Hur icke-hästfolk tänker om hästliv....

Jag hade en arbetskompis som frågade vad jag gjorde med hästen när jag jobbade, kunde den verkligen vara ensam så mycket? Fick förklara att jag stod i ett stall med personal som tog in och ut och fodrade. Och att hästen var fullt nöjd med sina hästkompisar.
Tror personen tänkte att hästar var mer som hundar.
 
Åh herregud vad jag känner igen det där:D. Alla ska komma o rida så fort dom fått reda på att man har häst, eller som jag, är medryttare. Och när jag förklarar att jag inte kan ta med mig massa folk o låta dom rida eftersom det inte är min häst, och att det bara är jag som får rida, blir dom nästan sura? Och förstår inte alls vad jag menar. "men vadå? Ägaren behöver ju inte veta ngt" :confused:

Sen finns ju oxå barn som ridit på ridskola i 1 termin och är Så ambitiösa och
kan "allt", har en bekant vars kompis har en dotter som rider på ridskola. Mamman är inte insatt och kan inte direkt ngt om hästar. Tjejen vill ha en egen häst, det förstår jag helt! Men, hon säger till sin mamma att hon ska ha en 1-åring för 180000 att rida in själv och tävla elit med (det säger tydligen ridlärare, aha sure:D). Sen ska dom tydligen bara komma till stallet 1-2ggr veckan för tjejen ska ju hinna med andra aktiviteter också :idea:. Så då ska "väl nån kunna mata hästen litegrann" tills att dom kommer igen. Det som är lite skrämmande är att mamman tycker att allt egentligen låter rimligt förutom priset på hästen.. Och räknar med att det kmr kosta dom max 1000/mån... :idea: kan ju säga att många har hamnat i diskussion med dom här :bump:
 
Sen har vi ju folk som går ut i skogen och står och gömmer sig när de ser en häst, min stackars medryttarhäst tyckte de var superläskiga medan han var helt ok med folk som gick runt och förde oväsen :banghead::D

För många år sedan så mötte jag en tant iklädd en grön oljerock, hon ställde sig snällt bredvid en enbuske för att hålla sig ur vägen, hästen blåvägrade att gå förbi den levande enbusken. :o 😂 Lyckades tillslut övertala damen till att prata och flytta sig någon meter från enen innan vi lyckades ta oss förbi..
 
Åååh vad underbart!
Mamma hade en väninna som trodde det hete 'ponny' när det var små (unga) och sedan hästar när de blev stora. Så himla gulligt.
Det diskussionen hade jag med en fd kollega. Han trodde mig knappt ock jag var tvungen att googla och visa. Det lustiga där är att han är en av de mest intelligenta människor jag någonsin träffat så jag trodde han skämtade med mig när han började prata om det :D
 
Det diskussionen hade jag med en fd kollega. Han trodde mig knappt ock jag var tvungen att googla och visa. Det lustiga där är att han är en av de mest intelligenta människor jag någonsin träffat så jag trodde han skämtade med mig när han började prata om det :D
Haha samma här. Väldigt smart och framgångsrik människa. :p
 
Vilken rolig tråd!
Det där med att man faktiskt måste vara i stallet varje dag har nog mina föräldrar fortfarande inte fattat, och då har jag jobbat som ridlärare i tio år...
Bortsett från det som har tagits upp här så: Det där med att ramla av. Det verkar farligt, och måste göra väldigt ont. Jag har förklarat att man såklart kan slå sig, och att man ska respekt osv, men att det oftast inte är någon fara. Det går inte alltid riktigt fram. (Det här rör inte mkna föräldrar, de är vana. 😁) 🙂

Det vsr också en bekant till min moster som var helt övertygad om att hästen på min avatar var en islandshäst, och att leriga hästar var fruktansvärt vanskötta. Hon blev uppriktigt förvånad när jag förklarade att de kan se ut så efter 20 sekunder i en hage.
 
Jag har följt den här tråden lite i det tysta och jag har aldrig varit med om något av det många av er skriver om, varken från släktingar eller folk runt omkring mig. Vet inte om jag bara har tur eller om jag är omgiven med bra människor eller va man ska säga.
 
Fascinerande att de kan missa såna basala saker. De tror ju inte att alla chihuahuor är valpar och schäfrar vuxna liksom.
Fast vi har fått frågan en gång om tiken (8 år) var den andra hundens valp. Den andra hunden var en 3 årig hane av samma ras. Tiken var betydligt mindre än hanen. Inte alltför påpälsad ras så det syntes tydligt han var en hane om man säger så...
 
Kom på att kollegan blev störtförskräckt när vi satt och pratade och av någon anledning kom in på att det inte finns omklädningsrum, dusch, eller toalett i stallet. Han är gammalt hockeyproffs och hävdade att det där med ridning verkar vara misär, när han bara någon minut tidigare hade tyckt att det var rikemanssport 🙈
Det blev inte bättre av att jag förklarade att jag kissade i hästens box. :D

Sen har jag fått ganska gulliga kommentarer från okunniga föräldrar på ridskolan. Till exempel när en mamma kom inrusande till klubbrummet och oroligt förklarade att hästen hennes barn skulle rida hade dött. :eek:
Men nej, ponnyn var bara väldigt trött och låg och sov djuuuupt med huvudet i spånet och munnen halvöppen :D
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 753
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 925
Senast: shia
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 088
Senast: fio
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 561
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp