Hur lastar ni ur bredåkare

Måste stoet ha hela släpet eller räcker det med väggen åt sidan?
Räcker det skulle jag köpa en uppsättning bommar till så slipper du kånka på väggen.
Tyvärr har inte det funkat tidigare då jag testat. När jag kört henne så har hon varit hopplös att lasta nästa gång väggen stått så. Som tur är godtar hon att åka smalt om brorsan är med trots att hon alltid går på först och jag vill inte riskera att hon får några idéer om den saken. Annars är idén god.
 
Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar.
På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta häst till veterinären men efter kvällens lastningsprov så får jag boka om tiden då jag inte har medhjälpare att tillgå.
Jag har två hästar. Den ena är bredåkare man kan tänka sig att åka smalt om brorsan är med. När jag lastar ur henne så öppnar jag gardinen bak, lossar griumskaftet, hon vänder, jag går runt och knäpper fast grimskaftet, fäller ner lämmen, plockar av bommen och hon går ur. Funkar utmärkt och är mycket smidigt. Hennes mor fungerade likadant. Glad i hågen fick jag så in brorsan i släpet ikväll, lyckades stänga (jag har aldrig lastat honom själv förr) och allt såg bra ut. När han skulle ut gjorde jag som vanligt men där någonstans sket det sig. Helt plötsligt står jag med en häst som tänker hoppa ut :crazy:. Efter mycket knövel fick jag honom så lugn så jag kunde fälla ner lämmen, fick honom åter så lugn så jag kunde få loss bommen på ena sidan och skjuta den åt sidan varpå han sprang ur släpet. Hästen är hel, jag är hel men helt ärligt är det mer tur än skicklighet.
Nu har jag funderat ett par timmar och inser att jag har tre möjligheter.
1. Lära honom att stå lugnt när han vänt.
2. Alltid köra smalt (opraktikst att behöva släpa ur och i väggen).
3. Komma på en annan metod för urlastning.
Det är nummer tre jag tänkte ni kunde hjälpa mig med. Hur gör man när man lastar ur bredåkare och är själv? Alla metoder jag kommer på känns mycket farligare än den jag alltid använt.

Jag har en häst som är "bred-åkare".
Han är i och för sig helt obekymrad när det gäller åkandet, så han kanske inte är ett rimligt exempel.

Jag lastar ur på "normalt" sätt, det vill säga medan hästen står inne i transporten, uppbunden framtill, så öppnar jag transporten som vanligt. Hästen får inte vända sig i transporten utan ryggas ut som alla andra hästar.

Varför måste du lossa hästen så den vänder sig inne i transporten?
 
Jag har en häst som är "bred-åkare".
Han är i och för sig helt obekymrad när det gäller åkandet, så han kanske inte är ett rimligt exempel.

Jag lastar ur på "normalt" sätt, det vill säga medan hästen står inne i transporten, uppbunden framtill, så öppnar jag transporten som vanligt. Hästen får inte vända sig i transporten utan ryggas ut som alla andra hästar.

Varför måste du lossa hästen så den vänder sig inne i transporten?

Fast lossa dom innan man öppnar behöver man ju göra!
(om man nu inte har en väldigt snäll häst som inte får panik när det är öppet baktill och hästen börjar gå). Det är ju typ det första man lär sej när det gället lastning.

(Min andra häst är såpass snäll, men en gång glömde jag att han satt fast och bad han backa, :o inte så bra, kan vi väl säga.)

Hindra att vända sej kan fungera med en lina som man har med sej ut när man öppnar. Eller en medhjälpare såklart.
 
Att en ponny kan göra det, absolut. Men jag har aldrig sett en storhäst lyckas med det.

När jag var liten stod alla hästar på ridskolan i spiltor och alla vände med några få undantag (fanns nästan bara stora hästar). Tror jag minns två stycken som man fick backa ut. En som var ca 160 cm och en som var ca 170 cm. Den stora av dem var riktigt stor.
 
Fast lossa dom innan man öppnar behöver man ju göra!
(om man nu inte har en väldigt snäll häst som inte får panik när det är öppet baktill och hästen börjar gå). Det är ju typ det första man lär sej när det gället lastning.

(Min andra häst är såpass snäll, men en gång glömde jag att han satt fast och bad han backa, :o inte så bra, kan vi väl säga.)

Hindra att vända sej kan fungera med en lina som man har med sej ut när man öppnar. Eller en medhjälpare såklart.

Mina går det att göra lite hur som helst med.
"normalt sett" fäller jag ner baklämmen, lyfter nederpinnen till innerdörrarna, sedan går jag fram och lossar häst, sedan går jag bak och öppnar innerdörrarna.
Men det går att öppna innerdörrarna först också - hästarna tycker inte att det är konstigare att vara bundna i transporten än på stallgången.
 
Jag hänger nog inte riktigt med. Om du knäpper loss honom. lägger ett grimskaft runt halsen.
Vänder han sig då om?

Om han står kvar rättvänd och du pratar med honom och lugnt fäller ned lämmen. Vart skulle han hoppa då? Framåt finns ju ingenting?
 
Mina går det att göra lite hur som helst med.
"normalt sett" fäller jag ner baklämmen, lyfter nederpinnen till innerdörrarna, sedan går jag fram och lossar häst, sedan går jag bak och öppnar innerdörrarna.
Men det går att öppna innerdörrarna först också - hästarna tycker inte att det är konstigare att vara bundna i transporten än på stallgången.

Det är rätt vanligt att de lär sig att när man öppnar lämmen så är det öppet och sitter de då fast börjar de slita sig loss och voltar över bommen bak eller kryper under. Därför alltid loss fram först.
 
Hoppar över bommen om hästen står vänd framåt. Hoppar över när man öppnar lämmen om hästen står vänd mot färdriktningen.

TS: jag hade inte vågat ha en sådan häst vänd när jag öppnar. Det kan bli förfärliga konsekvenser. Ö h t tycker jag det är en dålig idé att vända hästen i släpet, utan föredrar att träna till de kan backa ut - vilket kan ta ett bra tag men säkerhetsmässigt betydligt bättre.

Eftersom hästen inte har plats för halsen när den står mellan bommarna tror jag det är större risk för panik med en vänd häst, och om dem har klaustrofobi är det ju fullt logiskt att direkt hoppa när lämmen är på väg ner.

Jag lastar alltid själv, och lossar också. Sänder in hästen, stänger bakom. Går fram, knäpper fast. Tvärtom när jag lastar av, aldrig häst som sitter fast fram när man öppnar bakom. Och aldrig öppna om inte hästen är lugn, fin och med på noterna.

Träning.
 
Eftersom hästen inte har plats för halsen när den står mellan bommarna tror jag det är större risk för panik med en vänd häst, och om dem har klaustrofobi är det ju fullt logiskt att direkt hoppa när lämmen är på väg ner.
Halsen sticker den ju ut över luckan precis som den har halsen över bommen fram eller över boxdörren i stallet.
 
Jag skulle nog välja att köra honom med mellanvägg, även om du tycker det är jobbigt att ta i och ur den. Risken är ju annars att han blir så van att alltid ha brett så att han också vägrar åka smalt sedan. Det är ju enklare och mer praktiskt med en häst som kan åka "på vanligt" sätt.

Om du verkligen vill köra honom utan mellanvägg så kanske du kan göra så här vid urlastning:
Knäpp loss hästen och häng in en hink/krubba full med det gottigaste hästen vet, gå bak och dra upp gardinen, öppna lämmen, ta bort bakbommen, gå in till hästen men låt den stå kvar och äta om den vill, sedan lugnt backa ut den. I början behöver du nog ha en medhjälpare som står med hästen och ser till att den inte vänder sig medan du öppnar.
 
Det är rätt vanligt att de lär sig att när man öppnar lämmen så är det öppet och sitter de då fast börjar de slita sig loss och voltar över bommen bak eller kryper under. Därför alltid loss fram först.

Det beror ju på vad man har för transport. Jag har innerdörrar i min så det blir inte särskilt mycket mer öppet av att fälla ner baklämmen på den modellen.
Och precis som du skriver utifrån din erfarenhet, där det då tydligen är vanligt att häst försöker kasta sig ur transport så fort man fäller ner lämmen, så skriver jag utifrån min erfarenhet där det inte är vanligt alls att häst försöker kasta sig ut, och inte har någon bom att krypa under eller volta över, utan häst som står trevligt i en spilta som är stängd bakom.
 
Just det, om du måste åka innan du hunnit lastträna ordentligt, kan du inte lasta båda hästarna och åka med? Du skrev ju att stoet kan åka smalt om den andra hästen är med, så lasta in båda, åk till kliniken, lasta ur båda och låt stoet stå i en box medans den andra undersöks. Jag har varit med om att folk har haft med "sällskaps-häst" flera gånger på kliniken, just för att den skadade hästen inte kan åka transport ensam.
 
@Shaggy du kan inte kolla om någon har en Cheval som du kan låna där de åker på sniskan? Eller en med fronturlastning? Tänkte som en akutåtgärd så du kommer iväg till kliniken?
 
Just det, om du måste åka innan du hunnit lastträna ordentligt, kan du inte lasta båda hästarna och åka med? Du skrev ju att stoet kan åka smalt om den andra hästen är med, så lasta in båda, åk till kliniken, lasta ur båda och låt stoet stå i en box medans den andra undersöks. Jag har varit med om att folk har haft med "sällskaps-häst" flera gånger på kliniken, just för att den skadade hästen inte kan åka transport ensam.
Jag har haft med bägge till klinik samtidigt och det resulterade i att de inte gick att ha mer än 1 m från varandra om de inte var drogade. Antingen måste de stå i samma box eller så får man stå med den ena precis utanför gallret. Under undersökningen måste då märra vara med på löpargången så då måste jag ändå ha medhjälpare.
Ja de ÄR för tajta
 
Nu verkar det väl vara frågan om ej fräsch häst som måste till klinik?
Då kanske lastträning och att träna bort bakskygghet och klaustrofobi inte är lämpligt nu. Men framöver hade jag velat ta tag i det rejält. Och istället för att låna in en kompis och testa sig fram hade jag ringt någon som arbetar med sånt här. Så kan ni få enkla, säkra verktyg att arbeta med alla de här problemen.
En häst som är otrygg och inte totalt lydig hade jag inte velat låta vända. Hoppar den bommen framåt om du öppnar bak utan att den kan vända?
Om inte hade jag tagit en lång lina fäst i grimman och ut genom skötardörren, som jag dragit igen så gott det går och via den hindrat hästen att vända medan jag öppnar bak.
 
Hoppar över bommen om hästen står vänd framåt. Hoppar över när man öppnar lämmen om hästen står vänd mot färdriktningen.

TS: jag hade inte vågat ha en sådan häst vänd när jag öppnar. Det kan bli förfärliga konsekvenser. Ö h t tycker jag det är en dålig idé att vända hästen i släpet, utan föredrar att träna till de kan backa ut - vilket kan ta ett bra tag men säkerhetsmässigt betydligt bättre.

Eftersom hästen inte har plats för halsen när den står mellan bommarna tror jag det är större risk för panik med en vänd häst, och om dem har klaustrofobi är det ju fullt logiskt att direkt hoppa när lämmen är på väg ner.

Jag lastar alltid själv, och lossar också. Sänder in hästen, stänger bakom. Går fram, knäpper fast. Tvärtom när jag lastar av, aldrig häst som sitter fast fram när man öppnar bakom. Och aldrig öppna om inte hästen är lugn, fin och med på noterna.

Träning.

Aha jag missförstod och trodde inte hon hade bom fram eftersom mellanvägg var borta. De flesta transporter kräver mellanvägg för att ha frambom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp