Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Mirre

Trådstartare
Motion är aktivering lär ju hundarna få oavsett väder men hur gör ni när det är såhär varmt? Ger ni er ut ändå eller väntar ni till kvällen /tidig morgon?
Känns inte helt motiverat att ge sig ut och motionera en väldigt pälstät hund i + 30 gr men jag kanske bara är nojig?

Så hur gör ni?
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Min hund har inte varit så jätteintresserad av att göra nåt ute när det är varmt. Men det är en ganska aktiv hund så han behöver ju ändå göra nåt.
Jag har gått upp tidigt på morgonen (halv 7-7) även när jag är ledig för att han ska få en lite längre promenad, och sen under dagen bara gå kortare rundor, ibland bara 10 min. Och sen på kvällen när det blivit lite svalare har jag gått en lite längre promenad.
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Vi har ju liten valp hemma så det blir automatiskt lugnare även för den äldre hunden. Vi är mest hemma, inne eller på tomten. Några enstaka korta promenader i väldigt långsamt tempo och så åker jag till klubben ibland och tränar den stora. Det lilla aktiva vi håller på med försöker jag förlägga till kvällstid när det är svalare, sen har jag också köpt ett kyltäcke som förhoppningsvis kommer göra lite skillnad..
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Jag försöker gå en längre runda på morgonen och på kvällen. Träna kan jag göra i skuggan mitt på dagen men jag vill ändå göra lite när det är varmt så hunden vänjer sig vid det också eftersom ett tävlingslopp kan vara mitt på dagen i solen. Nu vet jag att min hund inte påverkas så mycket av värmen men jag vill ju ge henne så bra förutsättningar som möjligt.
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Jag dör av värmen. Och Edwind verkar må lika dåligt.

Så vi går längre tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Sen ligger vi inne och flämtar under dagen.
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Vår vuxna är uppvuxen på Kanarieöarna, men denna sommaren tycker jag hon verkar hantera värmen lite sämre. Men lilleman på knappt 8 månader har inte förstått att det är jobbigt med värme (trots att han är svart! :eek:) så han verkar inte så värst bekymrad. Men vi håller oss ändå till lugnare aktiviteter dagtid och försöker ta motion och träning senare under kvällarna.

edit: Den vuxna hanterar värmen genom att rulla sig i skuggigt gräs! Helst nyklippt och lite fuktigt sådant, då är hon som nöjdast! :D
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Kl.

Min hund klarar värmen jättefint, men det gör inte jag.
Därför lägger vi upp träningen efter mig! ;)

Innan det blir för jäkla varmt promenerar vi, tar hand om fåren och vallar. Sedan tränar vi kortare pass under dagen med det vi pysslar med för tillfället, och på kvällen vaknar jag till liv igen och tar en till promenad och tränar ett ordentligt längre pass och kanske spårar också alternativt vallar igen.

Eller omvänt.

Någon hysterisk fysträning blir det inte tal om när det är som varmast, men det vi gör fixar vi på de tider temperaturen är trevligare. Jag byter ut middagsmotionen med träning istället - då får hunden springa men jag slipper röra mig så mycket. :o
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

KL

Jag går efter jobbet (ca halv 6 på morgonen) en hyfsat lång runda. Sen sover vi och går en kortis på ca 30 min. En runda med mycket skugga! Alternativt lägger ett spår.
På em/kv går vi en något längre runda eller åker upp till klubben och tränar.

Det blir korta lydnadspass åt gången. Värmen tar hyfsat även på mallen.
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Tidigt på morgonen och sent på kvällen får dom motion och träning.
Dagtid får badar och simmar vi, och får dom leta godis i skuggan eller gå ett spår eller kör korta lydnadspass (Alltid bra att träna i värme, på tävlingar får man sällan bestämma).
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

kl

På dagarna är allt våra hundar vill att ligga i skuggan/bada så det får dom göra.
På morgnarna mellan 6-8 blir det en längre runda och på kvällen träning med den stora (spår osv) och lite längre runda med lilleman.
Dock är hon inte alls intresserad av att göra något alls hur svalt det än blir mot på dagen när det varit så varmt, men det är ju
ett måste så får försöka motivera henne ändå.
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

KL

Det varmaste man raknar med den narmaste veckan ar 25*C i Stockholm, ar det varmt?:grin:

Har ar det nu runt 35*C. Varje dag. (33-37 den narmaste veckan) Varmen kom en och en halv manad for tidigt. Urk. Min tjej, rottis, loper just nu, vilket passar oss ratt bra da det gjor henne sloare an ... molasses:p Vi ar uppe tidigt, Jag matar hastar, jobbar med Mandy och rider fore 10 pa morgonen. Vi haller mest pa med lydnad och det blir ingen direkt motion, men det blir mer nar lopet ar over. Hon sniffar runt den inhagnade delen av var mark (20,000 m2) flera ganger om dagen, men det ar den enda "motion" hon far. Sa fort lopet ar over maste vi dock satta igang eftersom hon har en tendens att bli skendraktig annars.
Jag har hittat ett stalle som har "hydro exercise" och tankte kolla det och leta reda pa en bra sjo - utan gift ormar och losa 'stray' hundar:angel: sa hon kan simma.
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Det varmaste man raknar med den narmaste veckan ar 25*C i Stockholm, ar det varmt?:grin:

Ja. Framförallt när man är van vid ca 15 grader och det plötsligt blir varmare. Dessutom måste man ta med i beräkningen att olika temperaturer är olika varma/kalla på olika platser. Har tex aldrig frusit så mycket som när det varit ungefär 0 grader ute på hösten i Sthlm och Gbg. Var tvungen att ha vinterjacka och thermobyxor ute, men när jag bodde i Piteå gick jag med kjol, tjocka strumpbyxor och tjocktröja ner till -10 grader. "Lite" skillnad.


Iaf, nu när det är varmt så orkar jag absolut inte vara ute. 25 grader på kvällen kan fungera, men när solen ligger på så dör jag lite. Unga dåren gillar inte heller värmen. Tanten går och lägger sig i solen när det är 30 grader i skuggan :crazy:

Vi går nu promenader när det antingen är mycket moln på himlen, eller på morgon och kväll. Direkt i solen klarar vi oss inte länge.
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Mina får jobba på kvällen, eftersom jag tränar apportering/jakt förlägger jag träningen vid nån sjö så de kan svalka sej.

/LL
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Det är dessutom ofta väldig hög luftfuktighet här = klibbigt som satan.

Och svensk sommar är ju annars kanske 18 grader och lite molnigt.

Så för oss är 25 grader gräsligt varmt.
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

kl

Kapar tråden lite :o

Och undrar hur ni gör med hundarnas mat när ni tränar tidigt eller sent, ger ni mat efter träningen?

Jag brukar cykla med mina hundar och det går ju inte nu mitt på dagen... Kvällstid funkar bäst men att cykla efter maten känns inte ok, och får dom vänta för länge dör dom ;)
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Vi tränar som vanligt. Har ryckt ner min helt i år och tar utställningarna emot sensommaren istället. Vi är ute på förmiddagen när jag är ledig, runt 6-tiden när jag jobbar. Blir en sväng mitt på dan men har tur att kunna lägga mina promenader längst ån som rinner genom stan så att säga bort emot där vi har hästarna på bete. Vi går halva turen sedan gör vi ett besök i ån för att eventuellt bada/dricka. Cyklar gärna med henne på kvällarna, samma där, kan stanna vid ån för att svalka henne om hon vill samt vätskeintag. Har även en skogsrunda upp på berget där vi har en ständgt rinnande liten bäck som vi kan leta upp.

När det blir extremt-varmt mitt i sommaren här är det tidig morgon, död vovve/matte/husse på dagen och därefter brukar vi åka och bada allihopa på kvällarna och träna på apportering i vattnet. Hon är annars väldigt aktiv hund men då har hon inte så stor lust med nånting. Just nu är hon som normalt.
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Jag kom just pa varfor varme (nu tyckte jag att 25* var ljuvligt forra sommaren nar jag var i Stockholm, men jag vet vad ni menar) ar varre dar an har. Har gar man ut i varmen sedan kan vi ga in och kyla av oss, har har vi alla AC overallt. Precis som man hanterar extreme kyla, man gar ut ett tag, sedan kan man ga in och vara 'bekvam' igen.

Just nu ar klockan 9 pa morgonen och vi har vatvarmande omslag har ... titta pa 'humidity' (luftuktighet) UGH!

Picture2-1.png
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Oftast går vi längre promenad på kvällen, likaså med träning.
Idag blev det dock en långpromenad på förmiddagen, men stackars hunden blev jättevarm och trött. Ska det bli fler långpromenader i värmen blir det med vatten tillgängligt!
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Har gar man ut i varmen sedan kan vi ga in och kyla av oss, har har vi alla AC overallt.

LYX!

Gick hemifrån för några timmar sedan, kom hem nyss. 26 grader inne i lägenheten trots att det är 20 grader ute igen. Nu står fönstren vidöppna och jag har en fläkt igång. Förhoppningsvis går det att sova sedan. Blev helt kladdig av svett så fort jag kom in :crazy:
 
Sv: Hur lägger ni upp träningen i värmen?

Jag vet:p Jag haller just pa att packa vaskan (tranings grejor, check, vatten, check, isbox med is, check, kottbullar, check;)) for att aka och trana ... innomhus, men det ar inte kallare an ungefar 20 - 25*C.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 483
Senast: Eurydome
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 804
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 817
Senast: Elektron
·
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit väldigt bra på att vänta. Det känns som att jag har byggt mig ett eget väntrum som är väldigt trivsamt, och här sitter...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp