Bukefalos 28 år!

Hur många barn vill du ha?

Sv: Hur många barn vill du ha?

Samt att jag vill kunna ta upp hästarna igen, fick sälja min häst precis innan jag blev gravid pga ekonomin :(

Jag är FL-ledig, pappan är sjukskriven. Vi har vart hemma tillsammans nu i 4½ månad. Vi har 2 barn, 3 katter och 1 valp.
Och så har jag hästen, tränar varje vecka+ tävlingar 2-3 helger/månad.

Alltså, vill man så går det. Vi är ute och flänger hela dagarna. Jag har hästen, maken är ute och jagar. Vi håller huset glänsande rent in i minsta vrå för det finns "dötid" att pusta och plocka. Vi impulsåker iväg på äventyr, kanske inte någon utlandsresa men ändå ;) Äter gott, umgås massor med vännerna. Mycket egen tid för tv/data/läsa eller vad man nu vill göra.


Kan nog inte direkt påstå att jag anpassat mig efter mina barn, de får vackert hänga med på allt jag hittar på. De enda jag försöker passa är väl sonens tider hos dagmamma :D
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Jo, visst kan det gå att lösa. men det är väldigt dyrt att ha häst här och att ha den billigare så så blir det långa körsträckor istället = lika dyrt :(
Jag ville inte heller att sambon skulle betala för min häst då det är mitt intresse och dessuyom ett dyrt sådant.
I vårat fall så hade jag infet val, jag sålde för att vi skulle slippa leva på nudlar och för att hästen oxå skulle få vad den förtjänar, inte drägligt att inte ha en buffert el liknande ifall något händer.
Jag saknar hästarna enormt och längtar oerhört till gen dagen ekonomin stabiliserat sig så jag kan återuppta det.
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Och jag tänker istället att det är kanske för att jag var så pass ung (21) när jag fick barn som jag inte tycker att det har varit speciellt jobbigt. Jag hade inte mycket till liv som kunde förändras drastiskt när jag fick barn.

Jag har ändå varit ensamstående i 7 år, varav 4½ år med två barn.
Tror inte att jag har gnällt. Hade kanske gjort det om jag hade haft en karl hemma som jag inte var nöjd med.

Jag tror att det kan ligga lite i vilken ålder man var när man fick sitt första bran, men ffa är det nog inställningen till "jobb".

Jag var 25 när jag fick mitt första barn och jag har som du inte sett det som "jobbigt". Att vara förälder är för mig en del av livet och jag sörjer inte åren innan jag fick barn. Då hade jag andra bekymmer.

Det är nog snarare så att jag helst inte hade varit barnlös igen. Jag tycker om att ha familj och vara en person som andra räknar med och jag kan också känna att det finns människor för mig som är nära.

Sedan innebär det givetvis att jag inte bara kan göra som jag vill utan det är ett hänsynstagande på många sätt.

Jag passar nog inte som barnlös då allt "jobb" för mig är livskvalité. Jag tror jag resonerar som många hästägare när det möts med: "är det inte jobbigt att vara så bunden till en häst som kräver så mycket jobb - varje dag!?"

De hästägare jag känner säger tveklöst: "nej, inte är det jobbigt - det är en livsstil jag inte kan tänka mig att leva utan. Om jag inte hade häst, vad hade jag gjort då?"

Lite så är det nog med min familj. Den dagen då barnen är stora och jag "inget har att göra", då blir det häst igen. Förmodligen tidigare. ;)
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Enkelt att säga kanske, svårare att utföra. Men vill man så går det faktiskt. Vi valde t.ex. att sälja den ena bilen för att köpa värmepellets för att inte frysa ihjäl i vinter. Så nu har vi bara 1 bil, och det är väl inte så enkelt att lösa när man bor på vischan och ska åt olika håll! Och jag har 1½ mil till stallet. Så ska maken iväg kommer jag inte dit. Ett väldigt pusslande.
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Enkelt att säga kanske, svårare att utföra. Men vill man så går det faktiskt. Vi valde t.ex. att sälja den ena bilen för att köpa värmepellets för att inte frysa ihjäl i vinter. Så nu har vi bara 1 bil, och det är väl inte så enkelt att lösa när man bor på vischan och ska åt olika håll! Och jag har 1½ mil till stallet. Så ska maken iväg kommer jag inte dit. Ett väldigt pusslande.

Och då arbetar ingen av er.
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Precis som prinsessfeminist påpekade så arbetar ju ingen av er, då är ju förutsättningen lite annorlunda. Man kan heller inte utgå från att alla bor och har samma kostnad. Det går inte att genomföra allt bara för att man vill och så är det. Då skulle den kostnaden kanske inskränka för mycket på något annat som behövs och så blir familjen lidande pga av det. Mycket går med vilja, men långt i från allt.
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Åh vilket bra inlägg. exakt så känner jag med men har inte funnit orden :)
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

kl

Jag har en dotter på 1,5 år och en bebis i magen som kan välja att titta ut när som helst =)

Min man vill ha två barn, jag kan nog tänka mig tre, men i så fall blir nummer tre inte lika tätt... kanske när yngsta är tre år eller något sådant? Fast då blir det väl tvillingar förstås och så står vi där med fyra ungar (jag har 8 levande tvillingpar på min sida av släkten :D).

//Julia
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Nej men vi sitter inte hemma och ugglar för det. Och eftersom ingen av oss jobbar är inkomsterna ännu mindre. Så det finns inte plats för "onödiga resor" bara för man glömde handla mjölk.



Jag tror att det de fiskade efter var att det nog är enklare till att ha tid att göra saker som häst,jakt och sådant om man inte arbetar.
Även om en eller bägge går ner i tid från heltid så är det troligen svårare att pussla ihop livet om man ska arbeta, ha barn och dessutom en aktiv fritid.
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Kl.

Som det känns nu vill jag ha ett barn. Jag vill ha tid för mig själv, min bostad, den eventuella pappan, kanske en häst men framförallt barnet.
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Vi impulsåker iväg på äventyr, kanske inte någon utlandsresa men ändå ;) Äter gott, umgås massor med vännerna. Mycket egen tid för tv/data/läsa eller vad man nu vill göra.

Låter nästan som om du ville göra reklam för hur bra man kan leva på bidrag av olika slag. Rena semestern! Vad exakt är det för fel på din man som gör att han är glatt är ute och jagar på dagarna, äter gott och umgås med sina vänner? :crazy:
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Låter nästan som om du ville göra reklam för hur bra man kan leva på bidrag av olika slag. Rena semestern! Vad exakt är det för fel på din man som gör att han är glatt är ute och jagar på dagarna, äter gott och umgås med sina vänner? :crazy:

Jag funderar i liknande banor.
Escodobe slog huvudet pa spiken ocksa ang reflektionen om att kunna disponera sin tid. Det var precis det jag syftade pa.

Tankar till jerseyko

De flesta har inte de val som ni har. Inte heller har du denna mojlighet pa langre sikt da foraldrarpenningen ju kommer att ta sin ande en dag.

Det blir hurtfriskt och missvisande att hanvisa till att vill man sa gar det. Sedan vet jag inte om barn alltid skall behova vara de som hanger med pa allt som foraldrar har lust att gora.

Om man spetsar till det, varfor ens ha barn om de skall anpassa sig efter foraldrarnas intresse och nycker och aldrig vara ivagen?

Jag sager inte att ni har det sa, men du ger uttryck for att allt gar och inget behover man ge avkall pa. Min erfarenhet ar att barn absolut kan hange med pa det mesta, men att deras behov anda kommer forst.
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Jag tycker det är tråkigt (men samtidigt kanske bra) att hela samhället får det att framstå som så väldigt jobbigt med barn. Men det kanske är för att det är en "självklarthet" att ha barn som det inte behöver framställas som positivt.
Men det kanske är media/samhället i allmänhet som är negativt inställd, att det är lättare/bättre att gnälla och vara negativ än tvärt om....

Har frågat flera föräldrar vad som är det positiva med barn och får bara en konstig blick som säger att man är dum i huvudet.... Betyder det att det inte finns något positivt med barn?

Det är helt klart ett spännande äventyr som väntar men vem vet man kanske inte ens kan bli gravid och slipper:)
 
Sv: Hur många barn vill du ha?

Fast är det verkligen så? Av alla jag har pratat med har typ 100 sagt att barn har varit det bästa som har hänt dom, 2 att dom ångrar barn, och 1 att dom älskar det första och ångrar nr 2.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 021
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
954
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 833
Senast: orkide
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp