och jag har svårt att först varför man som hundägare inte vill visa hänsyn och vara med att samarbeta till trevliga möten för andra än sig själv.
Jag har Schäfer och jag märker ofta att många, både med och utan hund, tycker det är lite jobbigt att möta oss. Det är så himla lite som krävs av mig för att göra mötet trevligt för oss båda. Jag tar ett steg av vägen/stigen och platslägger hundarna. Det signalerar till mötande att jag har hundar under lydnad och kontroll samt att de är på lite avstånd. Och så säger jag hej. Jag får oftast tack tillbaka och en lättad min. Ffa från de med barn eller små hundar. Alla är glada.
Visst, jag kan ha attityden "jag skiter i om ni tycker det är otrevliga att möta oss. Det är erat problem, inte mitt. Jag har rätt att gå på som jag vill för jag vet att inget kommer att hända", fast hur kul är det att vara den som folk faktiskt inte vill möta?

Återigen, det finns saker i samhället som jag ogillar att möta, se eller höra och sånt jag tycker att onödigt eller obehagligt. Men jag kräver inte att alla ska anpassa sig efter det. T.ex tycker jag att motionscyklister är obehagliga att möta om jag är ute och rider. De kör jättesnabbt och är knäpptysta. Men jag kan ju inte kräva att de hoppar av sina cyklar och stannar och går åt sidan så fort de ser en ryttare. Däremot kan man begära att de kanske saktar ner lite och tar ut ett ordentligt avstånd. Är jag ute ensam en sen kväll så tycker jag att vissa män (ensamma eller i grupp) är obehagliga. Men jag kräver inte att alla män anpassar sig efter det. Det enda jag begär är att de inte utsätter mig för nåt brott.
 
Jag beter mig så som jag önskar att andra skulle bete sig gentemot mig. Det rör sig om allmänt hyfs. Detta innebär att jag kopplar hunden när vi ska passera barn, ryttare, andra kopplade hundar etc. Det rör sig ju inte om jättelånga sträckor som hunden ska vara kopplad vid passage :)
 
Jag upprepar. Ingen hund är lydig jämt!
Vad jag ser behöver inte vara det som kommer att bestå genom hela hundmötet.
Vår äldsta tik som i 7 år tävlat i lydnad skulle absolut gå i perfekt fotgåend med 100% fokus fram till två meter innan ett hundmöte, och 95% av gångerna skulle hon passera så. Men hon ogillar hundar och skulle ta chansen någon gång.

Jag kan faktiskt inte fatta varför hunden måste vara lös. Är det jobbigt att koppla hunden 2 ggr på promenaden?

Ganska många ogillar att möta lösa hundar och jag har svårt att först varför man som hundägare inte vill visa hänsyn och vara med att samarbeta till trevliga möten för andra än sig själv.
Jag har Schäfer och jag märker ofta att många, både med och utan hund, tycker det är lite jobbigt att möta oss. Det är så himla lite som krävs av mig för att göra mötet trevligt för oss båda. Jag tar ett steg av vägen/stigen och platslägger hundarna. Det signalerar till mötande att jag har hundar under lydnad och kontroll samt att de är på lite avstånd. Och så säger jag hej. Jag får oftast tack tillbaka och en lättad min. Ffa från de med barn eller små hundar. Alla är glada.
Visst, jag kan ha attityden "jag skiter i om ni tycker det är otrevliga att möta oss. Det är erat problem, inte mitt. Jag har rätt att gå på som jag vill för jag vet att inget kommer att hända", fast hur kul är det att vara den som folk faktiskt inte vill möta?

Det är bra att du känner din hund och att du anpassar dig efter det. Det borde fler göra.
 
Jag är övertygad om att en hund som blir stressad av andra hundars beteende blir betydligt mer stressad över en ilsken hund som slänger sig i kopplet än av en lös hund som lydigt går fot bredvid sin ägare med sin uppmärksamhet riktad mot ägaren.

Eh ja? Varför skulle en hund med lydnadsdisciplin som lös, bli ilsken och slänga sig i kopplet så fort den går i koppel? Jag förstår nog inte riktigt frågeställningen.
 
Återigen, det finns saker i samhället som jag ogillar att möta, se eller höra och sånt jag tycker att onödigt eller obehagligt. Men jag kräver inte att alla ska anpassa sig efter det. T.ex tycker jag att motionscyklister är obehagliga att möta om jag är ute och rider. De kör jättesnabbt och är knäpptysta. Men jag kan ju inte kräva att de hoppar av sina cyklar och stannar och går åt sidan så fort de ser en ryttare. Däremot kan man begära att de kanske saktar ner lite och tar ut ett ordentligt avstånd. Är jag ute ensam en sen kväll så tycker jag att vissa män (ensamma eller i grupp) är obehagliga. Men jag kräver inte att alla män anpassar sig efter det. Det enda jag begär är att de inte utsätter mig för nåt brott.

Så för att andra beter sig respektlös är det okej att du beter dig respektlöst? Två fel gör inte ett rätt.

Jag vet en hund som gör stor skillnad på kopplade och lösa hundar. Möter han en hund som går lös fot vid sin ägare gör han utfall, möter han en kopplad hund gör han inte utfall.
 
Eh ja? Varför skulle en hund med lydnadsdisciplin som lös, bli ilsken och slänga sig i kopplet så fort den går i koppel? Jag förstår nog inte riktigt frågeställningen.

Ok, läs det fetade i citatet nedanför:

Ja jag tycker att det är att visa respekt mot sina medmänniskor att ha sin hund kopplad när man är ute och går med den på gångvägar och promenadstråk centralt i stan, i områden där det vistas många hundar och människor på prime time. Det handlar inte om att inskränka någons utrymme att ha sin hund lös, men jag tycker att man kan ha det där det finns gott om plats och inte där man ska mötas på några meters avstånd. Med den lydnaden man har på en väldresserad hund är det ju inte direkt en kamp att ha den kopplad.
Det finns hundrädda personer också och de skiter fullständigt i om jag säger att min hund är snäll. Och det finns hundar med problem som blir stressade av lösspringande hundar. Den respekten kan man visa andra hundägare som kanske inte är lika lyckliga att ha en så problemfri hund som bla de jag refererade till.

För de hundarna är ett hundmöte med en ilsken kopplad hund mer stressande än ett hundmöte med en lydig lös hund som går fot och har sin uppmärksamhet på sin ägare. Jag säger inte att dessa två hundar jag beskriver är samma hund. Min poäng är att för hunden som du beskriver (det fetade) så är inte kopplet en magisk sak som gör att hunden som sitter fast i kopplet blir ofarlig. Om man ska ta hänsyn till de hundar som blir stressade av andra hundars beteenden borde väldigt många som går med sin hund kopplad 100% av tiden tänka till och träna sin hund att bete sig vid hundmöten. Men alldeles för många tycker att det räcker att sätta på hunden ett koppel och sen låta den bete hur illa som helst.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 145
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 635
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 097
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp