Hur hanterar ni lösspringande hundar?

Så för att andra beter sig respektlös är det okej att du beter dig respektlöst? Två fel gör inte ett rätt.

Jag vet en hund som gör stor skillnad på kopplade och lösa hundar. Möter han en hund som går lös fot vid sin ägare gör han utfall, möter han en kopplad hund gör han inte utfall.

Fast jag tycker inte att det är respektlöst att passera med en lydig hund som ignorerar de vi passerar. Jag tycker inte heller att det är respektlöst av män att vara ute efter att det blivit mörk eller att motionscyklister inte stannar och går åt sidan när de ser mig och hästen.
 
Går du inte åt sidan med häst?

Jo, så gott jag kan. Vad har det med saken att göra? Det är ju hästen som potentiellt sett kan bli rädd för cyklisterna. Alltså borde (enligt resonemanget här i tråden) cyklisterna göra precis allt de kan för att undvika att skrämma hästen, vilket borde innebära att de stannar så fort de ser oss och går åt sidan och väntar tills vi passerat. Men det är ju inte rimligt att kräva det. Det rimliga är att de saktar ner lite och håller avståndet.
 
Jag vill inte möta en lös hund på tex en smal gångbana med staket på båda sidor när jag inte har en aning om hur den mötande hunden är - oavsett hur snäll och lydig den egentligen är. Så svårt är det inte att kasta på ett koppel vid möten med folk/folk med andra hundar. Hur snäll hunden än är, så kan en mötande hund någon gång "säga något fult" och den lösa hunden reagerar. Det handlar om att visa respekt för sin omgivning :)
Här finns oerhört många hundrädda människor och det spelar ingen roll hur snäll en hund är för dessa människor.
En sådan hade vi innan, gick alltid fot vid möte (bil/ cykel/ gående/mm), sa den andra hunden inget så inga problem medan om den andra hunden bara så lite som höjde svansen någon cm eller viskade något annat så försvann allt fokus från mig till andra hunden, min var rasande.
Så håller helt med att fokus kan skifta på en millesekund
 
@Lingon Hundar som beter sig så i kopplet är inte heller trevliga nej, och ja det finns många. Som ägare till en sådan hoppas jag att man tar ut avståndet och försöker träna hundmöten under ordnade former, tills problemet är löst får man minimera olägenheten så att säga dvs hålla avstånd. Och jag är vid evigt tacksam ifall att såna hundar hålls kopplade och hoppas att de under inga omständigheter kommer lösa :crazy:

Men att det finns andra hundrelaterade problem än lösa hundar utesluter ju inte att man kan göra så lite som att koppla sin hund och med det respektera att alla inte litar fullt på ens hund. Voff beskrev det bra, att man tar sitt ansvar för att göra mötesupplevelsen trevlig för alla. Som hästägare tänker jag mkt på just sånt, att föregå med gott exempel. Det gör att en större mängd icke-hästmänniskor i det långa loppet får ett gott öga till hästfolk vilket gynnar oss på sikt i diverse situationer. Är min förhoppning. Samma sak är det med hundfolk. Man blir lite en ambassadör oavsett man vill det eller ej.
 
En sådan hade vi innan, gick alltid fot vid möte (bil/ cykel/ gående/mm), sa den andra hunden inget så inga problem medan om den andra hunden bara så lite som höjde svansen någon cm eller viskade något annat så försvann allt fokus från mig till andra hunden, min var rasande.
Så håller helt med att fokus kan skifta på en millesekund

Den hunden ska ju inte gå lös om den triggas igång av en sån sak och blir rasande. Ska man ha den lös får det ju vara där den inte riskerar att möta sånt som triggar igång raseriet.

Den hunden jag berättade om gick omvägar runt hundar som var aggressiva. Han var undergiven av naturen och sökte aldrig bråk och blev inte triggad av andra hundars aggressiva eller utmanande beteende. Hade han visat minsta lilla tendens till det hade han naturligtvis inte gått lös. Men under sina 11 år gjorde han inte det. Han var i slagsmål en gång vad jag minns och det var när en lös hund hoppade på honom när han gick kopplad. Då försvarade han sig naturligtvis. Men inte ens efter det reagerade negativt han om en annan hund kaxade sig mot honom.
 
Den hunden ska ju inte gå lös om den triggas igång av en sån sak och blir rasande. Ska man ha den lös får det ju vara där den inte riskerar att möta sånt som triggar igång raseriet.

Den hunden jag berättade om gick omvägar runt hundar som var aggressiva. Han var undergiven av naturen och sökte aldrig bråk och blev inte triggad av andra hundars aggressiva eller utmanande beteende. Hade han visat minsta lilla tendens till det hade han naturligtvis inte gått lös. Men under sina 11 år gjorde han inte det. Han var i slagsmål en gång vad jag minns och det var när en lös hund hoppade på honom när han gick kopplad. Då försvarade han sig naturligtvis. Men inte ens efter det reagerade negativt han om en annan hund kaxade sig mot honom.
Hon var aldrig lös utanför inhägnad utanför jakten.

Hur vet andra som inte känner din hund att den inte är sådan, för det räcker inte med att se att hunden någon möter går fot och har fokus på ägaren då fokus kan skifta på en millesekund.
 
Även om hunden går lydigt fot med all uppmärksamhet på ägaren?

Om en hund närmar sig jagar jag också bort dem men en hund som går fot fint hos sin ägare ignorerar jag helt.
Hundrädda personer vill se att en mötande hund sitter fast i föraren med ett ordentligt koppel, vilket är förståeligt. Vad en person som själv har hund och är hundvan tycker är inte intressant. För oss som tillhör hundägarkollektivet, vore det definitivt mycket bättre om alla kopplade upp även sin superlydiga hund vid hund- och människomöten. Något annat beteende är hänsynslöst mot allmänheten och mot andra hundägare.
 
Ja, det blir ju konstigt med en lag från Finland 🤦

Här står väl lite mer förklarat såsom du skriver, att de varierar från kommun till kommun.

https://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
Den sista paragrafen irriterar mig lite, hade blivit mäkta uppgiven om min hund blivit attackerad av en lös hund i min avhängnade trädgård och att det sedan är mitt fel.

Bor i Norge, här varierar det också från kommun till kommun. Här är det feks koppeltvång hela året på många platser jag trodde det inte var så. Tex i skogar på fjäll, det för att många vistas här och går tur men är väldigt folktomt mitt på dagen en vardag. Som hundägare menar jag man borde vara påläst de kommunala reglerna.

Tycker också man har ett ansvar som hundägare att göra möten som något trevligt för alla. Om man ser en hund på avstånd såsom ts beskriver, att man då släpper lös sin egen är väldigt otrevligt och taktlöst. Än så länge har det inte hänt mig då alla hundar här är kopplade på offentliga platser. Har också svårt att tro att en väluppfostrad hund tycker det är jobbigt att bli kopplad vid möte av hundar 2grr på en halvtimmes tur lr mer. Låter mer som att det är bekvämlighet och enklare för hundägare att slippa koppla. Jag litar automatiskt inte på andras hundar och håller med @Liran i inlägget
 
Men alltså har man sådan pli på sin hund att man tycker att den kan gå lös 24/7 så kan man också koppla den i två minuter utan minsta problem när man får möte. Annars är nog inte hunden så amazing som man påstår.
Och att andra inte visar hänsyn ska aldrig vara en ursäkt för att själv inte göra det, speciellt inte när det gäller en så sjukt simpel sak som att knäppa på kopplet en liten stund.
 
Jo, så gott jag kan. Vad har det med saken att göra? Det är ju hästen som potentiellt sett kan bli rädd för cyklisterna. Alltså borde (enligt resonemanget här i tråden) cyklisterna göra precis allt de kan för att undvika att skrämma hästen, vilket borde innebära att de stannar så fort de ser oss och går åt sidan och väntar tills vi passerat. Men det är ju inte rimligt att kräva det. Det rimliga är att de saktar ner lite och håller avståndet.

Du borde tänka så mot andra som kan bli rädd för din hund.
 
Jag tror knappast att hunden (som inte jagade) störde mer än vilken som helst av områdets utekatter.


Men just hundar ska hållas nära sin förare oavsett andra störningar och då såklart oavsett hundägarens, som i det här fallet, egna syn på saken.
Så jag tror att du har fått skäll för att andra ansett att din hund är lös för långt från dig.Om den inte vore för långt från dig så vore det väl värdens enklaste sak att koppla och på så vis visa att man är en seriös hundägare som tar andras rädslor på allvar.
 
Återigen, det finns saker i samhället som jag ogillar att möta, se eller höra och sånt jag tycker att onödigt eller obehagligt. Men jag kräver inte att alla ska anpassa sig efter det. T.ex tycker jag att motionscyklister är obehagliga att möta om jag är ute och rider. De kör jättesnabbt och är knäpptysta.

Men skillnaden är den att just hundägaransvaret är strikt. Och att man knappast riskerar bli anfallen och biten av ex en cyklist.
 
Problemet är bara att tio av tio vars hundar stör - använder exakt samma argument som du :meh: De anser också att deras hundar är lydiga och/eller snälla och inte stör: Att folk som stör sig är idioter som bara surar för att hunden är lös. Att deras hund minsann inte ska behöva gå i snöre för att andra inte håller rätt på sina hundar.

Fast om min hund går bredvid mig eller fot när vi möter andra hundar finns det väl ingen anledning för mig att koppla min hund? Men ja, jag brukar alltid gå och åt sidan och koppla mina hundar.
 
Ja. Min förra tik blev påhoppad och biten av en sådan ägare som själv påstod att hon hade perfekt koll. Men en dag brast lydnaden. Det finns INGA hundar som är 100% lydiga jämt.

Och vad är det för kul promenad för hunden om den måste gå i lydnad vid varenda möte?

Det beror på hur många man möter. Jag kopplar sällan upp om det dyker upp en annan människa utan tar in hundarna i lydnad, men så möter jag kanske 3-4 personer i veckan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 145
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 635
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 097
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp