Bukefalos 28 år!

Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Nu funkar ju de flesta inte så att de kan gå på aurora/norea samtal några ggr & vips är de "botade".Snittmotståndarna gör sig bara dumma om de tror de kan tvinga alla att vilja föda vaginalt, rädsla tvingas inte bort.

Man kan träna bort rädsla. Och man kan själv tvinga bort sin rädsla bara man ger sig :devil: på det.

Jag var själv så förlossningsrädd att jag faktiskt övervägde att aldrig skaffa några barn, bara för att slippa föda. En förlossning var något jag aldrig i livet skulle gå igenom.
Så när jag oplanerat blev gravid så var det först snitt som gällde. Då sövd eftersom jag inte heller ville vara vaken på en så pass stor operation som det faktiskt är.
Men när jag började läsa mer om förlossningar, hörde andras efarenheter om både vaginal förlossning och snitt, så kom jag väl motvilligt fram till att en vaginal förlossning ändå var att föredra, då det faktiskt är det bästa både för modern och barnet.

Så jag gick och pratade med en läkare på aurora flera ggr. Det är inte så att man bara får två tider där de säger åt dig att vaginal förlossning är bäst och kan alla andra kvinnor så kan du. och gör dom det, skall man byta auroraBM/läkare.
Jag gick så många gånger jag behövde, för att kunna bearbeta min rädsla. Vi satt även och pratade i ett förlossningsrum flera gånger, för att jag skulle få vänja mig vid miljön och vi gick runt och tittade på alla avdelningarna från BB till operationsrummet.
Detta hjälpte mig jättemycket och jag vet att många andra också blivit hjälpta av aurora.

Så jag tycker att är man förlossningsrädd så ska man i första hand skickas till auroramottagningen och få hjälp att bearbeta den. Och om det ändå inte fungerar så ska det beviljas snitt då.
För det är nog snarare så att de flesta kan gå till aurora ett par gånger och klara av att hantera sin rädsla därefter.

Och visst, jag mådde väl inte superbra efter min förlossning då mina blodvärden dök rejält och jag sprack en hel del, så jag låg mest ner de första två veckorna efteråt.
Men när man såg hur dåligt många av de snittade mammorna på BB mådde, så är jag ändå glad att jag valde vaginal förlossning. En skrek rakt ut, så ont hade hon.

Så vid nästa barn kommer jag välja att åter bearbeta den förlossningsrädsla jag fortfarande har kvar, framför snitt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ja många som bearbetat en rädsla tycker då att alla andra kan göra detsamma, de sätter samma krav på alla andra, men det är ju fel eftersom alla inte är likadana.
Alla är individer.
Jättebra om man har en rädsla som man vill bearbeta , om man lyckas dock.Men som sagt gör inte alla det & alla individer som är rädda ska väl inte behöva lida för sin rädsla kan man tycka.
Eller ska man tvinga alla som är höjdrädda, har klaustrofobi, insektsskräck, osv att utsättas för detta oxå?
Det kan vara en del i en terapi, men med det inte sagt att man blir "botad":
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ah!just ja.

Tycker mej komma ihåg att ngn här för ngn dag sedan skrev att även barn till alkoholister & narkomaner behövs i samhället fast det enligt statistik visar att dessa ungdomar riskerar större risk att hamna fel i livet & kommer kosta samhället en massa.
Men jag antar att det är ok så länge de inte föddes via snitt?:angel:

Och när dessa barn blivit vuxna, jobbar säkert en del av dom på behandlingshem för missbrukare så att alkoholister och narkomaner får en chans att bli nyktra och inte längre kosta samhället en massa pengar. Och dessutom får dessa barn lön, som de betalar skatt på, så de t o m bidrar till samhället på det sättet.
Vare sig de är födda med snitt eller inte. :angel:


Då detta ämne är väldigt OT, så tänker jag inte diskutera det mer i den här tråden.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Man kan träna bort rädsla. Och man kan själv tvinga bort sin rädsla bara man ger sig på det.

Nej vissa kan faktiskt inte det utan att utsätta sig själv och ofödda bebisen för otroligt mycket stress ..

Bra att du lyckades komma över din rädsla, men som sagt jag dementerar verkligen det du skrev först!
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Precis, så om det inte spelar ngn roll vad man har för föräldrar borde inte förlossningssätt spela roll heller.Eller man kanske ska sätta en stämpel på alla snitt ungar : 2a klassens medborgare pga fega mammor:smirk:

De flesta kostnader jämnar ut sig med tiden, det finns bra mkt mer saker som drar pengar från staten än snitt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ja, många anser att amn sk föda vaginalt till vilket pris som helst, även om det innebär psykiska lidanden för mamman som kan föras över till barnet pga stress.
Om man är rädd under en förlossning utsöndrar man stora mängder adrenalin som kan stoppa värkarna eller göra dem svagare.
Läkarna sa till mej att dessa fall ofta slutas med akutsnitt iaf & då tyckte de det var bättre att få mamman att känna sig trygg med ett planerat snitt istället då schansen är stor att amn skulle behöva få göra snitt ändå.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag menar inte att alla faktiskt kommer komma över sin rädsla. Vissa gör det inte, hur mycket de än försöker och de skall naturligtvis få beviljat snitt.
Men alla borde få chans till att bearbeta den. Och jag tror fortfarande många skulle kunna hantera den med rätt hjälp.

Och det är lite skillnad på höjder eller trånga utrymmen mot en förlossning. Höjder kan man undvika, men ett barn måste ju liksom ut på ett eller annat sätt.
Jag vet, jag har många skumma fobier som jag blivit duktig på att undvika. ;)
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ja, många anser att amn sk föda vaginalt till vilket pris som helst, även om det innebär psykiska lidanden för mamman som kan föras över till barnet pga stress.

Det är nog här det största problemet ligger. En del BM verkar vara hysteriska på att man SKA göra si eller så. Naturligtvis låser det en förlossningsrädd ännu mer. Hade jag haft en sådan BM så hade min rädsla förmodligen förvärrats istället.
Nu hade jag tur och hade en BM och auroraläkare som varken förordade det ena eller det andra.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ja hela världen, inte bara u länderna I_U får det att låta som.

De flesta som dör gör det just i U-länderna.
Även om man räknar ihop hela världen.
Och där så är det de dödsorsaker som jag räknar upp.

De som dör i I-länderna är försvinnande få.
Och vad jag har förstått då oftast de som snittas.
Men det dog ett par kvinnor i barnsängsfeber här i Sverige för några år sedan.
De missade den genom att tro att kvinnorna hade influensa.
De hade klarat sig om de hade fått antibiotika i tid.
Så problemet var även där brist på antibiotika till just de kvinnorna.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Tycker mej komma ihåg att ngn här för ngn dag sedan skrev att även barn till alkoholister & narkomaner behövs i samhället fast det enligt statistik visar att dessa ungdomar riskerar större risk att hamna fel i livet & kommer kosta samhället en massa.
Men jag antar att det är ok så länge de inte föddes via snitt?:angel:

Det var jag.
Alkoholism och narkomani är en sjukdom.
Det handlar där om ett kemiskt beroende som sjukvården och samhället skall försöka att vårda bort.

Vad snittkrav utan medicisnk orsak är vet jag inte.
Men förlossningsskräck vet jag vad det är samt att man försöker att vårda bort även det.
Precis som man försöker med en massa andra olika konstiga ogrundade fobier.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ja hela världen, inte bara u länderna I_U får det att låta som.

Sifffror för Barnsängs och spädbarnsdöd är extremt låga i västvärlden. Det är uländerna som drar upp statestiken, och där är det absolut inte önskvärt med fler större ingrepp som tex kejsarsnitt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ni som föder vaginalt betalar väl oxå skatt?

Jo precis.
Och vad tycker du att den skatten skall gå till då?
Lyxsnitt för de fåfänga eller skall vi få något för den själva?
Vi kanske kan få återbäring på våra förlossningar?

Vad vill du ge till "budgetfödarna" som kompensation för att deras skattepengar går till onödiga buköppningar på andra kvinnor?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Precis, så om det inte spelar ngn roll vad man har för föräldrar borde inte förlossningssätt spela roll heller.Eller man kanske ska sätta en stämpel på alla snitt ungar : 2a klassens medborgare pga fega mammor:smirk:

Är det så som du känner det?
Och är det därför som du till varje pris måste övertyga alla om att snitt minsann egentligen är bättre och säkrare än vaginalt oavsett vad mammorna tycker?

Kan du inte ha såpass mycket stake i dig så att du i stället förklarar varför just du var tvungen att få ett snitt?
Så att det skulle kunna finnas en möjlighet till att du kunde få litet förståelse.
Det som du kör nu är något sorts medicinskt falskspel där du motsäger läkare och den fakta som finns och vill att vi skall tro på dig i stället som den riktiga sanningen.
Och det är en diskussion som du aldrig kan vinna.
Eftersom att faktan inte är som du vill att den skall vara.

Så vad är ditt problem egentligen?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

*kl*

Jag tror det handlar mycket om mognad. Visst finns det vissa som aldrig kommer över sin förlossningsrädsla, men i många fall tror jag att det är ett sätt för kroppen att berätta att man kanske inte är mogen för det. Jag kan ta mig själv som exempel, när jag var yngre (20-års åldern) skulle jag aldrig i hela mitt liv gå igenom en vaginal förlossning, då skaffade jag hellre inga barn alls om jag inte blev snittad. Nu efter att ha gått igenom en bukoperation så jag vet vad det innebär och blivit några år äldre samt läst på mycket om olika förlossningar så har rädslan lagt sig och jag skulle aldrig göra ett snitt frivilligt, jag känner mig väl kanske fortfarande inte riktigt redo för att skaffa barn, men skulle jag göra det så är jag nu helt inställd på en vaginal förlossning, även om man fortfarande känner en viss oro inför det.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Off Topic:
Jag skulle vilja veta vem du är Chrysler, du har så otroligt mycket och starka åsikter i allt vad som diskuteras här på buke.

Jag tror du skulle tjäna på att öppna dina ögon lite grann och kunna ta in andras åsikter och erfarenheter utan att se dem som påhopp på dig själv.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

När du "säger det", smärtan är väl egentligen inte så mycket i underlivet, mer i magen eller var 17 är det? Svårdefinierbart tycker jag. Tror underlivet kändes först när huvudet började komma ut men inte alls lika intensiv smärta som öppningsfasen.

Jag hade inte ont i underlivet när huvudet kom heller, även om det var jobbigt, ungefär som att ha en boll uppstoppad :angel:, kände att jag sprack, men det gjorde inte ont troligtvis pga att BM använde bedövningsspray och att jag var så fokuserad på att nu skulle ungen ut till vilket pris som helst.
Det är svårt att säga var smärtan sitter, i magen och tidvis i ryggen upplevde jag det som, men direkt barnet var ute så vips så var smärtan borta.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Hur kan människan sitta och säga att det är i stort sett smärtfritt?!
Har genomgått ett snitt och det var det värre än jag föreställt mig. Det gjorde ont i flera veckor efteråt och man kunde inte ta hand om sig själv. Behövde hjälp med att få bebis till tutten när jag skulle amma nattetid och det gjorde ont när bebis sparkade på såret.
Skulle snarare påstå att en normal förlossning kan vara mindre smärtsam då det finns så mycket smärtlindring att välja på.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Alla får chansen, jag har för mej att amn inte får planerat snitt på ngt ställe i landet om man inte går på samtal innan.
sedan är det olika hur olika läkare bedömer det hela, vissa läkare är emot snitt, som här på forumet & andra läkare är humana & ser till patientens bästa.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag ser det inte alls som påhopp, jag ser det som en debatt.
Men när folk börjar göra påhopp är det inte acceptabelt, dessa är dåliga debattörer som har slut på egna argument.
Skulle jag ta det så personligt så skule jag säkert bli påverkad av dessa snittmotståndare, vilket jag till synes inte blir;)
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Är det så som du känner det?
Och är det därför som du till varje pris måste övertyga alla om att snitt minsann egentligen är bättre och säkrare än vaginalt oavsett vad mammorna tycker?

Kan du inte ha såpass mycket stake i dig så att du i stället förklarar varför just du var tvungen att få ett snitt?
Så att det skulle kunna finnas en möjlighet till att du kunde få litet förståelse.
Det som du kör nu är något sorts medicinskt falskspel där du motsäger läkare och den fakta som finns och vill att vi skall tro på dig i stället som den riktiga sanningen.
Och det är en diskussion som du aldrig kan vinna.
Eftersom att faktan inte är som du vill att den skall vara.

Så vad är ditt problem egentligen?

Nej jag ser det inte så, men det är så ni verkar se det, barn som snittats har kostat för mkt & är tydligen inte lika mkt värda att finnas till som de som fötts vaginalt, annars skulle inte kostnadsfrågan vara så viktig för er.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 545
Senast: Raderad medlem 142449
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: mamman
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 324
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp