Bukefalos 28 år!

Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Plus fler som förespråkar den flyttningen.

Min donna har inte så svårt för samling utan samlar sig bra när hon väl jobbar och inte fladdrar runt. Hon är lite tjafsig med munnen (kollad av vetrinär) men har blivit bättre med tiden. När hon fladdrar runt är det jättesvårt att få henne lugn och koncentrerad, det tar ett tag men när hon är lugn och jobbar så kommer ryggen upp och bakbenen kommer under. Hon orkar inte så länge, ibland händer det att hon knäpper av i nacken, men oftast, inte alltid, är det för att jag har jobbat henne ngt varv för länge. Hon är kort och kompakt, mjuk och böjlig, om man stretchar eller om hon vill visa hur snabbt hon kan röra sig i sidled utan att jag vet om det först.... :devil:, hon svänger lätt och är absolut inte tung, och inte så svårjobbad "kroppsligt". Bara psyksligt :D.

Så frågan är väl om det är "nödvändigt" att flytta bogen, som första övning, för att få samling när hon redan samlar sig?

Detta är en intresserad följdfråga från ett nytt sätt att tänka i utbildningstrappan - inte ett ifrågasättande eller ett sätt att "slippa". Jag vill bara lära mig mer.

Tja lyssna på Michis, hon förklarade bra.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Tusen tack för en jättebra förklaring! :laugh:

Det stämmer att jag flyttar henne för vikt och tygel, fast mest vikt. Det kan bli andra bullar nu. Jag ska be min tränare läsa tråden och se vad vi kan jobba med.

Är du seriöst nyfiken på min lilla pålla så är det bara att komma förbi och rida :idea: Jag bor i Småland. :laugh:
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Tack för ett jättebra inlägg!

Jag håller med dig om att det är svårt att tro och acceptera att det finns en (1) rätt väg att gå med utbildning av häst. Möjligen en rätt väg för varje häst. Det är intressant, men kanske lite förvirrande, att sätta sig in i de olika ridstilarna. Är man riktigt duktig och kunnig och erfaren kan man säkert plocka många russin på det!

Vi andra får lyssna och lära. :)
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Hade du bott närmare hade jag absolut kommit och träffat henne och kunnat förklara mer hur jag hade gjort med en sådan häst. Men det är en bit från Stockholm till Småland tyvärr! Måste ni alla bo så långt bort?!
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Nej, 1 rätt väg finns det aldrig! Det är väl det som gör ridningen så fascinerande = ) Men jag tror iaf inte att man sabbar något genom att ändå lära in sakerna i en given ordning, men givetvis kan olika hästar kräva olika lösningar, ibland okonventionella. Men hittills har jag inte träffat på någon häst som har 'haft ont' av att lära sig galopp tidigt, sedan behöver man ju såklart inte galoppera fler mil om dagen och göra 300 fattningar. Men så som jag tränat hittills så har också inlärningen av sidförande skänkeln kommit per automatik, så det har aldrig varit några direkta bekymmer för mig, men jag kanske tränar omedvetet på saker som bidrar till detta! (såsom träning på marken, ex. flytta sig åt sidan på gången, det följer ju med upp även om jag inte medvetet tränar in det för ridningens skull).

Jag tycker det är bra att kunna plocka russin, bara man har kvar sin röda tråd, så att godbitarna man plockar ändå passar in i helheten. Jag själv har inte medvetet läst på eller pluggat andra stilar så, men alla tränare kan ju bidra med nya idéer. Även om jag rider 'tävlingsdressyr' så hämtar jag gärna inspiration från reiningen t.ex. för jag tycker det är så häftigt att se vad dom kan göra (utan att vara i närheten av att sträcka tygeln). Dom kan även stå med en häst utan träns i en fullsatt arena och hästen säger 'jaja'. Det vet jag ingen dressyrhäst som kan! = )
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 592
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp