Bukefalos 28 år!

Hur hanterar ni lösspringande hundar?

Stjärnklar

Trådstartare
Hej,
jag bor i ett område där jag måste hantera 3–5 lösspringande hundar per vecka. Vissa hundar springer vind för våg utan någon ägare i sikte, mesans vissa hundar har ägare som vägrar kalla in sina hundar. Jag har slutat träna lydnad på ett av de stora fälten pga att när ägare ser mig träna lydnad med min hund, släpper de sina hundar för att de ska få "busa" med min hund :rage:

Värt att nämna är att min hund avskyr när hundar springer fram till oss.

Min strategi är att vråla mot den andra hunden och bli hotfull så att den inte kommer fram till oss. Det är en strategi som funkar, men den signalerar inte direkt till min hund att jag har kontroll över situationen.

Har ni några andra tips på hur man hanterar lösspringande hundar?

MVH,

irriterad
 
Oj! Nog för att jag stött på idioter till hundägare som släppt fram sin hund till min flera gånger men inte i den utsträckningen som du skriver om.

Hur jag hanterat det varierar beroende på min hund och den andra hunden. Ibland har jag som du skrikit och varit hotfull och andra gånger bara pratat med ägaren och bett denne (mer eller mindre trevligt) att kalla in sin hund. Några gånger har jag sagt att min hund har kennelhosta (ibland det effektivaste men funkar ju inte hur många gånger som helst på samma hundägare). Den hund det hänt med flest gånger var oerhört snäll och socialt kompetent så jag behövde inte vara orolig att han skulle starta nåt. Så om den andra hunden var trevlig så skrek jag inte på den utan försökte prata med ägaren (och ställa mig emellan dem och med kroppsspråket visa att den inte var välkommen. Ibland så bedömde jag att det skulle funka bäst att säga åt den andra hunden att gå iväg. Om det var en av de andra hundarna jag haft så var jag snabbare med att försöka jaga bort den andra hunden men med den hunden så blev det aldrig lika många såna händelser. Han såg inte lika snäll ut (annan ras) så folk höll bättre koll på sina hundar runt honom.

En gång var riktigt frustrerande. Det kom fram en snäll tik till oss (min var en otroligt snäll äldre hane). Hon var väldigt trevlig. Men jag bad ägaren att kalla in sin hund för min var gammal och jag ville inte riskera nåt och ville inte att de skulle träffas just där och då. Ägaren (urtypen för arrogant medelålders man) vägrade kalla på sin hund och argumenterade att det var så synd om min hund som inte fick träffa andra hundar (vilket han inte visste nåt om överhuvudtaget). När han till sist gav med sig och kallade på sin hund visade det sig att han hade jättefin lydnad på hunden. Efter det såg jag honom ofta cykla med hunden lös inne i stan. Den var alltid väldigt lydig och det såg alltid väldigt trevligt ut. Så det var inte bristande lydnad som gjorde det den gången utan enbart brist på hyfs från gubbens sida.
 
Hej,
jag bor i ett område där jag måste hantera 3–5 lösspringande hundar per vecka. Vissa hundar springer vind för våg utan någon ägare i sikte, mesans vissa hundar har ägare som vägrar kalla in sina hundar. Jag har slutat träna lydnad på ett av de stora fälten pga att när ägare ser mig träna lydnad med min hund, släpper de sina hundar för att de ska få "busa" med min hund :rage:

Värt att nämna är att min hund avskyr när hundar springer fram till oss.

Min strategi är att vråla mot den andra hunden och bli hotfull så att den inte kommer fram till oss. Det är en strategi som funkar, men den signalerar inte direkt till min hund att jag har kontroll över situationen.

Har ni några andra tips på hur man hanterar lösspringande hundar?

MVH,

irriterad

Jag försöker alltid vara trevlig men ber folk koppla eller hålla avstånd.
 
När han till sist gav med sig och kallade på sin hund visade det sig att han hade jättefin lydnad på hunden. Efter det såg jag honom ofta cykla med hunden lös inne i stan. Den var alltid väldigt lydig och det såg alltid väldigt trevligt ut. Så det var inte bristande lydnad som gjorde det den gången utan enbart brist på hyfs från gubbens sida.

Har lite av det där bekymret med en av mina vänner. Hunden är superlydig och dessutom totalt ointresserad av andra hundar och människor även när de är ute och går i stan. Men den är alltid lös. Alltid. Oavsett hundmöten eller andra människor.
Vi har diskuterat detta ofta (hunden är 12 år så vi har haft några år på oss att prata om detta) och jag har försökt säga både snällt och lite mera rakt ut att även om Du har en sådan hund måste Du acceptera att Andra människor och hundar inte vet att den inte kommer bry sig om dom. För vissa kan det liksom räcka med att se en lös hund, för att de ska bli nervösa och påverka Sina Egna hundar negativt. Även om det inte sker en olycka så är det otrevligt för det ekipaget. Total oförståelse från min vän, fortfarande, efter 12 år. Jag har gett upp.:grin:

Alltså jag fattar verkligen inte hur man kan ha sån noll förståelse för andra djur och människor. Om man har den lydnaden på sin hund som både du beskrev att han hade, samt min vän, vad är då svårigheten i att koppla den? Eller ha den att gå fot vid möten? Obegripligt.


För att återkoppla till trådens huvudämne så ja, jag är livrädd för lösa hundar. Jag har en liten hund som är valp. Jag bor dessutom centralt i stan. Jag ville verkligen inte att min valp ska få dåliga erfarenheter pga andra människors dåliga koll på sina hundar. Så ser jag en lös hund går jag åt ett annat håll och låtsas som att det regnar inför min valp. Ev att jag tom bär iväg den. Det är normalt för min hund att bli buren och signalerar inget speciellt som riskerar att kopplas ihop med obehag.
 
Har lite av det där bekymret med en av mina vänner. Hunden är superlydig och dessutom totalt ointresserad av andra hundar och människor även när de är ute och går i stan. Men den är alltid lös. Alltid. Oavsett hundmöten eller andra människor.
Vi har diskuterat detta ofta (hunden är 12 år så vi har haft några år på oss att prata om detta) och jag har försökt säga både snällt och lite mera rakt ut att även om Du har en sådan hund måste Du acceptera att Andra människor och hundar inte vet att den inte kommer bry sig om dom. För vissa kan det liksom räcka med att se en lös hund, för att de ska bli nervösa och påverka Sina Egna hundar negativt. Även om det inte sker en olycka så är det otrevligt för det ekipaget. Total oförståelse från min vän, fortfarande, efter 12 år. Jag har gett upp.:grin:

Alltså jag fattar verkligen inte hur man kan ha sån noll förståelse för andra djur och människor. Om man har den lydnaden på sin hund som både du beskrev att han hade, samt min vän, vad är då svårigheten i att koppla den? Eller ha den att gå fot vid möten? Obegripligt.


För att återkoppla till trådens huvudämne så ja, jag är livrädd för lösa hundar. Jag har en liten hund som är valp. Jag bor dessutom centralt i stan. Jag ville verkligen inte att min valp ska få dåliga erfarenheter pga andra människors dåliga koll på sina hundar. Så ser jag en lös hund går jag åt ett annat håll och låtsas som att det regnar inför min valp. Ev att jag tom bär iväg den. Det är normalt för min hund att bli buren och signalerar inget speciellt som riskerar att kopplas ihop med obehag.

Så du menar att bara för att andras tankar kan påverkas negativt av en lös hund (trots att den lösa hunden uppför sig jättefint och inte gör något fel) så tycker du att den hunden ska gå kopplad? Jag håller inte med.

Jag har själv gått med hund som gått lös mycket och som var väldigt lydig och uppförde sig jättefint. Varför skulle den hunden behövt gå i snöre bara för att andra inte klarar av att gå lösa med sina? Han skötte sitt och struntade i andra och kom när jag kallade på honom. Ibland blev folk provocerade av att han gick lös, inte för att han gjort något utan enbart för att han var lös. Jag lät honom däremot aldrig gå fram till folk, hundar eller andra djur. Inte för att han försökte göra det så speciellt ofta men när folk matade änderna i parken med bröd ville han gärna fram och sno åt sig en bit bröd så då fick jag säga till honom att hålla sig till mig.

Du måste ha missuppfattat mitt tidigare inlägg. Jag brydde mig inte det minsta om att mannen hade sin snälla lydiga tik lös. Jag blir bara glad när jag ser folk gå med lösa hundar som är så lydiga som den tiken var (och säger det ofta till dem även om jag inte känner dem). Det enda problemet jag hade med honom var att han lät den gå fram till min trots att han väldigt enkelt hade kunnat be den låta bli och bara gå vidare och strunta i oss.
 
Sen lär man sig ju ofta känna igen de som går med hund i ens område. Man lär sig vilka som har pli på sina hundar och vilka som inte har det.
 
Så du menar att bara för att andras tankar kan påverkas negativt av en lös hund (trots att den lösa hunden uppför sig jättefint och inte gör något fel) så tycker du att den hunden ska gå kopplad? Jag håller inte med.

Jag har själv gått med hund som gått lös mycket och som var väldigt lydig och uppförde sig jättefint. Varför skulle den hunden behövt gå i snöre bara för att andra inte klarar av att gå lösa med sina? Han skötte sitt och struntade i andra och kom när jag kallade på honom. Ibland blev folk provocerade av att han gick lös, inte för att han gjort något utan enbart för att han var lös. Jag lät honom däremot aldrig gå fram till folk, hundar eller andra djur. Inte för att han försökte göra det så speciellt ofta men när folk matade änderna i parken med bröd ville han gärna fram och sno åt sig en bit bröd så då fick jag säga till honom att hålla sig till mig.

Du måste ha missuppfattat mitt tidigare inlägg. Jag brydde mig inte det minsta om att mannen hade sin snälla lydiga tik lös. Jag blir bara glad när jag ser folk gå med lösa hundar som är så lydiga som den tiken var (och säger det ofta till dem även om jag inte känner dem). Det enda problemet jag hade med honom var att han lät den gå fram till min trots att han väldigt enkelt hade kunnat be den låta bli och bara gå vidare och strunta i oss.
Problemet är bara att tio av tio vars hundar stör - använder exakt samma argument som du :meh: De anser också att deras hundar är lydiga och/eller snälla och inte stör: Att folk som stör sig är idioter som bara surar för att hunden är lös. Att deras hund minsann inte ska behöva gå i snöre för att andra inte håller rätt på sina hundar.
 
Problemet är bara att tio av tio vars hundar stör - använder exakt samma argument som du :meh: De anser också att deras hundar är lydiga och/eller snälla och inte stör: Att folk som stör sig är idioter som bara surar för att hunden är lös. Att deras hund minsann inte ska behöva gå i snöre för att andra inte håller rätt på sina hundar.

Vissa människor är överkänsliga när det gäller lösa hundar. Jag kunde få skäll av folk som min hund inte ens tittat på (och inte gått närmre än 10 meter) bara för att han var lös. Han gick lugnt och stillsamt (han gjorde det mesta lugnt och stillsamt) i vägkanten med nosen i backen, nöjd med att vara i sin egen lilla värld. Människor och hundar var ointressanta för det var så han var uppfostrad och han var sån i sig själv. Om någon hund passerade som var aggressiv så behövde jag inte ens kalla in honom för jag visste att han gick en omväg runt dem för att han tyckte att de var lite obehagliga. En gubbe gnällde över att han var lös. Hunden hade inte varit i närheten av gubben, inte tittat på honom eller på annat sätt uppmärksammat honom. Gubben var bara upprörd över att jag inte hade koppel på hunden. Folk tänker inte alltid på att koppel kan gå sönder. Bandet jag hade med den hunden var betydligt starkare än ett koppel. Han jagade för övrigt inte det minsta lilla.

Men jag håller med dig att det finns tyvärr alltför många som inte borde ha sin hund lös. Jag måste dock erkänna att jag stött på förvånansvärt få såna hundägare i mina trakter faktiskt. De flesta har sina hundar kopplade och de som har de lösa har koll på dem. Men jag har väl haft tur. Däremot är det väldigt vanligt att folk med kopplade hundar låter sina hundar bete sig förjävligt i kopplet. Speciellt folk med små hundar. Förstår de inte att deras hundar kan råka illa ut när de beter sig så illa? Sen kan man ju hoppas att kopplet håller... gör det inte det så kan det gå riktigt illa om man inte uppfostrat sin hund.

Jag kan inte ta ansvar för att någon tycker att min hund stör bara för att den existerar.
 
Jag kan inte ta ansvar för att någon tycker att min hund stör bara för att den existerar.
Ingen har vad du skriver klagat på dig för att din hund existerade - men enligt dig har många klagat på att din hund var lös. Trots att INGEN blev störd, var det flera som klagade. :confused: I think I rest my case :angel:

PS jag kör Hyacints variant när jag möter idioter med lösa hundar. Jag går också omvägar för att slippa dem. När jag hade en hund som brydde sig funderade jag på försvarsspray.
 
Vi blev just påhoppade av nån lös terrierhistoria så jag kan berätta hur jag reagerar. :p Tränar hela tiden på att min hund ska skita i andra hundar (skvallerträning), inte helt enkelt när folk släpper sina vind för våg och sen står 50 meter bort och tjoar utan resultat. Jag röt åt den lösa hunden, vände på klacken och gick åt andra hållet med min. Fick schasa bort terriern en gång till innan den pep iväg. Det är ett jävla gissel här med hundägare och deras förbannade ouppfostrade byrackor.

Det värsta är att här (Hamburg) kan du avlägga ett superenkelt prov hos typ kommunen, där du ska kunna sätta, platsa och kalla in din hund på inhägnat område (med godis, utan störningar och du har tre försök på dig) - klarar du det får du ett intyg som säger att du är undantagen från det totala koppeltvånget. :banghead:
 
Ingen har vad du skriver klagat på dig för att din hund existerade - men enligt dig har många klagat på att din hund var lös. Trots att INGEN blev störd, var det flera som klagade. :confused: I think I rest my case :angel:

PS jag kör Hyacints variant när jag möter idioter med lösa hundar. Jag går också omvägar för att slippa dem. När jag hade en hund som brydde sig funderade jag på försvarsspray.

Om en person klagar på en hund som:
-Inte uppmärksammar personen alls
-Inte går närmre personen än 10 m
-Sköter sitt och struntar i personen totalt

Då tar jag inte personen på så stort allvar. Hade min hund gått fram till eller ens försökt gå fram till en person då hade personen haft anledning att gnälla. Men en del gnäller bara för att hunden är lös. Inte för att hunden gjort något fel. Hade hunden agerat exakt likadant men med ett långt koppel hade dessa personer inte gnällt.

Det var inte ovanligt att andra hundägare frågade sina hundar när vi passerade varför inte de var lika lydiga som min var.
 
Ingen har vad du skriver klagat på dig för att din hund existerade - men enligt dig har många klagat på att din hund var lös. Trots att INGEN blev störd, var det flera som klagade. :confused: I think I rest my case :angel:

PS jag kör Hyacints variant när jag möter idioter med lösa hundar. Jag går också omvägar för att slippa dem. När jag hade en hund som brydde sig funderade jag på försvarsspray.

Ja, för folk gnäller ALDRIG bara för att gnälla. Och alla som gnäller har alltid rätt i det de gnäller om. *sarkasm*

Många gnäller bara för att världen inte ser exakt ut så som de önskar. Inte för att någon annan egentligen har gjort något fel.
 
När jag har suttit till häst har jag vrålat ”gå hem” samtidigt som jag travat mot hunden - har alltid funkat :angel:

Men nu när jag promenerar med min unghund vill jag inte vråla ifall att han skulle uppleva det som obehagligt. Så vet inte riktigt heller hur jag ska göra, inte så lätt att hålla en mastiff samtidigt som man håller bort en lös hund..
Än så länge har det inte hänt men är väl bara en tidsfråga!
 
Jag avskyr att möta lösa hundar. Likaså gör min ena hund. Finns en ägare så ber jag dem koppla hunden.
Jag drar mig inte för att shasa bort dom eller vara brysk mot dem om de visar minsta intresse att närma sig.

Har fått tillräckligt många hundar påflugna genom åren för att veta att det inte går att lita på okändas hundar eller lydnaden över dom :meh:

Det finns så många ställen och situationer en hund kan få vara lös och rusa av sig om den behöver så jag fattar faktiskt inte varför de måste vara lösa på promenad bland andra människor och hundarO_o
 
När jag har suttit till häst har jag vrålat ”gå hem” samtidigt som jag travat mot hunden - har alltid funkat :angel:

Men nu när jag promenerar med min unghund vill jag inte vråla ifall att han skulle uppleva det som obehagligt. Så vet inte riktigt heller hur jag ska göra, inte så lätt att hålla en mastiff samtidigt som man håller bort en lös hund..
Än så länge har det inte hänt men är väl bara en tidsfråga!

Min upplevelse är att ju snällare ens hund ser ut att vara desto fler släpper fram sin hund till den. Ju större och mörkare hunden är (generalisering) desto farligare tycker folk ofta att den ser ut att vara och då håller de bättre koll på sina egna hundar. En mastiff kanske avskräcker folk enbart pga storleken? Du kan ha tur!
 
Jag avskyr att möta lösa hundar. Likaså gör min ena hund. Finns en ägare så ber jag dem koppla hunden.
Jag drar mig inte för att shasa bort dom eller vara brysk mot dem om de visar minsta intresse att närma sig.

Har fått tillräckligt många hundar påflugna genom åren för att veta att det inte går att lita på okändas hundar eller lydnaden över dom :meh:

Även om hunden går lydigt fot med all uppmärksamhet på ägaren?

Om en hund närmar sig jagar jag också bort dem men en hund som går fot fint hos sin ägare ignorerar jag helt.
 
Även om hunden går lydigt fot med all uppmärksamhet på ägaren?

Ja. Min förra tik blev påhoppad och biten av en sådan ägare som själv påstod att hon hade perfekt koll. Men en dag brast lydnaden. Det finns INGA hundar som är 100% lydiga jämt.

Och vad är det för kul promenad för hunden om den måste gå i lydnad vid varenda möte?
 
Ja. Min förra tik blev påhoppad och biten av en sådan ägare som själv påstod att hon hade perfekt koll. Men en dag brast lydnaden. Det finns INGA hundar som är 100% lydiga jämt.

Och vad är det för kul promenad för hunden om den måste gå i lydnad vid varenda möte?

Strunt i vad ägaren påstår och gå efter vad du ser. Om du ser en hund som lydigt går fot bredvid sin ägare med all sin uppmärksamhet på ägaren och du ser att det är här en människa som tränar mycket med sin hund d.v.s. ingen som bara har hund för sällskapets skull utan en riktig hundmänniska som lägger tid och energi på hundträning. Sånt tycker jag ofta syns rätt tydligt. Ber du ändå ägaren att koppla hunden? Det gör inte jag. Jag läser av hur den andra hunden beter sig och dess energi och vart den riktar uppmärksamheten och gör min bedömning efter det. Om ägaren sen håller hunden hos sig med ett koppel eller genom att säga åt hunden att gå fot eller om hunden självmant struntar i oss det bryr jag mig inte om. Så länge hunden inte kommer fram till mig och min hund så bryr jag mig inte vilken strategi den andra hundägaren har.

Varenda möte och varenda möte. Det kan ju vara att man går i en halvtimme och möter två andra på hela rundan. Ska hunden gå kopplad resten av tiden för att det är tråkigt för hunden att gå fot vid de två tillfällena? Det var väl ändå en dålig ursäkt. Möter man folk hela tiden är det annan sak och då är det ju enklare att ha hunden kopplad. Men några enstaka möten på en annars lugn runda är ju ingen anledning att gå kopplad hela rundan.
 
Så du menar att bara för att andras tankar kan påverkas negativt av en lös hund (trots att den lösa hunden uppför sig jättefint och inte gör något fel) så tycker du att den hunden ska gå kopplad? Jag håller inte med.

Ja jag tycker att det är att visa respekt mot sina medmänniskor att ha sin hund kopplad när man är ute och går med den på gångvägar och promenadstråk centralt i stan, i områden där det vistas många hundar och människor på prime time. Det handlar inte om att inskränka någons utrymme att ha sin hund lös, men jag tycker att man kan ha det där det finns gott om plats och inte där man ska mötas på några meters avstånd. Med den lydnaden man har på en väldresserad hund är det ju inte direkt en kamp att ha den kopplad.
Det finns hundrädda personer också och de skiter fullständigt i om jag säger att min hund är snäll. Och det finns hundar med problem som blir stressade av lösspringande hundar. Den respekten kan man visa andra hundägare som kanske inte är lika lyckliga att ha en så problemfri hund som bla de jag refererade till.
 
Om en person klagar på en hund som:
-Inte uppmärksammar personen alls
-Inte går närmre personen än 10 m
-Sköter sitt och struntar i personen totalt

Då tar jag inte personen på så stort allvar.

Det borde du göra, det är ditt ansvar som hundägare när du har din hund lös att just ta de personerna på stort allvar.
Och sedan tycker jag du motsäger dig själv, om nu din hund är så lydig som du påstår, och bara strosar lite stillsamt vid vägkanten där du/ ni går så kan det rimligtvis inte vara några problem för dig att koppla hunden vid möten.
Jag vill då rakt inte ha en lös hund så NÄRA som 10 m när jag är ute och går med min vovve.

Jag betvivlar inte att du anser dig ha rätt att ha din hund lös, men du måste förstå och acceptera att andra som du möter inte har någon skyldighet att läsa av din hund som en säker och lydig hund, sedan tror inte jag att din hund alltid är riktigt nära dig utan en del kanske tom många reagerar för det är under barnkammartid o de tycker hunden är för långt från dig och stör det vilda.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 859
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 629
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 318
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 059
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp