Hur länge har ni väckt era barn på morgonen?

Bukefalos 30 år!

Jag blir galen snart, varje förbannade morgon springer jag mellan 6 åringen, 13 åringen och 17 åringen för att få upp dem på morgonen.
6 åringen är den som är lättast att få upp och som gör sig klar i tid (oftast) utan tjat. Men tonåringarna...:banghead:
Jag får tjata och tjata och tjata. 13 åringen har blivit lite bättre, men äldsta är hopplös att få iväg i tid. Som idag när han återigen är trött för att han var uppe halva natten istället för att sova. Han behöver åka med bussen 07.19, han gick ut genom dörren nu kl 08.23.
Efter att jag tjatat hela morgonen. Han har fått varning av skolan att hans csn försvinner ändå händer inget. Han trivs i skolan och med klassen, är nöjd över valet av gymnasielinje osv.

De är fullt kapabla att ställa larm och gå upp, men de gör det inte.
Spelar ingen roll vad jag säger. Väcker jag dem inte och låter de bli sena, så åker de inte iväg till skolan öhvt.
Vad tusan gör jag? Jag orkar inte fortsätta såhär längre, jag själv ska ju iväg till mitt i tid också.
Kan ju vara bra att tänka på att man i tonåren är tröttare än "normalt" pga av alla processer som pågår i kroppen. Det finns skolor som ändrat sina tider för att göra arbetsmiljön bättre för eleverna https://ju.se/forskning/nyheter/nyhetsarkiv/2024-06-08-somnforskare-utvarderar-senare-skolstart.html , https://www.vetenskaphalsa.se/unga-tar-somn-pa-stort-allvar/ . Så att inte bli irriterad utan att istället gemensamt hitta en lösning kanske är en bättre metod än att försöka få honom att "bli bättre" på att göra samma sak. För det brukar sällan hända. Man behöver liksom hitta en annan metod, vad det nu är.
https://www.elevhalsan.se/aktuellt/hur-hjalper-vi-bast-unga-som/ Om jag förstår den här artikeln rätt så verkar det viktigare att styra läggtiden än vakna tiden för att hjälpa till med att komma upp i tid (och hålla sig alert i skolan).

Ingen mobil i sovrummet 23 (eller valfri lämplig tid) till dags att gå upp? Mobilen kan ligga och vänta vid frukosten 😉 Tonåringat har ju som senaste inlägget var inne på bioligiskt tufft med kontorsdygnsrytmen, så alla knep är bra utom de dåliga 😊

Ett tag låg dotterns mobil utanför hennes rum på natten. Vi hade den alltså inte. Hon la den där själv när det var dags att sova. Jag tror att det är lättare att få acceptans för än att bara ta den ifrån dem.

Jag tänker att det är typiskt morgonmänniska att försöka straffa bort morgontrötthet. Somnar man inte på kvällen så hjälper det inte med straff på morgonen, snarare ökar det stressen och gör det svårare att somna.

Jag föreslår att fokusera på hur man somnar i tid och att det där ingår noll skärm efter en viss tid, släcka lampan en annan och om inte det hjälper så finns det ju annat att prova som ljudböcker, avslappningsövningar eller t o m läkemedel

Jag tänker att det är typiskt morgonmänniska att försöka straffa bort morgontrötthet. Somnar man inte på kvällen så hjälper det inte med straff på morgonen, snarare ökar det stressen och gör det svårare att somna.

Jag föreslår att fokusera på hur man somnar i tid och att det där ingår noll skärm efter en viss tid, släcka lampan en annan och om inte det hjälper så finns det ju annat att prova som ljudböcker, avslappningsövningar eller t o m läkemedel
Fast det är väl ingen som pratat om några straff på morgonen, utan de flesta förslagen som kommit är samma eller rätt lika de du föreslagit?
Förutom en mer effektiv väckarklocka då, men det är ju fortfarande inte en bestraffning.

Har en 11 och 13 åring.
Här är det skärmförbud nattetid. Från ca 20.30 med yngsta. Äldsta har friare tider, men skulle det börja påverka skolan får vi börja sätta mer gränser även för henne.

Tills de är vuxna är det vårt ansvar som föräldrar att sätta de gränser vi tror att de behöver.
INsåg att det kan ha låtit präktigt...

VI har erfarit väldigt många gånger att barnen inte klarar av att ha obegränsad skärmtid, vi måste alltså vara väldigt hårda om de ska orka med vardagen.

Dessa jäkla skärmar, spel, program och avsnitt är utformade av experter som vet hur de ska göra för att barnhjärnor ska fastna maximalt. Det är så sjukt.

Flytta? Det är ju i regel inget man gör bara sådär? 😅
Nej, såklart inte. Men har man en sexåring har man ändå väldigt många skolmorgnar kvar att genomlida. Och om både vuxna och barn har en lång väg till skola och jobb så kanske det kan vara något att fundera över.

Det kanske finns fler faktorer som gör att det kan vara en god ide att i alla fall öppna sig för tanken?

För mig vore tidiga morgnar en total mardröm och jag tror att barn också mår bättre av att kunna sova lite längre på morgonen. Därför har jag bosatt mig nära både skola och jobb. Barnen har 10 minuters cykelväg och kan alltså lämna hemmet vid åtta. (Såklart har inte alla den möjligheten pga ekonomi eller annat).

Nej, såklart inte. Men har man en sexåring har man ändå väldigt många skolmorgnar kvar att genomlida. Och om både vuxna och barn har en lång väg till skola och jobb så kanske det kan vara något att fundera över.

Det kanske finns fler faktorer som gör att det kan vara en god ide att i alla fall öppna sig för tanken?

För mig vore tidiga morgnar en total mardröm och jag tror att barn också mår bättre av att kunna sova lite längre på morgonen. Därför har jag bosatt mig nära både skola och jobb. Barnen har 10 minuters cykelväg och kan alltså lämna hemmet vid åtta. (Såklart har inte alla den möjligheten pga ekonomi eller annat).
Då skiljer det sig ju i det här fallet knappt förtio minuter ändå. :) Jag tycker inte att runt halv åtta är en toktidig tid att behöva gå till skolan eller jobbet på.

Då skiljer det sig ju i det här fallet knappt förtio minuter ändå. :) Jag tycker inte att runt halv åtta är en toktidig tid att behöva gå till skolan eller jobbet på.

det gör skillnad när det handlar om den tiden på dygnet. Och om bussen går 07.19 behöver man lämna hemmet ett tag innan dess.

det gör skillnad när det handlar om den tiden på dygnet. Och om bussen går 07.19 behöver man lämna hemmet ett tag innan dess.
Inte såpass att jag skulle överväga en husflytt i alla fall. Den lilla som har flest år kvar har ju dessutom inga problem. :) Bussen går kanske runt knuten, det kan ju vara värt för att slippa cykla till exempel?
Men vi har alla olika prioriteringar och möjligheter!
Jag hade mördat mina föräldrar om de sålt vår villa för att jag hade svårt att gå upp på morgonen. :D Det vore liksom inte rimligt.

Det är synd att man inte anpassar skoltiderna till det faktum som bl.a. @Badger påpekade att tonåringar faktiskt är "naturliga nattugglor" och har ett enormt sömnbehov.

Även före skärmarna, så fanns de här problemen med tonåringar som inte vaknar på morgnarna. Åtminstone två av mina barn hade det jättejobbigt med morgnar under några år i tonåren, och då var det alltså inte skärmar och skärmtid som orsakade det.

Det gick alldeles utmärkt att läsa böcker, eller pyssla med något sent på kvällen, och därför inte somna i tid.

17- åringen borde kunna ta det ansvaret själv. Om CSN ryker så har han ju lärt sig att saker man gör får konsekvenser.

Det finns väckarklockor som man måste stiga upp och lösa ett pussel för att få tyst på dem. Fast om han är hemskt trött kanske han sover igenom det …
Det är ju egentligen inte CSNs rykande som har någon direkt effekt på framtiden utan att skolan missas. CSN är ju bara ett slags lök på laxen och det är inte alla tonåringar som är så ekonomiskt motiverade.

Så den riktiga effekten är för långt bort för att en tonårings hjärna ska kunna greppa den.

Det är synd att man inte anpassar skoltiderna till det faktum som bl.a. @Badger påpekade att tonåringar faktiskt är "naturliga nattugglor" och har ett enormt sömnbehov.

Även före skärmarna, så fanns de här problemen med tonåringar som inte vaknar på morgnarna. Åtminstone två av mina barn hade det jättejobbigt med morgnar under några år i tonåren, och då var det alltså inte skärmar och skärmtid som orsakade det.

Det gick alldeles utmärkt att läsa böcker, eller pyssla med något sent på kvällen, och därför inte somna i tid.
Ja jag låg och smygläste hela nätterna och fick lida för det :) (dock kom jag iofs upp till skolan i tid. Tror det är lättare att om man är trött nog somna över en bok i sängen och fortsätta sova än vid en datorskärm på en stol)

Ja jag låg och smygläste hela nätterna och fick lida för det :) (dock kom jag iofs upp till skolan i tid. Tror det är lättare att om man är trött nog somna över en bok i sängen och fortsätta sova än vid en datorskärm på en stol)
Haha - jag är också mycket skyldig till att ha legat och smygläst både som tonåring och tidigare :D Nu var jag kanske inte den mest extremt morgontrötta under tonårsperioden, så jag kom ju upp till skolan ändå, men nog var det segt ibland!

Fast det är väl ingen som pratat om några straff på morgonen, utan de flesta förslagen som kommit är samma eller rätt lika de du föreslagit?
Förutom en mer effektiv väckarklocka då, men det är ju fortfarande inte en bestraffning.
Nja att tonåringen ska bli av med sitt CSN är ju en rätt hård konsekvens och något som förts upp som ett rimligt straff och som då skulle motivera tonåringen att sova bättre och kunna gå upp tidigare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?