Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

KL (tror jag)

Att det skall vara så känsligt detta.

jag tycker fortfarande att MEDICINSKA orsaker är en sak. Men "jag vill ha kejsarsnitt " från personer som inte har fått någon som helst proffesionell hjälp och information - det går bort som argument.

Jag tror att de flesta normalbegåvade människor förstår att vaginal förlossning generellt sett ÄR bäst för både barn och mamma. Men också att i vissa fall (med någon form av medicinskt berättigande) så är snitt det bästa.

Att vissa är så otroligt rädda är också en sak, full respekt, men att INTE VILJA bearbeta sin rädsla (resultatet behöver ju inte bli att man vågar, men att inte VILJA bearbeta sin rädsla) har jag oerhört svårt att förstå.

Och ja, jag fördömer faktist de som inte ammar enbart pga rädsla att få hängbröst. De är i mina ögon riktiga pappskallar.

DÄREMOT är jag ingen som helst ammningsfanatiker, funkar det inte så funkar det inte.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Väntar redan nästa barn och har BF i början av mars så de måste röntga med bebis i magen i så fall. Det är nog det som är problemet.

Då så röntgar de så sent som möjligt i stället.
När risken för att påverka DNA är som minst.
Och när de kan se på ultraljud hur stort barnet blir.

Mina barn var små.
Mellan 2½-3½kg
Och då så var mitt bäcken stort nog.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

*kl*
Jag har ögnat igenom tråden och jag tycker som flera andra att man såklart ska bli snittad om det behövs av medicinska skäl. Vad dessa medicinska skäl kan vara är ju olika men om man nu lider av någon slags förlossningsrädsla så finns det ju hjälp att få i de flesta landsting.

Jag har genomgått både snitt och vaginal förlossning. Snittet var planerat av medicinska skäl (för att inte riskera framför allt barnets liv). Efter några år föddes barn nr 2 "på vanligt sätt".

Jag har oerhört svårt att förstå hur vissa användare i den här tråden kan säga att snitt är en baggis och minsann bättre än att föda vaginalt. Jag var definitivt mer fit for fight efter förlossning nr 2 (trots stygn i underlivet) än vad jag var efter mitt snitt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Nej jag ser det inte så, men det är så ni verkar se det, barn som snittats har kostat för mkt & är tydligen inte lika mkt värda att finnas till som de som fötts vaginalt, annars skulle inte kostnadsfrågan vara så viktig för er.

Det är väl ändå inte barnens "fel" att de snittats. I de flesta kejsarsnitt antar jag att det var nödvändigt dessutom.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

KL (tror jag)

Att det skall vara så känsligt detta.

jag tycker fortfarande att MEDICINSKA orsaker är en sak. Men "jag vill ha kejsarsnitt " från personer som inte har fått någon som helst proffesionell hjälp och information - det går bort som argument.

Jag tror att de flesta normalbegåvade människor förstår att vaginal förlossning generellt sett ÄR bäst för både barn och mamma. Men också att i vissa fall (med någon form av medicinskt berättigande) så är snitt det bästa.

Att vissa är så otroligt rädda är också en sak, full respekt, men att INTE VILJA bearbeta sin rädsla (resultatet behöver ju inte bli att man vågar, men att inte VILJA bearbeta sin rädsla) har jag oerhört svårt att förstå.

Och ja, jag fördömer faktist de som inte ammar enbart pga rädsla att få hängbröst. De är i mina ögon riktiga pappskallar.

DÄREMOT är jag ingen som helst ammningsfanatiker, funkar det inte så funkar det inte.

Håller helt med.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

*knapplån*

*Puh* Nu har jag plöjt tråden!
Tycker det är en intressant diskussion som uppenbarligen väcker många och starka känslor, så även hos mig.
Jag genomgick för fem veckor sedan min första vaginala förlossning. I dag bär jag på stora ångestkänslor och sorg över min förlossning, och jag tänker att jag aldrig mera kan skaffa barn, eftersom jag aldrig någonsin mer kan tänka mig att genomgå en vaginal förlossning till.

Hade det varit "enklare" att få ett snitt beviljat för att man är rädd så hade min underbara son kunnat få ett syskon, nu är jag rädd att det inte blir så.

Det diskuterades hurvida man har ont under en vaginal förlossning och om man känner att man vill dö, och jag kan såklart bara tala för mig själv. Jag hade så fruktansvärt ont att jag ville dö. Jag skrek rätt ut i ren ångest och panik, de slog mig i ansiktet för att få mig "tillbaka".
Jag har stora minnesluckor och kan inte minnas den första stunden med min son, detta känns som en stor förlust.

Vad jag vill ha sagt är att alla är olika, men jag tycker att det genrellt borde vara enklare att få snitt beviljat för att man är rädd, speciellt om man redan genomgått en vag. förlossning. Då har man ju så att säga "provat" och vet vad det innebär. Men detta är bara MIN åsikt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Men missade de helt all typ av smärtlindring?
Varför fick du inte epidural?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Har man öppnat sig "för mycket" så får man inte sådan bedövning, iaf fick inte jag det.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Du kan säkerligen få beviljat ett snitt om du har god kontakt med din bmsk nästa gång och från början tar upp detta till diskussion. De allra flesta i den här tråden tycker ju (som lekmän, vi bestämmer ju såklart inte) att man ska få snitt beviljat om det inte går på annat sätt. Du har fött vaginalt och upplevde det som fruktansvärt.

Tråden går väl mer ut på att man inte bara ska kunna komma in och säga -Ett snitt tack. Helst på måndag, om det går bra.

Diskussionen som ibland mer liknar personangrepp tycker jag, handlar mycket om vad som är giltigt skäl för att få snitt. Alla förlossningar är olika, din nästa behöver inte bli som den här var. Den kanske blir fantastisk? Men jag tror inte att du kommer att bli tvongad till det igen. Dock ett antal samtal som utreder hur du upplever din situation.

Jag hoppas för DIN skull att du så småningom bestämmer dig för att ge din son ett syskon om du vill det och att du får föda på ett sätt som blir bra för dig!
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag väntade (som kanske många vet efter svar i andra trådar) 4 år, tills jag kände att jag var redo att föda barn igen!
Till viss del berodde detta på att förlossningen var jobbig, men även att eftervården (bb) var fruktansvärt.

Sen fanns det ju andra skäl också, såsom arbete, fritidsintressen osv.

Hur som helst det jag vill ha sagt är; Det är inget konstigt att du just nu känner att du inte vill ha fler barn!
För mig tog det som sagt 4år...
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Men missade de helt all typ av smärtlindring?
Varför fick du inte epidural?

Jag hade EDA. Men tyckte inte att den hade effekt. Däremot gjorde den värkarna svagare så de kopplade värkstimulerande dropp.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Du kan säkerligen få beviljat ett snitt om du har god kontakt med din bmsk nästa gång och från början tar upp detta till diskussion. De allra flesta i den här tråden tycker ju (som lekmän, vi bestämmer ju såklart inte) att man ska få snitt beviljat om det inte går på annat sätt. Du har fött vaginalt och upplevde det som fruktansvärt.

Tråden går väl mer ut på att man inte bara ska kunna komma in och säga -Ett snitt tack. Helst på måndag, om det går bra.

Diskussionen som ibland mer liknar personangrepp tycker jag, handlar mycket om vad som är giltigt skäl för att få snitt. Alla förlossningar är olika, din nästa behöver inte bli som den här var. Den kanske blir fantastisk? Men jag tror inte att du kommer att bli tvongad till det igen. Dock ett antal samtal som utreder hur du upplever din situation.

Jag hoppas för DIN skull att du så småningom bestämmer dig för att ge din son ett syskon om du vill det och att du får föda på ett sätt som blir bra för dig!

Tack för dina ord. Jag hoppas också att jag i framtiden kan tänka mig att ge min son ett syskon. Just nu känner jag bara panik över blotta tanken på att bli gravid och behöva strida för ett snitt- och misslyckas. Det är det scenariot som skrämmer.

Jag tycker inte heller att man ska kunna gå in o be om ett snitt så som du beskriver det, det är bra med samtal osv. Men jag känner att det ofta är så fanatiskt motstånd, även hos BM osv.

För övrigt skulle jag gärna betala dyra pengar om jag visste att det garanterade att jag fick föda med snitt. Det är ju värt vad som helst, att få ett syskon till min son..
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Snitt är bäst för dem som mår bäst av det, de som verkligen är inställda på snitt mår bättre av snitt än såna som varit inställda på vaginal förlossning & sedan får akutsnitt om de verkligen inte insåg under förlossningen att de ville ha snitt.
& detta finns forskat om, alltså att de som väljer snitt är mer nöjda med sin förlossning än andra.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

-....alltså att de som väljer snitt är mer nöjda med sin förlossning än andra.
Nu så är du där igen och försöker få det till att snitt är bäst.

Nå varför fick du snitt beviljat?
För att du ställde dig upp och skrek eller?

Och varför fick du för dig att just du skulle behöva snitt?
Det måste ju kommit någonstans ifrån?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Kan du visa var den forskningen finns ?

Att de som får planerat snitt mår bättre än de fått akutsnitt är ju inte så konstigt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag hade EDA. Men tyckte inte att den hade effekt. Däremot gjorde den värkarna svagare så de kopplade värkstimulerande dropp.

Min erfarenhet är liknande. Inget smärtstillande funkade, inte i så hög grad som förväntat iaf, och försvagade bara värkarbetet. BM påstod att det hade gjort mer ont utan EDA:n: Det har hon säkert rätt i, men jag tror inte jag hade varit vid medvetande vid större smärta :(
Jag har valt att inte skaffa fler barn, bland annat pga av smärttraumat och efterdyningarna. Håller på att samla ihop mig till mitt första gyn-besök på 7 år.

Trots detta håller jag med cirkus
citat:
Att det skall vara så känsligt detta.

jag tycker fortfarande att MEDICINSKA orsaker är en sak. Men "jag vill ha kejsarsnitt " från personer som inte har fått någon som helst proffesionell hjälp och information - det går bort som argument.

Jag tror att de flesta normalbegåvade människor förstår att vaginal förlossning generellt sett ÄR bäst för både barn och mamma. Men också att i vissa fall (med någon form av medicinskt berättigande) så är snitt det bästa.

Att vissa är så otroligt rädda är också en sak, full respekt, men att INTE VILJA bearbeta sin rädsla (resultatet behöver ju inte bli att man vågar, men att inte VILJA bearbeta sin rädsla) har jag oerhört svårt att förstå.

Och ja, jag fördömer faktist de som inte ammar enbart pga rädsla att få hängbröst. De är i mina ögon riktiga pappskallar.

DÄREMOT är jag ingen som helst ammningsfanatiker, funkar det inte så funkar det inte.


Jag har en erfarenhet: föda vaginalt funkade dåligt för mig. Men hur man utan erfarenhet eller inte bärandes på trauman vägrar aurorasamtal förstår jag mindre av ..
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sedan skulle jag vilja gå ännu längre tillbaka (är drillad i skolan liksom jag gissar att du är) och titta på källorna till denartikeln. Då blir det säkert ännu mer nyanserat. Vad är vetenskap och vad är "påhittat".

Det är så lätt att säga som det står någonstans i början att expressen inte är att tro på, eller nåt liknande, men det är ju inte "vänta barn", "mama" eller resten av tidningarna heller. Det kan ju säkert stå en del som är bra, det är inte lätt att läsa originalforskning på engelska med facktermer, men jag tycker att det är skrämmande att det står så mycket konstigt i tidningarna man läser i väntrummet. Det blir ju sanning för ganska många...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 625
Senast: Raderad medlem 142449
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: mamman
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 952
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp