Bukefalos 28 år!

Hur hanterar ni lösspringande hundar?

Har inga revolutionerande tips, de gånger det hänt brukar jag låta sträng och säga typ, "Gå till matte/husse, stick iväg!" eller liknande. De flesta (hundar) fattar vinken. Nu har jag en hund som kan bli aggressiv om han blir rädd, så jag vill absolut inte ha oinbjudna hundar i närheten. Av någon anledning tror folk att alla jaktlabbar älskar allt o alla. Att den reser ragg som en dingo med rabies och är försedd med "håll avstånd"- väst är inget man behöver bry sig om, tydligen.

Förvånansvärt många tycker att deras hund i så fall får skylla sig själv... iaf säger de det. Jag var ute och red och en hund (snäll men nyfiken) gick in bakom hästen och sniffade på bakbenen. Jag säger att jag inte kan garantera att hästen inte sparkar. Då svarar hundägaren att då får han skylla sig själv. Har också fått berättat för mig av vänner som sparkat undan närgångna hundar att ägarna efter sparken tackat för att hen sparkat deras hund för då kanske den lär sig att låta bli att gå fram. Vissa har en annan syn på saker och ting...
 
Förvånansvärt många tycker att deras hund i så fall får skylla sig själv... iaf säger de det. Jag var ute och red och en hund (snäll men nyfiken) gick in bakom hästen och sniffade på bakbenen. Jag säger att jag inte kan garantera att hästen inte sparkar. Då svarar hundägaren att då får han skylla sig själv. Har också fått berättat för mig av vänner som sparkat undan närgångna hundar att ägarna efter sparken tackat för att hen sparkat deras hund för då kanske den lär sig att låta bli att gå fram. Vissa har en annan syn på saker och ting...

Jag kan inte räkna hur många gånger jag fått det svaret från hundägare med lösa hundar som sprungit fram till vår äldsta tik.
Jag vrålar "ta hunden min bits"
De svarar " i så fall lär han sig nått men han är snäll så det går nog bra"

:banghead:
 
Förvånansvärt många tycker att deras hund i så fall får skylla sig själv... iaf säger de det. Jag var ute och red och en hund (snäll men nyfiken) gick in bakom hästen och sniffade på bakbenen. Jag säger att jag inte kan garantera att hästen inte sparkar. Då svarar hundägaren att då får han skylla sig själv. Har också fått berättat för mig av vänner som sparkat undan närgångna hundar att ägarna efter sparken tackat för att hen sparkat deras hund för då kanske den lär sig att låta bli att gå fram. Vissa har en annan syn på saker och ting...
Jag gissar att det kommer låta annorlunda om det skulle bli en rejäl spark med en rejäl skada som följd.
 
Jag kan inte räkna hur många gånger jag fått det svaret från hundägare med lösa hundar som sprungit fram till vår äldsta tik.
Jag vrålar "ta hunden min bits"
De svarar " i så fall lär han sig nått men han är snäll så det går nog bra"

:banghead:
Eller när man försöker förklara "men jag vill inte att MIN ska lära sig att 1) man kan behöva attackera andra hundar för att hålla dem på avstånd 2) om man är 35 kg schäfer i hyfsad form så är man BRA på att attackera andra hundar." Att folk inte kunde fatta att vår säkerhet var MITT jobb!

Till slut sa jag till en hundägare att "om det händer något så kommer jag inte att gå emellan - din hund är inte värd många rävören och jag har ingen lust att betala någon veterinär" Då blev jag polisanmäld
 
Vad rekommenderar du att man gör när en hund är påväg fram och man inte vill det?

Ja TS hade ju ett sätt som funkade och det är väl ett sätt, och här är det ändå samma plats och antagligen i mångt samma hundar och då blir problemet såklart annorlunda än om man möter och får på sig helt okända hundar som uppträder hotfullt som man ska gå i försvarsställning mot , och då tänker inte jag på en liten vattenspruta och ha med utan jag gör det som krävs och skulle om så hände så skulle jag sparka , om jag inte varit förutseende och köpt något spray, allt för att rädda min hund.

Om den framspringande hunden inget gör så gör inte heller jag något mot hunden men jag skulle säga till ägaren och går inte det hem kontaktar jag ansvarig polis för området.
Det verkar ju ändå som hundarna är snälla och om ägaren inte är med-sätt på koppel o ta med den till polisen eller något hundhem. Som hittegods utan ägare.
 
Ja TS hade ju ett sätt som funkade och det är väl ett sätt, och här är det ändå samma plats och antagligen i mångt samma hundar och då blir problemet såklart annorlunda än om man möter och får på sig helt okända hundar som uppträder hotfullt som man ska gå i försvarsställning mot , och då tänker inte jag på en liten vattenspruta och ha med utan jag gör det som krävs och skulle om så hände så skulle jag sparka , om jag inte varit förutseende och köpt något spray, allt för att rädda min hund.

Om den framspringande hunden inget gör så gör inte heller jag något mot hunden men jag skulle säga till ägaren och går inte det hem kontaktar jag ansvarig polis för området.
Det verkar ju ändå som hundarna är snälla och om ägaren inte är med-sätt på koppel o ta med den till polisen eller något hundhem. Som hittegods utan ägare.

Nu är det ju så att TS sökte tips på hur man kan hantera andra hundar som kommer fram som inte signalerar att dom är farliga då sättet som nu används riskerar att göra det. Vilket var precis det jag svarade på.
 
Nu är det ju så att TS sökte tips på hur man kan hantera andra hundar som kommer fram som inte signalerar att dom är farliga då sättet som nu används riskerar att göra det. Vilket var precis det jag svarade på.

Och jag svarar att problemet är upprepande och det är inte TS sak att uppfostra , med en vattenspruta, kvarterets lösa hundar och till det deras lata ägare , men det är inte jag att bestämma TS tycker kanske det är en jättebra ide att gå med en vattenspruta jag bara påminner att problemet kommer kvarstå om det nu är så stort som TS säger så kommer de sannolikt ändå springa fram om än kanske inte alla ( efter ett antal ggr) precis inpå om de nu gjort det förut.
Nä säg till den ansvarige polisen om det finns hundägare som släpper hundar vind för våg eller för långt från dem själva så problemet minskar, är ju ett gissel det där med hundägare som Åretrunt försvarar sin rätt att just deras hundar får springa hursom just för att deras hundar är så snälla och just för att deras hundar inte jagar .
 
Hej,
jag bor i ett område där jag måste hantera 3–5 lösspringande hundar per vecka. Vissa hundar springer vind för våg utan någon ägare i sikte, mesans vissa hundar har ägare som vägrar kalla in sina hundar. Jag har slutat träna lydnad på ett av de stora fälten pga att när ägare ser mig träna lydnad med min hund, släpper de sina hundar för att de ska få "busa" med min hund :rage:

Värt att nämna är att min hund avskyr när hundar springer fram till oss.

Min strategi är att vråla mot den andra hunden och bli hotfull så att den inte kommer fram till oss. Det är en strategi som funkar, men den signalerar inte direkt till min hund att jag har kontroll över situationen.

Har ni några andra tips på hur man hanterar lösspringande hundar?

MVH,

irriterad


Brukar vråla koppla hunden!!!

-den är snäll brukar de säga som släppt sin hund
- mitt svar Det är inte min😈 och det var inget ljug.
Då brukar de försöka kalla in hunden och bli väldigt stressade.

Tyvärr har lite många har noll koll på hund och inkallning eller ett jävla fexi koppel de ska håva in..

Och som du skriver hotfullt kropps språk brukar många hundar backa på.

Fattar inte varför folk inte kan fråga före de släpper hunden. Och som där jag bor varför ha den lös i motions spår och inte kalla in o koppla när det kommer någon. Utan de blir sura när man söger till att koppla sin hund.
Vill ju inte passera med nån meter i mellan till främmande lös hund varken med eller utan hund.
 
Strunt i vad ägaren påstår och gå efter vad du ser. Om du ser en hund som lydigt går fot bredvid sin ägare med all sin uppmärksamhet på ägaren och du ser att det är här en människa som tränar mycket med sin hund d.v.s. ingen som bara har hund för sällskapets skull utan en riktig hundmänniska som lägger tid och energi på hundträning. Sånt tycker jag ofta syns rätt tydligt. Ber du ändå ägaren att koppla hunden? Det gör inte jag. Jag läser av hur den andra hunden beter sig och dess energi och vart den riktar uppmärksamheten och gör min bedömning efter det. Om ägaren sen håller hunden hos sig med ett koppel eller genom att säga åt hunden att gå fot eller om hunden självmant struntar i oss det bryr jag mig inte om. Så länge hunden inte kommer fram till mig och min hund så bryr jag mig inte vilken strategi den andra hundägaren har.

Varenda möte och varenda möte. Det kan ju vara att man går i en halvtimme och möter två andra på hela rundan. Ska hunden gå kopplad resten av tiden för att det är tråkigt för hunden att gå fot vid de två tillfällena? Det var väl ändå en dålig ursäkt. Möter man folk hela tiden är det annan sak och då är det ju enklare att ha hunden kopplad. Men några enstaka möten på en annars lugn runda är ju ingen anledning att gå kopplad hela rundan.

Ja man skall ha sin hund kopplad! Varför utsätta sig för något onödigt. Hur ska jag veta att hundrn jag möter inte tänker göra utfall? Alla hundar signalerar inte tydligt. Tränar man mycket ja då är det väll inte svårt att koppla son hund vid möte.
 
Nyttan är inte för din skull utan för mötande som kanske har sina skäl.

Då får de be mig koppla, fast det är högst troligt att de gått förbi innan jag hunnit trassla ut kopplen. Vilket är vad som hänt typ varje gång jag tänkt koppla på eget bevåg, så nu har jag helt enkelt lagt ned det.
 
Då får de be mig koppla, fast det är högst troligt att de gått förbi innan jag hunnit trassla ut kopplen. Vilket är vad som hänt typ varje gång jag tänkt koppla på eget bevåg, så nu har jag helt enkelt lagt ned det.

Fast då gör du det iaf om någon ber dig. Ett par i tråden anser att de inte behöver för de äger inte problemet typ.
 
Vissa människor är överkänsliga när det gäller lösa hundar. Jag kunde få skäll av folk som min hund inte ens tittat på (och inte gått närmre än 10 meter) bara för att han var lös. Han gick lugnt och stillsamt (han gjorde det mesta lugnt och stillsamt) i vägkanten med nosen i backen, nöjd med att vara i sin egen lilla värld. Människor och hundar var ointressanta för det var så han var uppfostrad och han var sån i sig själv. Om någon hund passerade som var aggressiv så behövde jag inte ens kalla in honom för jag visste att han gick en omväg runt dem för att han tyckte att de var lite obehagliga. En gubbe gnällde över att han var lös. Hunden hade inte varit i närheten av gubben, inte tittat på honom eller på annat sätt uppmärksammat honom. Gubben var bara upprörd över att jag inte hade koppel på hunden. Folk tänker inte alltid på att koppel kan gå sönder. Bandet jag hade med den hunden var betydligt starkare än ett koppel. Han jagade för övrigt inte det minsta lilla.

Men jag håller med dig att det finns tyvärr alltför många som inte borde ha sin hund lös. Jag måste dock erkänna att jag stött på förvånansvärt få såna hundägare i mina trakter faktiskt. De flesta har sina hundar kopplade och de som har de lösa har koll på dem. Men jag har väl haft tur. Däremot är det väldigt vanligt att folk med kopplade hundar låter sina hundar bete sig förjävligt i kopplet. Speciellt folk med små hundar. Förstår de inte att deras hundar kan råka illa ut när de beter sig så illa? Sen kan man ju hoppas att kopplet håller... gör det inte det så kan det gå riktigt illa om man inte uppfostrat sin hund.

Jag kan inte ta ansvar för att någon tycker att min hund stör bara för att den existerar.

Mina hundar ar tillrackligt lydiga for att vara losa och ga antingen bara bredvid, nagra meter bort, eller formell fot, men jag skulle inte ens dromma om att inte koppla hundarna nar jag moter nagon, bade nagon fotganare eller nagon med hund. Jag vill ju att de jag moter ska veta att min hund ar under kontroll och sa ofta jag sett nagon som SAGER att de har full koll och sedan kommer hunden farande pa min.
Jag plockade av 4 hundar som attackerade min rottis, bara en fick jag be henne spotta ut :o och det var en himla tur att hon inte bet, bara tog den i munnen. Den kom tillbaka efter att jag plockat av den fran henne och gett den till agaren ... som slappte den. :banghead:
MIN hund var i full kontroll och kopplad alla ganger och inte en enda gang strackte hon pa kopplet. De andra hundarna var losa och samtliga agare forsakrade mig att hunden hade ALDRIG gjort sa forut.

Ok, vid spårvagnsspår (eller vägar) hade jag inte velat ha nån hund lös.

Varfor inte?

Det är möjligt, men jag ser inte nyttan. Speciellt inte när hundarna självmant kommer in till sidan. De kan rutinen.

Darfor att det ar respektlost mot andra manniskor. Racker inte det?

Mina hundar gar ofta losa, men jag kopplar alltid nar vi moter folk, vare sig de har hund med sig eller inte. Eftersom hundarna ar lydiga och kommer in till min sida tar det mig kanske 2 secunder att fa pa kopplet, sedan gar de vid min sida medan kopplet ligger lost i min hand ... jag forstar inte vad problemet med att koppla hunden vid moten skulle vara?
 
Problemet är bara att tio av tio vars hundar stör - använder exakt samma argument som du :meh: De anser också att deras hundar är lydiga och/eller snälla och inte stör: Att folk som stör sig är idioter som bara surar för att hunden är lös. Att deras hund minsann inte ska behöva gå i snöre för att andra inte håller rätt på sina hundar.
Hur var det nu? 🤔 Läste precis om koppeltvånget mellan 1/3-20/8:

”Hunden måste inte vara kopplad, men kontrollen över hunden ska motsvara ett slags osynligt koppel. Med andra ord så måste den omedelbart lyda när man kallar på den.”

Stött på många under den perioden som inte verkar ha det där osynliga kopplet på sina lösa hundar. 🙄

Kan själv tycka att det där borde alltid gälla alla som har sina hundar lösa - dvs ha koll på sin hund. Men verkar tyvärr slarvas en hel del med det. Lite tråkigt. 😕
 
Hur var det nu? 🤔 Läste precis om koppeltvånget mellan 1/3-20/8:

”Hunden måste inte vara kopplad, men kontrollen över hunden ska motsvara ett slags osynligt koppel. Med andra ord så måste den omedelbart lyda när man kallar på den.”

Stött på många under den perioden som inte verkar ha det där osynliga kopplet på sina lösa hundar. 🙄

Kan själv tycka att det där borde alltid gälla alla som har sina hundar lösa - dvs ha koll på sin hund. Men verkar tyvärr slarvas en hel del med det. Lite tråkigt. 😕

Tyvarr inte bara trakigt, utan mycket vanligt och om man kommer med tva rottisar riktigt laskigt trots att ens egna hundar inte gor nagot. Bara tanken att sta dar med tva rottisar i mitten av ett hundslagsmal fick mig att sluta ta med bada ut samtidigt.
Jag har inte en chance att kontrollera tva stycken i ett slagsmal, min gamla rottis var sjalvsaker men lydde aven under attack ... Min princess ar osaker och forsoker gomma sig tills attacken ar ett faktum och blir hysterisk sa det finns inte en chance att hon lyder. Mallen ar overtygad om att jag ar GUD och gor som jag ber oavsett hur tokigt det blir ... Men om vi ar "under attack" tror han att han maste forsvara oss och om jag inte kan fokusera pa honom litar jag inte pa att han lyder omedelbart ...
Sa pa grund av alla respektlosa manniskor som inte har koll pa sina hundar gar jag inte med mer an en hund i taget numera.:meh:
 
Hur var det nu? 🤔 Läste precis om koppeltvånget mellan 1/3-20/8:

”Hunden måste inte vara kopplad, men kontrollen över hunden ska motsvara ett slags osynligt koppel. Med andra ord så måste den omedelbart lyda när man kallar på den.”

Stött på många under den perioden som inte verkar ha det där osynliga kopplet på sina lösa hundar. 🙄

Kan själv tycka att det där borde alltid gälla alla som har sina hundar lösa - dvs ha koll på sin hund. Men verkar tyvärr slarvas en hel del med det. Lite tråkigt. 😕
Fast det där är en (kanske inte ens hållbar) tolkning av jaktlagen - det som oftast innebär ett krav på ett fysiskt snöre (ofta t.om. begränsat till 180 cm - dvs ofta finns något som kan vara ett förbud mot flexi!) är den kommunala ordningsstadgan - som jag utgår ifrån att du kan i din kommun. I kollektivtrafiken regleras koppeltvånget av resp trafikföretags avtalsregler. Inte att förglömma att vi som befinner oss i stadsmiljö oftare än vad vi tror är på andras privata tomtmark.

Men den kommunala ordningsstadgan brukar inte vara prio ett - vilket är ett skäl för oss hundägare att vara noggranna. Så länge som man inte går i motionsspår eller i stadsmiljö eller på skolgårdar/lekplatser med lös hund och visar hänsyn till människor, brukar det inte störa även om man emellanåt har hunden lös på platser där det passar bättre. Så länge det inte stör prioriteras inte den kommunala ordningsstadgan upp. (Jag tror @Zoya kan berätta om hur det var att bo i Åkersberga när det hände där)

Det "osynliga" kopplet är inte heller rättsligt prövat - jaktlagen brukar inte tillämpas annat än när det faktiskt har hänt något (och tyvärr har STG-gällt lösspringande hundar bland många av dem jag kommit i kontakt med. Läskigt eftersom alla hundar kan komma lösa). Lydelsen är att hunden under barnkammartider inte får störa viltet (dvs det spelar ingen roll hur snabbt min hund kommer kallad om jag släpper den ur synhåll/låter den rumstrera där fåglar häckar eller djurungar trycker) övriga tider ska hunden hindras från att efterfölja viltet. (Åter igen vad lagen säger är ganska ointressant om ingen ser till att den efterlevs)

Så min rekommendation är att man inte tjatar för mycket om "osynliga koppel" - eftersom även de vars hund kommer flygande och attackerar använder det argumentet. Eller de som bara släpper ut hunden och inte plockar upp så barnens lekplatser är fullskitna. Och jag är säker på att hundägarna plockar upp tanken på "det osynliga kopplet" på sådana här forum. De som verkligen har ett "osynligt koppel" brukar dessutom aldrig få påpekande om att koppla sina hundar - för det ingen brukar upptäcka att de är lösa.

Att ha hund är ett ansvar. Att släppa sin hund lös är ett större ansvar.

Från den som varken vill få sin hund påflugen av andras lösa hundar, få se sin kommunala ordningsstadga upp-prioriterad eller att fler BRF i området sätter upp skyltar "privat mark - hundar förbjudna". Och från någon som dessutom gillar flera hundsporter som kräver dispens från "koppeltvånget" (LC, sök, uppletande...)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 859
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 629
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 318
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 059
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp