Hur många kilon lägger ni i hästens mun vid ridning?

Ehh, vad är en medelmåtta?
Själv räknar jag mina som medelmåttor. Har inte råd att köpa det som jag skulle kalla superhäst.
Det som tycks vara acceptabel medelmåtta för andra är dom hästar jag aldrig skulle klättra upp på. Defekt rörelseapparatur, dålig psyke osv.
 
Det låter som om du träffar på riktiga ök till hästar, men det gör man väl ofta när man jobbar med det. Jag har jobbat med hästar, träffade på en del ök. Slutade däremot med det, men mer pga att det var mer människan/ägaren i centrum än hästen. Det är kul att jobba med hästar, men inte lika kul att jobba med det som hänger i snöret efter hästen. :)

Jag tror faktiskt att ute i den andra verkligheten som man ofta inte möter som hästhanteringstränare ("doma natural" som du har haft kurs i är väl hästhantering?) är de flesta hästar trevliga fritidshästar men en lagom kapacitet för det ägaren vill prestera. Hästar som även du skulle kunna tänka dig att klättra upp på. Jag tror inte alls att våra stallar i Sverige är fulla med psykiskt störda hästar med oanvändbar konformation, tvärtom. Det är bara att ringa försäkringsbolagen och kolla olycksstatistik, då vet du hur många knäpphästar det finns. :)
 
:D nejdå, är inte sur. :)

Jag håller faktiskt också med Antti till viss del. I andra delar tycker jag däremot att resonemanget är lite överdrivet. Det låter så himla stort, det känns som om man sitter och läser inlägg av en amerikan (inget ont om dem, men de har också en tendens att överdriva)

Jag har liksom du också hittat en häst som jag trivs med. Bra temperament, bra konformation, lagom stor. Jag är väldigt glad för att han hamnade hos mig. :)
 
*Svarar ingen speciell*
Men vad är bra temperament? Det finns ingen mall för det! Det en person upplever som en trevlig och vaken häst upplever en annan som ett hysteriskt monster. Den häst som en person upplever som snäll och samarbetsvillig tycker en annan är tråkig och intetsägande. Själv har jag två hästar som många andra upplever som överkänsliga och svåra, men jag upplever dem som otroligt samarbetsvilliga och intelligenta. Det beror inte på att en har rätt och den andre fel, utan på att vi har olika personlighet och erfarenhet som gör att vi är olika duktiga på att hantera olika hästar. Jag är ganska duktig på att hantera sådana hästar som många andra upplever som överkänsliga, men gör en djävligt medioker insats på de lugna, snälla hästarna hur välutbildade de än är.
 
*s* Denna häst hamnade hos mig just för att han ansågs svårhanterlig av ägaren. Självklart spelar hästvana hos människan in i om hästen har ett bra temperament. En häst som inte tål grova hjälper kan ju bli vansinnig på en orutinerad ryttare och slänga av den. Det är ju inget bra temperament för den gröna ryttaren. Däremot för någon som kan mer så kanske den är hur snäll som helst.
 
Tänk, jag som hade lovat mig själv att aldrig svara på ett inlägg från Antti. Men nu kunde jag inte hålla mig. Varför måste allt vara så svart eller vitt? Finns det verkligen ingenting annat än elithästar eller idioter? Vanliga, hederliga fritidshästar då? Och vem avlar på idioter? Det är väl att underkänna samtliga avelsföreningar i landet, förmodligen med undantag av Anttis fantastiska, ofelbara ras, vilken det nu kan vara.

Hur som helst, några kommentarer.

"Tänk om man införde i all hästtävlan att ägaren kan skicka in ett papper på hur bra hästen är hemma så kan domaren sitta i soffan och dela ut rosetterna."

Det kanske inte vore så dumt. Trots allt är ju 99% av alla hästägaren i landet hästägare för att de vill ha det som fritidsnöje, inte professionella ryttare, även de som tävlar, även på hög nivå. Därför är det tusen gånger viktigare hur hästen går hemma än hur den går på tävlingsbanan. Det är ju precis det Bent har fattat, och det är därför han är så populär.

"Alla måste gå den långa vägen och göra samma misstag som alla andra. När allt dom behövde göra är att lyssna på dom som redan har gått den vägen."

Där tror jag du har fel. Dem som verkligen har gått den långa vägen, ridit dåliga hästar och lärt sig något på det, skulle inte kassera någon annans häst så lättvindigt. De riktigt framgångsrika ryttarna har troligen aldrig, eller ytterst sällan, behövt konfronteras med dåliga hästar, de har snabbt gjort sig av med dem som inte funkat, oavsett om grundproblemet var hästen eller ryttaren. Annars blir man inte framgångsrik, på tävlingsbanan vill säga. Jag tror att de därmed är sämre ryttare än de hade varit om de kämpat på med någon älskad hopplösing. Men det beror naturligtvis på vilka kriterier man har på framgång och på vad som är bra ridning. Där tror jag vi är ganska olika, och jag tror inte att det vi ser på tävlingsbanan med nödvändighet är det bästa landet har av ryttare och hästar. Det finns massor av hästar och människor som inte drivs av någon som helst tävlingsdrift, och som inte har tid, råd, lust eller vad det nu kan vara, men kan vara bra för det.
 
Glömde ju det viktigaste. Det finns faktiskt de som inte vill ha några elithästar, av den enkla anledningen att pressen att "förvalta" den fina hästen är enorm. Om man köper en fin häst med stor potential, kanske tränad av en berömdhet, och sedan inte lyckas vinna alla de där stora tävlingarna, kommer man att få höra så mycket skitsnack att man kan gå och dränka sig för mindre. Det finns de som vågar, men många, många väljer hellre den fega vägen, och köper en medelmåtta som ungefär motsvarar den egna förmågan.
 
Bara lugn, listan på ursäkter kan göras längre än din. Vilket har du? en tink eller is?
 
Hej
Vad är bra hästar då?
Har tyvärr missat vad du tycker i den frågan men vill gärna veta.
 
Tjaa han red min häst för ett par helger sedan och var mkt imponerad av hans lätthet och ridbarhet och hade inget att klaga på :D
 
Åh f-n är det det man betalar för, att de ska sätta sig på ens kusar! Måste komma ihåg att packa inlines. annars går det illa :rofl:
 
:) skulle kuna beskriva hundratals hästar men vi lämnar aldrig ut våra kunder.
Men psykologin bakom hästägaren och hästens kunnande är intresant.
Ska ta några komiska fall.
En häst hamnade hos en westernintreserad ägare och tog med till clinic för en av dom mest kända. Och han tränade hästen och var så skicklig och hästen fick bara beröm. Jovisst, den var ju redan klar fast ingen visste om det :)
En annan hamnade i corallen och fick också beröm för att den var så lätt lärd. Den var klar för många år sen :)
En häst kasserades totalt, bara att den redan hade en EM medalj i grenen :)
Osv. har märk genom åren att det är bättre att sälja häst som okunnig. För när ägaren sen börjar komma i kapp hästen och lyckas med grejerna så är dom så nöjda. Motsatsen, att visa vad hästen kan och dom inte lyckas blir att hästen är dåligt utbildad.
Vi sålde en "dressyr" ponny till en hopp intreserad. När dom sen började hoppa så var det den bästa på klubben. För ingen hade några förväntningar och ingen prestige att bevaka.
Människan är bara en människa, vill dom betala för att en kändis har suttit på hästen så låt dom göra det :D
 
:D Ja jag ville checka av att jag är på rätt väg med galoppiruetter och allt vad det är, att hästen inte är sned osv , det är ju bara jag som rider honom och det är lätt att missa supersmå men viktiga detaljer som betyder mkt för kvalite´n och eftersom jag inte heller har någon direkt tränare mer än ett par gånger om året så tyckte jag det var en bra ide´att någon annan red för omväxlings skull.

Och det är jätteintressant att titta på och se hur han jobbar, man får ju aldrig direkt se när man själv alltid sitter på.
Galoppiruetterna var helt :love:
 

Människan är bara en människa, vill dom betala för att en kändis har suttit på hästen så låt dom göra det



Ja för mig är han ingen "kändis" iallafall, inte om man jämför med dom världsnamn inom Ridsporten som suttit på mina hästar :devil:

Och tänk att det var Gratis oxå ;)
 
Ja, visst är det patetiskt. Ville bara få dig att förstå att den elitistiska synen på sporten som du (och många andra) företräder faktiskt får till följd att mesproppar som jag köper sämre hästar än vi skulle ha haft råd med.
 
Det som verkligen är tråkigt är att det är svårt att få bra träning om man inte har en bra häst och mycket pengar./T_B
 
Just precis. I den här sporten funkar det helt enkelt inte att bara satsa på eliten eftersom det finns en djurskyddsaspekt att ta hänsyn till. Dvs, det är inte acceptabelt att tillåta att "dåliga" häsatr utsätts för dålig ridning som är skadlig för de. Alltså borde det vara i allas intresse att alla får tillgång till bra tränare.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 038
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 024
Senast: cassiopeja
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Lazy Lady
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 536
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp