Hur icke-hästfolk tänker om hästliv....

finapina

Trådstartare
Slöa tankar från soffan i regnväder....Som hästägare förundras jag mkt över det här med att bekanta så gärna vill att deras barn ska få komma och rida. Och javisst, nu och då är ju ok om man har en passande häst men inte regelbundet.Nej jag har inte tid att hålla ridlektioner en gång i veckan ( den tiden rider jag hellre själv...) och nej, det är inte till stor nytta när lille X "hjälper till" att "motionera" hästen när den segtravar runt spåret i max 10 min.Sedan tycker jag det är så fascinerande hur icke-hästmsk:or tror att vi lägger vår tid. Vissa tror att man åker till stallet 5 ggr/dag och matar hästen, ( hallå! Hur skulle det ens funka i praktiken om man jobbar 2 mil bort?) trots att den är inhyrd. Andra tror man är i stallet ca 1 t/vecka o rider.Alltså ja, BARA rider.Hästen behöver bara ridas,inget mer.😆Dethär är inget gnäll, bara en reflektion.(Förmodligen är jag lika oinsatt i massor av grejer typ flugfiske). Men ibland blir jag ändå så snopen att folk inte verkar förstå att hästar är levande varelser med BEHOV mer än att ridas ( vilket ju mer är vårt behov och intresse🙂) Nog om det!Tack och hej!
 
Håller med om att folk gärna vill rida så fort de får reda på att man har häst.

Tidigare i veckan fick jag frågan: "Ska du rida mycket i sommar? Ja, det kommer bli mycket privatlektioner mm. Men varför håller du på och tar lektioner hela tiden, du kan ju rida? 😲 Eller ska du bli elitryttare? Annars är det ju för dyrt att bara ta lektioner, eller är det för att det är roligt?"

:p
 
Jag fick en fråga av en (väldigt ytlig) bekant, som ändå ridit ganska mycket själv, om inte hennes tonåriga dotter som fått upp ögonen för hästar kunde få rida privatlektioner för mig på nån av mina hästar?
Jo självklart, vilken vill hon rida, den lilla halvpensionerade ponnyn som inte får ridas i paddock eller den stora som är petig med vem hon har på ryggen och hivar av de hon inte gillar? :angel:

Liksom, nej, jag är ingen ridskola.
 
Äh det är ju bara okunskap att de inte vet nåt. Jag vet inte hur fitnessatleter lever heller, eller elitgymnaster, eller frimärkssamlare. Däremot brukar det vara så att när icke hästmänniskor följer med till stallet så är det tid som tas från det jag annars gör, dvs jag visar runt, de får klappa på en häst osv. Thats it. De är inte involverade i mockning, höpackning, ridning eller vardagligt fix. Det kan ha hänt att de tittat på medan jag gjort något av dessa moment, men det slutar alltid med att de blir förvånade över hur mkt tid det tar Varje dag. Sen följer de inte med så ofta. De har ju inget intresse av det.
Om nån vill rida brukar jag se till att de även deltar i det övriga arbetet. Mest för att belysa att det är mer än ridning som gäller om en vill hänga med mig i stallet och åka runt på nån häst. Få är intresserade av det, och om de nu vore intresserade så är det ju bara trevligt. Men det är många år sedan jag hade en häst som jag satte i närheten av en total novis.

Det enda som eg kan förvåna mig ang icke hästmänniskors dåliga insikt, är att samma personer ofta blir förvånade Varje gång jag påtalar att hästar sköts varje dag och därmed inte är så lätta att spontant lämna för att åka på nån spontanresa. Hästägarlivet är inte spontant. Och det är ingen skillnad mot för två år sedan. Typ.
 
Den mesta frågan är absolut

'Kan inte mitt barn få rida',
I olika konstellationer. Även barnen, även helt okända, kan ställa frågan.


Bara för att jag har hästar, går det inte att sätta upp riktigt vem som helst, om alls.

Jag slutar aldrig att häpnas över folk som tror att de kan slänga upp sina ungar på vilken häst som helst, och att det ska vara ok. Någon gång när jag sagt att det bara är jag som suttit på min häst har jag fått kommentaren "men hon ser ju snäll ut" :banghead:

Värst var nog den gången då jag i min ungdom var ute och gick med en tvåårig russhingst. En pappa och hans dotter på kanske fem år är ute och går på samma väg, och han frågar om barnet kan få klappa. Hästen var snäll så det kunde hon få. Plötsligt tar han tag i ungen och ska lyfta upp henne på hästens rygg samtidigt som han säger något om att rida. Jag blev förskräckt och rycker undan hästen samtidigt som jag säger något om att han är för ung för att ha haft någon på ryggen. Han blev arg på mig för att jag var elak mot barnet och förstod inte alls att jag var upprörd över hans tilltag och hur fel det var.
 
Ett par släktingar till sambon hade via något håll snappat upp hur mycket vatten hästar dricker, och efter det pratade de varje gång vi sågs om hur mycket jobb det måste vara att fylla på vatten hela tiden och frågade om jag varit i stallet "idag" och fyllt på vatten osv.
Försökte förklara att visst, hästar dricker mycket vatten, men att det känns som en väldigt liten del i sammanhanget. Det har nog liksom aldrig hänt att jag har åkt till stallet enbart för att fylla på vatten. :D

Annars är det precis som för @fio vanligast att få förvånade kommentarer gällande hur ofta man är i stallet. Min syster tog tidigare alltid alla vardagsutsläpp på väg till jobbet, men sedan hon flyttade så är det jag som släpper ut. Och då har jag mer än en gång fått frågan "så nu måste du alltså till stallet VARJE dag? :eek::confused:". Alltså ja, det var jag tidigare också, men nu är jag oftast dit mer än en gång per dag. :D
 
Senast ändrad:
Jag fick en fråga av en (väldigt ytlig) bekant, som ändå ridit ganska mycket själv, om inte hennes tonåriga dotter som fått upp ögonen för hästar kunde få rida privatlektioner för mig på nån av mina hästar?
Jo självklart, vilken vill hon rida, den lilla halvpensionerade ponnyn som inte får ridas i paddock eller den stora som är petig med vem hon har på ryggen och hivar av de hon inte gillar? :angel:

Liksom, nej, jag är ingen ridskola.

Fast fråga är ju ok. Så länge de tänker betala för sig och accepterar ett nej. De kan ju inte veta att dina hästar inte är lämpliga för det och du inte intresserad. Jag hade en vän förr som höll träningar för folk på hennes egen häst. Så det finns ju folk som gör sånt.
 
"Va?! Måste du vara hos hästen VARJE dag?!" är den vanligaste frågan från släkt och bekanta.

Folk verkar ha oerhört svårt att förstå och vissa blir nästan provocerade att man faktiskt vill och tycker om att spendera tid i stallet /med hästen, istället för att sitta hemma och glo på Netflix och käka chips.
 
Det jobbigaste tycker jag är när okunskapen kombineras med att personen blir förnärmad och inte köper ens förklaringar. Att det liksom har en misstro till det jag försöker förmedla och hen tolkar det rakt av som att man är självisk. Kan gärna känna det ofta är omvänt när man får kommentarer som..Men x vill ju så gärna, det hade varit så roligt etc som att det är ens skyldighet att ställa upp med "underhållning". Har även fått folk som tryckt på när det inte ens rört sig om mina hästar tex inlånade, hästar jag varit medryttare på och tom faktiskt bara nån som står i samma stall 🤦‍♀️ är ju liksom inga turridnins stall jag står i :p
 
Jag slutar aldrig att häpnas över folk som tror att de kan slänga upp sina ungar på vilken häst som helst, och att det ska vara ok. Någon gång när jag sagt att det bara är jag som suttit på min häst har jag fått kommentaren "men hon ser ju snäll ut" :banghead:

Värst var nog den gången då jag i min ungdom var ute och gick med en tvåårig russhingst. En pappa och hans dotter på kanske fem år är ute och går på samma väg, och han frågar om barnet kan få klappa. Hästen var snäll så det kunde hon få. Plötsligt tar han tag i ungen och ska lyfta upp henne på hästens rygg samtidigt som han säger något om att rida. Jag blev förskräckt och rycker undan hästen samtidigt som jag säger något om att han är för ung för att ha haft någon på ryggen. Han blev arg på mig för att jag var elak mot barnet och förstod inte alls att jag var upprörd över hans tilltag och hur fel det var.
Det där alltså! Folk som ska slänga upp sina ungar på random hästar! Jag har två vuxna men pga olika anledningar oinridna hästar, och den ena skulle det väl iofs säkert gå att sätta upp ett barn utan att han skulle bry sig nämnvärt men den andra har lite trauma vid uppsittning (som vi jobbar med, så klart) och han skulle ju skicka ungen all världens väg samma millisekund som rumpan nuddade ryggen. Trots att jag förklarat detta säger föräldrar ibland "ja men sitta en liten stund går väl bra?" Förstår de inte att barnet kan DÖ? På riktigt dö, avlida, bryta nacken, behöva begravas, aldrig mer finnas i deras liv.

Uppenbarligen är det inte så självklart, för då skulle de väl inte insistera, men det är så konstigt att bli otrevligt tilltalad för att man försöker hindra barn från att möjligtvis bli allvarligt skadade eller avlida.

Samma sak med att springa i hagar. Jag har en vuxen hingst som går tillsammans med en eller flera valacker i olika åldrar (beroende på årstid) och även om alla är snälla blir det ju en del frambensvift ibland, när de kommer nära varandra. Ett sådant vift och ett litet barnhuvud som inte hinner akta sig och sedan är det ju hej då för barnet. Ändå förstår föräldrar inte alltid allvaret!
 
Det där alltså! Folk som ska slänga upp sina ungar på random hästar! Jag har två vuxna men pga olika anledningar oinridna hästar, och den ena skulle det väl iofs säkert gå att sätta upp ett barn utan att han skulle bry sig nämnvärt men den andra har lite trauma vid uppsittning (som vi jobbar med, så klart) och han skulle ju skicka ungen all världens väg samma millisekund som rumpan nuddade ryggen. Trots att jag förklarat detta säger föräldrar ibland "ja men sitta en liten stund går väl bra?" Förstår de inte att barnet kan DÖ? På riktigt dö, avlida, bryta nacken, behöva begravas, aldrig mer finnas i deras liv.

Uppenbarligen är det inte så självklart, för då skulle de väl inte insistera, men det är så konstigt att bli otrevligt tilltalad för att man försöker hindra barn från att möjligtvis bli allvarligt skadade eller avlida.

Samma sak med att springa i hagar. Jag har en vuxen hingst som går tillsammans med en eller flera valacker i olika åldrar (beroende på årstid) och även om alla är snälla blir det ju en del frambensvift ibland, när de kommer nära varandra. Ett sådant vift och ett litet barnhuvud som inte hinner akta sig och sedan är det ju hej då för barnet. Ändå förstår föräldrar inte alltid allvaret!

Visst blir man förtvivlad över folks dumhet och de risker de tar!

Jag tror att de helt enkelt inte kan föreställa sig att det söta djuret som ser så snällt ut kan vara farligt på något sätt. Har stött på de som sagt ”men alla är ju snälla mot barn ” och överför mänskliga känslor på djuren utan att kunna greppa att djur inte fungerar som vi.

För flera år sedan hade jag och några kompisar ston med föl i en hage. En kvinna envisades med att gå genom hagen med barnvagn och några som tultade bredvid. Trots tillsägelser och förklaringar fortsatte hon att göra det. Nu hände det aldrig något men det skulle mycket väl ha kunnat gjort det.
 
Det jobbigaste tycker jag är när okunskapen kombineras med att personen blir förnärmad och inte köper ens förklaringar. Att det liksom har en misstro till det jag försöker förmedla och hen tolkar det rakt av som att man är självisk. Kan gärna känna det ofta är omvänt när man får kommentarer som..Men x vill ju så gärna, det hade varit så roligt etc som att det är ens skyldighet att ställa upp med "underhållning". Har även fått folk som tryckt på när det inte ens rört sig om mina hästar tex inlånade, hästar jag varit medryttare på och tom faktiskt bara nån som står i samma stall 🤦‍♀️ är ju liksom inga turridnins stall jag står i :p
Du kan ju skicka en länk till närmaste ridskola :)
 
Har haft hästar i 20år och kan räkna på en hand hur många som frågar om dom kan komma och rida, har då sadlat på båda hästarna och sedan taget med personen på uteritt och ingen har frågat 2 gånger :rofl:. Mina är vana att gå som handhästar så fattar dom inte vad ryttare vill så hänger hästen bara på som om den vore handhäst eller stannar och äter gräs.

Annars brukar folk kommentara hur mycket jobb det måste vara med att mocka och ta ut och in hästarna medan jag påstår att så farligt är det inte.
 
VA är dom ute nu?????
Normal fråga vintertid mitt på dagen.
Är för övrigt lite orolig. En vän som red som barn (självlärd, troligen flängridning) ska besöka mig snart. Hoppas ridning inte kommer på tal. Mina är definitivt inte lämpade som nybörjarhästar (den ena bulldozer och den andre extremt lätt i fronten och mycket känslig)
 
VA är dom ute nu?????
Normal fråga vintertid mitt på dagen.
Är för övrigt lite orolig. En vän som red som barn (självlärd, troligen flängridning) ska besöka mig snart. Hoppas ridning inte kommer på tal. Mina är definitivt inte lämpade som nybörjarhästar (den ena bulldozer och den andre extremt lätt i fronten och mycket känslig)

Varför är du orolig? Det är väl bara att säga som det är. Att dina hästar inte lämpliga för en ovan ryttare. Det är ju inte svårare än så. Blir perosnen stött är det ju hens problem. Inte ditt som bara skyddar henom och dina hästar från en dålig upplevelse. Vill hen rida får hen väl kolla med en ridskola eller ett turridningsföretag. Eller en vän som har en lämplig häst.
 
Jag fick en fråga av en (väldigt ytlig) bekant, som ändå ridit ganska mycket själv, om inte hennes tonåriga dotter som fått upp ögonen för hästar kunde få rida privatlektioner för mig på nån av mina hästar?
Jo självklart, vilken vill hon rida, den lilla halvpensionerade ponnyn som inte får ridas i paddock eller den stora som är petig med vem hon har på ryggen och hivar av de hon inte gillar? :angel:

Liksom, nej, jag är ingen ridskola.

Varför var det en konstig fråga? Hade jag haft häst och var duktig på att instruera hade jag tyckt att det var en bra extrainkomst. Och ja, självklart under förutsättning att min häst inte var åt det extremare hållet att rida, men det kan man ju inte förutsätta att folk känner till när de frågar.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 760
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: shia
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 117
Senast: fio
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp