Hur har ni/tar ni er råd med häst?!?

Sv: Hur har ni/tar ni er råd med häst?!?

KL

Vi är 8 personer, 4 hästar, 3 katter och 2 hundar och vi lever på 1 sjukpension och barnbidraget... vi köper inte kläder annat än när det verkligen behövs, äter billigt hemma förutom 1 ggr i månaden, då bjuder vi alla barnen på pizza, bilen står oftast merparten av månaden förutom vid höhämtning och matinhandling och vi tycker ändå att vi har ett bra och givande liv....

Allt handlar om prioriteringar, hur man värdesätter kvalite..för oss är kvaliten att må gott i själen och tillsammans med djuren, för andra är det fikadejter på stan och go öl på puben...:D

:bow::bow:

Det är väl bara att konstatera att vill man verkligen så går det.

Har två hästar och två tonårsbarn, bor i Stockholm (utanför), tjänar ungefär som ni (lite mer), bil, trailer, (nästan färdigt) hus, båt.
Det är klart, så många solsemestrar blir det ju just inte och båtarna har blivit mindre och billigare i takt med att hästantalet utökats.
Mängden krogbesök är lätträknade och bio vet jag inte när jag var på sist. Tror jag var gravid med nu 16-årige sonen senast.

Jag bor som tur är på egen gård och slipper därmed betala en massa dyra uppstallningsavgifter. Jag har två stora hästar och två små sällskasponnyer. I genomsnitt kostar mina hästar cirka 2 000 kronor i månaden och det är under vinterhalvåret när hästarna äter hö och kraftfoder. Den största kostnaden är grovfodret, helt klart men jag har ändå haft tur som hittat en bonde som säljer riktigt bra hö till riktigt bra pris. Jag köper hösilage i stora rundbalar och betalar 300 kronor stycket för dom. De räcker i ungefär en och en halv vecka. Eftersom att mina stora hästar bara är 2 år gamla så skos de inte än men när de ska börjar skos så kommer månadskostnaderna att stiga en del.

Under sommaren kostar hästarna i stort sett ingenting eftersom att de då går på bete. Det enda som egentligen kostar om sommaren är hovslagaren.

Jag har inget jobb i dagsläget så det blir knapert men jag har alltid lagt allt jag äger och har på hästarna och egentligen aldrig unnat mig själv något. Jag har aldrig gått ut på krogen och hostat upp flera tusen kronor och jag köper väldigt sällan nya kläder. Det som betyder mest i mitt liv är hästarna och därför lägger jag alla mina pengar och all min lediga tid på dom!!

Senast ändrad av en moderator:

Jadu....Nästan inga kläder införskaffas, jag följer inte med på fika och nöjen, jag köper aldrig heminredning eller "struntsaker" (jo, till hästen kanske :)) Har inte råd med dyra träningskort eller senaste modet...

Å andra sida , jag har aldrig varit så lycklig!!!:)

Jadu....Nästan inga kläder införskaffas, jag följer inte med på fika och nöjen, jag köper aldrig heminredning eller "struntsaker" (jo, till hästen kanske :)) Har inte råd med dyra träningskort eller senaste modet...

Å andra sida , jag har aldrig varit så lycklig!!!:)

+1 på det! :bow:

Jag går på socialbidrag och klarar mig utmærkt, det handlar om att prioritera.
Från soc får man utøver bostadshyra ca 3600 i månaden.
Jag har en stallhyra på 2500 køper ettt bussmort varge månad før 320 kr.
Brukar då ha 900 øver till mig sjælv och det funkar før mig då hæstar ær det jag lever før och prioriterar.

Nya klæder, smink och annan "lyx" kan jag bara glømma.
Men ær man næstan altid i stallet går det inte åt något smink och klæder har jag så mycket av sedan innan jag skaffade hæst så de slits inte ut då jag inte anvænder varge plagg mer en ett par gånger om året.

Jag får tænka till nær jag handlar mat, køper stora packet med lægre gæmførpris och åker till de billigaste butikerna før att handla.
Æter billiga saker så som havregrynsgrøt till frukost och kvællsmat vilket jag e helt galen i så det gør mig inget.
Det jag ønskar jag kunde køpa mer av i matvæg ær grønsaker till middagen men kompleterar det med vitamintabletter.
Æter mycket fiskpinnar och djupfrysta køttbullar till pasta eller potatis så blir det inte mer æn ca 10 kr per måltid.
Risgrynsgrøt gillar jag oxå, førsøker æta någorlunda varierat æven om budgetten ær snål.

Ibland kan jag inte låta bli att køpa något litet till min hæst trotts jag bara har 900 kr till mat så då får jag dra in ænnu mer på min "diet" den månaden.
Snacka om att vara hæsttokig!

På sommaren slæpper jag hæsten på ett billigt bete då får jag pengar øver till vaccinationer, tandvård, førsækring och ny utrustning till henne, køper sjælvklart det mæsta begagnat eller på tex ullared och reor och bara sådant hon behøver.

Skulle det hænda något oførutsigbart så vet jag att min mormor som ælskar min hæst hade stællt upp med pengar.

Måste bara fråga av ren nyfikenhet, förstår om du kanske ine vill svara, men,

Om man går på soc får man verkligen ha häst då?

Räknas inte det som typ lyx eller onödig utgift?

Förstår att hästen betyder oerhört mycket för dig så jag är glad för din skull att du med fantastiskt målmedvetenhet lyckas fixa allt varje månad.
Fortsätt ha roligt med din häst. :)

Man får inte æga något av værde som kan sæljas nej, soc vet inte att jag har hæst.

Men eftersom førra ægaren trots det ær 1,5 år jag køpte hæsten hela tiden kommer med bortførklaringar till varfør ægarbytet inte blir genomført på pappret så hade jag inte kunnat sælja i alla fall.
Jag har pratat med sællskapet hæsten ær registrerad hos och de sæger de inte fått något om ægarbytet mens førra ægaren sæger att hon vist skickat in det vi skrev under ang ægarbyte.
Så sæger hon att då får det gøras om och att sjælvklart ska det bli gjort, jag kontaktade føreningen om det men nær de sedan kontaktar henne så nekar hon nog till att hon sålt hæsten till mig (antar jag eftersom inget blir gjort).
Jag var så dum och skrev inget ordentligt køpskontrakt med henne eftersom jag trodde jag visste vart vi hade varandra, vi hade ændå kænnt varandra något halvår vid køpet och litade på att ægarbytet vi skrev under skulle skickas så fort pengarna var på hennes konto.
Hon læt ju mig inmportera hæsten hit till sverige innan jag betalat så hon gav ju mig en massa tillit.
Blev lite långt nu men men.

Men man får lægga pengarna från soc på vad man vill, de har inte dom med å gøra.
Jag får anvænda som dasspapper om jag så vill:angel:

Jobbigt att fd ägaren inte fixar ägarbytet fast å andra sidan så kan det ju vara lite tur med för kommer de och undrar så "äger" du ju inte hästen.
Och då kan de inget säga.

Men har du inget kvitto som du kan ta en kopia på och förklara för föreningen där hästen finns hur det ligger till, de kanske kan hjälpa till mer.

Jag bor iofs inte i sthlm men iaf i svergies näst störst stad -göteborg. Men göteborg är ju ändå såpass litet att man inte behöver komma mer än 2mil utanför stan så har man billiga stallplatser. Själv har vi nu en liten gård 3,5mil utanför centrumkärnan, delar man lånen på gården med tre stallplatser så bor vi gratis ;) Jag räknar med att hästarna utan stallhyra kostar oss 6-7000:-/vintermån -för tre styck. Men utan hö blir det ju en helt annan kostnad!

Däremot stod jag uppstallad ett tag, 2500:-/mån inkl grovfoder (superanläggning med cafe´ridhus, paddock ,egen preparerad ridslinga etc etc.) Då sprang pengarna iväg...

Det är dyrt att ha häst, men man får ju prioritera anser jag. Hästarna ger så mycket i form av frihet, sinnesro och givetvis kärlek så de är värda att man får leva på knäckebröd o vatten. Det har jag gjort det oxå när jag studerade o hade mina två...

Vi tjänar runt 70k ihop på en månad, men betalar våra hästar var för sig(jag två, sambon en). Jag får alltid snåla o lägger sällan pengar på mig själv... Fast jag är ju en shopaholic när det gäller hästprylar...

Jag har ett kvitto dær jag satt in pengar på hennes konto ja.
Kanske kan leda någon stans men kanske bæst att vænta med det tills min situration redit upp sig.

Fast 6000:- plus tillbehör tycker jag låter lite väl dyrt, även i Stockholm. Du kommer att komma undan på 4000:-/mån.

Jag tror att det beror på vilken standard man vill hålla det på. Vill man ha sprillans ny hästtransport till sin nya bil. Sadlar för 30.000:-, träns för 7000:- etc så är det klart att det springer iväg pengar.

Men klarar man av att rida i en begagnad, eller "vanlig" sadel för runt 5000-10000:-, har ett par träns för 500:- styck, etc så är det ju en helt annan femma.

Och så beror det på vad man köper för foder. Köper man en normal häst med normal ämnesomsättning utan krusiduller så kostar 20 kg kraftfoder ca 175:- av normalt märke. Men det är klart att du kan köpa foder för 500:- för 20 kg också, om man behöver specialfoder. Många hästar klarar sig jättebra på hösilage, havre, korn och betfor plus mineraler/vitaminer. Det beror ju helt på vad man har för häst hur mycekt foder som går åt. Mitt fullblodsto finns det ingen botten i och henne kan man stoppa i foder för flera tusen varje månad. Men jag har haft stora halvblod (170+) som har ätit 15 kg hösilage och 2 kg kraft på ett dygn och varit smällfeta på det.

Men, having said that, det är inte hästens dagliga vård som är det dyra. Det dyra är träning och tävling. Så hur mycket man vill träna och tävla styr hur mycket pengar man måste lägga ut.

Jag har 2 st hästar och jag bor dyrt i Göteborg, lever på studiemedel och extrainkomst. På det har jag 2 st hundar också. Nu betalar jag bara försäkringen för ena hästen då hon är ute på foder. Men den andra betalar jag för varje månad och han är inte speciellt billig i drift.

Jag försöker hålla kostnaderna nere, men hästarna behöver ju det hästarna behöver så man måste ju betala det som ska betalas. Jag har ett enkelaxlat släp som inte kostar många kronor om året, jag har en billig bil.

Frågan är vad det är för typ av häst du vill ha och vad du har för ambitioner med den?

Jag har två hästar, och skall nu flytta dem för andra gången till ett nytt lite dyrare stall. Jag vet inte exakt hur det kommer se ut ekonomiskt, men det skall inte vara några problem.

Jag får ut ca 15k utan övertidsjobb eller extrajobb (Vilket ofta förekommer). Jag har egen lägenhet men bor där tillsammans med min Sambo. Vi delar på alla gemensamma kostnader, hyra-mat etcetera. Jag betalar båda hästarna, försäkring, hovslagare & veterinär. Dock rider min mamma mycket och hjälper till på den ena hästen och detta kompenserar hon genom att betala min bensinräkning =).

Annars går det runt med hästar, liten lägenhet strax utanför stockholm+tillhörande lån, bil, hästtrailer & motorcykel. Pojkvännen har en firmabil och en privatbil, som han står för själv. Jag får "någon krona" över som hamnar i fonder/på sparkonto för oförutsedda händelser, men som någon tidigare nämnde så brukar man ha en månad på sig att betala fakturan samt om man har bra försäkringar som täcker det mesta går dessa in. Jag har även råd att köpa ett "märkestäcke" eller nya tillbehör, men jag köper inte heller någonting i onödan, har jag kläder så har jag. Har jag ett bra täcke så behöver jag ju inte ett nytt? Osv.

Vi har även en hund på heltid (eller två på deltid ;D) bör tilläggas. Det är som sagt, värt varenda krona.

Det handlar ju mycket om prioriteringar, som redan är sagt.

Jag har häst en bit utanför Göteborg, jag betalar 1500kr i hyra i månaden i ett mindre kollektivstall med upplyst paddock, stora kuperade hagar, ridavstånd till ridhus etc. Jag betalar strö och kraftfoder utöver de 1500kr (grovfoder ingår i hyran). På sommaren betalar jag 1000kr/månad plus saltsten och insektsspary i princip. På vintern blir det i genomsnitt 3000kr/månad.

Jag reser i princip bara inom Sverige, jag köper inte massa nya kläder eller fikar/shoppar varje vecka etc. Men jag har valt att ha hund och häst istället :)

Bor iofs ute på landet men jag får ut ca 10-11 tusen på mitt ordinarie jobb (75%)mellan 500-2000 på mitt extrajobb och så får jag in en del på stallhyror varje månad ( hyr ett stall, där jag i min tur hyr ut stallplatser. Detta är dock en väldigt osäker inkomst då jag ibland har stallet fullt och går ett par tusen + och ibland bara haft en el två hyresgäster och då går - )
Ligger nu på plus och får in ca 6000-7000/månad på detta men har då inte räknat bort mina omkostnader så vinsten blir betydligt mindre.
Kommer även under sommaren att ha 3-5 beteshästar då är pengarna mer ren vinst och blir 1500-2500/månad

Har iaf 6 hästar för tillfället 4 vuxna stora hästar och två två-åringar( ett halvblod och en ponny) funderar även på att betäcka en i år.

Har svårt att räkna ut vad mina hästar kostar/ månad då jag tex bara betalar ensilage, försäkring en gång per år i klumpsumma. Varav en del ev ensilaget är till de inhyrda.
Men kan försöka
Hovsl ca 1000-1500/månad
Försäkring ca 500-1000kr/mån (alla är ej försäkrade)
stallhyra 0kr
Hagmaterial stallutrustning osv ca 500/månad
Veterinär normalfall ca 500kr/mån men sen lillan föddes betydligt mer. Hon har utslaget per månad kostat ca (minst)1500-2000 i vet och tandvårdskostnader hittills
Foder ca 1000kr/mån
Foder lillan 1000-1500kr/mån
Strö ca 500kr/mån
Utrustning 500-3000mån
Tror det var allt summan blir då 7000-11000kr mån.

Har då en två-åring som varit en del sjuk, har tandproblem samt äter dyrare foder än de andra, vi brukar på skoj säga att hon är våran guldklimp och kostar ungefär lika
mkt i drift som de övriga 5 gör tillsammans!

Blir lite mörkrädd när jag räknar så här, men har en snäll sambo som står för de flesta övriga kostnaderna och även hjälper till med hästkostnader ibland tex har han hjälpt till att betalat en del av ett par av dem när de köptes. Och så köper han gärna täcken och grejer som de behöver.

Tyvärr så "behöver" mina hästar mycket grejer och allra helst dyra märkesgrejer så det blir ju en ganska stor kostnad varje månad, men det är ju så kul att shoppa :cool:

Vi äter ganska billigt för det mesta (sambon bjuder oftast på restaurang ett par ggr månad) De dyra kläder jag köper är oftast ridkläder. Och har gammal tjockteve och gammal dator. Dock brukar jag kunna spara undan lite för buffert m,m

KL

Vi är 8 personer, 4 hästar, 3 katter och 2 hundar och vi lever på 1 sjukpension och barnbidraget... vi köper inte kläder annat än när det verkligen behövs, äter billigt hemma förutom 1 ggr i månaden, då bjuder vi alla barnen på pizza, bilen står oftast merparten av månaden förutom vid höhämtning och matinhandling och vi tycker ändå att vi har ett bra och givande liv....

Allt handlar om prioriteringar, hur man värdesätter kvalite..för oss är kvaliten att må gott i själen och tillsammans med djuren, för andra är det fikadejter på stan och go öl på puben...:D

Jösses vilken stor familj! Imponerande :D!!

Knapplån: Visst handlar det alltid om prioriteringar. Just nu är jag i en ekonomisk liten kris. Har ju väldigt snälla föräldrar och framförallt mamma har bidragit med en hel del. Jag tänker själklart (oavsätt om hon vill det eller inte) betala tillbaka såfort jag kommer på fötter igen. Hästarna mår alldeles utmärkt, det är bara jag som mår dåligt av den krassa ekonomin, bristen på pengar och alla oförutsedda utgifter som exploderat. Men jag är inte en deppig kärring för det utan nu ska jag försöka att tjäna så MYCKET pengar som jag bara kan och orkar med. Det gör ju att en stor del av sommaren kommer gå till det och en del andra saker jag måste prioritera framför träninga av hästarna. Närmare hösten hoppas jag att det ser mer stabilt ut och att jag kan börja ta lektioner igen.

I framtiden vill jag själv ge mer lektioner och ta emot hästar för in- och tillridning. Har hittils inte fått tillräckligt med pengar, men med mer utbildning (och erfarenhet) kan jag begära mer av samma jobb jag gör. Nu är jag väldigt glad att jag får changsen att rida så många olika typer av hästar och gå så många utb. som möjligt. Nu flummar jag iväg igen... Hur som haver så ville jag bara säga att visst kriser kommer och de går, bara man klarar sig ut dem och reparerar alla sår (betalar sina skulder sas) så blir det alltid bättre. Framtiden ser ljus ut. Jag hade kännt mig som en riktig riking om jag tjänat 30 000 kr i månaden.

*Kl*
Jaaa, vi är inga rikingar vi heller! Jag får ut 15k och sambon det samma. Vi har lån på 1,5 och en ganska ny bil. Har en dotter på 2. Vi får knappt över nåt varje månad, med bensin och allt. Vi har eget stall och 2 hästar, en 20 årig arab och 2 årig quarter. Jag står för alla hästkostnader själv, vilket hamnar på ca 2000:-/månad (båda barfota). Funderar på att ha araben på lite halvfoder till granntjejen för att underlätta ekonomiskt, det är ju trots allt hon som rider henne. Sambon avskyr mitt intresse som slukar pengar och vill därför inte bidra. Men jag skulle aldrig kunna leva utan hästarna! Är aldrig på krogen, köper bara kläder på rea, ärver barnkläder av syrran, planerar matlagningen. Vintern det här året gjorde så att man nästan gick i backen med alla elräkningar, fy fan.

Kl*
Det är ju nästan så att man känner sig heldum som säger att man aldrig skulle ha råd med en häst på csn-lånet på strax över 7000 när man hör om alla er som klarar er på typ... Ännu mindre :eek:
Men pengarna springer iväg hejdlöst verkar det som.. Kanske skulle man se över sin budget...
Men efter att ha läst om er här känns det ju faktiskt positivt för framtiden till och med! :) Nästan så att man vågar drömma om en häst på riktigt inom de närmsta åren... :love:

Jag tror att man klarar sig på det man har, oavsett hur mycket det må vara.
När allt för hästen är betalt, så får man helt enkelt klara sig på det som finns kvar. Jag tror som många säger att det handlar om viljan att prioritera!

Jag bor strax utanför STHLM, Jakobsberg, och jobbar i stan, har häst på stor anläggning, Almare Stäket, bil, transport, minst 2 långresor per år, är singel och det funkar hur bra som helst.

Jag får ut 24,000 i månaden efter skatt
Min bostadsrätt kostar mig 7,000 i månaden inkl allt (el, försäkring, bredband) (lån på 1,3 milj)
Bilen 1,200 kr (försäkring, bensin och garage)
Övriga kostnader 2,000 (mobil, a-kassa, busskort osv)
Häst 4,360 kr i stallhyra (inkl mat då ingår även in-utsläpp och lunchfodringar på vardagar, vi har schema för helger och kvällar)
Försäkring på häst 600 kr
Sen sätter jag in 1000 spänn till varje månad så det finns på kontot när hovis kommer, till strö och till ev. vet)
Detta gör att jag har ca 7,800 kr kvar att leva på och det ska räcka till mat och nöjen plus sparande till semestrar och sånt och det är ju hur lugnt som helst.

Jag går ut någon gång i månaden, köper kläder när jag vill, äter vad jag vill osv. Dessutom åker jag på minst 2 semesterresor om året, som kostar minst20,000 kr/st. Iofs ska det tilläggas att jag får bonus från jobbet en gång om året som motsvarar en extra månadslön, om jag skött mig :D, och de pengarna går direkt till resor. Ev. skatteåterbäring går också till resor.

Jag har inge lån på min bil, häst eller transport. Bilen köpte jag för 8 år sen cash och hästen och transporten finansierade jag via en lägenhetförsäljning som jag gjorde förra året. Hästen kostade runt 100,000 och transporten 30,000.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 278
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med... 2 3
Svar
53
· Visningar
10 898
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs... 2
Svar
28
· Visningar
3 477
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Detta syftar mer åt ni som lever i par/familj men alla är såklart välkomna att svara. Hur håller ni koll på er vad er/a hästar kostar... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
11 927
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka