Hur lastar ni ur bredåkare

Kan du ha en longerlina fast i honom och ta med dig runt och öppna i bak. Håll emot i linan så hästen inte vänder sig innan du öppnat?
Det var så jag lastade men jag är mycket osäker på vad som händer när jag fäller luckan eftersom han är så bakskygg. Han kan tilta rätt fort den lille gossen. (Ja jag tränar mot baksskyggheten men det tar tid och inlärt är inte inlärt när det gäller den utan vi startar om gång på gång.)
 
Jag får nog helt enkelt ta en dag när det är svalare och kidnappa en vän några timmar och testa möjliga metoder.
 
okej blev förvirrad eftersom du skrev "hon" :)

Aha, nej det var min häst jag skrev om där. Jag vill inte att hon kommer lös, därför har jag dels en lina även om hon backar ut jätteförsiktigt. (Men främst för att hon inte ska vända sej när jag går o öppnar)


Tror du din häst blir rädd när du öppnar bak och kan försöka hoppa ut framåt om han står rättvänd? Pga bakskyggheten.

I övrigt ang att vända är väl risken att han blir stressad och tar sej ut innan du fått ner luckan och fått bort bommen. Det är ju en jätterisk det med.
 
Tror du din häst blir rädd när du öppnar bak och kan försöka hoppa ut framåt om han står rättvänd? Pga bakskyggheten.
Ja det är det jag är rädd för. Skrev i vintras en tråd om täcken som handlade om just den här hästen och jag ser det här som samma problem.
I övrigt ang att vända är väl risken att han blir stressad och tar sej ut innan du fått ner luckan och fått bort bommen. Det är ju en jätterisk det med.
Det var det som höll på att hända igår. Jag lyckades avstyra men var rätt skakis efteråt. När man är så rädd som jag blev så är man dessutom inte vidare funktionell i huvudet= situationen blev ännu farligare.
 
Mina bredåkare har backat ut.
En vän hade en häst som inte backade ut ur släp, hon kunde backa på kommando normalt sett. Till sist fick de träna på att tömköra upp på luckan och börja backa därifrån. Sen fick hon gå lite längre in för varje gång.
 
Problemet är ju att TS häst vänder på sig. När du tränsat och går ut för att ta ner bommen så vänder ju hästen på sig. Då står du där med bara en bom mellan dig och häst och TS häst laddar då för att hoppa ur. Livsfarligt.

Jag hade tränat in kommandot back men tills det är löst och jag måste åka, lastat ur med longerlina och hållit huvudet i sådan position att hästen inte kan vända på sig utan måste backa ut, alt om det går, bredåka med väggen snedställd. Så har alltid mina åkt om de vill åka brett så slipper du ta i och ur väggen också ifall du behöver köra båda samtidigt.

Förstår helt ärligt inte hur hästen har plats att vända sig, om det typ inte är en jätteliten ponny i ett enormt boggiesläp.
 
Jag hade bredåkare ett tag. Då körde jag på att öppna luckan medan hästen sitter fast, gå in, knäppa loss hästen och sen öppna bom eller vad man har för lösning bakom. Den öppnade jag faktiskt inifrån och kunde då backa hästen ut men det väljer man väl olika beroende på hur hästen är. En häst som stökar runt för mycket hade jag inte vågat öppna för inifrån.
 
Förstår helt ärligt inte hur hästen har plats att vända sig, om det typ inte är en jätteliten ponny i ett enormt boggiesläp.
Jag hade litet släp och maxad, grov d-ponny. D-ponnyn gick att backa in i släpet men inte gå rakt fram när hon var lite yngre (nu blir jag väl igenkänd från alla tävlingar jag varit på). Lösningen blev till slut följande: backa in i släpet. Knäppa fast stoppet bakom. Vända hästen. Sätta fast i grimman. Gå ut. Stänga luckan. Hästen var skitnöjd. Jag trodde att hon skulle gå att lasta normalt efter ett tag men nä, bannemig! Då blev hon lack och ville vända sig och backade in. Då blev hon nöjd.
 
Förstår helt ärligt inte hur hästen har plats att vända sig, om det typ inte är en jätteliten ponny i ett enormt boggiesläp.
Men varför ska tråden handla om ifall mina hästar får plats att vända? Den ena är en 147 cm arabkorsning som drar 135 i täcke. Inga problem att vända. Den andra är en 151 cm arabkorsning som drar 125 i täcke. Inga problem där heller.
 
Förstår helt ärligt inte hur hästen har plats att vända sig, om det typ inte är en jätteliten ponny i ett enormt boggiesläp.

En häst jag hade lyckades vända sig i ett 1,5 hästars släp. Ett halvblod på 163 cm. Hon fick visserligen göra en levad för att ta sig runt och det var absolut inte önskat men hon fick panik och slängde sig runt.
 
Måste stoet ha hela släpet eller räcker det med väggen åt sidan?
Räcker det skulle jag köpa en uppsättning bommar till så slipper du kånka på väggen.

Jag hade kört valacken smalt och tränat på att han ska kunna stå lugnt i släpet när du öppnar och stänger, kunna vänta tills han får klarsignal att backa ut.

Min häst ville inte backa ut själv när jag köpte honom, har nog bara åkt lastbil innan.
Men han var å andra sidan lugn i släpet så jag kunde öppna, gå runt och hjälpa honom att backa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp