Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Nej, det är inte helt jämförbart men det var det bästa jag kunde komma på.

Det handlar i båda fallen om stora kirurgiska ingrepp där patient och läkare kan vara oense om det behöver utföras eller inte.

Jag tycker att det har ganska uppenbara likheter.

Jag tycker att tanken att man bör kunna gå till läkaren och kostnadsfritt beställa/kräva den vård man vill ha, vare sig det är medicinskt motiverat eller ej är ganska konstig.

Tillgång till sjukvård vid behov, bör vara en mänsklig rättighet (är det tyvärr inte i hela världen). Tillgång till den sjukvård man råkar vilja ha, kan aldrig bli en mänsklig rättighet, kostnaderna blir absurda plus att mycket sjukvård innebär risker som friska människor inte bör ta.

Om man tycker att kejsarsnitt är en rättighet, tycker man då att all vård någon kan vilja ha är en rättighet? Om inte, vad gör kejsarsnitt så speciellt?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag kan faktiskt inte i princip dra jämförelser med att föda barn och att behöva sjukvård för att man är sjuk.

Att föda barn är ingen sjukdom.

Men ett skadat knä/höft etc är ju faktiskt ett sjukdomstillbud!


Varför riskera de komplikationer som vaginala förlossningar kan medföra?? Om man nu inte vill det eller är rädd för det??

Varför vill folk inte prata om de risker som finns?? Bara för att det är naturligt att föda vaginalt så är det ju inte riskfritt.

Det är inte riskfritt att ta bed hos tandläkaren heller varför väljer så många det då??

Och åter igen JAG säger inte min personliga önskan i detta utan jag är öppen åt båda hållen och kan faktiskt se att det finns personer som inte vill/vågar föda vaginalt.


Jag kan inte se att detta har med deras förväntningar på sina barn etc som vissa här vill få det att framstå. Det har ju bara med själva förlossningen att göra och då kanske rädslan för smärta eller de komplikationer som kan bli
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag skrev alla som JAG känner, har beskrivit det så.. vad jag vet känner inte jag dig? eller gör jag :idea:

Jo faktiskt, alla jag har haft djupare diskussioner med ang smärtan vid förlossning har nästan gjort VAD som helst för att slippa smärtan, de flesta säger även att det absolut inte finns något som heter "positiv smärta"

Man kan definiera "känner" i en vidare bemärkelse. Dina vänner kanske alla har en skräckfylld inställning till smärta och utgör ett snett urval ur befolkningen. Du har väl ändå insett att det finns många, ja kanske t o m de flesta, som inte känner dödsångest under en vaginal förlossning?

Visst tusan gör det ont, fruktansvärt ont t o m för en del, men det finns bra smärtlindring att tillgå och det upplevs så olika att det är omöjligt att generalisera.

"Positiv smärta" är ett märkligt uttryck som jag inte förstår.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Men ett skadat knä/höft etc är ju faktiskt ett sjukdomstillbud!

Nu måste jag korrigera dig: de flesta ledprotesoperationer görs inte pga en skada utan pga en sjukdom som innebär att brosket i leden blir dåligt/försvinner. Det är aldrig akut.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

"Positiv smärta" är ett märkligt uttryck som jag inte förstår.

Jodå, det är att tillfälligt stå ut för att uppleva något underbart eller bättre ;)

tex bedövningssprutans smärta :crazy:för att slippa känna när de rotfyller en tand
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Har man inte ont av det??

När brosket försvunnit?? Är det inte en akut skada för den som upplever det??
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Hur pass riskfyllt är ett snitt idag??

Läste någons citat tidigare i tråden där det var betydligt högre risk att föda vaginalt än vid snitt.

Är detta bara taget ur luften eller är det rikigt??


Jag har mött både och, dvs många med komplikationer från vaginala förlossningar och de som snittat. Har faktiskt hört mer "obehagliga" historier om vaginala än om snitt.

Jag vet inte i procent hur riskfyllt ett snitt är. Det är säkert skillnader mellan akuta, planerade och katastrof-snitt vilket gör att det inte kan jämföras rakt av.

Att det skulle vara mer riskfyllt att föda vaginalt måste vara taget ur luften. Kanske är det de gånger som det gick illa, som man borde ha gjort snitt, eller snittat tidigare. Men det är inget argument för planerade snitt hos friska mammor med friska barn.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Fast jag har dock betalt skatt under väldigt många år liksom min sambo.
Jovisst.
Men vad skatten skall användas till är ett kollektivt beslut.
Och inte en fråga om personliga önskningar.

Så sjukvården går det ju knappast att dra in på så.
Snitt av friska kvinnor är inte sjukvård.
Inte bröstförstoring heller.

Och vad gäller trafiken så pågår allvarliga diskussioner om att den skall bära sina egna (sjukvårds-)kostnader.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Har man inte ont av det??

När brosket försvunnit?? Är det inte en akut skada för den som upplever det??

Jo, det är klart att det gör ont, men brosket försvinner inte bara plopp sådär utan bryts ner under längre eller kortare tid. Det är ingen akut skada och upplevs inte heller så utan det handlar om ökande värk, stelhet, rörelseinskränkning under en tidsperiod.

Man klarar sig länge med värktabletter och sjukgymnastik. Men nu tror jag vi är på väg att slira bort från ursprungsämnet i tråden.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag kommer att behöva snitt, jag kommer kräva att det finns en aborttid till mig så länge det inte finns en snitttid, gör mkt hellre abort än föder vaginalt:(.

Men om du ( som du skriver ) behöver snittas så beviljas det och du behöver således inte kräva en egen aborttid ..

Men det är föga troligt att du skulle få ett individuell aborttid, du kommer nog att bedömas precis som alla andra.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Visst.
Men det är inte p.g.a. bristen på snitt.
Det är p.g.a. den totala bristen på vård.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Visst.
Men det är inte p.g.a. bristen på snitt.
Det är p.g.a. den totala bristen på vård.

Ja och jag kompletterade med länken för att påvisa att förlossningar, i detta fall vaginala, är långt ifrån okomplicerade.

Jag känner att jag måste påminna om det ibland eftersom det allt som oftast påpekas att kvinnor är skapta för att föda och det är så enkelt och okomplicerat.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

*kl*

Jag hör till de som inte är rädd för att föda vaginalt, kommer att göra det tredje gången snart. Däremot är jag rädd för snitt.

Ser infektioner efter båda typerna av förlossningar, men min personliga uppfattning -EJ VETENSKAPLIGT- är att de infektioner som följer efter snitt är värre.

Om jag tittar på kompisar som blivit snittade har det tagit längre tid för dem att komma igång efteråt än vad det gjort för mig och de kompisar som fött vag.

Om man har panik inför förlossningen kan det kanske avhjälpas genom samtal, typ Aurora, men om det inte går ska man självklart kunna få snitt beviljat.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Och allt som står i AB är väl förankrat i verkligheten :smirk:

Då är du jävligt dum om du tror det.

Själv är jag mer intresserad av källhänvisning och i detta fall är det Karolinska institutet.
Dessutom följde jag rapporteringen som skedde i media under tre dagar då rapporten släpptes.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Men allra vanligast är faktiskt att det är just enkelt och okomplicerat.

Och de vanligaste komplikationerna är infektioner och blödningar.
Något som enkelt åtgärdas med antibiotika och livmodersammandragande dropp.
Och inte med kejsarsnitt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Nej du är den enda.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Men jag har ju läst några förlossningsberättelser för att inte tala om pratat om förlossningar med folk som gått igenom dem.
Bara bläddra bland historier här, som är ganska nyligen skrivna.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Men jag har ju läst några förlossningsberättelser för att inte tala om pratat om förlossningar med folk som gått igenom dem.
Bara bläddra bland historier här, som är ganska nyligen skrivna.

Det har nog lite att göra med vilka som har behov av att skriva av sig och ventilera, också.

Jag vill minnas att jag i tråden nämner min förlossning - många timmars - ja flera dygn, faktiskt - av värkar och sedan akutsnitt. Det ska inte tolkas som att jag skrek av smärta eller hade dödsångest. Det var jobbigt, men inte ångestladdat.

Tvärtom ser jag mig själv som ett exempel på att man trots en riktigt jobbig och svår förlossning inte alls behöver bli så där rädd som väldigt många vill ha det till att man blir. Den "uppmuntran" jag möter hos andra handlar mer om att man vill bekräfta det jobbiga, än det bra. Alltså, det kom fram en perfekt frisk bebis, vad har jag att klaga på?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag känner ingen som skrikit att de vill dö under förlossningen.
Så att en majoritet gör det tror jag inte på.

Jag kände aldrig att jag ville dö.

Sprutan i benet som gjorde att livmodern skulle dra ihop sig gjorde ondare än födandet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 410
Senast: Raderad medlem 142449
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 292
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 861
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp