Bukefalos 28 år!

Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Lånar knapp, men fortsätter på samma spår.

Framdelsvändning gör ju hästar sällan eller aldrig när de rör sig fritt i hagen tex. Bakdelsvändning däremot kan man ofta se när de gör snabba vändningar bland annat. Bakdelsvändningen är mer naturlig för hästen och därför borde det vara lättare för dem att lära sig flytta framdelen.

Minns att vi fick lära oss att framdelsvändning är den enda rörelse som hästen inte gör i det fria. Vet inte om det är sant, men enda gångerna jag kan komma på att jag sett en häst göra liknande rörelser utan ryttare har varit när den hållts fast med grimskaft eller liknande.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Jag har lagt ner oerhört mkt tid på att få hästen att varva ner och ta det lugnt. Jag tänker inte sabba det genom att träna galoppfattningar. ;)


Dessutom krävs det en viss variation i dressyrarbetet för att hon inte ska bli helt uttråkad. Därför tycker jag att sidvärtsrörelser känns helt berättigat att lära först.

Och det finns nog inte någon tränare jag känner som inte instruerar att man ska dra bak skänkeln ngt, litet, när man gör vissa kommandon.

Tack för dina tankar!
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Nu tycker väl du jag är tjatig men det finns ju flera skänkellägen. Bra att lära hästen det. Och att dom olika lägena betyder olika typer av flyttning. Lär sej hästen det då kan det göra att hon väntar in istället för att rusa eller spänna sej.

Sorry, jag menade förstås skänkelläget man använder vid sidvärts! Kunde ju ha varit tydligare där!
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Med en så energisk häst tror jag absolut att du kan ha användning för röstkommando. Om hästen gärna vill tolka allt som full fart framåt, så kan det hjälpa till att undvika missförstånd.

Det är fler som skrivit det och är nog sant faktiskt. Det är bara det att jag hittils mest använt min röst till att lugna och berömma :D, och sedan har jag inte börjat med galoppfattningar än. Det är nog en väldigt bra idé med en typ av röstkommando den dagen!

När du säger att hon blir stressad av att du lägger till skänkeln, menar du då över eller underskänkeln?

Underskänkeln. Överskänkeln betyder stanna.

Jag red en sån förr som var superstressad och superframåt. Där var det jätteviktigt att ha en jämn kontakt. Hon stressade som attan i början, men sen lugnade hon sig efterhand som hon vande sig vid att skänklarna låg emot, och att det faktiskt inte hände så mycket mer. Det var snarare så att hon blev mer orolig om man var försiktig med henne, för då blev det inte lika konstant tryck och det gjorde henne orolig.

Jag ska erkänna att jag tyckte det var superläbbigt att vänja henne vid det. Min tränare sa precis samma sak, och det du beskriver stämmer mkt bra på min häst. Min tränare fick ta den värsta smällen. Rudis hoppade nästan på bakbenen när hon fortsatte att hålla kvar skänklarna mjukt och "skönt" runt magen. Men sedan slappnade hon tydligt av. I början av ridpassen kunde hon slänga sig fram, öka, eller hoppa på bakbenen (inte ställa sig helt upp- tack och lov :crazy:) men sedan blev hon betydligt bättre att rida på. Hon gillar inte att man flaxar med benen! Konstant tryck är mkt bättre, numera är hon nästan helt ok med det!

Det verkar ju som att det funkar bättre och bättre, så jag tror att du ska fortsätta på samma spår och låta henne inse att skänklarna inte betyder fram. Om jag var du skulle jag ta bort all koppling mellan fram och skänkel ett tag. Använde rösten när du vill att hon ska fram, och använd bara skänkeln för att flytta och bromsa.

Mmm, jag tror också på det!

Jag har tränat för en CR instruktör det senaste året och det passar min häst utmärkt som iofs inte är så framåt som din, men som blir spänd och stressad när man inte ger rena hjälper, eller när det händer för mycket på samma gång. Ingen press, bara låta honom följa kroppen. Jag tänker på vad jag gör och han följer efter.
Med beskrivningen du ger av din så verkar hon funka bra med det tankesättet. AR är ju också lite liknande.

Ja, det kanske vore en idé att faktiskt gå vidare på det spåret! Jag gillar tänket som sagt!

Tack för stöd och hjälp! :laugh:
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Okej! Nytt tänk! Tänka om... :D;) Hua!

Jag har aldrig "utbildat" unghästar, det har pappa gjort, men jag har ridit en del unghäst och gjort det han har gjort, liksom. Om du förstår vad jag menar. Och tagit efter ett fåtal tränare tips, så min värld är begränsad. Nu har jag hjälp av en jättebra tränare jag trivs med super och det har bara pratas flytta rumpan så jag inser att jag är rätt snäv i mitt tänk. Visst har jag läst böcker om andra vägar att gå men det är väldigt lätt att fortsätta i det spåret man "kan".

Jag ska kolla upp det här nya som du och några till förespråkar, att flytta bogen först. Det kanske är så att det ger mer effekt än att bara få hästen att flytta, utan också något mer; samla. Michis skrev utförligt om det!

Jag tackar dig för detta! Jag ska kolla upp det!
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Till alla:

En liten kort resumé om hästen:

Hon är åtta i år. Köpte henne i senhöstas förra året. Hon blev inriden sent, gick en sommar på turridning men det gick inte så bra :D Ridskolan gick heller inte så bra :D Hon stod ett år innan jag köpte henne. Hon var rätt billig ;) Bra isländsk stam. Har haft två föl som ung.

Hon har jättefina gångarter, dock en flack galopp men jag tror att med styrka, muskler och balans så kan man nog runda den rejält. Traven är helt :love: fast den ser jag nästan bara i hagen än så länge. Tölten är mot passtaktig, fast hon är inte så fast i det passtaktiga, hon släpper ganska lätt. Skritten är väldigt energisk :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Jag skriver under på det som Jonaz sa! Börja lite lätt med att flytta framdelen på henne så ska du få se under ;)
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Galoppfattning: jag tänker framåt, lutar mig aningen bakåt med min ytter axel tydligt bakom den inre, trycker med ytter skinka och förstärker vid behov med skänkel eller spö (spö knappast tillämpligt på din häst). Om jag för tillfället inte bryr mig om formen i fattningen, låter jag hästen få ganska fria tyglar.

Öppna: rider i skritt. Vrider min överkropp så att jag får ytter axel tydligt framför inner axel, håller ett stadigt, ganska sidlika tryck på tyglarna. Hästen ska ta stöd på YTTER tygel vid öppna. Hästen ska följa mina axlar med sina bogar. Sitter rakt med bäckenet, lite mer tryck på inner sittben. Eventuellt lägger jag inner skänkel något längre bak för att flytta in inner bakben under hästen om det behövs. Kan vara smart att börja med förvänd öppna med stöd mot staketet för att hästen ska förstå konceptet att inte gå åt det håll näsan pekar.
Går bara ett par steg i början för att det ska vara enkelt för hästen.

Skänkelvikning: Börjar i skritt. Kan vara praktiskt att ta stöd mot staketet precis som i öppnan. Ställer hästen lite MOT rörelseriktningen så som en skänkelvikning ska göras. Håller tillräckligt mothåll på YTTER tygel för att hästen inte ska förböja sig i bog/sida. Lägger inner skänkel tillräckligt långt bak för att få med sidoförflyttningen.
Förlägger min tyngdpunkt något i rörelseriktningen.
Tränar bara enstaka steg i början, och som sagt med stöd mot staket.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Jag har lagt ner oerhört mkt tid på att få hästen att varva ner och ta det lugnt. Jag tänker inte sabba det genom att träna galoppfattningar. ;)

Dessutom krävs det en viss variation i dressyrarbetet för att hon inte ska bli helt uttråkad. Därför tycker jag att sidvärtsrörelser känns helt berättigat att lära först.

Och det finns nog inte någon tränare jag känner som inte instruerar att man ska dra bak skänkeln ngt, litet, när man gör vissa kommandon.

Tack för dina tankar!

Men du sabbar absolut ingenting genom att lära den sakerna i rätt ordning.. Jag har erfarenhet av både unghästar och riktigt känsliga hästar (och kombinationen) och att lära dom galopp gör dom absolut inte hetsigare, snarare tvärtom. Om du tränar galoppfattningarna kommer hon bli trött, både fysisk och mentalt, så du behöver inte lära henne sidvärts för att hon är ambitiös(?). Jag gissar att du rider med akademisk inriktning? (eller liknande?)

Det gör jag, dock kan man göra det på hästar som inte svarar framåt när man driver, att man 'släpper' skänklarna och lägger till dom igen längre bak, men annars gör iaf inte jag det. = )
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Lånar knapp, men fortsätter på samma spår.

Framdelsvändning gör ju hästar sällan eller aldrig när de rör sig fritt i hagen tex. Bakdelsvändning däremot kan man ofta se när de gör snabba vändningar bland annat. Bakdelsvändningen är mer naturlig för hästen och därför borde det vara lättare för dem att lära sig flytta framdelen.

Minns att vi fick lära oss att framdelsvändning är den enda rörelse som hästen inte gör i det fria. Vet inte om det är sant, men enda gångerna jag kan komma på att jag sett en häst göra liknande rörelser utan ryttare har varit när den hållts fast med grimskaft eller liknande.
det stämmer inte att hästar aldrig gör "framdelsvändningar" i det fria.
Hästar kan göra "framdelsvändningar" när dom vill rensa rent runt i kring sej från andra hästar. Då ofta kombinerat med viftande svans och bakåtstrukna öron. Även då och då kombinerat med en intensiv ryggning :-)
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

det stämmer inte att hästar aldrig gör "framdelsvändningar" i det fria.
Hästar kan göra "framdelsvändningar" när dom vill rensa rent runt i kring sej från andra hästar. Då ofta kombinerat med viftande svans och bakåtstrukna öron. Även då och då kombinerat med en intensiv ryggning :-)

Det är ju sant. Tänkte att de borde finnas tillfällen när de gör det, men jag tänkte mer när de blir skrämda. Arga hästar ser jag så sällan. Är så van vid min häst där de står och äter i samma högar och lägger ett öra bakåt om de vill något.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Det är ju sant. Tänkte att de borde finnas tillfällen när de gör det, men jag tänkte mer när de blir skrämda. Arga hästar ser jag så sällan. Är så van vid min häst där de står och äter i samma högar och lägger ett öra bakåt om de vill något.

Ibland är det bara högtalarteknik om dom som står runt ikring inte lyssnar ;) Särskilt arga behöver dom inte alltid vara. Titta på hur hästar beter sej vid nyinsläpp... Det kan dansas runt ganska mycket med "framdelsvändningar" utan att det sparkas.

I en lugn flock där inga förändringar sker så blir det förstås inte så mycket framdelsvändningar.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Ibland är det bara högtalarteknik om dom som står runt ikring inte lyssnar ;) Särskilt arga behöver dom inte alltid vara. Titta på hur hästar beter sej vid nyinsläpp... Det kan dansas runt ganska mycket med "framdelsvändningar" utan att det sparkas.

I en lugn flock där inga förändringar sker så blir det förstås inte så mycket framdelsvändningar.

Fast min är så himla lugn så det är inget sånt vid hopsläpp heller. En gång har det varit bråk och då stod de bak mot bak och den andra hästen matade sparkar. Min såg ut som en rädd liten hare som inte fattade alls vad som hände.

Ett vanligt hopsläpp med min äldre respektingivande herre går till såhär: De släpps ihop, min betar lite, får syn på de andra hästarna som kommer fram. De står med huvudena ihop och piper till efter en stund. Sen lunkar de därifrån och börjar beta. Inget bråk, inga konflikter. Min bestämmer, så är det. Ingen har ifrågasatt det så länge jag haft honom, och han har gått ihop med en hel del hästar.
Tror inte heller han känner sig så hotad och är en väldigt mjuk ledare. De äter ihop, och han bryr sig inte så mycket om någon äter i hans hög, redan från dag 1. Skulle han gå fram till någon annans hög däremot så flyttar de sig.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Men du sabbar absolut ingenting genom att lära den sakerna i rätt ordning..

Men "rätt ordning" är ju olika för olika hästar. Jag har ingen islandshäst - ingen häst alls för tillfället faktiskt, men jag red akademiskt på mina två hästar: en fjordhästvalack och ett kallblodstravarsto. Den sistnämnda var nog lite som TS häst (inklusive lite "extra" gångarter;)) - väldigt het och stressad efter att varit på travet och ridläger hon inte passade på innan jag fick henne. Jag hade henne bara i två år. När jag sålde henne hade vi precis börjat nosa på galoppfattning uppsuttet (jag lärde henne röstkommando på lina först). Då hade hon coolat ner och gjorde riktigt bra skolor i skritt och trav. Genom den träningen blev hon starkare inför galopparbetet.

Fjordingen hade jag i tolv år. Han var sju när vi sadlade om från traditionell dressyr till akademiskt. Galoppen var inte hans bästa gångart och jag tyckte mest att galopparbetet var pannkaka. Så vi lade ner det och arbetade med skolor, först i skritt sedan i trav. I slutet av vår tid tillsammans (d.v.s. efter fem års träning) gjorde han riktigt bra skolor även i galopp och enkla byten. I travarbetet nosade vi på halva steg (förstadiet till piaff).

Jag är övertygad om att ingen av de här hästarna hade kommit lika långt om jag hållit fast vid den "vanliga" vägen. Då hade vi väl suttit och harvat med galoppvolter utan att få till det. För mig gav det här så oändligt mycket mer, för jag kände verkligen att jag utvecklades som ryttare. Och jag är övertygad om att resultatet blev mycket bättre. Vi fick en väg som passade oss och inte någon mall som vi skulle passas in i.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Vad du vinner på om du lär hästen att flytta bogen är att den snabbare kommer in i tänket att den ska sätta under sig bakdelen under kroppen. Ett litet men ack så viktigt steg mot samling alltså.
Jag flyttar i prinip aldrig bakdelen uppsuttet utan låter baken vara kvar och framdelen flytta på sig.

Oh vad jag håller med dig, gör samma sak här:banana:
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Jättekort, förmodligen inte särskilt hjälpsamt tips (men ändå ett tips) som säkert sagts, men jag orkar verkligen inte läsa igenom allt.

Har också en superkänslig häst som galopperar på tanken, men jag gör mina skänkelvikningar utåt istället för inåt när han är på ponnyfasonhumör. Då tänker han inte "galopphörn" och frihet utan sidvärtes. Det är ofta lättare, för då får hästen en riktlinje iom staketet.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Oh vad jag håller med dig, gör samma sak här:banana:

Plus fler som förespråkar den flyttningen.

Min donna har inte så svårt för samling utan samlar sig bra när hon väl jobbar och inte fladdrar runt. Hon är lite tjafsig med munnen (kollad av vetrinär) men har blivit bättre med tiden. När hon fladdrar runt är det jättesvårt att få henne lugn och koncentrerad, det tar ett tag men när hon är lugn och jobbar så kommer ryggen upp och bakbenen kommer under. Hon orkar inte så länge, ibland händer det att hon knäpper av i nacken, men oftast, inte alltid, är det för att jag har jobbat henne ngt varv för länge. Hon är kort och kompakt, mjuk och böjlig, om man stretchar eller om hon vill visa hur snabbt hon kan röra sig i sidled utan att jag vet om det först.... :devil:, hon svänger lätt och är absolut inte tung, och inte så svårjobbad "kroppsligt". Bara psyksligt :D.

Så frågan är väl om det är "nödvändigt" att flytta bogen, som första övning, för att få samling när hon redan samlar sig?

Detta är en intresserad följdfråga från ett nytt sätt att tänka i utbildningstrappan - inte ett ifrågasättande eller ett sätt att "slippa". Jag vill bara lära mig mer.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Det är INTE samlingen du vill åt, det är VÄNDNINGEN!
Samlingen kommer som ett brev på posten.

Eftersom hon inte vänder framdelen än antar jag att du svänger med vikt och tygel.
För att komma bort från tygeln lägger du in flyttningar på på framdelen - då får du en rakare häst som är lättare att korrigera.
Samlingen kommer så småningom och då är det en mer korrekt samling än den en häst får genom att "samla sig själv" (rider själv en sådan häst just nu)

Är sjukt nyfiken på din pålla och skulle gärna träffa henne. Var bor du? :angel:
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Med en mycket het lättstressad häst är det nog inte samling som är det stora problemet utan att i första hand få hästen lugn och avslappnad. En korrekt samling kommer inte ur anspänning och överskott på energi utan ur lugn, eftersom hästen behöver kunna länga sin överlinje genom att slappna av i de långa musklerna i överlinjen för att kunna få bakdelen under sig på ett korrekt sätt. Framdelsvändningen har just en sådan effekt, en sida i taget, utöver att man får ett bra sätt att kontrollera hästen om något oväntat inträffar. Framdelsvändning erkänns inte inom den moderna dressyren som en "klassisk" rörelse men det betyder inte att den inte är användbar. I den akademiska och iberiska hästvärlden är det vanligt att man värmer upp hästen på en liten volt med mer eller mindre kraftig inåtställning i öppna ungefär som en förstorad framdelsvändning. Man kan också rida framdelsvändningar med hästen ställd inåt, i rörelseriktningen, för att öka svårighetsgraden.

Att flytta bakdelen antingen enskilt eller på en liten volt anses också som mycket viktigt inom Horsemanship-rörelsen, en slags övning som kan ses som grunden för allt, det räknas bl.a. till det viktigaste man lär hästen innan man sitter upp för första gången. Ofta upplever vi att hästen har problem i bogarna, i halsen eller i munnen men dessa problem är inte sällan sekundära. Mycket talar istället för att långt mer än hälften av alla problem, vare sig de är ortopediska eller träningsmässiga, sitter i bakdelen.

Jag anser att man inte kan följa träningsskalor på hästar som inte är skapta för dem. En träningsskala för en halvblodshäst passar inte nödvändigtvis för t.ex. islandshäst eller travare. Om galoppen inte är bra är det bättre att inte rida galopp än att genom att rida den öva upp hästens förmåga att utföra dålig galopp. I vissa klassiska skolor anses att man inte över huvud taget ska börja arbeta med galopp på ridbanan innan hästen behärskar sluta i trav. Det finns allltså inte bara en träningsskala. Eller, om det är så att det bara finns en väg, hur avgör man vilken som är korrekt?

Ulrika
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Det är INTE samlingen du vill åt, det är VÄNDNINGEN!
Samlingen kommer som ett brev på posten.

Eftersom hon inte vänder framdelen än antar jag att du svänger med vikt och tygel.
För att komma bort från tygeln lägger du in flyttningar på på framdelen - då får du en rakare häst som är lättare att korrigera.
Samlingen kommer så småningom och då är det en mer korrekt samling än den en häst får genom att "samla sig själv" (rider själv en sådan häst just nu)

Är sjukt nyfiken på din pålla och skulle gärna träffa henne. Var bor du? :angel:

Tack nu slapp jag! Du är inte dålig på att förklara du heller! :banana:

Har du vägarna förbi här får du gäääärna komma hit också;)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 594
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp