Bukefalos 28 år!

Hur många kilon lägger ni i hästens mun vid ridning?

Sitter och scannar nu. Frågan är ju ändock om jag vågar lägga ut dom. Att skicka per mail till alla på tråden är ju inte heller någon lösning :D Hur ser de tyska lagarna ut angående det här? :angel:
 
Nä att det var en sliding ursäktar inte det ökade trycket. Riktigt så ska ryttaren lägga fram handen så att hästen kan dyka framåt och runda i stoppet. Ett stopp får aldrig bli som att springa in i väggen.
 
Han kanske gjorde det (vad jag kan se på bilden de lagt ut iaf), men hästen sökte ett större stöd?

Ja, jag vet inte. Eftersom det bara var en westernryttare med är det ju svårt att utvärdera honom också. De tog väl med honom för att visa på skillnaderna mellan western och dressyr antar jag.
 
Nu lägger jag ut bilderna här ändå, så får vi hoppas på att jag inte blir stämd ;) :crazy: :angel:
Jag skriver vid bilderna vad som står i texten.


Bild 1 och 2 och bild 3
Båda tyglarnas tyngd adderades. På westernryttaren (lösa tyglar) bestämmer gången och huvudnickningarna själv pendlingen i kurvorna. Det kritiska värdet på 5 kg blev ej uppnått. På dressyrryttarna finns dte tydliga skillnader: ryttare 1 har lite tyngd (drag) på tygeln och uppnår endast i galopp 5-kilos-gränsen; vid ryttare 2 stiger värdet över 5 kg.

Röntgenbilder
vänster till höger:
Vid lätt tygeltryck kläms tungan. Vid starkt tygeltryck /drag) öppnar hästen munnen; vid tygeltryck med spärrgrimma också. Också drag uppåt, som vid ridning med hög hand, klämmer tungan mycket.

Bild 4 och 5
(Linksherum= vänster varv, rechtsherum= höger varv, linker Zügel= vänster tygel, rechter Zügel= höger tygel)
Bild 4:
1 ryttare, 1 häst, 2 riktningar: Vid ridning i vänster varv använder ryttaren den yttre tygeln i skritt något tidigare och starkare än den inre tygeln. I höger varv ger den yttre tygeln i skritt inte efter. Också i trav skiljer sig styrkan på tygelhjälperna i vänster och höger varv. Det beror möjligtvis på den sträckta (mer drag) och den "håliga" (mindre drag) sidan på hästen. Också vänster- och högerhänthet hos ryttaren spelar kanske en roll.
Bild 5:
1 ryttare, 2 hästar: Den längre utbildade häst 1 (11åring, vunnit S-dressyrtävling) rids med mer tryck än häst 2 (6årig, vunnit sin första dressyrtävling klass M).

Bild 6
(Keine halbe Paraden= inga halvhalter, halbe Paraden= halvhalter, ganze Parade= hel halt, zur Vorbereitung= som förberedning, Zügelführung annähernd synchron= tygelföring närmar sig synkroniserad)
5x halter ur galopp ger 5 individuella dragmönster: Westernryttaren varnar inte med tygeln före stoppet med lite tryck. Ryttare 3 + 4 stannar med kraftiga "Paraden" (över 12,5 kilo per tygel). Ryttare 2 + 4 förbereder hästen genom halvhalter.



Vid en galopptraversal mätte de 10 kilo på den inre tygeln och 5 kilo på den yttre. Även ras och typ på hästen bestämmer draget i tyglarna. En häst med större gång får mer tryck i munnen. Hästar med ofördelaktig byggnad får också mer tryck i munnen än hästar med en fördelaktig byggnad där det räcker med ett lätt tryck för att hästen ska få rätt hållning.
 
Jag tror att det handlar om betydligt större vikter än vad vi tror. Många smickrar säkert sig själva med att de rider på s.k "lätta" hjälper, men allt är ju relativt. Vad innebär lätta hjälper i förhållande till en häst som ju väger någonstans runt 500 kg?
De flesta tar nog i mer än de tror att de gör.
Och jag är inte så säker på att det går att rida på gram- det är ju ändå ganska stora djur vi talar om.
Titta bara på hopptävlingarna, när ryttarna tar tillbaka hästen framför hindren. Det är inte några diskreta hjälper precis och dessutom ofta på ganska avancerade bett.
Sen är ju människan faktiskt bara människa. Visst kan vi träna och bli bättre, men därifrån till att följa ett 500 kg:s djur alla rörelser till 100% är nog steget oändligt långt. Oavsett hur duktig man anser sig vara, så blir man nog rejält besviken på sig själv om man skulle få för sig att mäta... :smirk:
 
Om hästen lägger tryck i tygeln så är inte det ryttarens fel. Om hästen har valmöjlighet.
 
Man kan tänka på tre saker (eller fler ..) hjälpernas lätthet, inkl tygel, framdelens lätthet - i förhållande till bakdelen och hela hästens lätthet.
De samverkar och påverkar varandra.
Att bara rida med tygelns vikt hela tiden påverkar ofta inte mer än det. Hästen fortsätter att lulla runt på framdelen.
Men hårda tyglar hjälper inte heller. Du måste ha energi, framåtbjudning och våga lätta i handen för att hästen ska kulla balansera sig själv - bli själv-BÄRIG. Då blir det en positiv spiral där hästen vågar mer - ryttaren vågar mer och båda bygger styrka-balans i ett harmoniskt samspel./T_B
 
AJ!! Jävlar vad tungan kläms!! :crazy:

Såna tester skulle alla ryttare få göra. Fasen vad nyttigt det hade varit!
 
Ja, precis. Det var många i det här teste som tyckte sig rida på gram, men testet visar ju att det är flera kilon.

Ja, kanske det inte spelar så jättestor roll om det är mer än gram vi talar om, men inte är det bra när hästarnas tungor blir blåa?! Bara vid ett lätt tryck ser du ju på röntgenbilden att tungan kläms rätt rejält. Skulle vara intressant att se hur det ser ut med stångbett också!

Jag tycker då det isåfall är bättre (och mindre smärtsamt för hästen) att lägga 3 kg på nosryggen än på tungan!
 
Ska jag vara rtiktig ärlig så begriper inte jag disskusitionen.
Ingen häst blir blå i tungan, inga laner kollapsar, inga tiotals kilon uppstår i munnen. Om ryttaren har lite, obs. bara lite i skallen. Och, något som är så viktigt, har en häst som är lämplig som ridhäst.
Alla dessa tinker, is, ns mm. läg dom i hundmatsburken. Alla tunga, dumma hbl kan göra dom sällskap.
Välj ridhäst efter hästen förmåga inte efter färg, längd på hovskägg, unik ras osv.
En av dom största misstagen som har begåtts har gjorts av BB. Att påstå att alla hästar är lämpliga. Nu står vi med facit och det finns hur många hästar som helst som skulle väck.
Massor av hästägare står med hästar som inte är användbara till annat än inbördes beundran.
Läs tråden, vad barockryttare har för häst.
Man kan bli mörkrädd för mindre.
 
Och där fick vi det slutgiltiga beviset för hur mycket Antti (inte) har i skallen...

Du är så bra på att själv visa hur lite du tänker att man inte ens behöver påpeka det.
 
Jag undrar varför inte det inlägget ligger som intro på Anttis hemsida?
 
Visst finns det hästar som är mer eller mindre lämpade för ridning. Om man nu dock har förälskat sig i en häst som kanske inte har det helt lätt för sig och vill få hästen att leva så länge som möjligt så måste man ju ändå se till att lära sig så mycket så att man inte får en häst med blå tunga. Kanske denna ryttare måste lära sig mer än en ryttare med en häst som går i form av sig självt? Man måste vara medveten om hästens begränsningar och göra det bästa av det. Om nu hästen har en lågt ansatt hals så får man jobba med att få hästen att länga överlinjen och höja nedre halsryggraden istället för att lyfta hästens huvud med handkraft.

Dessutom finns det ryttare som har en häst med alla förutsättningar för bra form som ändå sitter med flera kilon i handen.

Min och hästens lycka är ändå det viktigaste. Kanske frustrationen blir mindre om man har en häst med rätt förutsättningar. Jag har dock hellre en häst jag känner starkt för emotionellt och som kanske inte går i form av sig självt än en häst som går i form bara man tittar på den, men som jag inte känner något för. Helst vill man ju kombinera dessa båda, men det är inte alltid det går och då får man göra en kompromiss. Beroende på vad man är för människotyp blir kompromissen åt olika håll.
 
Diskussion heter det!!

Du tar då i så du spricker, ska vi begrava och ha ihjäl alla med handikapp eller andra skador också som kanske inte har samma förmåga eller förutsättningar som icke handikappade?
Knappast! Likaså är det med hästarna, man kan inte skylla på raserna att den Akademiska ridning uppvisar baksidorna nu, det har vi vår egna förmåga till just ridningen, kunskapen och träningen att skylla på och inget annat.

Men de allra flesta kan stå för sin okunskap och försöker så bra man kan utefter sin egen, hästens och ev. tillgång på bra tränares förmåga till utveckling. Sedan finns det dom som bara snackar och tar till raser av självbärighet och kraftfullt självgående energi för att dölja sin egna oförmåga att arbeta med sin egna kropp i harmoni med hästen i hopp om att man kan lura någons öga har jag sett :D :D
 
Glöm inte att Antti faktiskt TYCKER att ryttare utan förutsättningar inte ens ska SITTA på en häst.... :angel:
 
Jag tror jag vet vad som fattas :D men jag kan inte skriva så grova och snaskiga saker här :o. Men det kan få vilken "man" som helst "grumpy" med för lite av sådant, är nog många kilos tryck ;).
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 065
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 029
Senast: cassiopeja
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 951
Senast: Lazy Lady
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 597
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp